Anmeldelse: The Last of Us - Sæson 1 (HBO Max)

Fans af "The Last of Us" får en velkendt fortælling fortalt med tilføjet dybde og nuancer – alle andre bliver introduceret til en intens og følsom fortælling.

I 2013 udgav det amerikanske spilfirma Naughty Dog "The Last of Us". Et PlayStation-spil, der ændrede rammerne for videospillets potentiale, når det gjaldt en god historiefortælling. Med realistisk dialog, naturligt skuespil og en mørk, hjerteskærende historie. Siden da har der været adskillige forsøg på at oversætte spillet til film, men nu har Craig Mazin (kendt for seriehittet "Chernobyl") og Neil Druckmann (forfatter og medinstruktør bag det original spil) oversat "The Last of Us" til serieformatet. Tre episoder inde er dette ikke blot den bedste filmiske fortolkning af et spil nogensinde – men også årets indtil videre bedste serie.

I 2003 bliver verdenen angrebet af en mutation af svampevarianten cordyceps. En svamp, der forvandler folk til zombielignende bæster. Tyve år senere er menneskeheden bragt i knæ, og livet synes håbløst. I Boston lever Joel (Pedro Pascal) som smugler sammen med partneren Tess (Anna Torv). I en tid, hvor de fleste folk er fanget i krydsilden mellem den totalitære regering, Fedra, og modstandsbevægelsen, The Fireflies. En dag bliver Joel og Tess bedt om at smugle pigen Ellie (Bella Ramsey) tværs over USA, og de finder hurtigt ud af, at hun er vigtigere, end de troede – for bærer hun måske kuren mod denne zombievirus?

Overordnet set er handlingen identisk med dét, vi kender fra spillet. Især når enkelte skud og dialogstykker kopieres direkte fra Naughty Dogs klassiker. Men Mazin og Druckmann forstår fuldstændig, hvad der kan lade sig gøre, når en fortælling adapteres fra ét medie til et andet. For selvom historien indtil videre er den samme, er der også plads til at uddybe historien – en kendsgerning, som alle tre afsnit bruger til deres fordel, med øjeblikke, der både uddyber pandemiens ophav og karaktererne. Det giver mening, hvorfor Craig Mazin er ombord, da "Chernobyl" også stillede skarpt på mennesker i opløsning og en grundlæggende, gennemsyrende uro. "The Last of Us" er mindst lige så hjerteskærende, intens og spændende som kildematerialet. Hvilket især seriens første og også det allerede vidtberømte tredje afsnit beviser.

Generelt er det svært at udtrykke med ord, hvorfor HBO's nye water cooler er så effektiv, som den er. Selv hvis spillet ignoreres, bør rejsen med Ellie og Joel også være yderst medrivende for de uindviede – takket være en alletiders gennemført fortælling om at skabe relationer i en ødelagt verden med ødelagte mennesker. På trods af cordycep-vinklen som en ny zombie-variant er dette ikke den mest originale fortælling. Men serien understreger, at så længe der skrives interessante karakterer, kan klicheer alligevel være spændende. Især når de suppleres med en flot produktion, gennemtænkt dialog og en historie, der ved, hvordan den kan påvirke alle følelser hos seeren – ligegyldigt om udfaldet kendes på forhånd.

Skuespillet er prikken over i'et. Pedro Pascal er perfekt i rollen som Joel med sin barske, kyniske personlighed, og visuelt er han et stærkt match. Joel er præget af sine egne dæmoner og tab, og Bella Ramsey gør en brav figur som den unge Ellie, der skal vokse op i en postapokalyptisk verden. Ramsay og Pascal har en god kemi, der lever op til spillets bedste stunder. Nick Offerman og Murray Bartletts omdiskuterede gæsteoptrædener i seriens meget omtalte, tredje afsnit skal dog også nævnes. Begge herrer leverer deres bedste livs præstationer, når de giver næring til kærlighed i en omverden fostret af tab og sorg.

Tre afsnit inde lever "The Last of Us" op til alle (store) forventninger. Dette er en gennemført fortolkning af Naughty Dogs videospil, der heller ikke er bange for at gå sin egen vej. Neil Druckmann og Craig Mazin kender universet og de iboende karakterer til punkt og prikke, men de tør også udfordre selv de mest hardcore fans. Her fås en velkendt fortælling fortalt med tilføjet dybde og nuance. Alle andre bliver introduceret til en intens, emotionel og omsorgsfuld fortælling. HBO's seneste storserie er en triumf, der allerede stiler efter titlen som årets bedste serie.

Anmeldelsen er baseret på 3 ud af 9 afsnit, der udkommer ugentligt på HBO Max.

The Last of Us - Sæson 1 (HBO Max)

The Last of Us - Sæson 1 (HBO Max)

• ★★★★★★0

Enig - potentialet er enormt. Der er virkelig kælet visuelt i detaljerne - og tag bare afsnit 4 med i ligningen.

Jeg vil dog nøjes med at give 9/10, foreløbigt. Det er godt men ikke mindblowing.

Wayne 7-02-23 12:49

• 0

Tænk, jeg er slet ikke enig i det med at der er kælet visuelt i detaljerne. Jeg synes faktisk den lider af at ligne noget med et lavt budget. I afsnit 1 hvor de går rundt i karantænezonen, der følte jeg at jeg til tider sad og så et afsnit af Venner, når man var tæt på murene. Det lignede sådan en rigtig falsk kulisse-mur på bygningerne.

Derudover køber jeg bare slet ikke ind på de inficerede. Det ligner sådan en tør gang modellervoks de har fået klistret på ansigtet. Det ser på ingen måde friskt ud... forstå mig ret, jeg er med på en zombie ikke er frisk ;-)

Og så tog afsnit 3 bare pusten fra mig. hvad skete der lige for det afsnit?? Jeg glædede mig helt vildt til at se det, efter at have set på internettet, at alle der havde set afsnittet uden at være fastspændt med sikkerhedssele, var faldet ned af stolen af begejstring, over det bedste stykke tv-serie nogensinde. Det var u-ende-ligt ligegyldigt!

Det var en rigtig fin historie, der var flot og rørende osv, men det havde ikke en fløjtende fis med den oprindelige historie at gøre, og hvis man fjernede det, ville ingen ane det, eller føle der manglede noget i handlingen. Det tilføjede intet til serien. Det var en fin rørende historie om et homoseksuelt par, men det kunne lige så godt have fundet sted på en øde ø, i en anden fortælling. Og igen irriterer det mig, og hiver mig ud af illusionen at de laver det, fordi man sidder og føler det er lavet fordi det er meget moderne at have noget politisk korrekt ind over. Jeg kan stadig ikke se hvorfor det skulle passe bedre ind, end den originale historie med Bill?

Jeg er måske også bare skadet af at have spillet spillet, hvor man bare lever sig mere ind i det, og får endnu flere detaljer med, men altså indtil videre, er jeg bare slet ikke solgt. Og så er jeg ikke heeeelt købt ind på Ellie endnu. Bella Ramsey er nu dygtig nok, jeg synes bare ikke hun fanger Ellie fra spillet, som i min bog fungerer bedre.

Så jeg er lidt, meh... jeg lander på en 7-8 stykker ud af 10.

Sjølle 7-02-23 15:11

• ★★★★★0

Der er folk i begge lejr med hensyn til afsnit 3, der er både folk der ikke har spillet spillet som hader det og elsker det, og ligeså med folk der ikke har spillet det som endten kan li afsnittet eller ikke kan li det.

Så at man har spillet det gør ikke at man automatisk ikke bryder sig om det :)

Jeg er en af dem der rigtig godt ku li det. Er også en af dem der var rigtig glad for part 2.

Jeg synes personligt at det var godt at se nogle karakter blive udbygget og fortalt på en anden måde. Det værste der ku ske var de lavede en 1 til 1 udgave af spillet i serien. Episode 4 som jeg skriver om senere tager godt nok udgangspunkt i en række meget genkendelige scener, men mod slutningen af Afsnit 4 kan vi også se vi er et hel andet sted plot og location mæssigt.

Elwood 7-02-23 15:28

• ★★★★★1

Glæder mig til, at jeg får tid til episode 4. Jeg er en af dem, der har spillet spillet, men det betyder ikke det store for mig. Spil og serie er to forskellige størrelser, så jeg sammenligner ikke direkte som så mange andre. Indtil videre synes jeg

• Episode 1 - 7/10
    • Episode 2 - 9/10
    • Episode 3 - 10/10

Jeg er nok på 8-9/10 indtil videre mht. det samlede indtryk.

David Lund 7-02-23 16:32

• ★★★★★★0

• Episode 1 - 7/10
    • Episode 2 - 9/10
    • Episode 3 - 10/10

Enig i at episode 3 er den bedste.

Wayne 7-02-23 17:06

• 0

Jeg har været rigtigt glad for serien indtil videre og ligger på 8-9 ud af 10.

Afsnit tre har været bedst, selvom jeg har spillet begge spil.

Med lidt ekstra længde og forklaringer kunne afsnittet for mig at se have stået alene som en uafhængig spillefilm og stadig have været en 10 ud af 10-oplevelse.

Jeg glæder mig sgu til afsnit fire og har det fint med forskellene på spil og serie, når niveauet er højt.

Slayer 7-02-23 18:22

• ★★★★★0

Once Upon A time In The West, begår en genistreg ved at caste Henry Fonda, manden som mest var kendt i rollen som den altid good guy, så når man ser intro'en af filmen og hans karakter var det et gevaldigt chock for mange.

The Last Of Us Afsnit 4 gør lidt hen af det samme, men på en anden måde, det er ikke så meget selve skuespillerens roller jeg her tænker på men mere fremtoning og især stemmen, som lyder lidt fragile og sweet, og det bruges til god effekt, det er ikke fuldblown manic, men som man tit siger Less is more, og det formår Melanie Lynskey at udnytte til fulde, når hun blir introduceret. Situationen vi finder hende i og måden hun ager er intens, uden at der reelt sker så meget, det er her dialogen træder i fokus. Igen er det her en hel ny karakter hun spiller, men det er en som føles meget naturlig med henblik på at bygge videre/sætte et reelt ansigt på en gruppe af folk vi møder i spillet, men som vi reelt ikke får så megen viden om, som Neil selv kommer ind på så er de en forhindring for spilleren, og ikke meget mere. Dette er hvad serien kan bruges til at bygge videre på. Jeffry Pierce som var Voice Actor for Tommy i spillet har også fået sig en rolle i serien, som kombineres fornemt med Melanie Lynskey's karakter.

Starten af afsnittet er meget genkendelig og ikke fordi jeg skal se det som en sammenligning mellem serie og spil, da det er to forskellige medier der, hver har deres styrker og svagheder i måden at fortælle historien på. Men med det sagt der er nogle meget ikoniske handlingstråde som lige så stille sættes op i løbet af dette afsnit, og en scene er stortset en 1-1 genskabelse, det var lige før jeg greb ud efter min controller.

Men scenen fungere som den skal i afsnittet, og åbner op for en større udvikling mellem Joel og Ellie, som blir spændende at se hvordan de bygger videre på, fordi Craig og Neil har sagt at de har brugt meget tid på netop også at overraske fansne af spillet, så selv om jeg nyder serien som sin hel egen ting er det sjovt at se, hvor de har valgt at ændrer retning. Og jeg må sige indtil videre har jeg ikke haft noget at sætte fingrene på, det er genkendeligt, men står fint som sin egen ting, de undgår også meget godt det med at lave alt 1-1 som tit er der jeg føler ting går galt, når man prøver at adapte et spil til en tv serie.

Den største ændring kommer i slutningen af afsnittet, hvor de har bragt to handlingstråde sammen på en ny måde, og hvad det ender med kan vi se allerede her på Lørdag. And I can't freaking wait! But I have to.

Elwood 7-02-23 19:26