Anmeldelse: A Star Is Born

Selvom Ally er stjernen, der fødes, bør titlen i ligeså høj grad bruges om Bradley Cooper.

Fra den originale Technicolor-version i 1937 til musicaldansende Judy Garland i 1954 og hed romance mellem 1970'ernes Kris Kristoffersen og Barbra Streisand har musikfilmen "A Star Is Born" haft hele fire remakes (hvis Bollywood-udgaven fra 2013 tælles med). Hver generation har således deres egen udgave, og nu kommer femte version til et nyt publikum med hang til storladen musik og sørgmodig kærlighedshistorie – denne gang med gigapopstjernen Lady Gaga overfor Bradley Cooper, der spiller lidet countrysanger og debuterer i instruktørstolen.

Ligesom sine forgængere handler "A Star Is Born" om det romantiske møde mellem en uprøvet sangerinde og en berømt stjerne, der er på vej i afgrunden. I 2018-udgaven spiller Lady Gaga den søde Ally, der trods en gudesmuk sangstemme må se sig tjent med lusede småjobs og optrædener på den lokale drag queen-bar. En aften entreer den berømte countrystjerne Jackson Maine (Bradley Cooper) baren og overværer Allys gudsbenådede talent, som han vil hjælpe med at nå stjernerne, samtidig med at en heftig romance udvikler sig mellem de to. På vej mod sit gennembrud og stjernestatus må Ally forblive tro mod sig selv, når branchefolk vil udnytte hendes evner, mens Jackson dykker længere ned i et hul af alkohol- og stofmisbrug.

Med Lady Gaga som titlens angivne stjerne er det umuligt ikke at læse superstjernens personlige karriere ind i filmen. Ligesom sit alterego Ally har sangerinden kæmpet for at slå igennem i musikbranchen, og det mærkes tydeligt i skuespilspræstationen, hvordan Lady Gaga er bekendt med verdenen, hvor fortællingen udspiller sig. At multitalentet kan synge er åbenlyst (forvent Oscar-nominering til superhittet "Shallow"), men hun kan så sandelig også spille skuespil. Der opstår dog en ironisk kontrast i at se Ally som den grimme ælling, der afvises af branchen ("Din næse er for grim"), når virkelighedens sangerinde spiller udsolgte shows verden rundt, mens Allys modstand mod gimmicks og finurlige kostumer også er, hvad der kendetegner stjernens virkelige image.

Selvom Ally er stjernen, der fødes, bør titlen i ligeså høj grad bruges om Bradley Cooper. Med sin instruktørdebut leder den erfarne skuespiller kompetent sine medskuespillere – udover Lady Gaga får han også modspil af en suveræn Sam Elliott – og viser sans for både visuel historiefortælling og fremdrift. Med en rust i stemmen, som ville gøre Kris Kristoffersen eller Jeff Bridges lignende præstation i "Crazy Heart" grønne af misundelse, indfanger Cooper overraskende brillant den traumatiserede Jackson Maine, når han vælter rundt i en rus af kokain og sprit. Selvom Cooper ikke når Lady Gagas svulstige sangstemme, kan han til gengæld udspille hende i at fremmane store følelser – et virkemiddel, instruktøren udnytter til fulde, hvor især slutsekvensen og et badekars-skænderi nok skal få Kleenex på overarbejde.

"A Star Is Born" anno 2018 genopfinder ikke den dybe tallerken eller rammer nye toner, som ikke er set i tidligere versioner eller andre romantiske film, hvor musikken er i centrum. Der er klichéer i fortællingen og hang til sentimental melodrama, som udtrykkes i filmens pompøse sange og kærlige montager, men det er svært ikke at lade sig forføre af dramaet.

Med overbevisende kræfter på begge sider af kameraet føles både musik og romance autentisk med sikker indsigt fra Bradley Cooper og Lady Gaga, der hver især demonstrerer deres fag. "A Star Is Born" er den type film, der havde raget Oscar-statuetter til sig for et årti siden (det gør sig muligvis stadigvæk gældende) – ikke overrumplende på alle tangenter, men fandens medrivende, sikkert fortalt og gennemført orkestreret.

A Star Is Born