Moovy Exclusive: CPH:DOX-omtale: "And the King Said, What a Fantastic Machine"

Åbningsfilmen på årets CPH:DOX dokumentarfilmfestival er et engageret portræt af forholdet mellem menneske og kamera.

"And the King Said, What a Fantastic Machine" var åbningsfilmen på årets CPH:DOX. I filmen undersøger de svenske filmskabere Axel Danielson and Maximilien Van Aertryck vores forhold til kameraet. Denne fantastiske maskines betydning for samtidens kultur og medielandskab kan næsten ikke overdrives.

Filmen er en collage af en samling af historisk arkivmateriale og youtube-videoer. Der er klip af alt fra en fiktiv udlægning af Kong Edwards kroning fra 1902 - filmen låner sin titel fra virkelighedens Kong Edwards reaktion på disse optagelser – til Belle Delphine, der laver ‘ahegao’ og piver med en gummi-cheeseburger. En til dels informerende og til dels undrende voice-over binder de mange klip sammen til en fortælling. En fortælling om en teknologi, der på godt og ondt synes at have tryllebundet menneskeheden.

Mennesker i dag er konstant engageret i at indramme sig selv og deres liv gennem kameraer. Min bedstefar spurgte mig engang om jeg ville se et fotografi af hans bedstefar. Det eneste taget af ham. På billedet står min tipoldefar og ser lettere forvirret ud - uvidende omkring at dette vil være eftertidens mest konkrete minde om ham. Vil fremtidens børnebørn mon spørge deres børn om de vil se hundretusinde billeder af deres bedsteforældre? Og vil billederne sige om os?

"And the King Said, What a Fantastic Machine" kan ses på CPH:DOX streaming-platform PARA:DOX.

Læs mere om filmen på CPH:DOXs hjemmeside her.

Kommentarer

CPH:DOX-omtale: "And the King Said, What a Fantastic Machine"

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen