Anmeldelse: Smuk

Dansk ungdomsfilm rammer plet i sit generationsportræt.

Dansk film har stolte traditioner inden for ungdomsfilm og dannelseshistorie-genren. Namedropping er næsten uundgåeligt, selv ved at nævne bare en håndfuld. Heriblandt Bille Augusts to Bjarne Reuter-filmatinger, "Zappa" og "Tro, håb og kærlighed", samt Nils Malmros "Kundskabens træ", der alle satte standarden højt i start 80’erne. Senere hen er mere tidssvarende generationsportætter dukket op, såsom Christina Rosendalhs "Supervoksen", Christian E. Christiansens "Råzone", Natasha Arthys "Fighter" og senest Fenar Ahmeds "Ækte vare". Et godt ungdomsdrama i bedste high school coming of age-stil, hvor new millennium-unge får taletid, dem født i dette årtusind, har dog manglet. Tilde Harkamps "Smuk" udfylder det tomrum på fornem vis.

"Smuk" udspiller sig på Rosenholm Gymnasium ved årets skolestart. Og det betyder ritualer, som de nye 1.g’ere skal overstå – som har stor betydning for de næste tre år. De to veninder Frida (Andrea Heick Gadeberg) og Selma (Karoline Hamm) er forståeligt nok begge spændte som nye elever på skolen. De finder sammen med Nadja (Fie Petersen), lillesøster til den populære 3.g’eren Pelle (Oliver Due) og kæreste til Pelles bedste ven, Emil (Sylvester Byder). Emil og Frida hurtigt får et godt øje til hinanden, og da Frida ovenikøbet efter en audition bliver udvalgt til at deltage i den eftertragtede puttemiddag, men Selma ikke gør, distanceres de to piger. Det bliver ikke bedre af, at Frida hænges ud og mister fodfæstet i det sociale spil.

Udfordringen med ungdomsfilm er ofte, at der ikke fortælles historier i øjenhøjde. Men ud fra, hvad vokse filmskabere tror optager de unge, og derfor hurtigt virker påtaget, taler ned eller i værste fald helt skudt ved siden af. På elegant vis sammenfatter "Smuk" klassiske temaer om at være på tærsklen af voksenlivet og de store følelser. Dette samtidig med, at være et dynamisk indblik i en angstfuld og dynamisk ungdomskultur, hvor ansvarsløs rænkespil på sociale medier og stressende perfektionisme møder livets spilleregler på den hårde måde.

Når Tilde Harkamps ungdomsfilm fungerer så godt, som den gør, er det samtidig på bekostning af andre mekanikker. For det skal gå stærkt, når SoMe-rygteddannelse accelerer med deling af nøgenbilleder. Når puttefester og fordrukken teenagesex møder stormfuld forelskelse og uprøvet uskyldighed. Mellemregningerne i filmens logik ses der derfor stort på, for at tempo og forviklinger ikke mistes undervejs. Når vi er i hovedet på Frida, der prøver at finde hoved og hale på det hele, men ikke kan gennemskue hvem der har gjort hvad, hvilke motivationer der ligger bag og ikke mindst hvordan problemerne skal løses, er et nødvendigt onde som narrativt virkemiddel – som tilmed virker rigtigt godt.

Andre greb kunne kritiseres, men skal igen ses i filmens kontekst. Forældre og lærere er underligt fraværende. Nærmest parodier som overdrevne forstående og passive aktørere modsat vores unge højdramatiske persongalleri. For "Smuk" er en spejling af hvad teenagerne i filmen ser i spejlet og på Instagram, og dér er de hovedpersonerne i deres eget liv. Måske en smule navlepillende, men det er nu engang præmissen – og det gør intet, nu de unge skuespillere gør det så godt. Særligt iøjnefaldende er 22-årige Andrea Heick Gadeberg, der perfekt formår at balancere mellem følelser og nuancer. Selv når det går stærkt med Fridas udvikling inden for filmens rammer. Det unge stortalent fik sidste år sit store gennembrud og Robert-prisen for Bedste kvindelige hovedrolle i "Retfærdighedens ryttere". Rollen i "Smuk" kunne sagtens indkassere den næste statuette til samlingen.

"Smuk" er en særdeles velskåret ungdomsfilm set ud fra unges øjenhøjde. Tilde Harkamp retter klogt og kompetent perspektivet efter seks gymnasieelevers start på et nyt skoleår, som katalysator for en række relevante og aktuelle temaer. Uden at der peges fingre, tales ned eller persongalleriet udstilles som stereotyper. I stedet sammenfattes sårbarhed, svigt og forventningspres i angsten for at fejle, men frigøres i opblussende forelskelse og naiv uskyld.

Smuk