Anmeldelse: The Mountain Between Us (Blu-ray)

Underholdningen er hjemme, når Alex kæmper mod en puma, og Ben er ved at styrte ned fra bjergene, men filmen glemmer ret hurtigt sit egentlige præmis.

De fleste har nok funderet længe over det ældgamle spørgsmål om, hvilken ene ting de ville medbringe, hvis de skulle leve resten af livet på en øde ø. Ikke langt fra dette spørgsmål foreligger et lignende dilemma, for hvordan vil man overleve, hvis ens fly styrtede ned i bjergene? I 90'erne greb den autentiske film "Vi lever" dette spørgsmål an på tilfredsstillende vis, men "The Mountain Between Us" har fokus et helt andet sted. I denne film er der kun to overlevende, og det er netop forholdet mellem de to, der udforskes, imens de er overladt til naturens kræfter.

Da journalisten Alex Martin (Kate Winslet) får at vide, at hendes fly er aflyst pga. dårligt vejr, stopper det hende ikke. Hun hiver fat i en anden passager ved navn Ben Brass (Idris Elba), og sammen finder de et privatfly. Den ældre pilot har intet problem med uvejret, men over bjergene får han et hjertestop, og snart er Ben og Alex strandet midt i bjergene. Alex kan ikke gå, da hendes ben er kommet slemt til skade under styrtet, men da det går op for dem, at hjælp ikke er på vej, bliver de nødt til at udforske deres muligheder.

"The Mountain Between Us" introducerer lynhurtigt sine karakterer, der efterfølges af filmens absolutte højdepunkt – flystyrtet. Kameraet bevæger sig fra sæde til sæde rundt i det lille privatfly under et stilistisk og velfungerende one-take, der får adrenalinen til at pumpe hos selv de mest hærdede. Filmen fortsætter i højt gear, imens plottet drives frem mod den forudsigelige slutning, så der er ikke meget tid til at kede sig undervejs.

Underholdningen er hjemme når Alex kæmper mod en puma, og Ben er ved at styrte ned fra bjergene, men filmen glemmer ret hurtigt sit egentlige præmis – karaktererne og deres indbyrdes forhold. For som titlen antyder, er det Ben og Alex' forhold fra fuldstændigt fremmede til to mennesker, som deler et særligt bånd, der er filmens essens. Dette mærkes især i de sidste par minutter, der måske er forudsigelige, men mangler beskrivelsen af deres indre rejse hertil. Der er alt for stor fokus på spænding og fremdrift i et ellers meget spinkelt plot, og det ville have klædt "The Mountain Between Us" med flere pusterum, hvor karaktererne kunne tildeles mere substans og deres forhold dyrkes.

Selvom Kate Winslet og Idris Elba unægteligt er dygtige skuespillere, kører deres evner på automatpilot. De formår ikke at give deres karakterer mere dybde, end manuskriptet tillader, men deres præstationer er dog trods alt stadig troværdige. Desværre har de to dog ikke en særlig god kemi, hvilket får størstedelen af filmen til at falde til jorden. Det hjælper heller ikke meget, at instruktøren Hany Abu-Assad ikke fastholder sin stilistiske instruktion under flystyrtet, men går over til en masse anonyme korte klip, der glemmes i det øjeblik, de er færdige. Abu-Assad mangler fortsat et selvstændigt udtryk, imens manuskriptet mangler substans. Tilbage står en film, der ganske vist kan anses som let underholdende igennem sit høje tempo og sin jævne spænding, men slet ikke bliver forløst tilfredsstillende. "The Mountain Between Us" ender som et mislykket projekt med ellers gode intentioner.

Billede & Lyd

Selvom omgivelserne i "The Mountain Between Us" er smukke, er det for en gangs skyld ikke naturlandskaberne, der er det mest imponerende ved billedkvaliteten. De små detaljer i tøjet, huden og endda de få scener i storbyen løber med sejren her. Bjergene er ganske vist også flotte, men de mange landskaber ender en smule monotone og flyder sammen i et sterilt og blåligt skær, der sagtens kunne have brugt mere kontrast. Man kan dog ikke sætte en finger på udgivelsens DTS-HD Master Audio 7.1-lydspor, der imponerer mest i filmens mest stille øjeblikke, hvor detaljerne gemmer sig i de små lyde, der omgiver den vilde natur. Der er virkelig kælet for detaljerne her.

Ekstramateriale

Udgivelsens tre featurettes rammer sammenlagt en spilletid på lige under 30 minutter. De flyder lidt sammen og kunne sagtens have været én lang featurette, hvor man havde skåret gentagelserne fra. Der er lidt om karaktererne, men det mest spændende er uden tvivl, når vi kommer bag om kameraet oppe i bjergene og bliver præsenteret for de udfordringer, der har været undervejs. Disse kommer også til udtryk på kommentarsporet med Abu-Assad, der på mange måder er langt mere interessant end selve filmen. Der er flere af de slettede scener, der faktisk udforsker karaktererne yderligere. Her kunne man med fordel have klippet filmen om, så den havde givet mere mening i sidste ende.

The Mountain Between Us (Blu-ray)