Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Ja, The Hill er blandt mine favoritfilm, Fail-Safe er også ret god.

    Zero Cool 3-01-18 13:38

  • ★★★★★★0

    Bright (2017)

    Shit, den er kedelig. Velproduceret, men fucker-kedelig.

    Zero Cool 3-01-18 13:46

  • ★★★1

    13 Reasons Why

    Det tog noget tid, men i går blev jeg endelig færdig med at se Netflix' "13 Reasons Why" (eller "Døde Piger Lyver Ikke", som den så smukt hedder på dansk...).

    Den er blevet bidt over ad flere omgange, fordelt ud på væsentligt flere sit-downs end 13 afsnit TV-serie normalt bliver for mit vedkommende. Ikke fordi den ikke fængede, ikke fordi jeg manglede lysten til at se videre, men fordi serien simpelthen var så deprimerende, at jeg for det første skulle være i det helt rigtige mindset for at se videre og for det andet ikke kunne se mere end to afsnit ad gangen.

    Det er egentlig lidt mystisk. For på den ene side har jeg taget mig selv i at sidde flere gange undervejs og tænke "det her er alt for overdrevet", "hvad er det for ulogiske slutninger, de her karakterer drager sig?" og "det er jo ikke stort andet end teenage-drama". Men på den anden side har det ramt mig så stærkt, at jeg, som skrevet, har været nødt til at dosere skidtet.

    Jeg ved ikke, om det er det overordnede tema om mobning, det åbenlyst deprimerende ved selvmord eller en blanding af seriens elementer og min egen mentale tilstand for tiden, men uanset årsagen, så har jeg taget mig selv i flere gange at sidde og få om ikke tårer i øjenkrogene, så i hvert fald en overordentlig klump i halsen.

    Der er nogle af skuespillerne, der ikke ligefrem imponerer. I hvert fald ikke til at starte med. Men det bliver bedre hen ad vejen, som serien skrider frem. Det lykkes at portrættere i hvert fald de fleste af de "mobbere", som fra starten virker usympatiske og en-dimensionelle, som hele individer, der måske ikke er helt så store røvhuller, som først tænkt. På nær et par enkelte stykker.

    Der er masser af problemer undervejs, synes jeg. Nogle af afsnittene virker lige i overkanten af det langtrukne, ligesom der må sluges lidt kameler i forhold til tidslinjen i historien. Det er unægteligt et resultat af, at bogen, som serien er baseret på, udspiller sig over én aften, mens det her i serien - for at tilføje det nutidige drama - skal trækkes ud over flere dage.

    På samme måde bliver der måske lige smurt tykt nok på med det moralske aspekt, personificeret ved Tony-karakteren, der til tider virker som en omvandrende gajolæske.

    Men når serien rammer, så rammer den hårdt. De føromtalte klumper i halsen kom oftere og oftere, som sæsonen skred frem, og jeg indrømmer gerne, at der faktisk også blev i hvert fald fugtigt i øjenkrogene til tider gennem sæsonenafslutningen.

    Nåh ja, nu jeg er ved sæsonafslutningen, så kan jeg ikke rigtigt finde ud af, hvad jeg skal synes om den. Ingen decidere spoilere, men jeg markere det alligevel lige:

    På den ene side føles det perfekt, at der ikke tilbydes full closure, fordi sådan fungerer livet ikke. Alle de her unge mennesker skal leve videre, og som det siges flere gange, så kan vi ikke kontrollere livet. Ingen ved, hvad morgendagen bringer. Men på den anden side, så føltes det også, som om slutningen blev holdt FOR åben, fordi man ville holde dørene på klem for en sæson 2 (som jo også er i gang med at blive lavet nu).

    Alt i alt en stærk omgang, hvor jeg dog overhovedet ikke er sikker på, at jeg har lyst til at se sæson 2.

    8/10

    HonoDelLoce 3-01-18 14:00

  • ★★★★1

    Freaks (1932)

    Jeg er ved at catche lidt op på helt ældre klassikere og Freaks var en rigtig god historie om et omrejsende cirkus og dets crew. Underholdende freakshow og god finale til sidst. Jeg kan forestille mig det har været en modig handling at bringe rigtige vanskabninger og få det hele til at fungere så godt. 8/10

    Babo 3-01-18 23:54

  • ★★★★0

    Freaks (1932)

    Jeg er ved at catche lidt op på helt ældre klassikere og Freaks var en rigtig god historie om et omrejsende cirkus og dets crew. Underholdende freakshow og god finale til sidst. Jeg kan forestille mig det har været en modig handling at bringe rigtige vanskabninger og få det hele til at fungere så godt. 8/10

    Ja, den er virkelig god. Og creepy.

    chandler75 4-01-18 12:32

  • ★★★★0

    Ja, den er virkelig god. Og creepy.

    Ja, jeg kunne ikke få slutningen ud af hovedet og de vanskabninger :)

    Babo 4-01-18 14:03

  • ★★★0

    Freaks (1932)

    Jeg er ved at catche lidt op på helt ældre klassikere og Freaks var en rigtig god historie om et omrejsende cirkus og dets crew. Underholdende freakshow og god finale til sidst. Jeg kan forestille mig det har været en modig handling at bringe rigtige vanskabninger og få det hele til at fungere så godt. 8/10

    Fedt, at du tager en ordentlig tour de force ud i klassikerne - jeg så også på Facebook, at du havde fået "Fail Safe" og "Sunrise".

    Dolphinfriendly 4-01-18 14:06

  • ★★★★0

    Fedt, at du tager en ordentlig tour de force ud i klassikerne - jeg så også på Facebook, at du havde fået "Fail Safe" og "Sunrise".

    Jup, den ene var jo anbefaling fra dig og Fail-Safe havde jeg længe i tankerne pga Lumet. Men ja, der skal indhentes noget fra de tidlige filmår. 

    Babo 4-01-18 14:23

  • ★★★1

    Jup, den ene var jo anbefaling fra dig og Fail-Safe havde jeg længe i tankerne pga Lumet. Men ja, der skal indhentes noget fra de tidlige filmår. 

    Du siger bare til hvis du vil have flere anbefalinger. :)

    Dolphinfriendly 4-01-18 15:33

  • ★★★★★★0

    Du siger bare til hvis du vil have flere anbefalinger. :)

    Altså film du ikke bryder dig om:-D

    T. Nielsen 4-01-18 16:48

  • ★★★1

    Altså film du ikke bryder dig om:-D

    Nej, det kunne jeg ikke finde på.

    Hey Babo! "Pitch Perfect 3" er helt fantastisk!!

    Dolphinfriendly 4-01-18 16:57

  • ★★★★★★0

    Nej, det kunne jeg ikke finde på.

    Hey Babo! "Pitch Perfect 3" er helt fantastisk!!

    Haha;-)

    T. Nielsen 4-01-18 17:05

  • ★★★★★★0

    Babo - hvis du har mod på det, så kan jeg kun anbefale Napoleon fra 1927. Den er godt nok 5,5 timer, men jeg synes, den er til 9/10. Og så er den lavet i en supervild udgivelse fra BFI på BD :)

    Men som de andre siger, så bare sig til hvis du mangler anbefalinger til 20'er og 30'er-film. Perioden fra talefilm til 1934 er generelt ret underholdende...og ja, Freaks er en dejlig bizar og creepy film.

    Guldager 4-01-18 17:10

  • ★★★★0

    Nej, det kunne jeg ikke finde på.

    Hey Babo! "Pitch Perfect 3" er helt fantastisk!!

    Bedre end Sunrise? Du kunne godt have nævnt det noget før ;)

    Babo 4-01-18 17:34

  • ★★★★0

    Babo - hvis du har mod på det, så kan jeg kun anbefale Napoleon fra 1927. Den er godt nok 5,5 timer, men jeg synes, den er til 9/10. Og så er den lavet i en supervild udgivelse fra BFI på BD :)

    Men som de andre siger, så bare sig til hvis du mangler anbefalinger til 20'er og 30'er-film. Perioden fra talefilm til 1934 er generelt ret underholdende...og ja, Freaks er en dejlig bizar og creepy film.

    Den noterer jeg på min liste. Men ellers, så fyr løs. Jeg har set lidt fra 20'erne og 30'erne, men har ikke været meget omkring. Jeg bruger dog flittigt tspdt-listen til at opdage, hvad der kunne være interessant for mig. 

    Babo 4-01-18 17:49

  • ★★★★★★1

    Baby Driver (2017)

     

    Instruktør Edgar Wright leverer en brillant og toptunet actionfilm, der opleves nærmest originalt grundet en mesterlig blanding af billede og lyd.

    Der er så meget lækker smæk på når den audioelle og visuelle redigering smelter sammen. Det får de fermt iscenesatte actionscener til at føles flyvende, legende og voldsomt underholdende, mens musikken drøner fedt derudad sammen med hurtigt kørende biler, rygende pistoler og et godt persongalleri ikke at forglemme.

    Som historie stikker den måske ikke så dybt, uden dog at være hverken ubegavet eller uden sans for karakterskildringer. Så skal det også nævnes hvor meget en dybt charmerende og flot spillende Lily James får trukket en naiv romance op, så det føles oprigtig sød.

    Alt i alt er det en film der lykkes med en fin blanding af det lette og det lidt mere alvorsfulde bagvedliggende og hvor ung kærlighed, sårbarhed og rå vold mikses succesfuldt.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 4-01-18 19:58

  • ★★★★0

    Med den beskrivelse, så fik jeg lyst til et gensyn....... med True Romance ;)

    Babo 4-01-18 20:53

  • ★★★★★★0

    Med den beskrivelse, så fik jeg lyst til et gensyn....... med True Romance ;)

    Det da også en god film, så intet galt deri:-D

    T. Nielsen 4-01-18 21:09

  • ★★★★0

    Dog Day Afternoon 

    Gensyn. Kører lidt Sidney Lumet for tiden. Filmen behøver ikke nærmere introduktion. Den holder stadig som et intenst gidseldrama med et twist af social bevidsthed og et vidunderligt cast. En uopslidelig klassiker! 9/10 

    Babo 4-01-18 21:49

  • ★★★★★★1

    Get Out (2017)

     

    Lad mig starte med at sige, at jeg ikke helt forstår den hype der er omkring denne film hos filmentusiaster. Jo, den er bestemt rigtig god, fordi den er godt fortalt uden så mange dikkedarer i dens fortællerstil. Så er den vældig underholdende, der spilles samtidig ret overbevisende, karismatisk eller fængende og karaktererne fungerer generelt virkelig overbevisende med at udfylde deres funktion i historien.

    Især Daniel Kaluuya i hovedrollen gør det godt synes jeg. Kun hovedpersonens ven, spillet af LilRel Howery synes jeg falder igennem som en sort kliche. Men jeg skal ikke udelukke at valget er helt bevidst, når man ser på en del af filmens subtekst.

    Disse tematikker omkring racisme og undertrykkelse af bestemte befolkningsgrupper i USA med mere, tillægger da også filmen andet og mere end blot det umiddelbare. Jeg synes måske det virker ret gennemskueligt og lidt let serveret, men det fungerer da og det er relevant nok, selv om det er nemt at afkode meget af tiden.

    Selve historien er en velkendt variant af noget vi kender. Ikke at det heller gør noget, men den blev sine steder derfor hurtigt ret forudsigelig. Den er dog stadig ikke uden god spænding og uanset, så formåede den at fænge mig mere end jeg nok egentlig kan forklare objektivt. Så et eller andet kunne den trods alt som film.

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 5-01-18 13:51

  • ★★★★0

    Jeg mangler stadig den dersens "Get Out". Men nu er den bestilt til en billig penge :)

    Bruce 5-01-18 14:53

  • ★★★★★★0

    Jeg mangler stadig den dersens "Get Out". Men nu er den bestilt til en billig penge :)

    Smid et ord om Den, gider Du?

    T. Nielsen 5-01-18 14:58

  • ★★★★0

    Smid et ord om Den, gider Du?

    Yes, det kan du tro :)

    Bruce 5-01-18 15:01

  • ★★★★4

    In the Heat of the Night 

    Det var et sublimt filmår 1967. Lige fra anslaget bliver man suget ind i en hed sydstats stemning. Udover at være en sublim krimi, så handler den også mere generelt om fordomme og snæversyn mellem hvide og sorte. Det er håndteret overbevisende uden det på noget tidspunkt bliver heavy-handed. Der spilles på de rigtige tangenter og det er en veldrejet spændingsfilm fra en dygtig håndværker. Skuespillet er suverænt! 9/10

    Nydeligt HD-transfer af denne ældre sag. 

    Babo 5-01-18 16:43

  • ★★★★★★0

    Yes Babo!

    T. Nielsen 5-01-18 16:17

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen