Anmeldelse: Harold Frys usandsynlige pilgrimsfærd

Lille fortælling om at huske hverdagens eventyr er opmuntrende for især dem, der står for enden af livets vej.

To af de allerstørste litterære hovedværker, Homers helteepos "Odysseen", og små 2300 år senere James Joyces modernistiske omskrivning "Ulysses", følger voksne mænd på deres respektive og selvudviklende rejser på henholdsvis ti år i det græske øhav og én junidag i Dublin. Dannelsesfortællinger er i filmens verden er dog ofte reduceret til coming-of-age-ungdomsfilm, selvom livets erkendelser næppe er forbeholdt unge og driftige mænd. Den livsbekræftende "Harold Frys usandsynlige pilgrimsfærd" kaster et blik på hvordan selv livets efterår kan kaste sine udviklende erkendelser af sig, uden de banaliteter genren til tider forfalder til.

Det pensionerede ægtepar Harold (Jim Broadbent) og Maureen (Penelope Wilton) sidder fast i årtiers indgroede rutiner og konflikter. Rutinen bryder dog, da Harold modtager et brev fra en gammel kollega. Hun er endt på hospice med uhelbredelig kræft, hvilket får Harold til at træffe en radikal beslutning: at gå fra sit hjem i Syd- til Nordengland. Små 800 kilometer i udslidte sko. Den spontane op gennem England fører Harold ud på livets veje. Ikke alene ved mødet med en række stille eksistenser undervejs, men også ved at tvinge det forsagte ægtepar til at se fortidens knapt så lykkelige hændelser i øjnene.

Ligesom vi fulgte Forrest Gumps fortolkning af den moderne amerikanske historie i filmatiseringen af Winston Grooms bog af samme navn, er Harold Frys vandring gennem England mere og andet end én persons dannelsesfortælling. Fry-ægteparret er forfaldet til en britisk stiff upper lip-tilværelse, hvor verdens kvaler og følelser er børstet af trøjen med høflig selvbeherskelse og en reserveret holdning. Det er jo nemmest at holde sig indenfor gardinerne, med et begrænset udsyn til verdenen udenfor. Herunder nutiden. Og så skal helst ikke graves for dybt under den stoiske overflade, når dét, der ellers var fastlåst i fortrængelse, pludseligt tvinger døren på klem.

Rachel Joyce, som dog ikke er i familie med James, har både skrevet manuskript og bogen bag filmatiseringen af "Harold Frys usandsynlige pilgrimsfærd", som blev en bestseller for ti års tid siden. Det er ikke svært at se hvorfor, da fortællingen om Harold og Maureen Fry er en universel fortælling om et håb om livets foranderlighed, selv i alderdommen. Om at huske, at stoppe op på livets vej. Sentimentaliseringen vil nok vinde indpas hos det brede publikum, især med solide præstationer af altid gode Jim Broadbent og Penelope Wilton. Brud på hverdagens trummerum-temaet serveres godmodigt og humoristisk, mens følelserne såmænd også bobler over mod slutningens emotionelle og let spiselige eksistentielle klimaks. Ikke helt ulig instruktør Hettie Macdonalds andre produktioner, der tæller enormt populære serieversion af Sally Rooneys "Normal People".

Styrken er dog ikke det følelsesmæssige pondus, som alligevel ikke rigtigt slår en flue ud af kurs. "Harold Frys usandsynlige pilgrimsfærd" har det mere på hjertet. Bag den umiddelbart letkøbte kombi af klassisk dannelsesrejse og tåreperser er en sympatisk fortælling om evnen til forståelse og empati. Om at England og verden er under forandring, selvom alt er som det plejer at være på overfladen. Især, hvis udsynet mod gaden er begrænset af gardinerne. At der er forskel på mennesker, sociale skel, nationaliteter og aldersforskel. Ansvaret for at føre land og rige videre er ikke kun en sag for yngre mennesker, men også ældre generationer også har den pligt om ikke at stå til. Opfordringen til at træde i skoene uanset alder er dét, der vinder ind som en oprigtigt livsbekræftende lille, menneskelig historie.

Med Jim Broadbent i hovedrollen går det aldrig helt galt, og heller ikke i denne omgang. "Harold Frys usandsynlige pilgrimsfærd" er en sød og vedkommende medmenneskelig fortælling om at tage ansvar for ikke alene sit eget liv, men også andres.

Harold Frys usandsynlige pilgrimsfærd