Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★0

    Rogue One: A Star Wars Story

    Hvad kan jeg sige? Jeg var start til slut engageret i Jyn Ersos historie, som var enkel, men rørende - ganske som det skal være i Star Wars-universet. Flotte billeder, flotte CGI-effekter og flot action, samt bundsolidt skuespil; især fra Felicity Jones, Ben Mendelsohn, Diego Luna og Mads Mikkelsen.

    Og jeg måtte flere gange tage mig selv i at føle et pres på tårekanalerne, når

    vores helte måtte lade livet. 

    Den perfekte "lille" forhistorie til Episode 4 (jævnfør denne films berømte rulletekst-intro). Jo, det var en overordentligt tilfreds filmfan, der forlod biografen igår aftes. :-)

    10/10 

    BN23-12-16 10:31

  • ★★★★0

    Surprise! Altid i gavehumør ham BN :) 

    m.youtube.com/watch

    Babo23-12-16 11:31

  • ★★★★★0

    LOL 

    Lars!23-12-16 11:52

  • ★★0

    "Altid", Babo?

    Der skal nu en hel del mere end bare godt humør til, før jeg giver en film topkarakter. ;-)

    Nej, sagen er, at min oplevelse var helt den samme som anmelder Nicki Jensens:

    "et vaskeægte rumeventyr med alt, hvad lyssværd-hjertet kan begære"

    "eventyret og den altafgørende barnlige glæde og fascination [forbliver] intakt. Ånden rammes til perfektion, når der lightspeedes rundt i galaksens afkroge, når Dødsstjernen pulveriserer storbyer, og episke slag udkæmpes med håndvåben på landjorden – og naturligvis når X-Wings bekæmper TIE Fighters i dogfights. Felicity Jones gør desuden en overraskende god figur som tragisk antiheltinde og fremstår som en mere kompleks hovedperson end Daisy Ridleys Rey fra "The Force Awakens"."

    "en så fantastisk god film"

    BN23-12-16 13:04

  • ★★★★★★0

    Har været tidligt oppe - og set et par film :)

    Dheepan

    Vellavet Palme d'Or-vinder. Noget på hjertet, velspillet og spændende - men med en lidt for hurtig slutning. Jacques Audiard er et af mine favoritter, og nu har han lavet hattrick med A Prophet, Rust and Bone og Dheepan.

    8/10

    ----

    Knight of Cups


    Jeg er en af dem, der godt kunne lide To the Wonder, og jeg havde forventet noget i samme stil. Det er det sådan også, det er bare en stil, der er presset til det yderste. Problemet med film af denne type er, at hvis man ikke bliver fanget af stemningen, så er det svært at være engageret. Billederne er stadig verdensklasse, men fordi man er distanceret fra hovedpersonen, er det svært at blive opslugt. 

    Jeg forstår godt hensigten med filmen, men jeg var ikke fanget.

    5/10

    ----

    Midnigt Special
    En go'fin sci-fi-thriller, der er lidt for overfladisk, men plottet er afsindig spændende. Personernes motiver er for uklare, men det er også det eneste store minus.

    8/10

    Guldager23-12-16 13:09

  • ★★★★0

    "Altid", Babo?

    Der skal nu en hel del mere end bare godt humør til, før jeg giver en film topkarakter. ;-)

    Nej, sagen er, at min oplevelse var helt den samme som anmelder Nicki Jensens:

    "et vaskeægte rumeventyr med alt, hvad lyssværd-hjertet kan begære"

    "eventyret og den altafgørende barnlige glæde og fascination [forbliver] intakt. Ånden rammes til perfektion, når der lightspeedes rundt i galaksens afkroge, når Dødsstjernen pulveriserer storbyer, og episke slag udkæmpes med håndvåben på landjorden – og naturligvis når X-Wings bekæmper TIE Fighters i dogfights. Felicity Jones gør desuden en overraskende god figur som tragisk antiheltinde og fremstår som en mere kompleks hovedperson end Daisy Ridleys Rey fra "The Force Awakens"."

    "en så fantastisk god film"

    Well, godt for dig, hr Julemand :)

    Babo23-12-16 13:26

  • ★★0

    Well, godt for dig, hr Julemand :)

    Gaffen de glub and blub?

    BN23-12-16 14:55

  • ★★★★★★0

    Dejligt du havde sådan en fantastisk oplevelse BN. Ville ønske jeg kunne dele den med dig. Jeg var desværre ikke helt så begejstret. Der var mange gode ideer og tanker, men filmen virkede mig kedelig langt hen ad vejen, hvor jeg slet ikke blev fanget af personerne og deres kamp.

    T. Nielsen23-12-16 15:01

  • ★★★★★★0

    Dejligt du havde sådan en fantastisk oplevelse BN. Ville ønske jeg kunne dele den med dig. Jeg var desværre ikke helt så begejstret. Der var mange gode ideer og tanker, men filmen virkede mig kedelig langt hen ad vejen, hvor jeg slet ikke blev fanget af personerne og deres kamp.

    HATER!

    Zero Cool23-12-16 15:02

  • ★★★★★★0

    HATER!

    :-(

    T. Nielsen23-12-16 15:15

  • ★★★★0

    Hater meets lover (BN) 

    Epic!!!!!

    :)

    Babo23-12-16 15:28

  • ★★★★★★0

    Saul fia (2015)

     

    Film om andens verdenskrigs koncentrationslejre og jødeudryddelsen, har altid været et tema som har inspireret til masser af film, serier og dokumentarer. Denne her er endnu en, der dog skiller sig ud fra flertallet med dens markante stil, der virker besnærende og indelukket. Det er desværre også en stil, når framingen er så tæt, der tilsigtet eller ej, gav mig en følelse af distance og irritation over de snævre rammer et stykke hen ad vejen. Man kigger næsten kun med over skulderen på hovedpersonen, mens vi desperat føres rundt i lejren. Jeg følte det ganske enkelt lettere anstrengende. Historien som i sig selv ikke altid forekom mig troværdig, indbyder ellers smukt til noget menneskelig refleksion, på dens ubehagelige og stadig den dag i dag svært begribelige baggrund og så udmærker filmen sig, ved aldrig at lefle for ens følelser med at file løs på strygere eller andre filmiske virkemidler der skal forstærke, det man i forvejen burde føle, mere eller mindre. Det ændrer dog ikke på, at filmen et stykke hen ad vejen, kan stå som en lidt kold stiløvelse, som man gerne ville kunne rose mere end jeg her gør.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen23-12-16 20:51

  • ★★★★★★0

    For the Love of Spock (2016)

     

    Selvbevidst og rørende dokumentar om manden bag et af popkulturens største ikoner, den vulkanske Spock, kendt fra 60’ernes fantastiske, stilskabende og banebrydende sci-fic serie ”Star Trek”, spillet med kølig varme af nu afdøde Leonard Nimoy. Det er Nimoy’s egen søn der står bag dette fine portræt, der både husker at gøre figuren og faderen bag ”larger than life”, men også formår at bringe os ned i øjenhøjde og komme bag om og ind i mørket. Det er fremragende gjort, enkelt og ærligt.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen23-12-16 20:59

  • ★★★★★★0

    Ja, det er sgu en dejlig doku. Jeg er selv igang med TOS, så det var lidt sjovt, at mange af klippene er i frisk erindring.

    davenport23-12-16 21:12

  • ★★★★★★0

    Bestemt det er:-)

    T. Nielsen23-12-16 21:14

  • ★★★★★★0

    Ash vs Evil Dead (sæson 2)

     

    Jeg havde egentlig troet, at første sæson af denne herlige splatter og yderst platte horrorkomedie, nok havde presset ud hvad der var at komme efter. Men på en eller anden måde, så lykkes det faktisk at overgå første sæson, både i blodige groteske påfund og i diversiteten i fortællingerne. På mange måder er der måske ikke så meget nyt og overraskende at komme efter, hvis man er bekendt med filmens skøre univers. Til gengæld får den fuld skrue fra start til slut, så dette for mig er den ultimative ”stress-af-og-tillad-dig-at-more-dig-max” Tv-serie, der aldrig går efter at skabe en dybere og større selvhøjtidelig stemning, men bare tillader sig at være så fantastisk fladpandet at det er en fryd.

     

    Bedømmelse: 9/10

    T. Nielsen23-12-16 21:15

  • ★★★★★1

    Saul fia (2015)

     

    Film om andens verdenskrigs koncentrationslejre og jødeudryddelsen, har altid været et tema som har inspireret til masser af film, serier og dokumentarer. Denne her er endnu en, der dog skiller sig ud fra flertallet med dens markante stil, der virker besnærende og indelukket. Det er desværre også en stil, når framingen er så tæt, der tilsigtet eller ej, gav mig en følelse af distance og irritation over de snævre rammer et stykke hen ad vejen. Man kigger næsten kun med over skulderen på hovedpersonen, mens vi desperat føres rundt i lejren. Jeg følte det ganske enkelt lettere anstrengende. Historien som i sig selv ikke altid forekom mig troværdig, indbyder ellers smukt til noget menneskelig refleksion, på dens ubehagelige og stadig den dag i dag svært begribelige baggrund og så udmærker filmen sig, ved aldrig at lefle for ens følelser med at file løs på strygere eller andre filmiske virkemidler der skal forstærke, det man i forvejen burde føle, mere eller mindre. Det ændrer dog ikke på, at filmen et stykke hen ad vejen, kan stå som en lidt kold stiløvelse, som man gerne ville kunne rose mere end jeg her gør.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Ha! Den har jeg også lige set i dag! Kameraarbejdet med hovedpersonen som avatar fandt jeg dog ikke anstrengende, men ret intens og klaustrofobisk. Ideen med at han fylder halvdelen af billedet, og man kun får dele af detaljerne med fandt jeg superinteressant. Slutningens lille morale fandt jeg i øvrigt også ganske sød. Ellers er jeg med på, at filmen ikke ligefrem er realistisk - men det er vist heller ikke meningen.

    David Lund23-12-16 22:51

  • ★★0

    Hater meets lover (BN) 

    Epic!!!!!

    :)

    Hater meets Terminator! Soooooon! 

    BN23-12-16 23:59

  • ★★★★★★0

    Ellers er jeg med på, at filmen ikke ligefrem er realistisk - men det er vist heller ikke meningen.

    Historien er mok mere tænkt som et instrument, til formidling af noget mere subtilt, deri er jeg enig, hvis det er sådan du også ser det. 

    Hvilken "søde" morale fik du ud af slutningen? Jeg opfattede den næsten sarkastisk, men om det var meningen aner jeg ikke.

    T. Nielsen24-12-16 09:23

  • ★★★★0

    Den kan forekomme lidt kold på en typisk europæisk facon, men en rystende oplevelse, som er svær at glemme. 

    Babo24-12-16 11:34

  • ★★★★★0

    Historien er mok mere tænkt som et instrument, til formidling af noget mere subtilt, deri er jeg enig, hvis det er sådan du også ser det. 

    Hvilken "søde" morale fik du ud af slutningen? Jeg opfattede den næsten sarkastisk, men om det var meningen aner jeg ikke.

    At hovedpersonen videreførte min medmenneskelighed til drengen. Det eneste tidspunkt at vi følger en anden karakter end ham, var netop i den scene, så det var sådan, at jeg tolkede det.

    David Lund24-12-16 21:55

  • ★★★★0

    Kan se du har været fordi imdb tråden :) Jeg har dog svært ved at købe den tolkning. 

    Babo24-12-16 22:58

  • ★★★★0

    Måske tolker jeg den meget simpelt, men jeg 'læser' det som skæbnens tragiske ironi, at Saul bliver lokket i døden af en (tilsyneladende) uskyldig dreng. 'Smilet' kan naturligvis tolkes forskelligt, men sød morale? 

    Babo24-12-16 23:25

  • ★★★★★0

    Kan se du har været fordi imdb tråden :) Jeg har dog svært ved at købe den tolkning. 

    Nope. Men enig hvis det er det, den siger =)

    Jeg kan ærlig talt ikke se, hvordan det kan tolkes anderledes. Men jeg er da frisk på at høre dit bud?

    David Lund25-12-16 00:36

  • ★★★★★0

    Hahaha, og så i min julefuldskab så jeg din anden besked bagefter.

    Drengen er ikke årsagen til at de bliver fundet. De var på vej, og smuttede lige forbi ham på vejen ind til laden. Så jeg har svært ved at se det som en ironisk morale. I så fald er den vag, og degraderer filmens udvikling indtil slutningen. Før den har den omhandlet medmenneskelighed fundet i den mørkeste afkrog af livet. Vi ser Saul smile i en intens og lang scene, og for første gang forlader kameraet ham. Hvorfor skulle det gøre det uden en grund? Grunden for mig er simpel - medmenneskeligheden fortsætter efter hovedpersonens liv slutter - nu ført videre i det næste menneske. Det er næste kærlighed på den mest subtile og fint beskrivende måde. Jeg kan simpelthen ikke se det som noget andet, uden at de scener kommer til at fremstå som enten fuldkomment ligegyldige, ikke særligt gennemtænkte eller bare ufuldstændige.

    David Lund25-12-16 00:41

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen