Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Frenzy (1972) 

     

    Med denne thriller vendte instruktør Alfred Hitchcock, efter mange år i Hollywood, tilbage til England og nærmere bestemt London, hvor han har sluppet en seriemorder løs og ladet en uskyldig stå anklaget for forbrydelserne.

    Som med mesterværket “Psycho” sættes der fokus på “afvigeren”, “psykopaten”, der drevent med voldelig magt og seksuelle overgreb, begår sine ugerninger, mens han gemmer sig bag en facade af normalitet.

    Tonen er mere nutidig, stilen autentisk og på gadeplan og selv om begrebet “seriemorder” endnu ikke var et man brugte, så rammer filmen overraskende tæt i sin profil.

    Men den er modsat Hitchcock så heller ikke hæmmet af, at man skal påklistre forklaringer på personernes handlinger. Det er mest små hints.

    Der er heller intet forsøg på et rationelt efterspil, der skal gøre som os publikum “klogere”, hvilket er befriende, i en af mesterens i øvrigt mest koldblodigt ubehagelige film, hvis vold er frastødende og skræmmende.

    Dette tilsat den sorte humor, vi før har set. Her blandt andet den lidt reaktionære efterforsker, der drømmer om et solidt måltid engelsk mad, mens konen konstant serverer mad fra det finere franske køkken, alt i mens hun belærer ham om hvordan mennesker tænker, så han kan komme videre med sin opklaring.

    Der grænser til det fjollede, men det er tilpas grotesk nok, til at jeg grinte. Det blandet med godt spil og gode dialoger, spænding og uhygge, gør filmen til et stort værk. Måske er “Frenzy” ikke helt et mesterværk, men det er forbandet tæt på.  

     

    Bedømmelse: 9/10

    Af en eller grund ligger hele filmen i fin kvalitet på YouTube.

    Den har en af de mest voldsomme men også groteske voldtægts-/mordscener, jeg kan mindes at have set (ved 26:18).

    chandler75 1-09-22 20:09

  • ★★★★★★0

    Den har en af de mest voldsomme men også groteske voldtægts-/mordscener, jeg kan mindes at have set (ved 26:18).

    Ja, en meget direkte og ret ubehagelig scene. Har du set hele filmen? Scenen i lastbilen med fingrene er også ret klam.

    T. Nielsen 1-09-22 20:42

  • ★★★★0

    Ja, en meget direkte og ret ubehagelig scene. Har du set hele filmen? Scenen i lastbilen med fingrene er også ret klam.

    Ja, men det er noget tid siden. Det var lige denne scene, jeg for alvor kunne huske. Også fordi den er bizar, i og med at hun snakker eller nærmest messer igennem sin voldtægt, hvilket jeg aldrig har forstået meningen med.

    chandler75 1-09-22 21:03

  • ★★★★★★0

    Ja, men det er noget tid siden. Det var lige denne scene, jeg for alvor kunne huske. Også fordi den er bizar, i og med at hun snakker eller nærmest messer igennem sin voldtægt, hvilket jeg aldrig har forstået meningen med.

    Ja hun citerer noget filosofi og som jeg opfatter det, fir at aflede sig selv fra den rædsel der overgår hende. Det forekom uanset spøjst.

    T. Nielsen 2-09-22 10:07

  • ★★★★★★0

    Old (2021) 

     

    Hvis der gemmer sig en god ide i instruktør M. Night Shyamalan’s seneste film, om en gruppe mennesker der fanges på en strand og ældes unaturligt hurtigt, så er det i hvert fald en spinkel ide, der er smurt ud over for meget spilletid. Men skulle den være en god film, ville den nok også kræve et bedre manus og såmænd nok også en anden instruktør.

    Filmen starter sådan nogenlunde habilt ud, om end man aner at dialoger og menneskers interaktion hinanden imellem, skurrer lidt. Dette bliver desværre kun værre og værre.

    Rædselsfulde replikker overgås kun af fjollede optrin og manglende logik. På et tidspunkt nærmer det sig et punkt, hvor det næsten bliver ufrivilligt komisk, mens skuespillerne render febrilske rundt og prøver at finde hoved og hale i hvad fanden der foregår.

    Kun i få øjeblikke, er der scener som afholder filmen fra helt at ramme den bund, som den dog slæber sig hen ad i store dele af spilletiden.

    Jeg kan atter engang kun konstatere at M. Night Shyamalan er en pudseløjerlig filmskaber, der mere end de fleste instruktører svinger mellem film, der mest minder om trash og så enkelte overraskende gode værker.  

