Anmeldelse: The Neon Demon

NWR, Jang eller blot Nicolas Winding Refn – kær krukke har mange navne. Med den excentriske filmskabers signatur på plakaten kan alt ske. De færreste forventer den brede, appellerende hyggefortælling, og i følgeskab med Lars von Trier har Refn det danske filmholds prikkede bjergtrøje i højtravende og visionære sanseoplevelser. Hans kvaliteter er indiskutable med især "Pusher"-trilogien og "Drive" som guldrandede eksempler på mesterlig storhed, og selv da han drog på syretogt med en flok vikinger på koncentreret meskalin i "Valhalla Rising", var der brudstykker af filmisk elegance. Den elegance fordamper desværre i hans nye modelgyser, "The Neon Demon", og dens mangel på sammenhæng mellem æstetisk ubehag og et interessant plot er alarmerende fraværende.

Den unge 16-årige Jesse er uskylden selv. Med sit blonde hår og store Disney-øjne ankommer hun til lumske Los Angeles i håbet om at blive den næste store fotomodel. Det uskyldsrene pigebarn opdages ganske hurtigt af en af byens førende modelbureauer, der inden længe præsenterer hende som deres nye skønhed. Men ak, det har selvfølgelig sin pris at nå til tops på bekostning af modelkollegaerne, og reaktionerne på Jesses kometkarriere er ikke egnet for børn.

Det starter ellers fremragende. I en helt fantastisk introsekvens brillerer Refn med et festfyrværkeri af lys, farver og pulserende toner fra komponist Cliff Martinez, der skaber den helt rigtige ramme. Den ramme brydes dog brutalt, da "The Neon Demon" i et efterfølgende trægt tempo halter afsted og afslører sit akutte fravær af motivation og psykologisk indsigt – både i historiefortællingen, men også i forhold til unge Jesses grundlag for overhovedet at tage del i en verden af kynisk tomhed.

Nuvel, Elle Fanning er bedårende som usleben modeldiamant, men der er aldrig en forklaring på hendes ofte besynderlige valg. Hun vandrer hvileløst rundt i et distanceret mareridt med forsvindende få følelsesmæssige udtryk, og det bliver derfor ualmindeligt vanskeligt at engagere sig i hendes færden. Jeg har ofte stolt ageret forsvar for Refns filmiske univers, og især "Only God Forgives"-skeptikere har jeg forsøgt at overbevise med entusiastiske vendinger vedrørende den effektive og nærværende tilknytning til det udspillende ubehag – et ubehag, der forsøges gentaget her, men blot afløses af en opgivende hovedrysten.  

Man føler sig aldrig tilstede i de ellers visuelt fornemme og farvemættede kulisser. De få, men stilistiske og æstetiserede horror-elementer smager af italienske Dario Argento. De bliver dog kun ved en bitter eftersmag, som aldrig når Argentos kultiske særpræg. Helt tåbeligt bliver det i sidste akt, hvor nekrofili og kannibalisme formentlig skal forarge og imponere. Det gør det bare ikke.

Det er tydeligt, at modeverden skal portrætteres som en tom og altopslugende kødæder, der nådesløst fortærer den uskyldige sjæl. Men når både plot og aktører driver dovent rundt i samme tomhed, kan det være en udfordring at bevare interessen. Det er ærgerligt, for Refn har evner som få danske instruktører nogensinde kommer i nærheden af. "Jeg er farlig," advarer unge Jesse undervejs både tilskueren og sine rivaler – det blev kun ved advarslen.

The Neon Demon

Kommentarer

The Neon Demon

  • ★★★★0

    Så fik jeg den set og må desværre erklære mig enig med anmelderen. På alle måder form over indhold og det er blevet værre og værre for instruktør Refn. Han har uden tvivl forstand på stemningsmættede billeder, kompositioner og lyd, men indholdet er lige til at lukke op og skide i. Rent udsagt. Den første halve time er forholdsvis interessant, men derfra taber filmen alt på gulvet for et par billige provokationer, hvor man også må undre sig over Refns noget uklar vision med denne film. Når Reeves er filmens bedste kort, så er den gal. Jeg synes godt nok Refn burde være mere mainstream. Måske derfor Drive var så god en succes. Ja ja, det er fint nok at være kompromisløs, men når man ikke kan dreje en fornuftig film sammen, andet end endnu en kunstnerisk fis i en hornlygte, så skal man da overveje sine projekter og tilgang til dem.

    Jeg ved ikke. 4/10. Jeg fandt dele jeg godt kunne lide, så måske 5/10, men det er sgu ikke godt. 

    Babo10-06-16 01:40

  • ★★★★★0

    Jeg var inde og se den, sammen med El_vez i dag, der lige var på besøg fra Finland via Bornholm.

    Den første halvanden time er en ret cool omgang style over substance, virkelig flotte billeder og rigtig fed musik. I den sidste halvdel af filmen, lader Refn dog til at være blevet så høj på sig selv, at han på magisk vis får presset hele sit hoved op i sin egen røv og ødelægger hele filmen.

    Og så er det meget imponerende hvor meget det er lykkedes ham at få "NWR" putte ind i løbet af introen af filmen.

    Bruno11-06-16 21:12

  • 0

    Er også ret enig i anmeldelsen.
    Der er intet psykologisk drive (pun intended) over karaktererne, så alt føles bare så ligegyldigt, når der endeligt sker noget handlingsmæssigt.

    Alle dialogscener flatliner fuldstændigt fordi dialogen er så simpel og kedelig, og hvis forsøget var netop at gøre dem campy og kitschede, så er de i hvert fald ikke kitschede nok.
    For en tydeligvis atmosfærisk film er der overraskende lidt atmosfære i dialogscenerne.
    Det eneste interessante lydmæssigt er soundtracket, men så snart det er væk, lyder det vitterligt som om ingen har tænkt på et lyddesign til filmen.

    Klipningen er også ret kedelig, når der er dialog.
    Der er kun klipning på tale og derfor bliver det svært at opfange andre aspekter af skuespil såsom mimik og blikretninger.
    Ud over de enkelte, betagende visuelle kameraindstillinger virkede det på mig som om der næsten ikke er tænkt visuelt i den her film.
    Kommer til at lyde forfærdeligt gymnasieagtig, men Refn følger næsten ikke parolen om at "show it, don't tell it".

    Og til sidst bliver en ellers rigtig flot film meget kedelig og ikke andet end en alt for lang musikvideo.

    BusinessMonkey17-06-16 20:28

  • ★★4

    Dario Argento tilsat chili bombom.

    4/6

    I ringer bare hvis I mangler anmeldere. Jeg finder selv ud.  

    Essal30-06-16 15:53

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen