Okay, det kommer alligevel som en overraskelse. Jeg tror mine forventninger til denne film lå et meget lavt sted, men nu glæder jeg mig da lidt til at se den

Anmeldelse: Ghostbusters: Frozen Empire
Ny "Ghostbusters"-film er uhyggelig god.
Da en uventet vellykket genfødsel vækkede den legendariske 80’er-franchisen fra de døde for et par år tilbage, lød der formentlig et suk af lettelse fra de fleste "Ghostbusters"-nostalgikere. Paul Feigs forsøg på et genstarte interessen for de gæve spøgelsesjægere i 2016 skød helt ved siden af og var, som frygtet, skræmmende dårlig.
Ikke at "Ghostbusters" fra 1984 måske er helt så fantastisk, som den er blevet gjort til i eftertiden. Den er nok nærmere ikonisk frem for mesterlig. "Ghostbuster: Afterlife" forenede dog de elementer, som gjorde de to første film så utroligt charmerende. Inklusiv en stor bid fanservice, selvfølgeligt – og var ovenikøbet også lige dét nøk bedre. Instruktør og manuskriptforfatter Jason Reitman er såmænd bare en bedre filmmager end sin far, Ivan Reitman. Det beviser sønnike endnu engang med "Ghostbusters: Frozen Empire".
Familien Spengler er rykket fra Oklahoma og vendt tilbage, hvor det hele startede for 40 år siden– den ikoniske New York City brandstation, som var Ghostbusters’ base i 80’erne. Her har de slået sig ned som et familieforetagende, samt udviklet et tophemmeligt laboratorium. Som sædvanligt, sker der en dag noget sært i nabolaget. Og eftersom den nye skygge over byen ser skræmmende ond ud, slår alle Ghostbusters – nye som gamle – sig sammen for at redde verden igen.
Plottet er helt efter bogen ud fra en "Ghostbusters"-logik. Alligevel sidder den i skabet. Samarbejdet mellem Jason Reitman og Gil Kenan, der sammen skrev "Ghostbusters: Afterlife", er igen resulteret i en overraskende fornøjelig rutsjebanetur. Kasketterne er byttet rundt, hvor det denne gang er Kenan, som er instruktør. Det har vist sig at være en ikke så tosset rokade.
Jason Reitman har typisk gjort sig som uafhængig og prisvindende indie-filmskaber med karakterdrevet film som "Thank You For Smoking" og "Up in the Air", mens Gil Kenan med film som "Poltergeist"-genindspilningen og den Oscar-nominerede "Monster House" har bevæget sig i gespenster med det højere tempo. Reitman og Kenan supplerer derfor hinanden noget nær perfekt med de to seneste "Ghostbusters"-film, der især med "Ghostbusters: Frozen Empire" krydser klinger mellem underholdningsfilm og karakterelementer fra arthouse i gnistrende proton-stråler.
Underholdningsværdien er helt i top, i det kræfterne forenes i fikspunktet mellem højspændt spøgelsesjægeraction, snappy replikker og et omfangsrigt, men ekstremt velskrevet persongalleri. Fordelen er naturligvis, at vi i forvejen kender både de gamle Ghostbusters med Stantz (Dan Aykroyd), Venkman (Bill Murray), Zeddemore (Ernie Hudson) og Melnitz (Annie Potts) med på en sidevogn, mens showet køres af den "nye" Spengler-familie (Carrie Coon, Finn Wolfhard og Mckenna Grace) og Gary (Paul Rudd). Et herligt gensyn med anti-Ghostbusters lokalpolitikeren Peck (William Atherton) og ikke mindst altid morsomme Kumail Najiani som sløset fusker, der alligevel har et es i ærmet, splejser nyt og gammelt på alle molekylære niveauer sammen i imponerende højpotent ping-pong.
"Ghostbusters: Frozen Empire" favner vidt og bredt i sin kreativitet. Modsætningsled og motiver spejles elegant i hinanden, når dét at passe ind får en overordnet tematisk, med outsideren Phoebe Spenglers ensomhed som udslagsgivende for en narrative dominoeffekt. Dette krydres med en isnende superskurk i halvguden Garraka, der øjeblikkeligt indskriver sig som ét af de mest skræmmende monstre i "Ghostbusters"-mytologien.
"Ghostbuster: Frozen Empire" følger imponerende op på "Ghostbuster: Afterlife" som den bedste film i franchisen. Ja, nostalgikere vil rynke på næsen over sådan en påstand. Men Gil Kenan og Jason Reitmans film formår at forene filmhåndværk med etableret ikonisk filmisk mytologi eminent og særdeles elegant, uden at miste hverken nerve eller underholdningsværdi.
"Ghostbuster: Frozen Empire" har dansk premiere 21. marts. Heriblandt i FORMAT Bio, hvor laser(projektion) krydser klinger med isnende god Atmos. Læs mere her.