     

    Bedømmelse: 2/10

    T. Nielsen 2-09-22 13:11

  • ★★★★1

    The New Mutants (2020)

    Slet ikke så slem som den er udråbt til. Der er en ganske interessant præmis. En flok teenage mutants skal lære at tøjle deres evner på en skole, som dog mere har karakter af et fængsel. Og hvor der tilsyneladende kun er en enkelt lærer ansat - den mystiske kvinde Dr. Reyes.

    Ud af de 5 unge mutants er de fire af dem herlig karismatiske. Maisie Williams, Anay Taylor-Joy, Blu Hunt (fra Another Life), og Charlie Heaton (Stranger Things) gør det alle udmærket.

    Men hvor set-up'et er fint, så er pay-off'et desværre ret så skuffende. De skal kæmpe mod indre dæmoner, og det bliver hverken uhyggeligt eller spændende. Mest af alt ligner det en billig efterligning af nogle af kampene i Sucker Punch.

    Den sniger sig lige præcis ikke op på 3 stjerner.

    ★★½☆☆☆

    S. Rico 3-09-22 12:42

  • ★★★★1

    Lightyear (2022)

    I forhold til at vi ikke befinder os i Toy Story land, og at dette her er en alvorlig historie med en professionel space ranger, så er der alligevel overraskende meget sjov humor med i filmen.

    Det er ikke ligefrem verdens mest originale plot. En typisk lost-in-space fortælling med tidsrejser, slingshots osv.

    Men Buzz Lightyears naive charme og hans fantastiske robo-cat redder filmen og hæver den fra ligegyldighed til noget der (næsten) er vældig gribende.

    ★★★½☆☆

    S. Rico 3-09-22 12:48

  • ★★★★0

    Jurassic World 3: Dominion (2022)

    Forventningerne var ikke ligefrem store med den massive dårlige kritik af filmen. Måske netop derfor blev det til en ganske god oplevelse. Det kan også hænge sammen med, at extended version giver lige det ekstra i karakteropbygning der skal til for at man er engageret. Uanset hvad så var det en udmærket rutchebanetur på 2 timer og 40 minutter.

    Især første halvdel byder på fantastisk underholdende James Bond-agtig action i europæiske storbyer. Altså selvfølgelig med den væsentlige forskel, at det ikke er Daniel Craig på jagt efter en bad guy på motorcykel gennem smalle stræder - men Chris Patt på flugt fra raptors på motorcykel gennem smalle stræder.

    Antallet af flygt-for-livet-scener er i det hele taget overvældende høje. Og i den henseende bliver der stjålet med arme og ben fra de oprindelige film med hensyn til kopier af samme slags kameraindstillinger og "skud". Det kan dog godt tilgives, da det er udført ganske effektivt. Og eftersom det jo er en slags finale og reunion af hele franchisen, så er det fint nok, at man får et potpourri af de gamle films bedste actionscener.

    Og det er bestemt også hyggeligt at gense Sam Neill, Laura Dern og Jeff Goldblum. De sidste 45 minutter bliver desværre en anelse lang i spyttet. Filmen er på dette tidspunkt sådan set forbi, men den bliver bare ved og ved og ved.

    ★★★½☆☆

    S. Rico 3-09-22 12:52

  • ★★★★2

    The Gray Man (2022)

    En tidligere kriminel der hyres til at dræbe bad guys for regeringen. Hmm - ikke videre originalt. Faktisk er handlingen én stor cliché med et super simpelt plot, som samtidig er temmelig utroværdigt. Der tages ikke meget hensyn til menneskeliv eller materiel ødelæggelse i kampen mellem de gode og de onde agenter.

    Men ser man bort fra dette, så er der tale om forrygende god underholdning. Chris Evans er fantastisk som ultra tegneserieagtig skurk, og Ryan Gosling giver sin protagonist tilpas meget dybde til, at man er med ham hele vejen. Der er et overflødighedshorn af action, eksplosioner, skuddueller og slåskampe. Men på forunderlig vis er det doseret på en sådan måde, at det aldrig føltes "for meget", og der var ikke ét kedeligt minut.

    ★★★½☆☆

    S. Rico 3-09-22 12:57

  • ★★0

    Drenge....

    Dialogen står i kliché mæssig kø, ikke noget nyt under solen...og selvfølgelig kunne man ikke spares for homoseksuel indhold. Den er temmelig forudsigelig, og var det ikke for de solide og nogenlunde gode præstationer ville den få bundkarakter. Ikke meget man ser til Dar Salim, men tænker at man skulle bruge et prominent navn, for at sælge serien mere. Det var næsten som forventet.

    Ærgerligt at den ikke var mere original og skulle bære en anelse præg, af politisk korrekt indspark. Serien mangler den nerve, som den lagde en smule op til i traileren.

    Jeg lander på 3/10

    Ryder666 3-09-22 15:04

  • ★★★0

    Promising Young Woman (2020)

    Rigtig fin lille thriller, der ofte tager uventede drejninger. Filmens uforudsigelighed i dens udfoldelse holdte mig fanget. Når jeg troede at filmen havde vist sin endelig form tog den som regel en ny retning. Filmen er i høj grad båret af en virkelig stærk præstation af Carey Mulligan, der får lov til at vise en ny side af sig selv med denne rolle. Jeg sidder dog tilbage med et indtryk af filmen holdte lidt igen og sagtens kunne have bidt lidt hårdere fra sig. Havde den lige gået det ekstra skridt så ville den have potentielt have landet 5 store stjerner. Den får dog stadig 4 af slagsen så bestemt en anbefaling. 4/6

    Hell or High Water (2016)

    Fremragende moderne western med pragtpræstationer af Pine, Foster og Bridges. 5/6 

    Essal 3-09-22 20:13

  • ★★★2

    The Gray Man (2022)

    En tidligere kriminel der hyres til at dræbe bad guys for regeringen. Hmm - ikke videre originalt. Faktisk er handlingen én stor cliché med et super simpelt plot, som samtidig er temmelig utroværdigt. Der tages ikke meget hensyn til menneskeliv eller materiel ødelæggelse i kampen mellem de gode og de onde agenter.

    Men ser man bort fra dette, så er der tale om forrygende god underholdning. Chris Evans er fantastisk som ultra tegneserieagtig skurk, og Ryan Gosling giver sin protagonist tilpas meget dybde til, at man er med ham hele vejen. Der er et overflødighedshorn af action, eksplosioner, skuddueller og slåskampe. Men på forunderlig vis er det doseret på en sådan måde, at det aldrig føltes "for meget", og der var ikke ét kedeligt minut.

    ★★★½☆☆

    Helt enig :)

    jeg er dog lidt højere, nemlig på 4/6

    Gormanden 3-09-22 20:14

  • ★★★3

    Drenge....

    og selvfølgelig kunne man ikke spares for homoseksuel indhold. 

    Ærgerligt at den ikke var mere original og skulle bære en anelse præg, af politisk korrekt indspark.

    Bare af nysgerrighed, er det det homoseksuelle indhold du refererer til når du nævner "politisk korrekt" indspark?

    Er det ikke ved at være et ret forældet synspunkt? Nu er der jo trods alt ret mange homoseksuelle folk rundt omkring i verden, så det kan vel ikke overraske at film og serier ligeledes bærer præg af dette?

    Essal 3-09-22 20:18

  • ★★0

    Bare af nysgerrighed, er det det homoseksuelle indhold du refererer til når du nævner "politisk korrekt" indspark?

    Er det ikke ved at være et ret forældet synspunkt? Nu er der jo trods alt ret mange homoseksuelle folk rundt omkring i verden, så det kan vel ikke overraske at film og serier ligeledes bærer præg af dette?

    Well, måske et forældet synspunkt, men synes nu det var unødvendigt fylde. Er træt af at man forgylder, homoseksualitet fremfor at lade det virke mere naturligt.

    Anyways

    Er lige kommet hjem fra en god biograftur hvor jeg så Bamse, og hold kæft hvor var det højt og med en lækker lydside. Og stor kudos til Anders W Berthelsen, der i den grad, levede sig godt ind i rollen. Lars Ranthe var også nævneværdig. Med en passende spilletid på 92 minutter, kom vi vidt omkring Bamse, og hans karriere og baggrund. Flot film, der for mig , er et must own, når den en gang udkommer på Blu Ray.

    Jeg lander på 7.5/10

    Ryder666 3-09-22 21:46

  • ★★0

    10 minutter af Baz Luhrmann's Elvis, kæft det var ringe....ved ikke om jeg får lyst til at se den færdig men for tidligt at afgive en karakter.

    Ryder666 3-09-22 22:17

  • ★★★★★★6

    10 minutter af Baz Luhrmann's Elvis, kæft det var ringe....ved ikke om jeg får lyst til at se den færdig men for tidligt at afgive en karakter.

    Den er sgu da også alt for gay til dig. En mand i lyserødt med makeup, der svinger med elskovspølsen. Du risikerer jo at blive taget i røven og få ondt bagi.

    T. Nielsen 3-09-22 23:20

  • ★★0

    Den er sgu da også alt for gay til dig. En mand i lyserødt med makeup, der svinger med elskovspølsen. Du risikerer jo at blive taget i røven og få ondt bagi.

    Vil ikke kalde det gay, men i hvert fald kikset. :)

    Foretrækker John Carpenter's Elvis

    Ryder666 4-09-22 00:59

  • ★★★★★★0

    Copshop (2021) 

     

    Instruktør Joe Carnahan, hvis bedste film “The Grey” ligger 10 år tilbage (i forhold til denne her) står også bag denne actionthriller, der gav mig mindelser om de mange film, der ofte fulgte i kølvandet på Quentin Tarantino’s “Pulp Fiction” og som op igennem 90’erne og 00’erne forsøgte at gøre karaktererne og stilen både cool, kiksede, råt morsomt og ekstrem voldelig. 

    På godt og ondt gås linen ud her, i en afvekslende og til tider ret så actionrig historie, der dog ikke er nær så overraskende twistet som man kunne ønske sig.

    Det er sine steder morsomt og andre gange føles det plat og nærmest forceret. Som spændingsfilm har den naturligvis sine momenter, også ret gode og man sidder spændt og venter på hvordan det udvikler sig. Også selv om det altså er lidt for forudsigeligt.

    I en af hovedrollerne snøvler Gerard Butler som altid, på godt og ondt. Filmens protagonist er dog Alexis Louder, der på trods af navnet, egentlig er ret underspillet.  

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 4-09-22 09:54

  • ★★★★★★0

    Family Plot (1976) 

     

    Hitchcock’s sidste film er bestemt intet mesterværk og ikke en film, der på nogen måde gør det store indtryk. Det sagt, så er historien om to svindlere, hvis veje krydses med et par kidnappere, hvorefter der sker en række forvekslinger såmænd ganske underholdende med sin blanding af mild spænding, humor og drama.

    Der spilles overraskende tilbagelænet, men indlevende og selv om filmen har flere af mesterens trademarks, så forekommer den alligevel mere afslappet og mindre prætentiøs.

    Måske har det efter “Frenzy” føltes nødvendigt at lave noget, der var lidt lettere og trods sine alvorlige emner, går lidt mere uformel til værks.

    Uanset, så er der stadig meget Hitchcock i filmen med dens blanding af mord og morskab, alvor og ironi, samt scener hvor dramaet vibrerer, men aldrig ryster, er en del af fortællingen.

    På den måde er det en værdig afslutning for en af filmhistoriens største skabere.  

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 4-09-22 12:13

  • ★★★★★★0

    Star Trek: Strange New Worlds (Sæson 1) 

     

    Den seneste i hvad der snart føles som en uendelig række af “Star Trek” serier, står denne her sig ganske godt. Det er afsluttende historier i hver episode, hvilket i en tid med virkelig mange gode, men ofte fortløbende fortællinger, føles helt befriende. Den ignorer dog ikke helt ting sket i tidligere episoder, så man føler trods alt en rød tråd.

    Persongalleriet er bredt og velfunderet, men hæmmes lidt af, synes jeg, at den vil rumme for mange i for lang tid. Historier er fra det solide til de virkelig gode, men dog sjældent helt forrygende spændende. Som man måske kender det fra andre Trek serier, så er det dog historier med omtanke og pointer.

    Serien foregår før 60’ernes originale og bygger på eller er inspireret af et enkelt pilotafsnit hvor Enterprises' kaptajn hed Pike og ikke Kirk. Afsnittet blev dog ikke fulgt op med andre afsnit og i stedet blev den fremragende serier man kender i dag, lanceret (det kan Johan Insider fortælle meget mere og meget mere præcist om end jeg).

    Men her får Pike lov til at sætte kursen i en serie, hvor det føles som søger man tilbage til rødderne og stemningen fra originalen, men dog og naturligvis med en mere nutidig og moderne tilgang til personer og tankemønstre. Der er 60’ernes Trek dog alligevel, selv om den var lysår foran på dette område, en bet dateret set med dagens øjne.

    I rollen som Spock (ja, han er med) ses Ethan Peck og selv om han gør det godt, som en ung udgave af manden med de spidse ører og end mere spidse logik, så synes jeg at der bliver puttet lidt for mange følelser ind. Jovist, har det måske altid været et tema i universet. Men jeg kunne langt bedre lidt Leonard Nimoy’s legendariske kølige tilgang til karakteren.

    Som Kaptajn Pike gør Anson Mount også en god figur, selv om han ligner tegneseriefiguren Johnny Bravo i en mere moden udgave lidt meget. Det fik mig flere gange til at trække på smilebåndet.

    Sidst i sæsonen introduceres en ung Kirk og om det er bevidst, at han ligner William Shatner så forbandet lidt, ved jeg ikke. Men jeg havde svært ved at forlig mig med, at det skulle være en lidt frembrusende he-man Kirk jeg husker og elsker. Ellers er serien generelt velbesat med især et stærkt kvindeligt cast.

    Trekkies kan nok roligt springe på og selv om min rating ikke er i den tunge klasse, er den dog i den høje ende og tæt på at slæbe sig derop, hvor det bliver rigtigt sjovt.  

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 4-09-22 13:13

  • ★★★★★★0

    The New Mutants (2020)

    Slet ikke så slem som den er udråbt til. Der er en ganske interessant præmis. En flok teenage mutants skal lære at tøjle deres evner på en skole, som dog mere har karakter af et fængsel. Og hvor der tilsyneladende kun er en enkelt lærer ansat - den mystiske kvinde Dr. Reyes.

    Ud af de 5 unge mutants er de fire af dem herlig karismatiske. Maisie Williams, Anay Taylor-Joy, Blu Hunt (fra Another Life), og Charlie Heaton (Stranger Things) gør det alle udmærket.

    Men hvor set-up'et er fint, så er pay-off'et desværre ret så skuffende. De skal kæmpe mod indre dæmoner, og det bliver hverken uhyggeligt eller spændende. Mest af alt ligner det en billig efterligning af nogle af kampene i Sucker Punch.

    Den sniger sig lige præcis ikke op på 3 stjerner.

    ★★½☆☆☆

    Hm - havde ellers totalt afskrevet at se den. Men tænker den får en chance nu hvis jeg falder over den - hvor fandt du den?

    Wayne 5-09-22 13:13

  • ★★★★★★1

    Lightyear (2022)

    I forhold til at vi ikke befinder os i Toy Story land, og at dette her er en alvorlig historie med en professionel space ranger, så er der alligevel overraskende meget sjov humor med i filmen.

    Det er ikke ligefrem verdens mest originale plot. En typisk lost-in-space fortælling med tidsrejser, slingshots osv.

    Men Buzz Lightyears naive charme og hans fantastiske robo-cat redder filmen og hæver den fra ligegyldighed til noget der (næsten) er vældig gribende.

    ★★★½☆☆

    Jeg er helt på linie med dig - jeg forstår ikke den ikke har fået mere kærlighed. Absolut bedre end ratings hos IMDb.

    Wayne 5-09-22 13:15

  • ★★★★★★1

    The Gray Man (2022)

    En tidligere kriminel der hyres til at dræbe bad guys for regeringen. Hmm - ikke videre originalt. Faktisk er handlingen én stor cliché med et super simpelt plot, som samtidig er temmelig utroværdigt. Der tages ikke meget hensyn til menneskeliv eller materiel ødelæggelse i kampen mellem de gode og de onde agenter.

    Men ser man bort fra dette, så er der tale om forrygende god underholdning. Chris Evans er fantastisk som ultra tegneserieagtig skurk, og Ryan Gosling giver sin protagonist tilpas meget dybde til, at man er med ham hele vejen. Der er et overflødighedshorn af action, eksplosioner, skuddueller og slåskampe. Men på forunderlig vis er det doseret på en sådan måde, at det aldrig føltes "for meget", og der var ikke ét kedeligt minut.

    ★★★½☆☆

    Også enig - ikke epokegørende, men habil underholdning - mon ikke vi får en fortsættelse?

    Wayne 5-09-22 13:16

  • ★★★★1

    Også enig - ikke epokegørende, men habil underholdning - mon ikke vi får en fortsættelse?

    Hmm, er der mere at fortælle?

    Man kunne selvfølgelig opfinde en ny superskurk, og igen spillet af en skuespiller, som normalt er helten. I stedet for Chris Evans kunne man tage Chris Hemsworth eller Chris Pratt og gøre dem til ultra bad guys.

    S. Rico 5-09-22 14:57

  • ★★★★1

    Hm - havde ellers totalt afskrevet at se den. Men tænker den får en chance nu hvis jeg falder over den - hvor fandt du den?

    The New Mutants ligger på Disney+.

    Det vil sige hvis du enten er i England, eller sætter din VPN-forbindelse til England. Den er rimelig kort (1½ time), så den er hurtigt overstået. Man kan jo altid second-screene, hvis man begynder at kede sig henimod slutningen.

    S. Rico 5-09-22 15:01

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen