Anmeldelse: Marriage Story (Netflix)

Noah Baumbachs trumf er evnen til at mikse det alvorsfulde med humoristiske situationer, så man det ene øjeblik hulker af fortvivlelse og det næste af grin.

Instruktør Noah Baumbach kredser ofte om dysfunktionelle familieforhold i sine film – til det punkt, hvor man mistænker ham for at trække på egne traumer. Med "Marriage Story" kaster han sig endnu engang over skilsmissedramaet, som han gjorde i den oversete "The Squid and the Whale". Resultatet er en emotionel rutsjebanetur af de helt store og mestrer den ædle kunst at balancere humor og drama.

Åbningsscenen er en mindre genistreg. I voice-over hører vi først Charlie og siden Nicole fortælle om alle de ting, som de beundrer ved deres ægtefælle. Vi får tegnet et billede af to komplekse, men elskelige personer, som har hver deres idiosynkrasier. Dette er positive, omsorgsfulde og sympatiske mennesker, der komplimenterer hinanden og begge gør alt for deres søn Henry. Det er charmerende og humoristisk fortalt, og man tager hurtigt sig selv i at heppe på parret. Men præmissen er en løgn. Charlie og Nicole har besluttet at gå fra hinanden, deres ægteskab står ikke til at redde, og de positive ord om partneren er et parterapeutisk forsøg på at skilles i fordragelighed. Således udvikler filmen sig sagte, men sikkert, til et hjerteskærende skilsmissedrama, hvor fronterne trækkes hårdere og hårdere op.

Nicole føler, at hun gennem hele forholdet har spillet andenviolin til Charlies ønsker og behov. Han er i New York en anerkendt teaterinstruktør for en lille trup, som hun spiller med i, men nu øjner hun muligheden for en tv-karriere i L.A., hvor hendes familie bor. Da følelserne ikke længere binder parret sammen, ser hun sit snit til at flytte hjem. Her hyrer hun den skruppelløse advokat Nora til at repræsentere hende i den forestående skilsmisse. Pludselig er Charlie i juridiske problemer, og hvad han troede kunne løses med relativt gode miner, bliver nu en kamp for både forældremyndigheden – og for ikke at blive blanket helt af.

Det er en barsk og desværre alt for realistisk affære, der udspiller sig i "Marriage Story", som lægger sig i slipstrømmen af skilsmissedramaer som "Kramer mod Kramer" – der skildrer det forliste ægteskab som slagmark og tovtrækkeri. Men Baumbachs trumf er hans evne til at mixe det alvorsfulde med humoristiske situationer, så man det ene øjeblik hulker af fortvivlelse og det næste af grin. Meget få film formår denne svære balancegang, men Baumbach forstår at dosere begge dele på perfekt tragikomisk vis. Især i filmen her.

At det lykkes, bør man også rose skuespillerne for, og der er tale om fantastisk spil hele vejen rundt. Scarlett Johansson og Adam Driver gør de to hovedpersoner troværdige og tilpas sammensatte til, at vi køber dem og sympatiserer med begge to. De er sadlet op med masser af saftige dialogscener, der understreger skuespillernes imponerende spændvidde. Rundt om dem har Laura Dern, Ray Liotta og Alan Alda tydeligvis haft en fest med deres roller som sleske og kompromisløse L.A.-advokater.

"Marriage Story" er en film, der kravler ind under huden på én. Den har enkelte skønhedsfejl, der primært handler om, hvordan Nicole og Charlie ret blåøjede lader de beregnende skilsmisseadvokater kaste sig som glubske ulve over modparten, selvom begge ønsker at behandle hinanden fair. Her kniber det lidt med troværdigheden. Og blandingen af humor og drama, der ofte afløser hinanden brat i samme scene, er muligvis ikke alles kop te. For undertegnede er skiftene dog med til at løfte både dramaet og det komiske, da filmen rammer en tone ikke ulig den følelsesmæssige karruseltur, et forlist forhold ofte indebærer. Man skal i hvert fald være ualmindelig hårdhjertet for ikke at blive stærkt berørt af "Marriage Story" – så er I advaret!

Marriage Story (Netflix)

Kommentarer

Marriage Story (Netflix)

  • 0

    Lyder spændende, og til at behandle temaet på en ny og anderledes måde.

    Ronni Pedersen28-11-19 17:40

  • ★★★★0

    Jeg er meget enig i anmeldelsen. Noah Baumbach er fænomenal dygtig til at håndtere balancen mellem humor og drama, som også er et fast varemærke i de fleste af hans film - måske i lidt mindre grad med "Misstress America" som spiller mest på det humoristiske.

    Scarlett Johansson og Adam Driver spiller fantastisk godt og formår virkelig at få omsat de mange ofte ambivalente følelser de to tidligere ægtefæller begge har overfor hinanden på en yderst troværdig facon.

    Jeg synes også i den sammenhæng, at det er forfriskende at Noah Baumbach ikke deler dem op i helt og skurk, men i stedet udstiller dem som gråzone-mennesker der begge har deres sympatiske og kærlige sider men også deres respektive fejl og mangler. Det er skilsmissen og deres kyniske advokater, der er den store skurk og ikke de to hovedpersoner, hvilket er en rigtig fint eksekveret pointe fra Noah Baumbachs side.

    Alle de rosende ord der er blevet sagt om Scarlett Johannsons og Adam Drivers præstationer er fuld fortjente. Men samtidig skal de tre biroller Laura Dern,  Ray Liotta og Alan Alda i den grad også fremhæves. Alle tre spiller så godt, at de snildt kunne blive nomineret til en bedste birolle-Oscar.

    Selv om "Marriage Story" primært er en dialogpræget film, der sagtens kunne være en teaterforestilling, har Noah Baumbach også nogle små herlige visuelle tricks oppe i ærmet, som kommer filmen til gode - bl.a. i måden han filmer ægteparret på ved at zoome ud og dermed udnytte lokalet de er i til at understrege den afstand, der efterhånden er kommet imellem dem.

    Og der også en scene med en port de lukker, som også er et fint symbolsk eksempel på dette. Og så skal man også bide mærke i den følelsesmæssige forskel, der er på de to hovedroller i de to små musical numre der er til sidst. Det er i sig selv også et studie i hvordan, at man med simple virkemidler kan fortælle en masse ting.

    Den store skænderi-scene der er i filmen er bestemt også et både skuespils og følelsesmæssigt højdepunkt af den slags, der ramte mig lige i mellemgulvet og hjertet. Det var gåsehudsfremkaldende godt eksekveret og jeg har ikke set noget så følelsesmæssigt stærkt siden Jesse og Celines voldsomme skænderi til sidst i "Before Midnight".

    Som Nicolai Schultz så rigtig skriver det i sin fremragende anmeldelse så både griner og græder man flere gange undervejs denne mesterlige film om et følelsesmæssigt hårdt emne fra Noah Baumbach, som derfor naturligvis også kommer med de varmeste anbefalinger fra undertegnede.

    NightHawk 7-12-19 15:01

  • ★★★★0

    Så var den vist heller ikke bedre. Helt enig i anmelderens kritikpunkter og jeg vil så også tilføje et ekstra: Dern fandt jeg ret irriterende i rollen. Udover det, så var det bare ikke helt en film for mig. Utrolig snakkesalig affære med SÅ lange indstillinger med en tendens til det repeterende og lidt for selvsmagende. Det er da heller ikke en epokegørende afsløring, at advokater er kyniske. Juhu! Der smøres også lidt rigeligt med violiner på scoren, som lige sørger for pointerne bliver banket ind. Klasse skuespil af Driver/Johannson (gode skænderier) men måske er jeg alt for visuelt anlagt, til at værdsætte en overlang, triviel dialog. Og så alligevel. Jeg nød den langt bedre franske film, ‘Alt for min Søn’. Man skar ind til benet og den var spændende. 

    Babo 7-12-19 22:15

  • ★★★★0

    Jeg fandt filmen ret fantastisk. Det er klart den bedste film Netflix har udgivet siden “Roma”. Dialogerne sidder lige i skabet og er med til at skabe nogle dybe og nuancerede karakterer. Fra de første par scener følte jeg mig opslugt. Adam Driver og Scarlett Johansson er faktastiske og de fortjener klart Oscar-nomineringer. De rammer en autencitet og en nuanceret karaktertegning på højt niveau, som jeg kun kan bifalde. Birollerne nyder jeg også meget, selvom at de ikke får samme plads at udfolde sig på, som Driver og Johansson. Visuelt finder jeg den undervurderet. Jeg er selv meget visuelt anlagt, og ligesom “Manchester by the Sea” bliver dette dybfølte drama undervurderet rent visuelt. Baumbach har en eminent kontrol over, hvornår han går tæt på karaktererne i close-up og hvor han skal placere skuespillerne i en scene med et flydende håndholdt kameraføring. Jeg finder dens afdæmpede visuelle stil ret smuk. 

    9/10

    Kruse 7-12-19 23:53

  • ★★0

    Så var den vist heller ikke bedre. Helt enig i anmelderens kritikpunkter og jeg vil så også tilføje et ekstra: Dern fandt jeg ret irriterende i rollen. Udover det, så var det bare ikke helt en film for mig. Utrolig snakkesalig affære med SÅ lange indstillinger med en tendens til det repeterende og lidt for selvsmagende. Det er da heller ikke en epokegørende afsløring, at advokater er kyniske. Juhu! Der smøres også lidt rigeligt med violiner på scoren, som lige sørger for pointerne bliver banket ind. Klasse skuespil af Driver/Johannson (gode skænderier) men måske er jeg alt for visuelt anlagt, til at værdsætte en overlang, triviel dialog. Og så alligevel. Jeg nød den langt bedre franske film, ‘Alt for min Søn’. Man skar ind til benet og den var spændende. 

    A propos lange indstillinger, så fik man endeligt set Scarletts evne til at spille godt skuespil igen, i scenen hos advokaten (Laura Dern), hvor der ikke er klip i 2-3 minutter og hun går igennem alle følelser. I min optik er det den bedste film i 10'erne minus Roma, som er bedre.

    Steffan Rasmussen 8-12-19 00:20

  • ★★★★0

    Jeg synes den var utrolig tam visuelt. Modsat Paweł Pawlikowski (Ida og Cold War) som også instruerer dramaer, har så meget mere power i billeder og kompositioner. Der er intet her jeg ikke har set million gange før. Derover var det også op ad bakke allerede fra den kedelige monolog.  

    Der var gode scener med Driver og Johannson, så absolut. Jeg synes bare ikke filmen er noget ved. 

    Jeg har set tre Netflix film bare i år, der er bedre. :)

    Babo 8-12-19 00:40

  • ★★★★0

    Jeg har set tre Netflix film bare i år, der er bedre. :)

    Eli, In The Tall Grass og Rattlesnake? =)

    Jeg håber sgu ikke, at jeg er enig med dig. Skal se den på onsdag, og håber på en stor oplevelse.

    David Lund 8-12-19 07:29

  • ★★★★0

    Eli, In The Tall Grass og Rattlesnake? =)

    Jeg håber sgu ikke, at jeg er enig med dig. Skal se den på onsdag, og håber på en stor oplevelse.

    Du har ret i om den første :)

    Jeg ved ikke hvad du vil synes, men da du også er langt mere til en film som boyhood, en slags slice of life, så tror jeg også du vil nyde denne, omend fandt jeg denne flere steder rørstrømsk. Derudover er anmelderen her spot on mht kritikpunkter. Men good luck :)

    Babo 8-12-19 08:59

  • ★★★★0

    Hvis man skal sammenligne film visuelt med “Cold War”, så er alle film jo grimme.

    Kruse 8-12-19 10:34

  • ★★★★0

    Hvis man skal sammenligne film visuelt med “Cold War”, så er alle film jo grimme.

    Du har en pointe. 

    Men synes nu et hverdags drama ikke behøver være tørt at se på. Debra Granik, Danny Boyle (med Steve Jobs), We The Animals, Moonlight, Inside Llewyn Davis - allesammen dramaer med stærk visuel side. Jeg var fyldt i hovedet efterfølgende. Måske havde Sorkin ramt en nerve, for han er nok en af de få, hvis samtaler er interessante. 

    Lidt i samme boldgade, franske ‘Alt for Min Søn’ var langt mere mig. 

    Babo 8-12-19 11:09

  • ★★★★0

    Jeg kan til dels - sådan lige umiddelbart - godt følge kritikpunktetet, der bliver skrevet om parrets naivitet ifht deres advokater. Men på den anden side synes jeg alligevel ikke, at deres måde at agere på er så utroværdig igen.

    Nu har jeg ikke selv været gift, men jeg tror da, at de fleste par der gennemgår en skilsmisse for første gang netop forholder sig naivt i situationen og ikke har i tankerne, hvor meget de egentlig bliver manipuleret med af deres advokater, som primært tænker i kroner og øre og ikke særlig meget i følelser.

    Ar ryge ind i sådan en vridemaskine af juridisk tovtrækkeri og ufine tricks tror jeg vil virke meget overvældende på de fleste og derfor gøre, at man ikke er i stand til at bevare det kølige overblik og derfor heller ikke tænker rationelt.

    Min eneste rigtige anke ved "Marriage Story" er filmens længde. Jeg tror sagtens, at Noah Baumbach kunne have skåret 20-25 minutter væk uden, at det havde haft nogen betydning for den overordnede historie.

    Jeg giver i øvrigt også filmen 5 stjerner  :) 

    NightHawk 8-12-19 13:46

  • ★★★★0

    Jeg ved ikke om de forsøgte at lave en parodi mht advokaterne, men det var for mig en uinteressant vinkel. Desuden fik man slet ikke indtryk af de var nødvendige for historien om ‘de to’ kunne fungere. Man kunne virkelig godt have strammet op mange steder. Jeg kan virkelig godt anbefale den franske film ‘Alt for min Søn’. Meget mere troværdig og spændende. 

    Babo 8-12-19 14:47

  • ★★★★1

    Jeg ved ikke om de forsøgte at lave en parodi mht advokaterne, men det var for mig en uinteressant vinkel. Desuden fik man slet ikke indtryk af de var nødvendige for historien om ‘de to’ kunne fungere. Man kunne virkelig godt have strammet op mange steder. Jeg kan virkelig godt anbefale den franske film ‘Alt for min Søn’. Meget mere troværdig og spændende. 

    Indgangsvinklen til at beskrive advokaternes gøren og laden har bestemt været i et sarkastisk øjemed og i form af en slags parodi, hvilket også er helt oplagt, da det er den stil som Noah Baumbach lægger for dagen i alle hans film. 

    Jeg kan godt fornemme på dig, at du hellere havde foretrukket en mere seriøs beskrivelse af advokaterne. Men jeg ser nu modsat ikke den satiriske måde, som  Noah Baumbach vælger at bruge som en svaghed. Tværtimod er satiren et mindst ligeså godt virkemiddel, da Baumbach på den måde i endnu højere grad får fremhævet det absurde og frastødende i advokaternes kyniske og følelseskolde måde at håndtere andre menneskers kvaler på.

    Jeg synes da i øvrigt og så absolut, at de tre advokater var en vigtig del af den samlede fortælling og i beskrivelsen af hvordan en skilsmisse kan køre helt af sporet, når andre udefrakommende interesser blander sig i processen. Samtidig har de tre advokater jo også den effekt, at de er med til at få det værste frem hos de to hovedpersoner, som jo slet ikke er dårlige mennesker med skumle hensigter, men som alligevel periodevis bliver det i mødet med deres rådgivere.

    Jeg kender ikke "Alt For Min Søn", men nu du anbefaler den, vil jeg da gerne give den en chance. :) 

    NightHawk 9-12-19 13:04

  • ★★★★0

    Indgangsvinklen til at beskrive advokaternes gøren og laden har bestemt været i et sarkastisk øjemed og i form af en slags parodi, hvilket også er helt oplagt, da det er den stil som Noah Baumbach lægger for dagen i alle hans film. 

    Jeg kan godt fornemme på dig, at du hellere havde foretrukket en mere seriøs beskrivelse af advokaterne. Men jeg ser nu modsat ikke den satiriske måde, som  Noah Baumbach vælger at bruge som en svaghed. Tværtimod er satiren et mindst ligeså godt virkemiddel, da Baumbach på den måde i endnu højere grad får fremhævet det absurde og frastødende i advokaternes kyniske og følelseskolde måde at håndtere andre menneskers kvaler på.

    Jeg synes da i øvrigt og så absolut, at de tre advokater var en vigtig del af den samlede fortælling og i beskrivelsen af hvordan en skilsmisse kan køre helt af sporet, når andre udefrakommende interesser blander sig i processen. Samtidig har de tre advokater jo også den effekt, at de er med til at få det værste frem hos de to hovedpersoner, som jo slet ikke er dårlige mennesker med skumle hensigter, men som alligevel periodevis bliver det i mødet med deres rådgivere.

    Jeg kender ikke "Alt For Min Søn", men nu du anbefaler den, vil jeg da gerne give den en chance. :) 

    Jeg kan skam godt lide satire, men det var lidt mærkelig blanding her mellem dybt alvor og pludselig satire. Muligt det er hans stil, kender egentlig ikke meget til instruktøren, men umiddelbart falder han ikke i min smag. 

    Ja, se endelig ‘Alt for min Søn’. Sønderknusende film!

    Babo 9-12-19 14:12

  • ★★★★0

    Jeg kan skam godt lide satire, men det var lidt mærkelig blanding her mellem dybt alvor og pludselig satire. Muligt det er hans stil, kender egentlig ikke meget til instruktøren, men umiddelbart falder han ikke i min smag. 

    Ja, se endelig ‘Alt for min Søn’. Sønderknusende film!

    Jeg kan i øvrigt også anbefale filmen "What Maisie Knew" med Julianna Moore, Steve Coogan og Alexander Skaarsgaard, hvor man følger skilsmissen fra barnets synsvinkel. Det er en fremragende film. :) 

    m.imdb.com/title/tt1932767/

    NightHawk 9-12-19 17:37

  • ★★1

    Jeg kan i øvrigt også anbefale filmen "What Maisie Knew" med Julianna Moore, Steve Coogan og Alexander Skaarsgaard, hvor man følger skilsmissen fra barnets synsvinkel. Det er en fremragende film. :) 

    m.imdb.com/title/tt1932767/

    Second that.

    Steffan Rasmussen 9-12-19 17:41

  • ★★★★1

    Jeg kan i øvrigt også anbefale filmen "What Maisie Knew" med Julianna Moore, Steve Coogan og Alexander Skaarsgaard, hvor man følger skilsmissen fra barnets synsvinkel. Det er en fremragende film. :) 

    m.imdb.com/title/tt1932767/

    Takker :)

    Babo 9-12-19 18:42

  • ★★★★2

    Vil lige dele en fantastisk nyhed med jer andre: Noah Baumbach har åbenbart bekræftet ved en visning af filmen, at Criterion vil udgive den på Blu-ray en dag. JUBII!!

    forum.blu-ray.com/showthread.php

    The Insider 7-01-20 20:55

  • ★★0

    Vil lige dele en fantastisk nyhed med jer andre: Noah Baumbach har åbenbart bekræftet ved en visning af filmen, at Criterion vil udgive den på Blu-ray en dag. JUBII!!

    forum.blu-ray.com/showthread.php

    Stærkt!!! Men de bragte jo også kærlighed til Roma, så det giver mening. Nå, ni dage senere og jeg er stadigvæk helt på røven over hvor fantatisk Marriage Story er. 

    Mikkel Abel 7-01-20 21:05

  • ★★★★0

    Stærkt!!! Men de bragte jo også kærlighed til Roma, så det giver mening. Nå, ni dage senere og jeg er stadigvæk helt på røven over hvor fantatisk Marriage Story er. 

    Jeg eeeeelskede den og producerede i hvert fald 300 ml tårer undervejs! Ovenpå netop "Roma" og denne nyhed krydser jeg fingre for, at Criterion vil blive ved med at tage sig af de store streaming-exclusives på disk.

    The Insider 7-01-20 21:07

  • ★★★★1

    Jeg mener også, at der har været snak om, at Orson Welles’ “The Other Side of the Wind” ville få en Criterion-udgivelse. Det ville passe mig fint, hvis de bliver en fast udgiver af Netflix’s prestige-film på fysiske medier.

    Kruse 7-01-20 21:23

  • ★★1

    Jeg eeeeelskede den og producerede i hvert fald 300 ml tårer undervejs! Ovenpå netop "Roma" og denne nyhed krydser jeg fingre for, at Criterion vil blive ved med at tage sig af de store streaming-exclusives på disk.

    Yas! Det er sgu også lidt af et power move fra Netflix, at når de så laver fysiske udgivelser, så er det lige med den ypperste producent. 

    Mikkel Abel 7-01-20 23:02

  • ★★★★0

    Yas! Det er sgu også lidt af et power move fra Netflix, at når de så laver fysiske udgivelser, så er det lige med den ypperste producent. 

    Præcis! Respekt for det!

    The Insider 8-01-20 00:42

  • ★★★★1

    Præcis! Respekt for det!

    Venter stadigvæk i spænding på deres release af Steel på BD, de har haft artworket klar i lang tid til udgivelsen.

    Elwood 8-01-20 00:46

  • ★★★★1

    Venter stadigvæk i spænding på deres release af Steel på BD, de har haft artworket klar i lang tid til udgivelsen.

    :D jeg håber på et dybdeborende interview med John F. Link.

    The Insider 8-01-20 02:27

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen