Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Jack Reacher: Never Go Back (2016)

     

    Den første Jack Reacher film var ifølge mig, en virkelig god spændingsfilm med et par medrivende og solide actionscener. Det var måske en lidt gammeldagsfilm, i stil og måden den blev fortalt på, men det gjorde intet. Tværtimod måske. Men derfor var en efterfølger mere end velkommen.

    Desværre kan den slet ikke leve op til den første film. Historien er noget svagt iscenesat rod, man aldrig helt tror på. Oveni smækkes der så en træls klichetung fortælling ind, om at Reacher opdager at han muligvis har en teenagedatter, som naturligvis kommer i problemer og skal beskyttes.

    Den del er i bedste fald unødig og i værste fald direkte irriterende. Den skal muligvis skabe en form for følelsesmæssig dybde til hovedkarakteren og et bånd til publikum, men det virker slet ikke.

    Samtidig er dialogen i perioder af filmen ofte virkeligt svagt fungerende, i en grad så den næsten forekommer stupid. Man forventer selvsagt ikke Shakespeare’ske retoriske gloser spyttet ud på samlebånd af en sådan film her. Men i det mindste kan man forlange at replikkerne glider uden at forstyrre oplevelsen.

    Som Tom Cruise’s makker ses Cobie Smulders og jeg synes ganske enkelt hun er fejlcastet. Hun er ingenlunde troværdig som toptrænet elitesoldat. Jeg vil dog ikke udelukke at det også skyldes at rollen er så svagt skrevet. I hovedrollen har Cruise stadig nok stjernestøv format og karisma til at det trækker oplevelsen op. Undervejs serveres der også nogle, for det meste, habile actionscener. Intet mindeværdigt, men nok til at man måske ikke falder i søvn. Men ret meget mere end at snige sig op på en middelmådig oplevelse kan disse to ting ikke bidrage med.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen20-03-17 10:06

  • ★★★★★★0

    Dannys dommedag (2014)

     

    Ujævn, men fornøjelig lille familie horrorfilm, om en invasion fra rummet. Spilletiden var dejlig kort og fortællingen skåret helt ind. Man ville kunne kritisere en del fejl og mangler, men jeg hyggede mig overraskende godt med denne lille underholdende bagatel.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen20-03-17 11:17

  • ★★★★★★0

    Kollektivet (2016)

     

    Bittersød og forrygende velspillet fortælling, der både varmt og koldt tager fat i den pris man indimellem skal være villig til at betale, for at tro man skal kunne rumme mere, end man som menneske måske magter.

    Jeg blev i hvert fald overrasket over, så kritisk Thomas Vinterberg’s syn på det at bo i kollektiv, det virker i denne film. Men måske skal filmens tematik, slet ikke ses i lyset af kollektivet, men mere som en fortælling i fortællingen om et par der bryder op, uanset.

    Tolkningen er selvsagt nok åben i en solid vellavet dansk film, hvis løse handling bæres af filmens karakterer. Disse kan så ikke undsige sig, at være tegnet en anelse stereotypt.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen20-03-17 11:27

  • ★★★★★★0

    Everybody Wants Some!! (2016)

     

    Jeg kan egentlig godt se, hvad det er instruktør Linklater vil fortælle med denne historie, om ungdommens sidste år, før det bliver helt alvorligt. Jeg synes egentlig også den har sine momenter og på mange måder, rammer den også plet med fine pointer. Ofte præsenteres de blot så overfladiske, fjollede og klichefyldte at man godt kan sidde med følelsen af både at have set det før, at karaktererne skæres rigeligt firkantet ud og at man i sidste ende, via den løse historie, aldrig helt kommer nogen vegne. Jeg var såmænd godt underholdt i perioder, men jeg manglede følelsen af et lag bag den fine facade.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen21-03-17 09:39

  • ★★★★★★0

    Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016)

     

    Det er snart længe siden, at instruktør Burton helt har ramt noget magisk særegent, som han ellers har været en mester til i mange af sine film. Det lykkes heller ikke helt i denne omgang, men det er tæt på og i perioder vil jeg endda påstå at det lykkes at gøre den yderst skøre fortælling både menneskeligt vedkommende og tilpas gådefuld med dens skæve persongalleri.

    Særligt i starten af filmen, rammes der noget tematisk om fortællingens styre lidt af la ”Big Fish”, der kan give os mentale vinger som menneske. Senere flader det mere ud og bliver underholdning på autopilot. Men i momenter så jeg glimt af den gamle mester og det var hele filmen værd.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen21-03-17 09:48

  • ★★★★0

    Everybody Wants Some!! (2016)

     

    Jeg kan egentlig godt se, hvad det er instruktør Linklater vil fortælle med denne historie, om ungdommens sidste år, før det bliver helt alvorligt. Jeg synes egentlig også den har sine momenter og på mange måder, rammer den også plet med fine pointer. Ofte præsenteres de blot så overfladiske, fjollede og klichefyldte at man godt kan sidde med følelsen af både at have set det før, at karaktererne skæres rigeligt firkantet ud og at man i sidste ende, via den løse historie, aldrig helt kommer nogen vegne. Jeg var såmænd godt underholdt i perioder, men jeg manglede følelsen af et lag bag den fine facade.

     

    Bedømmelse: 6/10

    Jeg faldt sgu for den må jeg tilstå og jeg har faktisk set den 3 gange indtil videre :)

    Stor 8/10

    Dazed and Confused er lige tanden skarpere, men humoren har tag i mig og ikke mindst musikken. Men nu var jeg jo også næsten på deres alder i 1980 og havde My Sharona på single :-D

    Bruce21-03-17 10:04

  • ★★★★★★0

    Crimson Peak (2015)

     

    Jeg har egentlig ofte følt, at instruktør Guillermo del Toro’s talent er større end en del af hans film ofte er berettiget til at få mig til at tro. Det samme gælder med hans seneste her, der som så ofte med hans film, er visuelt/scenografisk flot at se på, men hvis forudsigelige thrillerfortælling, tilsat et ikke altid meningsfuldt metafysisk aspekt, for lige som at peppe den tamme historie lidt op, ikke gør det store.

    Jo, der er da spændende passager og lidt uhyggeligt er det da ved at blive enkelte gange. Det kunne dog nok have været mere skræmmende, hvis det ikke have været helt så meget ”in your face” og historien ikke afslørede sig selv så hurtigt, at det meste mystik var væk længe før filmen rammer slutningen. Der er noget med Toro’s måde at fortælle og visualisere historier på, der tiltaler mig ekstremt meget. Men næste gang må historien så gerne være stærkere og turde mere, hvis det skal løftes over metervaren.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen21-03-17 10:06

  • ★★★★★0

    Jeg siger 9/10. Elsker den film!

    David Lund21-03-17 10:06

  • ★★★★★★0

    Jeg faldt sgu for den må jeg tilstå og jeg har faktisk set den 3 gange indtil videre :)

    Stor 8/10

    Dazed and Confused er lige tanden skarpere, men humoren har tag i mig og ikke mindst musikken. Men nu var jeg jo også næsten på deres alder i 1980 og havde My Sharona på single :-D

    DaC er jeg også virkelig vild med. Den rammer helt rent og på en begavet måde, i forhold til hvordan i hvert fald jeg kan relatere til den.

    T. Nielsen21-03-17 10:08

  • ★★★★0

    Everybody Wants Some, enig med TN, selvom jeg ligger endnu lavere. Han er blevet så kedelig og kliche på sig selv Linklater. 

    Babo21-03-17 10:20

  • ★★★★0

    Enig med Crimson Peak. Utrolig flot. Men tam.

    Bruce21-03-17 10:38

  • ★★★★★★0

    Enig med Crimson Peak. Utrolig flot. Men tam.

    Ja ærgerligt at en med Toro's visuelle sans, ikke har bedre historier at fortælle! 

    T. Nielsen21-03-17 11:33

  • ★★★★0

    Ja han er gået lidt død må jeg sige, efter Pans Labyrinth. Han var skæv før i tiden, men nu er han nærmest konform.

    Bruce21-03-17 12:13

  • ★★★★0

    Synd med det visuelle øje han har. Krydser fingre for en rigtig god film næste gang fra Toro. 

    Babo21-03-17 12:27

  • ★★★0

    Ja ærgerligt at en med Toro's visuelle sans, ikke har bedre historier at fortælle! 

    Easy peasy! Warner Bros. skal bare give Guillermo del Toro 150 millioner dollars, og fuldstændig kreativ kontrol, så han kan lave sin filmatisering af "At the Mountains of Madness".

    Ved godt det aldrig kommer til at ske, men jeg har lov til at drømme. 

    Essal21-03-17 18:25

  • ★★★★0

    Kreativ kontrol sikrer ikke automatisk et fantastisk resultat. Tilbage til hjemlandet med ham, jeg tror ikke rigtigt på hans amerikanske film. 

    Babo21-03-17 18:36

  • ★★★★★★0

    Easy peasy! Warner Bros. skal bare give Guillermo del Toro 150 millioner dollars, og fuldstændig kreativ kontrol, så han kan lave sin filmatisering af "At the Mountains of Madness".

    Ved godt det aldrig kommer til at ske, men jeg har lov til at drømme. 

    Ja den er vi mange der har drømt om i mange år efterhånden. Måske drømmen er den bedste part?

    T. Nielsen21-03-17 19:57

  • ★★★★★★0

    La La Land (2016)

     

    Der er elementer af stor elegance, ægte filmmagi og mesterlig begavet filmkunst i instruktørs Damien Chazelle musikalske kærlighedserklæring til blandt andet Hollywood. Som helstøbt værk fungerer ”La La Land” så desværre ikke helt så fantastisk, som den gør i enkeltdele.

    Historien føles aldrig helt fyldestgørende på mig. Uden at efterlade mig kold, så har den ikke nok følelsesmæssigt pondus, til at gøre et dybere indtryk og deraf kommer også en følelse af, at filmen er mere overfladisk end nødvendigt, selv for musicalgenren.

    Der bydes ellers på en både sød og ikke uvæsentlig fortælling om kærlighed og drømme, tilsat en vedkommende underliggende tematik, der både peger bagud (som de slidte vægmalerier og andet f.eks. er et fint symbol på) og fremad med gode pointer om både mennesker og kunst, om at skabe og glemme, at miste det gode hvis vi ikke dyrker det, men samtidig at intet nyt skabes ved kun at rette blikket bagud. På den måde er der meget at elske i ”La La Land”.

    Musikken fungerer fint, selv om jeg savner det helt store nummer der rykker, hittet man virkelig husker og lyster at høre igen og igen. Dansen blæses man heller ikke bagud over. Den er tam og skuffende. Heldigvis kompenserer filmens tekniske aspekt ret godt for dette i store dele af filmen. Der er lækre farve- og billede kompositioner med mere.

    I hovedrollerne Emma Stone og Ryan Gosling et godt match på papiret. Stone er også helt vildt charmerende. Gosling er normalt også en fantastisk dygtig skuespiller, men hans forsøg på en laid back charme a la de store forbilleder fra fortiden i tilsvarende film, kan sine steder godt fremstå som om han er uinspireret og lad.

     

    Men altså, der er meget, rigtigt meget faktisk at elske i ”La La Land” og jeg ville så gerne knuselske den, for der er vitterligt meget der tiltaler mig og taler til mit filmhjerte. Havde den pokkers historie dog bare fungeret bedre.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen25-03-17 08:36

  • ★★★★★★0

    Mr. Holmes (2015)

     

    Fin lille film, om en aldrende og demensramt Sherlock Holmes, der efter at have trukket sig tilbage, ser tilbage på og prøver at forstå hans sidste sag som lærte ham et menneskeligt aspekt han ikke før havde forstået, samt et spirende venskab med en ung knægt, der hjælper ham i en sag om døde bier (jeps). I hovedrollen er Ian McKellen som så ofte garant for godt spil af karismatisk format. Fortællingen er dog mere sød end spændende og interessant.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen25-03-17 08:51

  • ★★★★★★0

    The Two Faces of January (2014)

     

    Ganske velspillet og nogenlunde fermt iscenesat trekantsdrama og thriller, om en svindler der roder sig så meget ind i egne intriger, at prisen må blive den ultimative. Det er en film, der ville vinde meget hvis den lykkes bedre med at skabe en dybere psykologisk tyngde, men som stadig er både fængende og interessant nok til, at det bliver spændende at følge med.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen25-03-17 08:58

  • ★★★★1

    La La Land (2016)

    Men altså, der er meget, rigtigt meget faktisk at elske i ”La La Land” og jeg ville så gerne knuselske den, for der er vitterligt meget der tiltaler mig og taler til mit filmhjerte. Havde den pokkers historie dog bare fungeret bedre.

    Bedømmelse: 7/10

    Jeg er ret enig, men ender nok i en generøs 8'er.

    Ikke mindst grundet en stor kærlighed til genren og det forhold, at filmen gjorde mig særdeles glad.

    Det gør mig ekstra glad, at jeg hører så mange - ikke normalt musicalfans -"opdage" genren og blive overstadige i deres ros. Det giver mig en tro på, at genren vækkes mere konsistent til live og der bliver råd til at satse på at give os nye positive oplevelser fremover. Det fortjener genren og vi, publikum. 

    Whiplash var "den bedre film" uden tvivl. Men Damien Chazelle fortjener stor ros for at kickstarte genren igen.

    Isoleret set er musikken i La La Land middelmådig. Dansen under middelmådig, hvor dansetrinet vi ser på plakaten er visuelt sælgende, men kan udføres af alle dansepar efter en times undervisning.

    Eksekveringen er dog visuelt flot og vækker genklang til technicolor tiden. Det er en flot hommage til Hollywoods guldalder.

    At La La Land lykkes med så få midler, præcis som The Artist, viser med al tydelighed behovet for genrerne. Behovet for simple positive budskaber leveret med musik, følelser, mimik og dans.

    Men det viser også, HVOR fuldkommen genial guldalderen indenfor musicals var. Hvilke mesterværker de var musikalsk og dans og hvor undervurderet eller rettere hvor ukendte disse film desværre er i dag. Musik af Irving Berlin, Gershwin, Cole Porter. Film fra Vincente Minelli til Bob Fosse. Dans af Fred Astaire, Gene Kelly, Ginger Rogers, Cyd Charise, med træning til perfektion, som ingen kommer i nærheden af i dag. Sang af Judy Andrews, Liza Minelli. 

    Bruce25-03-17 17:02

  • ★★★★0

    Selv Allan Simonsen ville kunne have danset med i filmen. Ellers er jeg enig. Jeg lå på 8, men den har bare ikke bidt sig nok fast, så jeg vil nok sige 7/10. Den vinder på smittende glæde og god energi. 

    Babo25-03-17 18:22

  • ★★★★★★0

    Jeg er ret enig, men ender nok i en generøs 8'er.

    Ikke mindst grundet en stor kærlighed til genren og det forhold, at filmen gjorde mig særdeles glad.

    Det gør mig ekstra glad, at jeg hører så mange - ikke normalt musicalfans -"opdage" genren og blive overstadige i deres ros. Det giver mig en tro på, at genren vækkes mere konsistent til live og der bliver råd til at satse på at give os nye positive oplevelser fremover. Det fortjener genren og vi, publikum. 

    Whiplash var "den bedre film" uden tvivl. Men Damien Chazelle fortjener stor ros for at kickstarte genren igen.

    Isoleret set er musikken i La La Land middelmådig. Dansen under middelmådig, hvor dansetrinet vi ser på plakaten er visuelt sælgende, men kan udføres af alle dansepar efter en times undervisning.

    Eksekveringen er dog visuelt flot og vækker genklang til technicolor tiden. Det er en flot hommage til Hollywoods guldalder.

    At La La Land lykkes med så få midler, præcis som The Artist, viser med al tydelighed behovet for genrerne. Behovet for simple positive budskaber leveret med musik, følelser, mimik og dans.

    Men det viser også, HVOR fuldkommen genial guldalderen indenfor musicals var. Hvilke mesterværker de var musikalsk og dans og hvor undervurderet eller rettere hvor ukendte disse film desværre er i dag. Musik af Irving Berlin, Gershwin, Cole Porter. Film fra Vincente Minelli til Bob Fosse. Dans af Fred Astaire, Gene Kelly, Ginger Rogers, Cyd Charise, med træning til perfektion, som ingen kommer i nærheden af i dag. Sang af Judy Andrews, Liza Minelli. 

    Jeg ville næppe kunne presse mange kommaer ind af uenighed i det du skriver om at kickstarte genren osv. Så nævner du de "glemte" værker og det er, som jeg ser La La Land faktisk en af filmens tematikker, at hvis vi altid KUN skuer fremad, glemmer vi de skatte fortiden gemmer. 

    T. Nielsen25-03-17 20:06

  • ★★★★0

    Paterson - 8/10

    En superskøn film fra Jim Jarmusch om en buschauffør (Paterson), hvis hverdagsrutiner og gentagelser vi følger, som de fleste vil kunne genkende. Han skriver også digte og det kommer der mange fine refleksioner ud af. En typisk 'tilbagelænet' film fra Jarmusch med altid veloplagte skuespillere i gode roller. Selv hunden i filmen har karakter. Det er stemning over plot, men når man er i godt selskab med filmens personer, gør det intet. Jeg morede mig kosteligt med denne! 

    Babo26-03-17 01:03

  • ★★★★★0

    Jeg kedede mig, men hunden var sej. 

    Lars!26-03-17 08:59

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen