Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★0

    Prey (2022): Feeeed film :)

    klart det bedste siden den oprindelige, og med et par pæne  hyldest citater og scener til netop den oprindelige. 

    Gormanden 6-08-22 15:37

  • ★★★★★0

    Jeg har også liget fået set “Prey”, og var ganske godt underholdt. Den holder det hele simpelt og gør det med solidt håndværk. Glimrende film. Jeg vil helt klart være frisk på flere af den slags Predator-film i forskellige tidsperioder og miljøer.

    Kruse 6-08-22 15:54

  • ★★★★0

    Godt at høre. Jeg har en ‘date’ i morgen med en filmven. Så vi skal have lidt filmmaraton. Er lige midt i flytning, så har ikke så meget tid i dag. 

    Babo 6-08-22 16:04

  • ★★★★★★0

    Troede den var optaget med to sprog oprindeligt. Så ser jeg den engelske, når det er originalen. Gider ikke dub, hvis det kan undgås. 

    T. Nielsen 6-08-22 16:56

  • ★★★0

    Troede den var optaget med to sprog oprindeligt. Så ser jeg den engelske, når det er originalen. Gider ikke dub, hvis det kan undgås. 

    Af samme grund ville et flertal her i familien også helst se den på engelsk. Jeg skal alligevel se den mindst 2 gange, så jeg tager den bare selv på comanche næste gang :)

    Gormanden 6-08-22 17:07

  • ★★0

    Nogen der ved om prey udkommer på Blu Ray, og i så fald, hvornår?

    Ryder666 6-08-22 19:16

  • ★★★0

    Jeg har også liget fået set “Prey”, og var ganske godt underholdt. Den holder det hele simpelt og gør det med solidt håndværk. Glimrende film. Jeg vil helt klart være frisk på flere af den slags Predator-film i forskellige tidsperioder og miljøer.

    Ditto :)

    Gormanden 6-08-22 21:22

  • 0

    Prey var fin nok, for hvad den er... har nok glemt den på mandag. Én ting der dog irriterede mig, foruden momentvis dårligt skuespil/pinlige replikker, er, at den grafiske gore ligner noget fra et computerspil. Svært at mærke rædslerne for alvor. Dog stor credit til alle dyrescenerne, som er virkelig flot lavet.

    ZimaBlue 6-08-22 22:58

  • ★★★★★0

    The Misfits

    Renny Harlin manden bag Cliffhanger og The Long Kiss Goodnight samt Die Hard 2, kaster sig ud i en heist movie med sleek Crew og en narrator der prøver sit bedste med at være Danny Ocean like.

    Pierce Brosnan spiller en mestertyv der der “hverves” ind i en Robin hood banden. Og selv om præmissen ku være meget sjov, så er det en af de mest identitetsløse heist film i lang tid, Crewet er alt for perfekt de laver ingen fejl, og der sker er fuldt med vilje, som vores narrator gør opmærksom på gang på gang.

    Selv ikke Tim Roth’s Classic head tilt kan redde denne film.

    Jeg morede mig dog lidt over en alt for lang sekvens hvor man ser Pierce Brosnans karakter gå rundt blandt for at bruge Fast and Furious jargonerne Babes til lyden af et af de her sterotype EDM numre omkring hotte girls. Det er så ufrivillig komisk, hvis der så bare var en skov mening med det, men nej det kun fordi de er i et foreign country og Furious filmene har gjort det før.

    Den vil så gerne være en slags Oceans Eleven men den mangler den slicke cam føring, og skarpe dialog som Filmene med Clooney og Co. Har, i de film går ting også lidt galt, og de får lidt udfordringer, og man lære at kende personer mere i detaljer. Her i The Misfits, alt er perfekt og vi begår ingen fejl. Filmen har også et sjovt toneskift, hvor vi pludselig skal lære om Pierce Bronans, Pace som hans karakter hedder der har familie problemer, og det tager bare pusten ud af en film som i forvejen ingen tempo har. og karakterne vi møder er så papirtynde der er intet intressant ved dem, udover Tim Roth’s head tilt… det blir jeg aldrig træt af :)

    Elwood 6-08-22 23:38

  • ★★★★0

    Prey (2022), det er gjort så godt, som det nu kan gøres, med præmissen så enkel og tæt op af originalen. Klart den bedste siden etteren, men ikke helt på niveau med den. Godt miljø skildring, selvom jeg igen foretrækker junglens hede, men Prey har en overraskende dygtig og sine steder nærmest sanselig fotografering. Den kvindelig hovedrolle gjorde en fin figur, selvom jeg følte hun var lige rigeligt overlegen, særligt i tredje akt. Igen, det er fint udført, men McTirnan har været der og bare gjort det bedre. Så… absolut solidt, et par svage CGI momenter, men overall optaget i ægte omgivelser og starten gav nærmest ‘Danser med Ulve’ vibes med episk musik. Kan også godt lide Predators design. 

    7/10

    Babo 8-08-22 00:11

  • ★★★★1

    Prey (2022) (lidt omskrevet)

    Det er gjort så godt, som det nu kan gøres, med præmissen så enkel og tæt op af originalen. Klart den bedste siden etteren, men ikke helt på niveau med den. God miljø skildring her med en vis troværdighed overfor stammen og perioden, selvom jeg igen foretrækker junglens hede, men Prey har mange gode beslutninger og sine steder udfolder Trachtenberg da også sin sanslighed og kreativitet. Midthunder i rollen gjorde en fin figur, selvom jeg følte hun var lige rigeligt overlegen og havde en lidt typisk ‘arc’, særligt i tredje akt. Igen, det er fint udført, men McTirnan har været der og gjort det bedre. Så… absolut solidt, et par svage CGI momenter hist og her samt franske kolonister jeg så foruden, men overall optaget i ægte omgivelser og starten gav nærmest ‘Danser med Ulve’ vibes med episk musik. Kan også godt lide Predators design.

    Bemærk: der er en engelsk og Comanche (dub) version tilgængelig på Disney +. Jeg så den dubbede version, som i sidste ende nok er at foretrækker, selvom instruktørens oprindelige ide var at filme det hele i originalsproget, men det kunne selskabet ikke imødekomme. Den engelske version har jeg hørt er tanden for moderne i forhold til perioden, så hører man til dem, der nemt lader sig ‘slå ud’ af dette, se som sagt commanche version.

    7/10

    Babo 8-08-22 10:52

  • ★★★★0

    Det som jeg også synes fungerede bedre i originalen var skuespillernes reaktion på Predator’en. Når Billie sagde ‘it aint no man’ og måden det blev leveret, skabte bare en ubehagelig følelse. Jeg synes ikke rigtigt Prey gør særligt meget ud af skabe frygten, men altså… jeg kunne overall godt lide underlægningen, men det er ikke nogen Silvestri :)

    Trachtenberg er måske ikke visionær, men dygtig beslutningstager og det må siges at hjælpe meget denne franchise på rette spor. 

    Babo 8-08-22 10:58

  • ★★★★★★0

    Obi-Wan Kenobi (2022) 

     

    Jeg sad egentlig og fik lidt ondt af Ewan McGregor, da jeg så ham her i serien. Nu var han vendt tilbage til rollen som Jedi-ridderen Obi-Wan og havde mulighed for at vaske lidt af de udskældte Episode 1, 2 og 3 af Star Wars filmene af sig. I disse var han et lyspunkt i en forestilling, der ikke altid var lige kønt at være vidne til.

    Men desværre er der ikke meget at rose ved denne miniserie heller. Jo, den har da sine steder udmærkede effekter. Det er så bare ikke rigtigt noget, der længere imponerer os helt så meget.

    Historien om hvordan Obi-Wan bliver bedt om at redde den unge Prinsesse Leia, der er blevet kidnappet, samtidig med at de sidste Jedi-riddere jagtes af en særlig gruppe der arbejder for det onde imperium, imponerer os heller ikke rigtigt.

    Udover flere klodsede scener, så hæmmes den af svag dialog og irriterende karakterer. Her falder for eksempel Vivien Lyra Blair’s udgave af den handlekraftige prinsesse i børnefælden, hvor hendes rolle fylder for meget og giver for lidt. Værre er det dog med Moses Ingram som frygtløs Jedi-jæger. Både hun og rollen virker ualmindelig flad og alt andet end skræmmende, intimiderende eller blot interessant.

    Selv McGregor forekommer mig lidt lad i hovedrollen og jeg har sværere og sværere ved at se, at han skal være den samme person, vi møder blot få år senere i den originale Star Wars.

    Til gengæld overrasker Hayden Christensen, der i de scener, hvor man får lov til at se ham uden maske, faktisk nu har både kant i spillet og ondskaben skrevet i ansigtet, også subtilt sine steder. Fremragende. Man kan så indvende at han får Dart Vader til at se mindre ud måske. Eller sådan forekom det mig i hvert fald?

    Hans kampe med Obi-Wan er der også noget af det bedre i serien, selv om de ikke kan leve op til, hvad vi tidligere har set, samt de lidt irriterende tendenser til, at de konstant efterlader hinanden i live. 

    Ellers lever serien bedst, når der sker noget, for resten har vitterligt ikke meget at byde på. Der sker heldigvis en del, trods alt. Men havde man håbet på, at serien her ville ramme niveauet med “The Mandalorian”, så bliver man svært skuffet.  

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen 9-08-22 11:32

  • ★★★★★★0

    Jeg sad egentlig og fik lidt ondt af Ewan McGregor, da jeg så ham her i serien. Nu var han vendt tilbage til rollen som Jedi-ridderen Obi-Wan og havde mulighed for at vaske lidt af de udskældte Episode 1, 2 og 3 af Star Wars filmene af sig. I disse var han et lyspunkt i en forestilling, der ikke altid var lige kønt at være vidne til.

    Det er ikke alle som synes de er så forfærdelige - for mine unger var det deres første møde med SW, og de åd det råt; Masser af Jedi Knights, Pod racers, rumskibe - fede verdener, mystiske væsener. Ewan var ikke højdepunktet i de film - han var nærmest kedelig imo - måske en bunden opgave, men et lyspunkt synes jeg ikke.

    Når det er sagt, så er jeg hovedsageligt enig med dig i resten - nemlig at serien er flot, men klodset lavet - flere steder og slet ikke i nærheden af Mandalorians niveau.

    Jeg kan anbefale dig at se Disney Gallery/Star Wars: The Mandalorian - og så ville jeg ønske at 
    Jon Favreau og Dave Filoni havde fået opgaven med SW 7-9 - så ville vi utvivlsomt have fået en ægte sammenhængende historie som gav mening - i stedet for det rod der blev skabt.

    Wayne 9-08-22 15:18

  • ★★★★★★0

    Det er ikke alle som synes de er så forfærdelige - for mine unger var det deres første møde med SW, og de åd det råt; Masser af Jedi Knights, Pod racers, rumskibe - fede verdener, mystiske væsener. Ewan var ikke højdepunktet i de film - han var nærmest kedelig imo - måske en bunden opgave, men et lyspunkt synes jeg ikke.

    Når det er sagt, så er jeg hovedsageligt enig med dig i resten - nemlig at serien er flot, men klodset lavet - flere steder og slet ikke i nærheden af Mandalorians niveau.

    Jeg kan anbefale dig at se Disney Gallery/Star Wars: The Mandalorian - og så ville jeg ønske at 
    Jon Favreau og Dave Filoni havde fået opgaven med SW 7-9 - så ville vi utvivlsomt have fået en ægte sammenhængende historie som gav mening - i stedet for det rod der blev skabt.

    Mit 9 årlige jeg, ville også have moret sig, no doubt. Men det er nu den gængse opfattelse har jeg indtryk af, at de er udskældte og det jo det jeg henviser til. 

    Muligt at McGregor var kedelig. Men i dét selskab filmene var, lyste han i mine øjne. 

    T. Nielsen 9-08-22 16:45

  • 0

    Old Henry (2021)

    Uhyre simpel historie, der låner fra bagkataloget, men særdeles godt udført må jeg sige, fordi filmen formår virkelig at opbygge knugende spænding, som ikke overraskende kulminerer i en meget medrivende shootout til sidst. En stærk rollebesætning er altid et plus og ofte bare med til at løfte det ellers genkendelige. Tim Blake Nelson kan umiddelbart virke som et underligt valg, men rest assured: han er simpelthen formidabel. Og så er jeg altid glad for at se Stephen Dorff på skærmen og som skurk leverer han sgu varen. Han virker ofte naturligt overbevisende på mig. Også unge Gavin Lewis som spiller Old Henrys søn, spiller rebelsk teenager ret overbevisende og det er så nemt at blive pågående i disse roller, men han virkede SÅ overbevisende og god. Nogle rørende momenter sneg sig også ind. Blæret lille western!

    8/10

    Hiver lige din anmeldelse frem, da jeg lige har set denne film. For det er eddermame en god western. Da Tim Blake  tonede frem på skærmen var min første tanke "Åh nej, Buster Scruggs....nu er den film ødelagt". Men det glemmer man hurtigt og han gør det fremragende. Den kan kun anbefales. 

    Popeye 9-08-22 22:20

  • ★★★★0

    Hiver lige din anmeldelse frem, da jeg lige har set denne film. For det er eddermame en god western. Da Tim Blake  tonede frem på skærmen var min første tanke "Åh nej, Buster Scruggs....nu er den film ødelagt". Men det glemmer man hurtigt og han gør det fremragende. Den kan kun anbefales. 

    Sublim western. Kan lejes nu hos blockbuster og den er faktisk også på Filmstriben. 

    Babo 9-08-22 23:02

  • ★★0

    Hellbenders, med Clancy Brown og Clifton Collins Jr.

    Der er ikke meget godt at sige om den, udover Brown og Collins, som er filmens egentlige trækplaster. De er filmens største lyspunkter, da de hver især har hovedrollerne i den, og det gør de med stort bravur. De er faktisk de mest veloplagte skuespillere, hele vejen igennem.

    Billedsiden på dvd'en er tæt på Blu Ray kvalitet, som nok ikke kan gøres meget skarpere. Det er Koch Media det er distributør, og hvis jeg husker rigtigt, også dem der står bag en række lækre mediabooks.  Filmen er det på region 2, i nordisk release med dansk tekst

    To veloplagte skuespillere og en semi-underholdende film, med masser af Gore, gør, at jeg lander på 4.5/10

    Ryder66611-08-22 01:44

  • ★★★★★★0

    Prey (2022) 

     

    Da jeg i sin tid, så den originale “Predator” i biografen, der var det ikke kærlighed ved første blik. Uvist i dag hvorfor, så havde jeg set mig sur på brugen af termiske billeder, når man så det fra Predatorens POV. Ikke at jeg fandt filmen dårlig. Den var god, men ikke great.

    Da jeg et par år senere så “Predator 2”, der fandt jeg den faktisk bedre end originalen. Jeg havde smidt mine fordomme og forbehold og var fantastisk underholdt.

    Gensyn har dog rykket originalen op og dens efterfølger lidt ned. Siden er der kommet en del film, hvor den skræmmende trofæjæger fra rummet medvirker.

    Først de to tvivlsomme “Aliens Vs. Predator” film. Den første underprioriteret af filmselskabet, hvor en i forvejen gennemsnitlig instruktør fik halveret både budget og produktionstid. Den kan siges at være mildt underholdende.

    Værre var anden omgang AVP, der ofte var så mørk, dårligt filmet og klippet, at man ikke aner hvad der foregår. Siden kom “Predators”, som vist også var mildt underholdende, men uden at jeg husker noget som helst af den.

    Dernæst gik der total cheese i serien med “The Predator”, som mange hader og måske med rette. Jeg fandt den havde en campet underholdningsværdi ved første syn, men har ikke følt lyst til at gense den. Måske den bare stinker?

    Men man kan sige, at siden Arnold Schwarzenegger som elitesoldat stiftede ubehageligt bekendtskab med rumjægeren, er det aldrig helt lykkes at ramme niveau igen.

    Det forsøger instruktør Dan Trachtenberg nu at råde bod på. Hans første spillefilm “10 Cloverfield Lane” var en ganske vellykket og trykkende thriller i en intens setting, så på den måde måske et godt valg.

    “Prey” rammer da ofte også ret godt plet med solid horror, jordnær action og et spændende setup, hvor den indfødte Naru, spillet overbevisende af Amber Midthunder, går imod stammens traditioner. Hun vil ikke nøjes med at være medicinkyndig, men vil være kriger.

    Da hun får mistanke om at et mystisk væsen er på spil, tager hun kampen op. Denne kamp kædes i øvrigt fornemt sammen med, at hvide indvandrere trænger længere og længere ind i og udsuger landet og undertrykker urbefolkningen.

    Jeg synes dog også, at “Prey” rammer ved siden af sine steder. Der er en del cgi, som jeg aldrig synes er helt på plads, så man overbevises.

    Samtidig rammer historien aldrig den trykkende fornemmelse af intens hede, hvor en skræmmende skabning var på spil og man fornemmer den lurer på en, uden at man ved hvor den er.

    Der går også lidt rigeligt head-to-head i den mod klimaks og det virker ikke troværdigt, at en spinkel pige kan dette, med tanke på hvor meget list og taktik Arnold’s toptrænet elitesoldat måtte benytte i originalen. Nuvel, det er en anden, lidt mindre Predator, så måske det spiller ind?

    Til gengæld er filmen hamrende smukt fotograferet, næsten sanselig og meget stemningsfuld, hvor man de første 15 minutter, næsten kunne ønske sig, at den aldrig skulle udvikle sig til netop en god gang actionhorror. Men det skal den og i store dele, der fungerer den godt. Ideen er dog bedre end filmen.

    Det er dog muligvis, stadig den anden bedste film i serien. Måske "Predator 2" kan måle sig med den. Det ville kun et gensyn kunne afgøre. 

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen16-08-22 11:40

  • ★★★★0

    Prey (2022) 

     

    Da jeg i sin tid, så den originale “Predator” i biografen, der var det ikke kærlighed ved første blik. Uvist i dag hvorfor, så havde jeg set mig sur på brugen af termiske billeder, når man så det fra Predatorens POV. Ikke at jeg fandt filmen dårlig. Den var god, men ikke great.

    Da jeg et par år senere så “Predator 2”, der fandt jeg den faktisk bedre end originalen. Jeg havde smidt mine fordomme og forbehold og var fantastisk underholdt.

    Gensyn har dog rykket originalen op og dens efterfølger lidt ned. Siden er der kommet en del film, hvor den skræmmende trofæjæger fra rummet medvirker.

    Først de to tvivlsomme “Aliens Vs. Predator” film. Den første underprioriteret af filmselskabet, hvor en i forvejen gennemsnitlig instruktør fik halveret både budget og produktionstid. Den kan siges at være mildt underholdende.

    Værre var anden omgang AVP, der ofte var så mørk, dårligt filmet og klippet, at man ikke aner hvad der foregår. Siden kom “Predators”, som vist også var mildt underholdende, men uden at jeg husker noget som helst af den.

    Dernæst gik der total cheese i serien med “The Predator”, som mange hader og måske med rette. Jeg fandt den havde en campet underholdningsværdi ved første syn, men har ikke følt lyst til at gense den. Måske den bare stinker?

    Men man kan sige, at siden Arnold Schwarzenegger som elitesoldat stiftede ubehageligt bekendtskab med rumjægeren, er det aldrig helt lykkes at ramme niveau igen.

    Det forsøger instruktør Dan Trachtenberg nu at råde bod på. Hans første spillefilm “10 Cloverfield Lane” var en ganske vellykket og trykkende thriller i en intens setting, så på den måde måske et godt valg.

    “Prey” rammer da ofte også ret godt plet med solid horror, jordnær action og et spændende setup, hvor den indfødte Naru, spillet overbevisende af Amber Midthunder, går imod stammens traditioner. Hun vil ikke nøjes med at være medicinkyndig, men vil være kriger.

    Da hun får mistanke om at et mystisk væsen er på spil, tager hun kampen op. Denne kamp kædes i øvrigt fornemt sammen med, at hvide indvandrere trænger længere og længere ind i og udsuger landet og undertrykker urbefolkningen.

    Jeg synes dog også, at “Prey” rammer ved siden af sine steder. Der er en del cgi, som jeg aldrig synes er helt på plads, så man overbevises.

    Samtidig rammer historien aldrig den trykkende fornemmelse af intens hede, hvor en skræmmende skabning var på spil og man fornemmer den lurer på en, uden at man ved hvor den er.

    Der går også lidt rigeligt head-to-head i den mod klimaks og det virker ikke troværdigt, at en spinkel pige kan dette, med tanke på hvor meget list og taktik Arnold’s toptrænet elitesoldat måtte benytte i originalen. Nuvel, det er en anden, lidt mindre Predator, så måske det spiller ind?

    Til gengæld er filmen hamrende smukt fotograferet, næsten sanselig og meget stemningsfuld, hvor man de første 15 minutter, næsten kunne ønske sig, at den aldrig skulle udvikle sig til netop en god gang actionhorror. Men det skal den og i store dele, der fungerer den godt. Ideen er dog bedre end filmen.

    Det er dog muligvis, stadig den anden bedste film i serien. Måske "Predator 2" kan måle sig med den. Det ville kun et gensyn kunne afgøre. 

     

    Bedømmelse: 7/10

    Enig selvom jeg måske kunne nærme mig 6/10. Men 7 lyder fint. 

    Det med termisk-pov i originalen bruges måske også et par gange eller 3 for meget. Men effekten gav en fornemmelse af man konstant var overvåget og Predator lurede. Som du selv skriver manglede dette aspekt i Prey. Måske er det grunden ?

    Midthunder var okay, men jeg synes rollen lader meget tilbage at ønske. Hun var alt for stærk synes jeg og selvom denne Predator var en anelse mindre high-tec udstyret, en anelse, så synes jeg godt nok det var svært at købe en som hende kunne klare den - så forholdsvis nemt. Jeg fik også klart indtryk af folkene bag inden filmen, de ønskede at lave en slags Revenant. Overlevelses film. Jeg synes det ville have været 100 gange federe, hvis hun blot forsøgte at overleve. Men her tror jeg bare igen, at identitetspolitik skal gennemtvinges. Pludselig fremstår Arnold altså som en realistisk everyman dude, sammenlignet med det her. 

    Ideen er god. Udførsel so-so, men den har kun gjort etteren endnu bedre :)

    Babo16-08-22 13:35

  • ★★★★★★0

    Måske, måske ikke. Den første var i hvert fald mere dirrende spændende takket være den tætte regnskov. 

    Kan se jeg glemte et par ord i en sætning. Der skulle have stået “går imod sin stammens traditioner i 1700 tallets Amerika”. 

    T. Nielsen16-08-22 13:43

  • ★★★★★2

    Alle jer der skriver hun er for stærk, jeg har set det mange steder jeg sidder blot og tænker havde det være samme kritik, hvis det var en mand ?

    Gad vide om Ripley ville ha fået samme reaktion hvis Alien var udkommet i dag ?

    Elwood16-08-22 13:50

  • ★★★★★★3

    Ville være rart kunne man give sin kritik, uden at man straks tillægges  kønspolitiske motiver! Desuden er jeg ikke “alle jer” og agter ikke at stå på mål for hvad andre mener tak.

    T. Nielsen16-08-22 13:56

  • ★★★★★2

    Babo og T. Nielsen, Ripley var f.eks. også en spinkel person, hun var jo reelt set ikke en kriger, er der nogen forskel fra hende og så til vores heltinde i Prey, folk af spinkel bygning diskvalifiseres vel ikke, hvis blot de måske har snilde i stedet for, hun bruger jo sin snilde og kløgt, man ser hende ikke armwrestle med Predatoren (det gør Arnold heller ikke men det var blot en metaforisk udtryk)


    Elwood16-08-22 14:05

  • ★★2

    agter ikke at stå på mål for hvad andre mener tak.

    Kom nu, du får en lakrids.

    NFT16-08-22 14:00

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen