Forum - Forum-tråd: Babo’s Top 250

Babo’s Top 250

  • ★★★★★★0

    Kæft hvor i to ældre lumre mænd hygger jer;-D

    Siger lummergøjen over os alle ;-)

    Wayne26-01-22 20:19

  • ★★★★0

    189. Carrie

    Jeg får mere og mere respekt for De Palma som instruktør. Dels fordi han er en stor visuel fortæller og dels fordi han ofte formåede at bevare sit integritet indenfor det store Hollywood system, selvom han blev betragtet for kontroversiel. Carrie er en fremragende horror, båret af stærk harme for undertrykkelse og mobning. Sissy er perfekt i rollen og åbningsscenen er utrolig modig. 

    Babo26-01-22 20:48

  • ★★★★0

    188. Ed Wood

    Cut! That was perfect! :)

    Fremragende og ustyrlig morsom biografi om verdens dårligste filminstruktør. Filmet i sort og hvid, så filmen beholder sit gammeldags præg. Depp er forrygende og det er min favorit Tim Burton film. 

    Babo27-01-22 13:02

  • ★★★★0

    187. Midnight Cowboy

    En af de mest tidløse fiilm jeg har set. Rent teknisk virker den meget up to date, særligt filmens klipning er i øjnefaldende. Men ellers er det bare en sublim historie fortalt og udsøgt drama, der i sin tid vakte opsigt med sin kontroversielle skildring af menneskeskæbner, i en ofte helt trøstesløs stemning. Hoffman og Voight er ypperlige i rollerne og noget af det fineste skuespil set på film. 

    Babo27-01-22 13:04

  • ★★★★0

    186. 28 Days Later 

    Min favorit zombie-film. Den har en rå og upoleret autencitet, som giver filmen et ekstra løft. Dod Mantle og Boyle matcher hinanden godt. 

    Babo27-01-22 16:08

  • ★★★★0

    185. American Gangster 

    Den Extended Edition (selvfølgelig, det er en Scott film). Denne version er 20 min længere end biografversionen tilbage i 2007.

    ‘See, ya are what ya are in this world’

    Ridley Scotts formidable gangsterfilm, baseret på virkelige hændelser. Den er instrueret med stor finfølelse for små nuancer i et omfang som gør Scott til en personlig favorit her. Det afsløres med skarp ironi. Frank Lucas er ikke bare koldblodig i sit arbejde. Han føler stor kærlighed og pligtfølelse over for familien. Richie er heller ikke bare den gode politibetjent. Han er nemlig modsat Frank dårlig til det familiehalløj. Grænserne mellem arbejdsliv og privatliv. Det tillader Scott sig at udforske og er mindre betaget af sin æstetiske grandeur og retter ind efter indhold og ikke form. Sublimt!! Den er deroppe med de bedste i genren. Sikke et vidunderligt filmår 2007 var.

    Babo27-01-22 16:10

  • ★★★★0

    184. Batman Begins 

    En af de få superhelte jeg har læst lidt på i tidernes morgen og fulgt trofast med i animatede series. Filmene optil gjorde ikke det store for mig, selvom strækninger af Burtons første film var gode. Men noget manglede. Indtil Nolan i starten af 00’erne blev annonceret som instruktør og intentionen om en origin-story var lige præcis det, jeg manglede. Og det var og stadig er en forrygende Batman film, der på trods af enkelte ridser i lakken, stadig føles frisk og underholdende. 

    Babo27-01-22 16:20

  • ★★★★0

    183. Blade: The Daywalker 

    Generationen, der voksede op i 90’erne var denne film uomgængelig. Enhver drengerøvs drøm. Technohittet ‘Confusion’ af Pump Panel kunne få dansegulvet til at revne husker jeg som ung, der gik på diskoteker. Blade kunne noget specielt. VHS båndet blev nærmest tyndslidt. Midt i dens mange slåsscener og gags, husker jeg altid Whistlers rørende dødsscene. Blades udtryk efterfølgende. Og det virker egentlig stadigvæk meget godt. På effektsiden er den lidt forældet, så ikke alting holder lige godt, men de mange praktiske ting udført af Snipes er stadig veldrejet og atmosfæren er dragende. At nogen skulle foretrække 2’eren har jeg aldrig forstået.

    Babo27-01-22 16:25

  • ★★★★0

    182. Guess Who's Coming to Dinner

    Åh, det er en skøn romantisk komedie/film og velment en af slagsen, som er håndteret rigtig flot. Ikke mange af denne type film rammer plet hos mig, men denne er undtagelsen. 

    Babo27-01-22 16:48

  • ★★★★0

    181. JFK

    Ærgerligt, at Oliver Stone ikke formåede at lave noget flere fremragende film. Jeg vender typisk kun tilbage til 2-3 stykker. Men denne her lange sag om mordet på JFK har virtuositet og Stones kritik har altid været beundringsværdig, omend noget ensidig sidenhen. 

    Babo27-01-22 17:51

  • ★★★★1

    180. Predator

    Den ultimative drengerøvs film. En af de film i min opvækst man ikke måtte se for forældrene, men gjorde alligevel. Så den uafbrudt i unge dage og den findes stadig frem fra tid til anden. 

    Babo27-01-22 17:56

  • ★★★★0

    179. The Elephant Man

    En af instruktørens mere lineær film-handlinger, men det mærkes ikke på kvaliteten. Oprigtig rørende og fængslende film med virkelig gode præstationer. 

    Babo27-01-22 19:30

  • ★★★★1

    178. All the President's Men

    Muligvis den bedste politiske thriller lavet. Blændende iscenesat og detaljeret indblik i Watergate-skandalen med verdensklasse skuespil og god spænding, som aldrig tyer til billige virkemidler. Redford og Hoffman er fænomenale.

    Babo27-01-22 20:45

  • ★★★★0

    177. Capote

    Jeg er meget begejstret for instruktør Bennett Miller. Filmen er et fascinerende og kraftfuldt karakterstudie omkring Capotes reelle motiver og hensigter. Hvad der gik forud for hans succes. Som publikum efterlades man bevidst lidt i tvivl, men her giver filmen også råderum til selv at fundere over værket. Hoffman er perfekt i rollen og muligvis også hans bedste. 

    Babo27-01-22 20:59

  • ★★★1

    178. All the President's Men

    Muligvis den bedste politiske thriller lavet. Blændende iscenesat og detaljeret indblik i Watergate-skandalen med verdensklasse skuespil og god spænding, som aldrig tyer til billige virkemidler. Redford og Hoffman er fænomenale.

    Helt enig, den er vanvittig god

    MadMartigan27-01-22 21:25

  • ★★★★0

    176. 3:10 To Yuma

    I manges øjne måske blot "solidt håndværk" og knap så "betydningsfuld" film, men det hele spiller så afsindigt godt sammen her, element for element. Perfekt cast, kemi, soundtrack, god historie og en forrygende afslutning. Mangolds bedste film ifølge mig. 

    "Even bad men love their mamas" 

    Babo28-01-22 06:37

  • ★★★★★★0

    176. 3:10 To Yuma

    I manges øjne måske blot "solidt håndværk" og knap så "betydningsfuld" film, men det hele spiller så afsindigt godt sammen her, element for element. Perfekt cast, kemi, soundtrack, god historie og en forrygende afslutning. Mangolds bedste film ifølge mig. 

    "Even bad men love their mamas" 

    Mangold kan sætte en stemning som ikke ret mange andre - herlig film, enig.

    Wayne28-01-22 06:40

  • ★★★★0

    Mangold kan sætte en stemning som ikke ret mange andre - herlig film, enig.

    Han er ofte dygtig til at få de mest simple ting til at fungere godt. Og det er ikke altid nemt, som det ser ud. 

    Babo28-01-22 08:37

  • ★★★★★★0

    Jeg kan ikke kommentere på samtlige titler. Kan blot sige at der er mange rigtig gode. Der er et par jeg ikke har set af alle de film du har listet. Tror ikke du har nogen film med, jeg finder dårlige? Et par stykker jeg måske ikke sætter helt så højt. Uanset, det er rigtigt huggeligt at følge med. Flot arbejde.

    T. Nielsen28-01-22 09:03

  • ★★★★0

    Jeg takker og godt nogen læser med :)

    Babo28-01-22 09:57

  • ★★★★0

    175. Der Untergang 

    Trods generelt en overvældende modtagelse af filmen, blev den alligevel kritiseret for at tegne lidt for godt et billede af Hitler. Men jeg tolker filmen som Hitlers sidste desperate timer og det, der løb gennem hovedet på ham. I den sammenhæng tror jeg egentlig den er mere realistisk end hvad man måske umiddelbart ville tro, fordi vi ser ham miste besindelsen og mareridtet rykke nærmere. Formidabelt filmet og spillet. 

    Babo28-01-22 14:38

  • ★★★★0

    174. Das Boot (DC)

    Endnu en tysk klassiker.

    Ægte tysk storfilm (af den type som jeg elsker) med stort persongalleri, storproduktion og fantastisk omhyggelig og velopbygget fortælling om besætningen, klaustrofobien, frygten og viljestyrken. Det er faktisk en pragtfuld film Petersen har skabt med neglebidende spænding og dramatik, som fortjener en plads i historiebøgerne. Det er samtidig et nuanceret portræt af besætningen, som mere har de menneskelige aspekter i centrum end de politiske. På trods af filmens lange spilletid, så fungerer den helt optimalt alligevel. Petersen, der også har instrueret flere amerikanske film, opnåede desværre aldrig de samme højder, selvom flere film har været lettere fornøjelige. 

    Babo28-01-22 14:45

  • ★★★★★★1

    Der Untergang 

    Das Boot (DC)

    Begge uhyggeligt stærke film.

    Wayne28-01-22 14:51

  • ★★★★0

    173. A History of Violence 

    Cronenberg blev i sin tid beskyldt lidt for at gå i mainstream retning med denne. Det kan man så diskutere op og ned, men jeg synes at mærke temaerne om vold og diskussionen om arv/miljø, som vel aldrig bliver uinteressant. Det kunne såmænd også have endt ud i en pædagogisk løftet pegefinger, men det synes jeg heldigvis ikke er tilfældet. Mortensen i rollen leverer sin til dato bedste præstation, fordi han får overgangen fra en kærlig familiefar til eks gangster til at glide så ubesværet og uden de store armbevægelser. Harris og Hurt er også helt forbyggende. Klasse film!

    Babo28-01-22 14:58

  • ★★★★0

    172. The King of Comedy

    Scorsese kunne også begå en vellykket komedie og denne satiriske sag om jagten på at blive kendt, er både sjov og grotesk. De Niro er formidabel i den!

    Babo28-01-22 15:05

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen