Moovy Exclusive: "Werewolf by Night"-interview med instruktør/komponist Michael Giacchino

Fra at lave musikken til "Op", "Coco" og "Star Trek" til at instruere en varulvefilm for Marvel – Michael Giacchino er et Oscar-belønnet unikum.

Michael Giacchino har for længst etableret sig som en af Hollywoods slet og ret dygtigste og mest eftertragtede filmkomponister. Kan du forestille dig den tårevædede, hjerteskærende prolog i Pixars "Op" uden Giacchinos smukke klaverspil, der sikrede manden en Oscar? Kan du forestille dig rumskibet Enterprise warpe afsted uden akkompagnement af Giacchinos triumferende toner? Eller hvad med den 54-årige maestros mægtige tema til Matt Reeves' "The Batman", der fik os til at tro på, at en flagermusmand kan flyve?

Men efter at have svinget dirigentstokken i årevis, har Giacchino – som kommer fra Riverside, New Jersey – fået blod på tanden og lysten til ikke "blot" at supplere billederne, men til selv at bestemme, hvad der skal være på de billeder. Med andre ord: han har kickstartet karrieren som filminstruktør. Og apropos blod, så er Giacchinos første live-action-film (ovenpå to animerede kortfilm, herunder den kulørte "Star Trek"-tegnefilm "Ephraim and Dot") en film om blodtørstige monstre: Marvels "Werewolf by Night", som netop er landet på Disney+.

Blodet i filmen er dog knap så tydeligt, idet den bjergtagende billedside præsenteres i sort/hvid. Giacchino og Co. har tydeligvis stilet efter at efterabe æstetikken og stemningen i Universals klassiske monsterfilm – ikke mindst den oprindelige "The Wolf Man" fra 1941 med Lon Chaney Jr. Men Giacchinos første live-action-film er ikke bare en iøjnefaldende stiløvelse. Det er en enormt underholdende monsterfilm – en fedtfattig, 52 minutter lang halloween-special med et karismatisk cast (anført af Gael García Bernal og Laura Donnelly), som går i clinch med et gruopvækkende bæst i en billedskøn labyrint.

Sejrherren får nogle særlige kræfter – bliver det monstro Jack Russell (Bernal), som netop er kendt fra Marvels tegneseriehæfter? Giacchino har længe været fan af netop tegneserierne om Russells eventyr som (mere eller mindre) godartet varulv, der begyndte i 1972. I 2020 overtog en anden karakter, Jake Gomez, rollen som werewolf by night i Marvels hæfter.

Og sammen med et par andre journalister fra verdenspressen deltog Moovy for nylig i en zoom-chat med Giacchino, hvor vi fik god tid til at tale med multitalentet om hans spritnye bidrag til Marvels MCU-saga.

Jeg tænker, at det at lave film minder meget om det at lave musik. Det handler om variation og rytme...

Ja.

Og om, hvornår man skal spille i fortissimo og trykke den af, og hvornår man skal være mere behersket og gå ned i pianissimo.  

Ja.

Men nu hvor du har instrueret live-action, hvad føler du så er de største ligheder og de største forskelle mellem at komponere musik og at instruere film?

Du ved, de to opgaver er faktisk meget ens. Ud over opgavernes omfang! Det er en langt større opgave at skulle instruere, fordi man skal beskæftige sig med langt flere mennesker og afdelinger. Men udgangspunktet er det samme: Man fortæller en historie.

Musikken fortæller altid en historie. Musikken er der for at sikre, at den historie, der fortælles visuelt, også fortælles følelsesmæssigt. Så opgaverne føles meget ens. Det føltes lidt som at arbejde med et orkester, bortset fra at mit orkester hér bestod af forskellige afdelinger i stedet for særskilte sektioner i et musikensemble. Der er visuelle effekter, animation, scenografi, rekvisitter, kostumer… og de er alle sammen dele af et orkester, som skal placeres korrekt, så historien bliver fortalt ordentligt. Det handler altid om historien. Historien, historien, historien, historien...

Og du ved... jeg lavede en masse film gennem min opvækst – fra jeg var 9 år gammel, har jeg lavet tonsvis af stop-motion-film og live-action-film på 8mm og 16mm. Så hér på 'Werewolf by Night' føltes det, som om jeg lavede den slags film igen. Det føltes, som om jeg lavede film sammen med klassekammeraterne igen. Det var et fantastisk, talentfuldt filmhold. Det var det, jeg lavede som barn, bare på steroider!

Og hvorfor havde du lyst til netop at filmatisere 'Werewolf by Night', og hvorfor skulle historien fortælles med Jack Russell og ikke med Jake Gomez?

Da Kevin (Feige, Marvels chefproducer, red.) en dag spurgte mig: 'Hvis du skal instruere, hvad vil du så gerne lave?' Så svarede jeg med det samme: 'Werewolf by Night'. Med det samme. For jeg elsker gamle monsterfilm. Jeg voksede op med dem. Det var ligesom at gå i kirke for mig – hver lørdag så jeg og min bror en masse monsterfilm.

Og monsterfilm er uhyggelige, vilde eventyr, hvor der sker en masse sindssyge ting. Men inderst inde handler de om mennesker med problemer, og jeg følte altid sympati for monstrene – uanset om jeg så så 'Ultraman' eller 'The Wolf Man'. De vandt altid min empati, fordi de blev styret af noget, de ikke havde kontrol over. De havde et problem, de ikke kunne løse, og vi fik lov til at se dem bakse med de problemer.

Og det kan man let relatere sig til, for vi kæmper alle sammen med noget i vores liv og forsøger at genvinde balancen. Og de her karakterer tumler med den kamp gennem hele livet, så filmene får os til at føle, at vi ikke er alene... Så jeg er vild med, hvor relaterbare monsterfilm er; hvordan de udforsker det at være et menneske; og hvordan de får os til at føle for noget, som man bliver fortalt er forfærdeligt, ondt og skræmmende. Det er det, vi bliver fortalt om monstre, men sandheden er, at de slet ikke er monstre. De er mennesker med problemer. Så det tiltrak mig ved historien hér.

Og i forhold til Jack Russell og Jake Gomez... Jeg voksede op med Jack Russell. Det er den tegneserie, jeg læste som barn, og jeg har stadig mange af de gamle hæfter fra 70'erne stående på mit kontor. Det var de historier, jeg kendte og elskede, så selvfølgelig skulle filmen handle om ham. Men Russell i filmen er meget anderledes end figuren i tegneserierne, og en karakter, som har levet så længe, har sikkert levet mange liv og haft mange forskellige navne...

Filmen er relativt kort. Den er en "halloween special". Så hvis du selv skulle kombinere den med et par andre gysere til en fed filmaften, hvilke film ville du så vælge?

Jeg ville nok vælge 'King Kong', som altid vil være min favorit. Jeg ved ikke, om den kan klassificeres som en gyser eller en monsterfilm, men det er min yndlingsfilm. Det var filmen, der gjorde mig forelsket i monstre og horror.

Jeg er ikke en stor fan af slasherfilm... Jeg er ikke vild med sadistiske gysere. Jeg elsker fantasifuld horror som 'King Kong'. Og så måske 'Creature from the Black Lagoon' og 'Poltergeist', som også er en af mine yndlingsfilm, fordi den både er følelsesladet, sjov og uhyggelig, og man holder af karaktererne. De tre film sammen med 'Werewolf by Night' lyder som en fed aften!

Men nu hvor du sagde "slasher"... Det er rimelig sjældent, at en instruktør også komponerer musikken til sin egen film, og du går i fodsporene på folk som John Carpenter (instruktøren bag bl.a. ’Halloween’ og ’The Thing’, red.).

Ja!

Oplevede du nogensinde, at Instruktør Giacchino og Komponist Giacchino skændtes?

Åh, konstant! Jeg tænker hele tiden: 'Fungerer det, jeg laver her?' Og jeg har ingen anelse om, om det fungerer, fordi normalt er der en instruktør, jeg kan brainstorme og diskutere med. Men den person, der udfyldte den rolle hér, var min klipper, Jeff Ford. Jeff er selv en fantastisk historiefortæller, og vi har samarbejdet på fem film før den her ('The Family Stone', 'Doctor Strange', 'Monte Carlo', 'Let Him Go' og 'Spider-Man: No Way Home', red.), så vi kender hinanden virkelig godt. Så det var godt for mig at have ham som sparringspartner.

Uden ham havde jeg hele tiden tænkt: 'Øh... jeg tror, det er den her musik, scenen har brug for, men jeg er ikke sikker! Jeg ved, det er det her, jeg gerne vil have. Tror jeg.' Man er bare altid lidt usikker. Jeff var god til at give mig en afklapsning, hvis jeg var galt afmarcheret.

Men det var også virkelig sjovt for mig at skrive musikken til min egen film. Fordi mens vi klippede filmen, skrev jeg musikken. Vi sad på tilstødende kontorer og løb frem og tilbage imellem dem. Vi sad og arbejdede på en scene, som han klippede, og så sagde jeg: 'Hæng på, jeg er straks tilbage!' Og så løb jeg ind ved siden af og skrev et stykke musik til scenen, tog det tilbage til Jeff og smed det ind i filmen. Og så kunne vi øjeblikkeligt mærke, om musikken fungerede eller manglede noget, eller om vi skulle klippe noget om. Det var en virkelig fascinerende og sjov oplevelse.

Og hvad med fremtiden? Dukker Jack Russell op igen i MCU?

Det håber jeg! Og jeg vil vildt gerne lave flere film med karakteren. Vi har diskuteret en masse idéer, men ingen aftaler er på plads endnu. Det første mål var at se, om vi kunne lave den her film, som folk forhåbentlig vil kunne lide. Jeg elsker filmens karakterer. Jeg havde aldrig arbejdet på det her projekt, hvis jeg ikke havde elsket dem. Og jeg arbejdede med et fantastisk skuespillerhold – Laura Donnelly, Gael García Bernal, Harriet Sansom Harris – der vakte karaktererne til live. Så hvis jeg får chancen for at lave en toer, så er jeg frisk!

Og er der andet uden for Marvels univers, som du overvejer at lave som instruktør?

Der er en million ting, jeg gerne vil lave. Helt afgjort. Så nu skal jeg finde ud af, hvad jeg skal lave, nu hvor jeg er kommet op til overfladen igen efter at have arbejdet på det her projekt i et par år. Jeg har også komponeret musikken til seks film i år! Der har virkelig været gang i den i 2022! Og det skyldes også pandemien, som har rykket rundt på en masse datoer... Men nu føler jeg, at jeg kan trække vejret igen og tænke over, hvad jeg gerne vil lave næste gang. Så hvis du har nogen idéer, må du sige til!

Og jeg ville simpelthen hade mig selv, hvis jeg ikke stillede dig ét "Star Trek"-spørgsmål, og jeg ved, du også er en trekkie...

Ja! Så stil det endelig! Jeg har også den model af Enterprise stående i mit hjem, som jeg kan se, du har i baggrunden!

Fedt! Jeg har et nørdet "Star Trek"-musikspørgsmål, som jeg altid gerne har villet stille dig.

Jeg håber, jeg kan besvare det!

Hver eneste "Star Trek"-film har haft sit eget score med sine egne musikalske temaer, men alle filmene har integreret Alexander Courages musiktema fra den oprindelige tv-serie.

Jep.

Men jeg har altid spekuleret over, om du har overvejet at integrere lidt af Jerry Goldsmiths musiktema, nu hvor karaktererne er ved at nå den alder, som de har i "Star Trek: The Motion Picture", eller er den musik måske for stærkt associeret med "Star Trek: The Next Generation"?

