Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★1

    Hvor er du nem at lokke ;)

    Jeg gav den 7/10 efter at jeg så den i Imax, hvilket selvfølgelig også trækker op.

    Jeg er spændt på hvad den får når jeg har set den derhjemme, men 4/10 kommer den aldrig ned på.

    You have no idea;)

    T. Nielsen22-12-20 09:23

  • ★★★★★★1

    Rosens Navn (1986)

    Efter at have tygget mig igennem de næsten 600 sider af bogen, så blev jeg bare nød til at gense filmen.

    Bogen er en blandet oplevelse. På den ene side er plottet meget bedre og mere sindrigt end i filmen. Men på den anden side, så fylder plottet faktisk kun en begrænset del af bogen. En meget stor del af bogen er meget lange teologiske snakke, filosofiske overvejelser, diskussioner af om Jesus var fattig eller ej osv. osv. Så plottet bevæger sig virklig langsomt.

    Derfor føles filmen ovenpå bogen som det rene action fra start til slut. Den følger bogens plot nogenlunde i starten, men springer en del over. Og slutningen er en hel del anderledes - og faktisk mindre blodigt - end i bogen. 

    Den største forskel mellem bog og film er nok det hemmelige bibliotek. I bogen består Tårnbygningens stueetage af køkken og spisesal, 1. salen er munkens skriverum, og hele 2. sal udgøres af biblioteket. I filmen er Tårnbygningen meget højere, idet biblioteket ikke kun består af ét plan, men af mange forskudte etager med mystiske Hogwarts-agtige trapper imellem.

    At se filmen lige efter bogen er ikke optimalt. Jeg kunne ikke rigtig nyde krimiplottet, som føles tyndt. Til gengæld var det fedt at få visualiseret de mange interessante karakterer, klostret og den mystiske tårnbygning.

    Jeg holder meget af den - og burde nok så holde mig fra at læse bogen så?

    Wayne22-12-20 09:39

  • ★★★0

    Enig i at Tenet lander på omkring 5/10. Den og karaktererne fanger ikke en, er lidt kedelig og kønsløs, og at alle er maskeret i actionscenerne fjerner overblikket og betydningen af udfaldet af scenerne. Nolans hidtil dårligste film, desværre. Imo.

    men flotte billeder though :)

    Gormanden22-12-20 10:03

  • ★★★★1

    Jeg holder meget af den - og burde nok så holde mig fra at læse bogen så?

    Well, hvis du gerne vil dykke mere ned i plottet og blive klogere på det - og samtidig ikke har noget imod meget lange passager, som handler om alt andet end hovedplottet, så kunne du sikkert få meget ud af bogen.

    Men lad være med at se filmen lige bagefter.

    S. Rico22-12-20 11:10

  • ★★★★0

    Hvor er du nem at lokke ;)

    Jeg gav den 7/10 efter at jeg så den i Imax, hvilket selvfølgelig også trækker op.

    Jeg er spændt på hvad den får når jeg har set den derhjemme, men 4/10 kommer den aldrig ned på.

    Jeg så den også i Imax, og det var visuelt en super fed oplevelse. Jeg gav den vist 4/6 stjerner. Men jeg kommer aldrig til at se den igen. Det gider jeg ikke. Og det endda selv om jeg har min egen minibiograf med stort lærred.

    S. Rico22-12-20 11:13

  • ★★★★★★0

    Well, hvis du gerne vil dykke mere ned i plottet og blive klogere på det - og samtidig ikke har noget imod meget lange passager, som handler om alt andet end hovedplottet, så kunne du sikkert få meget ud af bogen.

    Men lad være med at se filmen lige bagefter.

    Lyder som et godt råd ;-)

    Wayne22-12-20 11:31

  • ★★★★0

    Siden sidst:

    8/10

    Abominable.

    7/10

    Jumanji: The Next Level.

    The Blues Brothers (ja, det er første gang jeg har set den).

    The Peanut Butter Falcon.

    The Christmas Chronicles.

    Chloe.

    Last Christmas.

    If Anything Happens I Love You (kortfilm).

    5/10

    The Butchers Wife (gensyn).

    Dragged Across Concrete.

    Journey 2: The Mysterious Island.

    Rambo: Last Blood.

    Når dyrene drømmer.

    3/10

    Jagtsæson.

    Serier:

    The Queen's Gambit 8/10

    The Undoing 7/10

    Raising Dion 7/10

    The Good Place 6/10

    Åkepool22-12-20 11:47

  • ★★★★★★0

    8/10

    Dragged Across Concrete.

    Fixed - 5/10 er alt for lidt

    The Queen's Gambit 8/10

    Glæder jeg mig til at se :-)

    Wayne22-12-20 13:08

  • ★★★★★0

    Jeg har også lige set Last Christmas, og for mig er den ret svær at bedømme. Den er bundhamrende elendig og irriterende, men samtidig også ret underholdende af netop de årsager. Og rigtig dejligt twist der fik mig til at bryde ud i høj latter. 7/10 kan den dog ikke få. Jeg hælder til enten 8/10 eller 3/10...

    The Good Place er i øvrigt ret fed, synes jeg. Især når udviklingen og kreativiteten rigtig udfolder sig efter den første (ellers også rigtigt gode) sæson.

    David Lund22-12-20 13:19

  • ★★★★★★0

    8/10 eller 3/10

    Godt nok en forskel :-)

    Wayne22-12-20 13:14

  • ★★★★★1

    Godt nok en forskel :-)

    Haha ja - for den er jo lort. Men en lækker lort! Ligesom en jumboburger fra den lokale grillbar.

    David Lund22-12-20 13:16

  • ★★★★★★1

    Haha ja - for den er jo lort. Men en lækker lort!

    Sendte fruen i biffen med min datter og svigerdatter, sidste år - mens jeg tog knejterne med til Star Wars. Men tænker da at jeg vil se den, da den ligger på Viaplay... :-)

    Peter Mygind er vel klar til en international karriere nu (ud over tyske serier) :-)

    Wayne22-12-20 13:19

  • ★★★★★0

    Peter Mygind er vel klar til en international karriere nu (ud over tyske serier) :-)

    Shiiit - glæd dig til hans rolle. Den er helt ved siden af =)

    David Lund22-12-20 13:30

  • ★★★★0

    Fixed - 5/10 er alt for lidt

    Glæder jeg mig til at se :-)

    Så uenige vi er om den første, skal du vel ikke glæde dig for meget til den anden ;) 

    Den er bundhamrende elendig og irriterende, men samtidig også ret underholdende af netop de årsager.

    Hmm, jeg synes bare den er dejlig smittende.

    The Good Place er i øvrigt ret fed, synes jeg. Især når udviklingen og kreativiteten rigtig udfolder sig efter den første (ellers også rigtigt gode) sæson.

    Inden sæson 4 lå jeg på 7/10 samlet, men den trak det lidt ned for mig.

    Åkepool22-12-20 14:36

  • ★★★★★★0

    Jeg har også lige set Last Christmas, og for mig er den ret svær at bedømme

    Man burde vel have to bedømmelser: en lidt objektiv-filmanmelder-skala og en underholdningsværdiskala :)

    Og The Good Place er ganske hyggelig.

    Guldager22-12-20 16:03

  • ★★★★★★0

    Shiiit - glæd dig til hans rolle. Den er helt ved siden af =)

    Har hørt lidt om det :-)

    Wayne22-12-20 18:29

  • ★★★★★★0

    The Face of Fu Manchu (1965)

    Første gang jeg har set en Fu Manchu-film. Jeg gider ikke at bruge alt for meget tid på den - den var ganske fornøjelig, dog lidt lang i spyttet til tider.

    6/10

    Double Team (1997)

    Den var godt nok ikke specielt god, men der er et potentiale i at lave et drukspil. Hver gang Rodman skifter frisure og hver gang filmen skifter genre, skal man drikke. Det giver en langsom buzz i starten og evt. permanent leverskade i den sidste halvdel af filmen.

    3/10

    Men jeg fik da introduceret et par mennesker til LaserDisc, så det var meget godt.

    Zero Cool23-12-20 00:33

  • ★★★★★1

    Siden sidst har jeg fået set følgende film og serier. :)

    Film:

    Don't Mess With The Zohan - 3/10

    Then Came You - 3/10

    The Christmas Chronicles : Part II - 4/10

    Instant Family - 5/10

    The Good Liar - 5/10

    A Dog's Journey Home - 6/10

    Just Go With It - 6/10

    The Longest Yard (2005) - 6/10

    SvampeBob På Vild Flugt - 7/10

    White Boy Ricky - 7/10

    Deepwater Horizont - 7/10

    Us - 7/10 

    Up In The Air (gensyn) - 8/10

    Eighth Grade - 8/10

    The Fundementals of Caring - 8/10

    True Lies (gensyn) - 9/10

    If Beale Street Could Talk - 9/10

    Green Book - 9/10 

    Tv-serie:

    The Flash : Sæson 6 - 5/10

    Living With Yourself : Sæson 1 - 7/10

    NightHawk23-12-20 02:35

  • ★★★★★★1

    If Beale Street Could Talk - 9/10

    Burde jeg vist snart få set :-)

    The Flash : Sæson 6 - 5/10

    Er vi helt enige om, desværre 

    Wayne23-12-20 06:55

  • ★★★★1

    True Lies (gensyn) - 9/10

    My man ;) 

    Åkepool23-12-20 12:10

  • ★★★★★★1

    My man ;) 

    True Lies er en kongefilm :-)

    Wayne23-12-20 14:20

  • ★★★★1

    True Lies er en kongefilm :-)

    Hell yeah!

    Men den var ikke på din liste da Steffan holdt et eller andet år eller var det 90'erne ;) 

    Der var jeg sgu alene med min 5. plads, mener jeg det var.

    Åkepool23-12-20 14:56

  • ★★★★★★0

    Hell yeah!

    Men den var ikke på din liste da Steffan holdt et eller andet år eller var det 90'erne ;) 

    Der var jeg sgu alene med min 5. plads, mener jeg det var.

    Hell yeah!

    Men den var ikke på din liste da Steffan holdt et eller andet år eller var det 90'erne ;) 

    Der var jeg sgu alene med min 5. plads, mener jeg det var.

    Bare rolig - den er naturligvis højt på min liste for 1994, som er lavet. Tænker at listen lige får en pause mens Thomas har hænderne fulde.

    Wayne23-12-20 19:38

  • ★★★★★★1

    Bare rolig - den er naturligvis højt på min liste for 1994, som er lavet. Tænker at listen lige får en pause mens Thomas har hænderne fulde.

    Jeg har en bet travlt. Dvs mine lister er på min pc og den er pakket væk. 

    T. Nielsen23-12-20 19:48

  • ★★★★2

    Moulin Rouge (2001)

    Jeg havde kun set den én gang før - da den havde premiere for 100 år siden. Og dengang syntes jeg det var noget frygtelig romantisk bras. Så den skulle jeg aldrig se igen.

    Men så fik jeg den idé at introducere den for mine teenagetøser, som elsker romantiske film. Og jeg kunne da godt kigge lidt med for hyggens skyld...

    Og hold da nu op for en syret oplevelse. Den starter mega fjollet. Så bliver den mega romantisk. Og så virklig dramatisk. Og sådan fortsætter den med at skifte tone hele tiden. Det er jo Baz Luhrmann's stil, hvilket jeg godt vidste. Men jeg kunne ikke huske, at den var SÅ weird!

    Stilen og tonen er faktisk grund nok til at den er værd at se ud fra en filmisk interesse.

    Men det som for alvor fejede benene væk under mig var kemien mellem Nicole Kidman og Ewan McGregor. Deres kemi er FULD-STÆN-DIG sindssyg. Kærligheden lyser ud af deres øjne, og Nicole Kidman yder en Oscarværdig præstation. Det kan godt være, at det er noget romantisk bavl, men når det udføres SÅ godt, med SÅ likeable karakterer - og når det ikke mindst ledsages af fantastisk forførende musik, dans og et orgie af farver - ja, så måtte jeg overgive mig.

    Min oprindelige bedømmelse fra 2001: 2 ud af 6 stjerner.

    Opdateret bedømmelse 2020: små 5 stjerner.

    S. Rico23-12-20 22:39

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen