Anmeldelse: Robin Hood

Den nyeste "Robin Hood"-film er et studie i, hvordan man kan have alle de rigtige komponenter til en film og så alligevel skyde helt og aldeles ved siden af.

"Robin Hood" er et kapitel for sig. Irriterende plothuller, manglende styr på historiske detaljer og så ufrivillig sjov, at man til sidst ikke kan andet end at overgive sig til dette kaos af en film. Instruktøren og filmholdet kunne havde puttet en sekvens med en række tango-dansende høns ind, og det ville ikke have fået mig til at hæve øjenbrynene en smule.

Robin af Locksley (Taron Egerton) er en ung adelsmand, der lever det søde liv, inden han sendes afsted på korstog. Da Sir Locksley vender hjem år senere, er slottet i ruiner. Da ex-ridderen opdager, at den korrupte engelske krone står bag – samt begår uhyrligheder mod lokalbefolkningen – vælger han at tage kampen op, redde borgerne og få sin hævn over Sheriffen af Nottingham (Ben Mendelsohn).

Handlingen vælger at tage form før den fredløse Robin Hood i Sherwood-skoven og viser ham i stedet som ung, begyndende fredløs. På samme vis er der en form for umodenhed i, hvordan Robin Hood bliver præsenteret for os, som rammer hele nyfortolkningen anno 2018.

De få første minutter er lovende. En stærk futuristisk ramme blandet med den velkendte, romantiske Robin Hood-aura forsøger at kickstarte sagaen. Snart havner vi i en mudderpøl, der gerne vil være en krigsfilm fra 2005, låne episke actionscener fra "Ringenes herre" og handling fra Christopher Nolans "Batman"-film. Undervejs tabes tråden og smaskes sammen med noget af det værste skuespil, jeg længe har set. Til sidst var der ikke andet at gøre end at læne sig tilbage og forvente det værste. Bueskydningsactionsekvenserne, som danske Lars Andersen har været med inde over, er imponerende flotte. Når alt andet ryger til jorden, falder bue og pil-scenerne dog i skyggerne for en på alle måder rædsom film. I takt med at handlingen laver en fatal u-vending, bliver det tydeligt, at sammensætningen af castet er sat i verden for at ødelægge nogle af litteraturens og filmhistoriens mest elskede figurer.

Samspillet mellem Taron Egerton som Robin Hood og Eve Hewson (datter af U2's Bono) som Marian er forfærdeligt – vi taler om den værste on-screen-kemi siden Anakin og Padme i "Star Wars"-prequel-filmene. Særligt Hewson rammer overhovedet intet, der nærmer sig skyggen af skuespil. Eneste skuespiller, der formår at give sin karakter dybde, er manden, som har brugt år på at blive hånet som Mr. Grey. Nemlig! Jamie Dornan kunne med sin nordirske accent nemt have overtaget rollen som Robin Hood. Taron Egerton er bestemt ikke uden charme, men briten er temmelig uheldig i rollen som drenget Sir Locksley og kan ikke udfylde rollen som mærket korstogsridder. Hver gang Egerton træder frem med (endnu) en storladen heroisk tale, kan man ikke lade være med at trække på smilebåndet og se sig om efter knægtens mor. Og så har vi Jamie Foxx som Little John. Manden har måske vundet Oscars i fortiden, men nærmeste fremtid byder ikke på andet end Razzies.

116 minutter tyvstjæles fra dit liv med årets "Robin Hood". Fejlen ved denne udgave er, hvordan instruktør Otto Bathurst så gerne vil lave noget frisk og anderledes – og så rammer helt ved siden af. Actionscenerne er sat i verden for at imponere, men eventyret ender med at være et mismask, der gerne vil være alt muligt på én gang. Alt dette giver os en langtrukken, overdramatisk og på ufrivillig vis komisk film, som jeg ikke nænner at kalde en del af Robin Hood-universet.

Robin Hood