Jeg synes, at Jerrys score til "Star Trek: The Motion Picture" er et af de bedste scores, der nogensinde er blevet komponeret. Helt afgjort. Jerry er en af mine alletiders yndlingskomponister. Jeg nævnte 'Poltergeist' før, og dét score er også et af de allerbedste nogensinde. Efter min mening er han fejlfri. Men når jeg arbejder på en film, er jeg nødt til at skelne forsigtigt mellem, hvad der er 'fan service', og hvad der er relevant i forhold til filmen. Og jeg er altid meget, meget forsigtig, når det kommer til den skillelinje.

For det er virkelig nemt bare at snuppe noget musik fra noget andet. Og folk bliver glade, og det er fedt at høre, men det har ikke nogen tilknytning til det, der foregår på det store lærred eller i historien. Jeg oplevede det samme på 'Rogue One'. Jeg var meget forsigtig med brugen af John Williams' eksisterende musiktemaer. De skulle kun bruges i den rette kontekst. Jeg har ofte oplevet hans temaer blive brugt i en forkert kontekst, og som fan irriterede det mig altid. Det trak mig ud af historien.

Så jeg sikrer mig altid, at uanset hvilken historie, der fortælles, så bliver den fortalt korrekt. Det at bruge andres temaer... hvis det føles rigtigt, så gør jeg det, men hvis det ikke føles rigtigt, så gør det måske ondt på mig, men så holder jeg mig væk.

Cool. Live long and prosper!

Live long and prosper, mand.

Marvels "Werewolf by Night" kan SES NU på Disney+.

Kommentarer

"Werewolf by Night"-interview med instruktør/komponist Michael Giacchino

  • 1

    Som altid rigtig godt og interessant interview du har fået sat sammen. En undring jeg har: Er der en grund til at sådan et interview ikke smides op i video form, nu når det er foregået over Zoom? Det kunne have været fedt og fået den ping pong der nok har været mellem jer.

    Derudover så er Giacchino en af mine yndlings komponister, så jeg glæder mig enormt til at se hvad han kan som instruktør også!

    Superknys 7-10-22 14:37

  • ★★★★★★1

    Jeg savnede også de levende billeder og din spage røst.

    Men bedre end ingen interview ;-)

    Wayne 7-10-22 16:53

  • ★★★★1

    Johan er pt. på vej over atlanten på ferie i USA - bare så I ikke undrer jeg over, hvis han ikke svarer med det samme :)

    chandler75 7-10-22 18:29

  • ★★★★★1

    Men som regel er grunden til at der ikke er optagelser, fordi studiet ikke har leveret det, da det altid så vidt jeg ved er dem som suppler de ting, og nogen gange er der ikke noget video.

    Elwood 7-10-22 18:58

  • ★★★1

    Som altid rigtig godt og interessant interview du har fået sat sammen. En undring jeg har: Er der en grund til at sådan et interview ikke smides op i video form, nu når det er foregået over Zoom? Det kunne have været fedt og fået den ping pong der nok har været mellem jer.

    Derudover så er Giacchino en af mine yndlings komponister, så jeg glæder mig enormt til at se hvad han kan som instruktør også!

    Der var desværre ikke mulighed for video i denne omgang.

    Dolphinfriendly 7-10-22 20:06

  • ★★★★★0

    Jamen guys, jeg fik sgu det betalte wifi på SAS-flyveren til at fungere her to timer før landing i San Francisco, så I får et svar fra 40.000 fods højde! 

    Men som Nicki allerede har fortalt, var der desværre ikke mulighed for video denne gang, og som Kenneth siger, er det bare ikke altid video vi modtager. Her var det (som nævnt i artiklen) en gruppechat med flere deltagere, hvilket på den ene side er fedt, fordi den slags får man langt mere tid i, men til gengæld må man desværre nøjes med lyden :) Men tak for de fine kommentarer derudover! Han var fandme herlig at tale med, og han har også lavet en mægtig monsterfilm perfekt til dunkle oktober. 

    The Insider 7-10-22 20:25

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen