Anmeldelse: Jungle Cruise

Hop ombord på "Jungle Cruise" sammen med Dwayne "The Rock" Johnson og Emily Blunt, og begiv dig ud på et herligt eventyr!

Tænk at være Disney. Du har skabt banebrydende tegnefilm i mere end et århundrede. Skabt familieeventyr for alle og enhver. Og så har du tilmed købt dig til endnu mere animationssucces, stjernekrig, filmhistoriens mest succesrige superhelteunivers, en hel masse andet samt genindspillet alle dine succesrige tegnefilm på ny. Hvor finder du så næste fortælling – for er der overhovedet mere at komme efter? For House of Mouse er svaret selvfølgelig ja. Og nu er Disney nået dertil i porteføljen, hvor det er på tide at lave film baseret på Disneylands originale forlystelser. Vi har godt nok fået "Pirates of the Caribbean"-serien, og nu er turen kommet til intet ringere end den vandsprøjtende "Jungle Cruise".

For alle, der har besøgt en af verdens mange Disneylande, har Jungle Cruise været en fast installation i de fleste parker. Her går den besøgende spændt ombord på en lille båd og driver ned ad Amazonas floder, hvor et eventyr med drilske aber, vandsprøjtende flodheste og fjendske indfødte venter. Det er også sådan cirka, hvad der sker i "Jungle Cruise". Under 1. verdenskrig begiver den eventyrlystne videnskabskvinde Lily (Emily Blunt) sig sammen med sin bror ud på en farefuld rejse i jagten på det sagnomspundne Livets Træ, der vil ændre lægevidenskaben for evigt. Med en tysk soldat, zombie-conquistadorer i hælene og junglens mange farer er rejsen dog umulig selv. Så Lily forener sig med kaptajnen Frank (Dwayne Johnson) – en mand med flere hemmeligheder, som må assistere de to briter på turen.

Denne installation af "Jungle Cruise" har været undervejs siden 2015, hvor Dwayne "The Rock" Johnson er gået til projektet med masser af kærlighed. Og går vi endnu længere tilbage, kunne filmen sågar have haft Tim Allen og Tom Hanks i hovedrollerne! Men "Jungle Cruise" med Johnson og Emily Blunt i hovedrollerne skulle være landet helt tilbage i 2020 og måtte se sig udskudt grundet COVID-19.

Men nu er jungleeventyret her, og lad det være sagt med det samme: Skibet lægger godt fra havn! I vaskeægte "Indiana Jones"-stil får Emily Blunts eventyrlige Dr. Lily sat løjerne i gang med et godhjertet tyveri og en flugt fra den mandsdominerede lægeverden, som sætter en menneskejagt i gang.

Emily Blunt og Dwayne Johnson slår gnister fra første sekund, de mødes under et tumultarisk møde i Brasilien, og det er i samspillet mellem de to stjerner, at filmen kommer til søs med bragende succes. Den tidligere wrestler Dwayne Johnson charmer røven ud af bukserne og viser nok engang, at han har masser af komisk talent. En overraskende deadpan-komik sidder mestendels lige i skabet, spillet op ad Blunts iltre ben-i-næsen doktor, der byder på flere sjove sammenstød. Den unødvendige romantiske forbindelse kommer vi ikke udenom, men den fylder til filmens fordel overraskende lidt. Generelt er det cruisets karakterer, som virkelig får filmen til at flyde. Jesse Plemons er fyrstelig som slesk, tysk aristokrat, mens altid gode Paul Giamatti nyder rollen som siciliansk gangster.

Det bedste ved "Jungle Cruise" er måden, hvorpå den går fra jungle-sightseeing til rendyrket fantasy. Fans af netop "Indiana Jones" og film som "Jumanji" vil have en fest på tur ned ad floden med et herligt persongalleri. Trods mange flotte ord er "Jungle Cruise" dog i sidste ende et ganske ordinært eventyr, der spiller på de velkendte Disney-kort og sikre dyder. Selv når filmen har det pengeglade selskabs nok første reelle LGBTQIA-karakter. Men tag ikke fejl: Skulle Disney løbe tør for ideer foreløbig, må de gerne filmatisere flere forlystelser, hvis de er lige så eventyrlige som "Jungle Cruise".

"Jungle Cruise" kan ses i udvalgte biografer og med Premier Access på Disney+.

Jungle Cruise