Anmeldelse: Klovn the Final

Med "Klovn the Final" finder Frank Hvam og Casper Christensen tilbage til rødderne og liver op i rollerne som Danmarks mest uduelige makkerpar.

Komiker-makkerparret Casper Christensen og Frank Hvam er en iøjnefaldende del af dansk tv-historie. Først med det surrealistiske talkshow "Mandrilaftalen" – der siden har opnået kultstatus med karakterer som Gentleman Finn og Hr. Pikhår – for derefter at vise, at Danmark også havde plads til amerikanske sitcom-traditioner med "Langt fra Las Vegas". Værket, som dog tog duoens talenter til uanede højder, skal findes i "Klovn", der siden 2005 har givet syv tv-sæsoner og nu hele tre spillefilm med "Klovn the Final" som foreløbigt punktum. En sidste omgang med Frank og Caspers fiktive alter egoer, hvor klovnene finder tilbage til rødderne.

Frank fylder 50 år, og da egoet med tiden har steget ham til hovedet, kræver det en overdådig fest. Frank har hverken øje for ægteskabet med Mia eller andre end sig selv længere, men da rygtet om Mias ønske om skilsmisse når en uanende Frank, må livet revurderes. Det fører til krise, men før ægteskabet skal reddes, tager Casper makkeren med på rejse til Island. Med en ny, gravid hustru og presserende svigermor derhjemme har Casper selvfølgelig lumske bagtanker med turen, som forløber alt andet end planlagt.

Med "Klovn the Final" er alt, som det plejer i Frank Hvam og Casper Christensens pinlige univers, hvor én dårlig beslutning bliver til mange. Hvor "Klovn the Movie" og "Klovn Forever" skruede op for udskejelserne og tåkrummende påfund for at retfærdiggøre spillefilmsformatet – med svingende resultater – føles tredje kapitel i filmserien tættere på tv-seriens originale kerne. Situationskomikken er mindre hysterisk, og serieformatets episodiske struktur bedre integreret. Less is more i denne finale, selvom der fortsat er outrerede handlinger, som vil give kramper i lattermusklen eller sørge for, at tæerne aldrig bliver rettet ud igen.

Vigtigst af alt er dynamikken mellem Frank og Caspers venskab tilbage til seriens status quo. I "Klovn Forever" bragte de to venners rejse dem i krig mod hinanden, hvor de udviklede sig fra elskelige kujoner til usympatiske idioter. Alfa og omega har for "Klovn" altid været de to herrers evne til at skabe en snert af sympati, selv når Frank sked i kattebakken, eller Casper var Iben utro endnu en gang. Mantraet anno 2020 lyder fortsat "Benægt, benægt, benægt", men midt i derouten fra Island lærer duoen faktisk også en lektie eller to.

Generelt er "Klovn the Final" mindre skabet (og liderlig!) end de to foregående film. I samspil med Mikkel Nørgaard, der har instrueret samtlige film og mange afsnit af serien, lader Casper Christensen og Frank Hvam til at kunne beherske scenarierne mere end tidligere. Her forsøges ikke at chokere med homo-sex, stive pikke eller gæsteoptrædener fra kendte mennesker, der gør gakkede ting. Dramaet er igen mere personligt. I, hvad der minder om et kammerspil, er der blevet plads til, hvad det hele handler om: Venskabet mellem Frank og Casper.

Makkerparret kan dog ikke se sig fri for at spille på nostalgi-faktoren, når det foreløbige punktum også skal referere tilbage til tidligere pinligheder. Således er dværgen Christian tilbage, hvor joken fortsat er, at manden er lille, mens et diasshow leflende prøver at genskabe ét af de største grin fra første film. "Klovn the Final" er langt fra perfekt, men som en finale er den respektfuld over for sit eget utæmmelige univers – og et godt punktum, der får rettet op på et par tidligere skuffelser ved at finde tilbage til pinlighedernes kerne.

Klovn the Final