Anmeldelse: Dream Scenario

Nicolas Cage er manden i dine drømme!

Selvom dette egentlig er en anmeldelse af Kristoffer Borglis seneste film "Dream Scenario", er vi nødt til at snakke om Nicolas Cage. Manden, myten og legenden, der igennem mere end fire årtier i Hollywood har bevæget sig igennem alle lag i branchen. Fra indie-darling til actionstjerne, fra Oscar-vinder til udskældt og fra method-acting til meme. Det er på tide at alle – ikke bare os Cage-apologeter – indser, at manden er mere end bare et skørt udbrud. Der er jo faktisk en grund til at Cage kan kalde sig Oscar-vinder. Han er simpelthen en eminent og unik skuespiller som ingen anden. Hvis du ikke er overbevist, så bare vent til du har set ham som Paul Matthews i "Dream Scenario". En film, der cementerer Nicolas Cages kunstneriske rækkevidde og viser os, hvorfor Cage er den absolut mest interessante mandlige skuespiller som Hollywood kan mønstre i vor tid. Og nu til filmen.

Paul Matthews er en tør kiks. En middelmådig, akademisk tørvetriller, der aldrig helt opnåede den anerkendelse, som han altid har higet efter. Alt dette ændrer sig dog, da Paul pludselig begynder at dukke op i tilfældige menneskers drømme. Millioner af menneskers drømme. Fra den ene dag til den anden katapulteres han op i den helt store kendis-liga og nu vil alle have en bid af Paul. Fra at være en mand, der aldrig rigtigt har opnået det han ville, kan han nu få verden serveret på et sølvfad. Men som det som regel går med sådanne fortællinger, så er turen til toppen ganske sjov, men nedturen er en lang og smertefuld affære.

Med "Dream Scenario" prikker instruktør Kristoffer Borgli til vores besættelse af kendiskultur og kaster et satirisk blik på meme-ificeringen af samfundet. Hvad sker der, når middelmådige mennesker uden egentlige talenter kastes ud i berømmelsens arena, og hvordan ville man egentlig selv bearbejde pludselig opstået berømmelse? Borgli har tidligere bevist, at han mestrer det absurde, ikke mindst i "Sick of Myself" fra 2022.

Ligesom sin foregående film, styrter "Dream Scenario" lige ned i vores opmærksomhedssøgende kultur. Kristoffer Borgli formår at ramme en perfekt balance mellem det tåkrummende, tænderskærende og tragikomiske. Den norske instruktør har fået en solid gave i Nicolas Cage, der formår at personliggøre pinagtigheden i en mand, der er derude, hvor han overhovedet ikke kan bunde. Hvilket desværre er en situation som folk, der bliver berømte for ingenting, nok ofte befinder sig i.

Det er nemlig paradoksalt, at Pauls berømmelse er størst, når han dukker op i folks drømme og bare "er". Han foretager sig nemlig ikke noget, men slentrer blot igennem drømmen som en tilskuer. Paul bliver altså et ikon på ikke at foretage sig noget. Overhovedet. Det er faktisk først, når drømmen tager en drejning mod mareridtet og Paul bliver en aktiv deltagende del af fantasien, at det går galt. Nu vækker Paul i stedet frygt og lede og jages som en pariah af en vred menneskehob, der har byttet idoliseringen ud med had. Det på trods af, at den rigtige Paul sådan set er helt og aldeles uskyldig i det hele. Som en slet skjult kommentar på cancel culture, forsøger og fejler Paul gang på gang i at redde sit ry og rense sit navn og sætter både venskaber, karriere og ægteskab over styr i processen.

Nicolas Cage træder overbevisende ind i rollen som Paul Matthews. Med uformelig frakke, uglet skæg og hårløs isse og leverer endnu en eminent og unik præstation. Det er næsten som om, at de to mænd spejler hinanden. Cage har ligesom sin karakter også oplevet bagsiden af berømmelsen og latterliggørelsen på internettet. Men hvor Paul drukner i det, har Cage i dag formået at omfavne opmærksomheden og svømme i galskaben.

"Dream Scenario" kører sin vanvittige præmis helt ud i ekstremerne og det er en fryd at opleve Cage i topform i grænselandet mellem drøm og mareridt. Han leverer en præstation, der i løbet af filmens godt og vel 100 minutter både vækker latter, medlidenhed, foragt og ynk.

Desværre mister "Dream Scenario" lidt af sit fokus og sin damp hen imod slutningen. Hvilket også er grunden til, at vi ikke ender på fuld plade i bedømmelsen. Man kan godt få indtrykket af, at filmen ikke helt selv ved, hvordan den skal runde sin gakkede præmis af på en fornuftig måde, og i stedet griber efter nogle lidt for nemme løsninger. Desuden kan visse af filmens kritikpunkter virke en anelse søgte. Ser man bort fra det, er "Dream Scenario" en drøm af en film. Absurditeterne står i kø som små geniperler på en snor. Og så skal Nicolas Cage nok sikre sig, at dine tæer næppe retter sig ud lige foreløbigt.

"Dream Scenario" har dansk biografpremiere 8. februar. Heriblandt i FORMAT Bio, hvor Nicolas Cage står vanvittigt skarpt. Læs mere her.

Dream Scenario