Anmeldelse: The Irishman

Med et stjernehold foran og bag kameraet har Martin Scorsese med "The Irishman" skabt en unik film, der vil gå over i filmhistorien som én af instruktørens bedste.

Martin Scorsese, Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci i Netflix' store produktion "The Irishman". Det lyder som et samarbejde, der umuligt kan gå galt. Og bare rolig. Alt fungerer mesterligt i pletskuddene af koldblodige drab, komik, familiedrama, eminent historiefortælling og sublim brug af CGI.

På et plejehjem i 1990'erne sidder krigsveteranen Frank "The Irishman" Sheeran (Robert De Niro) og tænker tilbage på sit virke som lejemorder for Russell Bufalino (Joe Pesci), én af tidens mest berygtede gangsterbosser i New York. Særligt går tankerne på involveringen i det formodede drab på den indflydelsesrige fagforeningsmand Jimmy Hoffa (Al Pacino). 

Martin Scorseses epos er en rørende beretning om de valg, vi tager, og om hvordan de følger os gennem hele livet og former os som mennesker. Derudover er den en fortælling om forholdet mellem Shareen og Bufalino, der var langt mere end professionelt. Deres årtier lange samarbejde udviklede sig til et tæt venskab, hvilket De Niro og Pesci skildrer til perfektion. Så godt, at sidstnævnte leverer én af årets stærkeste birollepræstationer. Al Pacino leverer ligeledes sublimt skuespil og fuldender med sit portræt af Jimmy Hoffa en kriminel god treenighed bestående af stjerneskuespillere, der alle tidligere har leveret pragtpræstationer i en håndfuld af genrens bedste film. 

Filmteknisk er "The Irishman" en klasse for sig selv. Ved brug af CGI er det lykkedes i flere scener at forynge de tre stjerner 40-50 år i forhold til deres respektive aldre, der i alles tilfælde er over 75. Dette i sig selv er imponerende. At det lykkes til perfektion i en film, hvis handling konstant skifter mellem flere tidslinjer og derfor afhænger af, at imitationen er troværdig, er ekstraordinært. Ikke på ét tidspunkt påvirker disse effekter det unikke skuespil og de mange nuancer, der gør stjernernes præstationer til én af filmens mange styrker. Manuskriptforfatter Steven Zaillian, der også stod bag Steven Spielbergs "Schindlers liste", har med "The Irishman" skrevet et mesterværk på 210 minutter. At fange folks opmærksomhed og fastholde den i en film, der ikke druknes i hurtig klipning, action og den type CGI, diverse superheltefilm bruger i overflod, kræver en filmskaber udover det sædvanlige. Dette har Martin Scorsese nu for længst bevist, at han er.

Med "The Irishman" overgår han sig selv. Alt æren skal naturligvis ikke tildeles Zaillian og Scorsese alene. På "The Irishman" samarbejdes igen med mesterklipperen Thelma Schoonmaker, der blandt andet har haft saksen i "The Departed", "Raging Bull" og "The Aviator". Som altid formår hun at skabe balance mellem det teksttunge manuskript og fotograf Rodrigo Prietos flotte billeder, der giver filmen et perfekt flow uden ét eneste kedeligt øjeblik. Også komponisten Robbie Robertson bidrager til filmens storhed. Robertsons musik er med til at understrege filmens tempo, stemning og handling. Temaet til "The Irishman" er præget af tunge trommer, der mest af alt minder om en western, og understreger den lovløshed, der præger gangsterlivet.

Med et stjernehold foran og bag kameraet har Martin Scorsese med "The Irishman" skabt en unik film, der vil gå over i filmhistorien som én af instruktørens bedste. Scorsese, De Niro, Pacino og Pesci viser med dette mesterværk, at de med alderen kun er blevet bedre. Skulle dette blive den sidste, vi ser med dem, vil de alle slutte karrieren med præstationer, der er blandt deres bedste.

The Irishman

Kommentarer

The Irishman

  • ★★★★2

    Pheew! kom til at 'klikke på FILMZ, Just da Mortens anmeldelse tikkede ind...

    ..blev lige lidt bange

    Gasivodo21-11-19 01:25

  • ★★★★★★0

    Sandheden ligger vist midt i mellem - hvis man skal tage anmelderne, generelt.

    Wayne21-11-19 09:02

  • ★★★★★★0

    Sandheden ligger vist midt i mellem - hvis man skal tage anmelderne, generelt.

    Hvis sandhed;-P

    T. Nielsen21-11-19 09:28

  • ★★★★★★0

    Hvis sandhed;-P

    Prins Andrews :-)

    Wayne21-11-19 09:37

  • ★★★★★★0

    Prins Andrews :-)

    Shiiiiit

    T. Nielsen21-11-19 10:35

  • ★★★★★★0

    Shiiiiit

    No sweat.

    Wayne21-11-19 10:50

  • ★★★★0

    Sandheden ligger vist midt i mellem - hvis man skal tage anmelderne, generelt.

    Mid imellem? Metacritic har 51 positive anmeldelser 70%-100$. Ingen under.

    94% gennemsnit. Jeg er hooked. :)

    Bruce21-11-19 12:49

  • ★★★★★★0

    Mid imellem? Metacritic har 51 positive anmeldelser 70%-100$. Ingen under.

    94% gennemsnit. Jeg er hooked. :)

    Midt i mellem Filmz 4 og Moovy's 6 

    Capice?

    :-)

    Og - jeg er sgu da selvsagt også hooked ;-)

    Wayne21-11-19 12:59

  • ★★★★★1

    Pheew! kom til at 'klikke på FILMZ, Just da Mortens anmeldelse tikkede ind...

    ..blev lige lidt bange

    Hurtigt! Rens PC'en!! 

    Lars!21-11-19 15:08

  • ★★★★★★0

    Har jeg forstået det rigtigt, at den kommer i biografen i dag, men kommer op på NF d. 27?

    davenport21-11-19 19:34

  • ★★★0

    Har jeg forstået det rigtigt, at den kommer i biografen i dag, men kommer op på NF d. 27?

    I udvalgte biografer, men ellers ja.

    MOVIE100021-11-19 21:09

  • 0

    Ellers en film der ville være fed at se i biffen. Bare træls man bor i det mørke Thy....  

    Geekalot22-11-19 07:48

  • ★★★★★★0

    Den var fanme go´. 

    davenport28-11-19 00:35

  • ★★★★2

    Jeg tror, at det var første gang, hvor jeg vil kalde "de-aging" effekten acceptabel. Joe Pesci så sgu hele tiden gammel ud, men De Niro og især Al Pacino, var glimrende maskeret, selvom det er tydeligt for enhver med "gamer-erfaring", at det sgu SER fake ud, og at en vis portion suspense of disbelief er påkrævet af seeren.

    Der var absolut tale om Scorseses bedste "værk" (har ikke set Silence) i meget lang tid. Manden ER bare skabt til mafioso fortællinger og det her var lidt som "at komme hjem" til god gammel filmkunst af verden af i går. Det var skønt og helt uden kitschet genbrug af Scorseses forkærlighed for bl.a Rolling Stones, men med gode subtile homages til bl.a. Nino Rotas "Patricia" fra Fellinis La Dolce Vita.

    3½ time er en del at "tage ind", men historien føltes ikke et sekund for lang. Den var velspillet, velfortalt og cinematografisk velkomponeret, som man forventer det fra en connaisseur som Scorsese og absolut et gensyn værd for ligesom at "suge de rester op", som man formentlig har overset undervejs.

    Et mesterværk er det dog ikke. Den originalitet og nerve, som f.eks. Taxi Driver besad på alle planer, kan man ikke sige springer i øjnene. Der er tale om "guf" for sultne kendere, som værdsætter høj kvalitet, genkendelighed og en duft af Goodfellas og Casino.

    I den henseende triumferer The Irishman stort og man må bare sige, at Scorsese kan sit kram i denne genre og at det var en fornøjelse at se de tre gamle rotter samlet igen!

    8/10

    Bruce28-11-19 11:13

  • ★★★★★0

    Elsker starten med One taket, der er noget anderledes end det fra Goodfellas, det sætter en hel anden stemning :)

    Elwood28-11-19 11:19

  • ★★★★0

    Jeg har delt den op over to dage. Tager resten i aften. 

    Babo28-11-19 11:32

  • ★★★★★0

    Så den i biografen ud i et, tiden fløj afsted :)
    Selv i sidste akt, hvor tempoet skifter.

    Elwood28-11-19 11:35

  • ★★★★★★0

    Fik gang i Nexflix abonnementet i går. Fruen blev henrykt - og jeg måtte overgive mig og se The Crown.

    Helt fair, når hun som regel ser alt jeg foreslår - og The Crown er faktisk godt lavet.

    The Irishman er gemt til fredag aften, hvor den virkelig skal nydes.

    Wayne28-11-19 11:37

  • ★★★★0

    Jeg vil dog se foryngelse effekten virker fint, pånær De Niros blå øjne, som får det til at stikke lidt forkert ud. Ved godt den rigtige havde blå øjne. 

    Babo28-11-19 12:48

  • ★★★★0

    It is what it is. 

    Absolut et modent værk og bevidst anderledes film fra mester Scorsese himself. Wow! Muligt Tarantino skuffede mig, men Scorsese gjorde så absolut ikke. Nu skal det hele lige have lov til at bundfælde sig, men Scorsese har ramt noget særligt her. 

    Jeg vil snuppe en is nu. 

    Babo28-11-19 23:13

  • ★★★★0

    Og jeg har på fornemmelsen det var best picture vinder. 1917 er åbenbart kommet ind i varmen, men tror Scorsese bliver svær at slå. Og hvor er det rart at se ham igen på en top 10, tør jeg godt afsløre :)

    Babo28-11-19 23:44

  • 0

    Vil bare gerne hjem fra weekend turen i Flensborg så jeg kan komme i gang med den film. Hvis den er en af hans bedste film, så kan man da kun glæde sig :)

    Geekalot29-11-19 16:30

  • ★★★★★★0

    Når det nu er Netflix, kan den så godt blive Oscar-nomineret, da den kort har været i biografen? 

    davenport29-11-19 18:10

  • ★★★★★★0

    Når det nu er Netflix, kan den så godt blive Oscar-nomineret, da den kort har været i biografen? 

    Så vidt jeg husker, kræver en Oscar-nominering kun, at filmen har været i biografen i Los Angeles og i en bestemt tidsperiode.

    Zero Cool29-11-19 18:16

  • ★★★★0

    Vil bare gerne hjem fra weekend turen i Flensborg så jeg kan komme i gang med den film. Hvis den er en af hans bedste film, så kan man da kun glæde sig :)

    I min top 5

    1. Taxi Driver 
    2. Raging Bull
    3. The Irishman
    4. The Departed 
    5. Goodfellas

    Babo30-11-19 12:01

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen