Anmeldelse: The Expend4bles

Undværdig actionfilm er som at overvære en koncert med et fordrukkent dødsmetalband, der har glemt at spille på guitar.

Mens skuespillere og manuskriptforfattere strejker i Hollywood, og dermed forsinker potentielle blockbusters i at nå verden over, siver visse amerikanske film sig alligevel ud. At "The Expendables 4", eller "The Expend4bles", udsendes nu kan tolkes som et genialt træk. Der er vitterligt ikke andre actionfilm-konkurrenter at bokse rundt med i biograferne verden over. Omvendt kan rækken af actionstjerner med Sylvester Stallone og Jason Statham i front ikke at hjælpe med interviews til markedsføringen. Måske er den nuværende løsning bedst for skuespillerne, da fjerde kapitel i franchisen ikke er værd at gå i clinch for.

Plottet er selvfølgelig ikke så vigtig. USA har igen brug for et team, der gør det beskidte arbejde. Og helst sådanne nogle, der kan ofres. Barney (Stallone) leder igen holdet med Lee Christmas (Statham) ved sin side. Heriblandt Christmas’ ekskæreste, Gina (Megan Fox). Forsøget på at forhindre tyveriet af en håndfuld atombombe-detonatorer mislykkedes, og Barney omkommer. Christmas får skylden, mens CIA-chefen Marsh (Andy Garcia) overlader ledelsen til Gina. Da The Expendables igen kommer på sporet af våbentyvene og en gigantisk atombombe, følger Christmas i hemmelighed efter for at hævne Barney og redde verden.

Få ting overrasker ved "The Expend4bles". Først og fremmest primært, at budgettet efter sigende skulle være på 100 millioner dollars. Ganske vist er der flere actionstjerner med, nogle mere fallerede end andre, og corona-nedlukningen har med garanti sin del af skylden hér. Måske har optagelserne været ekstra omstændige grundet COVID-sikkerhed. Det sagt, fremstår det her som en pinlig lavbudgetsfilm.

Et eller andet er gået helt galt. "The Expend4bles" er at overvære en koncert med et afdanket rockband på syre, der har glemt, hvordan man spiller på guitar. Ikke alene er effekterne forbløffende ringe. Adskillige sekvenser er meget tydeligt optaget i blue screen-studier. Kulisserne er underligt afgrænsede i forhold til enhver form for drift eller udvikling. Væk er den utæmmede vildskab, som i hvert fald de to første film bød på. Eksplosioner og blodige drab er reduceret til harmløs CGI-effekt-farvelade. Dialogerne er langt fra det obligatoriske punchline-niveau, som er essentielt for denne type actionfilm. Det er for meget og alligevel alt for lidt. Når lyset er så dårligt sat og grading-efterarbejdet er så sløset, at Megan Fox’s ansigtsmakeup overblændes, er vi meget, meget langt fra en standard, Hollywood i den prisklasse kan være sig selv bekendt.

Med hvad med charmen og kemien mellem skuespillerne? Kække udvekslinger og optrin? Referencer til deres 80’er katalog, så man som minimum kan spejle sig i gamle idoler og fordums nostalgi? Nej. Ikke-eksisterende. Samspillet mellem Sly og Statham er påfaldende usjovt og skidt timet, som har ingen af dem haft mulighed for at finde hinanden under optagelserne. Vel at mærke, selvom det er fjerde film sammen. Som er én stor pastiche over deres respektive karrierer. Fordi "The Expend4bles" er så bevidst set før, kommer det store twist heller ikke bag på nogen. Hvilket er ekstra trist, da man ærligt talt sidder og sløver hen under de halvfesne actionsekvenser. Dog svinger et par få lyspunkter sig ind undervejs. De to store asiatiske stjerner, indonesiske Iko Uwais (fra "The Raid"-filmene) og Muay Thai-legenden Tony Jaa, stjæler de få scener, de medvirker i. En malplaceret influencer-sekvens er så fjollet, at smilet tvinges frem. Det siger mest af alt noget om niveauet i én af årets mest undværlig film.

Det er mig ubegribeligt, hvordan det overhovedet kan lykkes med at få en 100 millioner dollars dyr film til at se så billig og skidt ud. Om det er ren sjusk, corona-forsinkelser, inkompetence eller alt dette samlet i én pakke skal stå ubesvaret hen.

"The Expend4bles" har dansk biografpremiere 21. september. Heriblandt i eksploderende flot 4K i FORMAT Bio. Læs mere her.

The Expend4bles