Anmeldelse: Extraction 2 (Netflix)

Tyler Rake til John Wick: "Hold my beer, mate!"

Chris Hemsworth er tilbage som den australske black ops-lejesoldaten, Tyler Rake, i "Extraction 2".  Opfølgeren til den enormt vellykkede actionfilm fra instruktør Sam Hargrave. Den første film, "Extraction", som havde premiere på Netflix i 2020, gav os en type action, som vi aldrig havde set før. Herunder en 11 minutter lang sammenhængende scene, der viste en af filmhistoriens mest intense actionscener. Andre film, herunder de fantastiske "John Wick"-film, har siden da gjort meget af det samme med forrygende actionsekvenser og hårdtslående actionhelte. Med "Extraction 2" er det som om instruktør Sam Hargrave og Russo-brødrene, der producerer filmen, har set på alt det andet og sagt "Watch me, mate!"

Sidst vi så Tyler Rake (som igen spilles fremragende af Chris Hemsworth) i "Extraction", var lejesoldaten døden nær efter at være blevet skudt, skåret op, sprængt og kørt over flere gange på gaderne i Bangladesh. Herunder et fald ned i en flod fra en bro. Meget tydede på, at den hårdt prøvet lejesoldat var død. Men det var uklart, måske han havde overlevet. Det var klart, at Netflix ønskede at holde mulighederne åbne for en opfølger, hvis filmen blev succesfuld. Det blev den i høj grad. Så nu er opfølgeren faktisk her.

Efter en lang periode i koma og på hospitalet er Tyler Rake klar til at trække sig tilbage fra livet som lejesoldat. Men det er indtil en mystisk agent (Idris Elba) banker på hans dør og giver ham en mission. Og ja, det er sjovt at se Chris Hemsworth og Idris Elba i samme scene uden for Marvel-universet. Det viser sig at en brutal georgisk gangsterfamilie, ledet af to brødre, har brug for en lærestreg. Tyler Rake bliver sendt ind for at infiltrere et fængsel. Dette sammen med lejesoldaterne (og søsknene), Nik Khan (Golshifteh Farahani) og Yaz Khan (Adam Bessa), for at redde den ene broders kone, Ketavan (Tinatin Dalakishvili), og børnene, der er fanget der sammen med ham.

Alt går selvfølgelig ikke som planlagt. Det, der skulle være en hurtig mission, udvikler sig til en intens flugt og jagt ud af fængslet, gennem byen og ombord på et tog. Det er her, vi oplever Sam Hargraves karakteristiske stil, hvor alt er filmet sømløst. Jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har set noget lignende og så imponerende. Denne gang overgår en 21 minutter lang actionscene alt, vi så i den første "Extraction" – og i action-genren generelt!

Jeg er også glad for, at instruktør Hargrave har valgt at undgå humor og hurtige one-liners. Spændingen er rå, brutal og intens. Taget slippes kun, når det er nødvendigt at udforske Chris Hemsworths overraskende dybe karakterportræt, der virkelig skiller sig ud inden for genren. Vi dykker dybere ned i Tyler Rakes liv og fortid denne gang, samtidig med at det antydes, at der er noget større ulmer i dette filmunivers. Dette er ikke overraskende. Første kapitel ag "Extraction" var baseret på tegneserien "Ciudad" af Andre Parks, og der er helt sikkert mere at udforske og hente derfra.

"Extraction 2" overgår sin forgænger og action-genren generelt på flere måder. Chris Hemsworth er næsten perfekt i rollen som Tyler Rake, og i denne film får vi mere af alt. Meget af det, jeg så, mindede om de bedste og mest intense scener fra "Call of Duty"-videospilserien. For dem, der er bekendt med disse spil, er det absolut ingen dårlig ting! Jeg spekulerer lidt på, hvor længe Sam Hargrave vil være i stand til at opretholde dette niveau. Vil vi se "Extraction 2" blive overgået i "Extraction 3", som helt sikkert kommer om nogle år? Eller vil han og Chris Hemsworth stoppe, mens legen er god? For dette er action af højeste klasse!

Extraction 2 (Netflix)