Så REDUX i bio 2001. At det så IKKE var i 4-8-16K.. Tja, overlever nok.
Men ellers JA SGU! Det er et Mesterværk.
..trækker også lige "veteran-kortet"!? ..hader, at "trække kort" normalt. Men lige her... :-/
("War. War never changes")
"This is the end" messer Jim Morrisons ildevarslende røst akkompagneret af metallisk flaksende rotorblade og synet af Vietnams regnskov, der eksploderer i et flammende inferno. Starten på Francis Ford Coppolas 40 år gamle Guldpalme-vinder er en af filmhistoriens mest mindeværdige scener – lige så ikonisk som filmens helikopter-angreb til tonerne af Valkyrieridtet eller oberst Kurtz' chiaroscuro-belyste monologer. "Apocalypse Now" er en hypnotisk feberdrøm af en film; syretrip, mareridt og guddommeligt sansebombardement i ét.
I anledning af jubilæet præsenterer instruktøren sin foreløbigt endelige version, "Apocalypse Now: Final Cut", som er en slags trimmet version af hans "Redux"-version fra 2001. Med en spilletid på lige over tre timer er den 20 minutter kortere end "Redux", men stadig en halv time længere end den oprindelige biografversion fra 1979. Filmen er primært skåret skarpere end den noget opulente og til tider stillestående "Redux", hvilket gør, at "Final Cut" flyder bedre og aldrig mister tempo eller momentum. Desuden er der tale om en blændende flot 4K Ultra-HD restaurering, hvor billed- og lydside virkelig kommer til sin ret.
Selve handlingen burde ikke kræve den store introduktion. "Apocalypse Now" er muligvis den vigtigste – og bedste – (krigs)film nogensinde lavet. Coppola og co. genfortolker Joseph Conrads koloni-gyser "Mørkets hjerte" ved at placere handlingen under Vietnamkrigen. Den amerikanske officer Benjamin Willard sendes på mission dybt ind i Cambodias jungle for at finde den afhoppede oberst Kurtz og likvidere ham.
Filmen er en mørk odyssé ind i menneskets allersorteste afkroge og om noget et billede på krigens helvede og galskab. Som Coppola storskrydende har udtalt: "Min film handler ikke om Vietnam, den ER Vietnam!" Og at se "Apocalypse Now" er vitterligt at indlægge sig selv til en unik filmisk totaloplevelse. Lydsiden og musikken, billederne, klip og overtoninger, brugen af lys og skygge – det hele spiller sammen og løfter filmen op til et sanseligt kunstværk, der sætter sig i kroppen. Den vilde og kaotiske stil bliver en slags kunstnerisk modpol til Coppolas kontrollerede og stringente "Godfather"-film.
Det er på samme tid også en både følelsesladet fortælling og en allegori over menneskehedens brutale historie. Martin Sheens Willard er publikums identifikationsmæssige anker, men i takt med hans nedstigning til helvede opløses hans rationelle sind lige så stille, og vi kan ikke andet end følge med ham. Rundt om Sheen lyser store karakterer som Robert Duvalls oberstløjtnant Kilgore op med de famøse citater "Charlie don't surf!" og "I love the smell of napalm in the morning" – samt Dennis Hoppers rablende fotojournalist med de intense øjne og den hektisk fabulerende ordstrøm. Men det er og bliver Marlon Brandos præstation som den gale oberst Kurtz, der er stormens øje i filmen. Brandos scener er et insisterende og frydefuldt kunstværk i sig selv. Stor og skaldet som en marmorkolos toner han frem fra skyggerne som et monster fra underbevidstheden. Med sfinks-agtige monologer og en magnetisk tilstedeværelse suges man ind som en flue i edderkoppens spind. Det er dragende, mytisk, enestående og fuldstændigt forrygende. Bedre bliver det simpelthen ikke!
Mærkatet "mesterværk" bliver let fortærsket, men i denne sammenhæng er det den helt rigtige beskrivelse. Dette er en film, der SKAL ses i biografen – har man ikke set den endnu, så er det bare med at komme afsted. Og har man set den, så bør man for guds skyld gense den på det store lærred i denne mest perfekte version til dato.
Så REDUX i bio 2001. At det så IKKE var i 4-8-16K.. Tja, overlever nok.
Men ellers JA SGU! Det er et Mesterværk.
..trækker også lige "veteran-kortet"!? ..hader, at "trække kort" normalt. Men lige her... :-/
("War. War never changes")
Per Juul Carlsen fedter ikke med stjernerne 7/6 :-)
Man får helt lyst til et gensyn.
Jeg har et lidt melankolsk forhold til "Apocalypse Now", fordi det var en af de første film, jeg i sin tid anmeldte for Filmz.dk, og det var en af de første gange, jeg fik intern og ekstern kritik af vurderingen. :)
Jeg kan såmænd godt lide "Apocalypse Now" uden at være egentlig fan, men det var Redux-udgaven jeg anmeldte med den - i mine øjne rædselsfulde og laaange - kolonist-del, så jeg gav den tre stjerner, hvilket ikke faldt i god jord. Jeg håber, at den sekvens er røget ud igen. Anyway, det positive ved oplevelsen var erfaringen af, at man ikke skal frygte at have en upopulær mening, så det var faktisk gode lærepenge. Og kritikken vidste sig så siden at være ingenting sammenlignet med de smæk, som jeg senere fik for Saw-filmene m.m. :)
Jeg har et lidt melankolsk forhold til "Apocalypse Now", fordi det var en af de første film, jeg i sin tid anmeldte for Filmz.dk, og det var en af de første gange, jeg fik intern og ekstern kritik for vurderingen. :)
Jeg kan såmænd godt lide "Apocalypse Now" uden at være egentlig fan, men det var Redux-udgaven jeg anmeldte med den - i mine øjne rædselsfulde og laaange - kolonist-del, så jeg gav den tre stjerner, hvilket ikke faldt i god jord. Jeg håber, at den sekvens er røget ud igen. Anyway, det positive ved oplevelsen var erfaringen af, at man ikke skal frygte at have en upopulær mening, så det var faktisk gode lærepenge. Og kritikken vidste sig så siden at være ingenting sammenlignet med de smæk, som jeg senere fik for Saw-filmene m.m. :)
Har ikke set en eneste Saw film - og kommer ikke til at gøre det, så ingen smæk herfra.
Har ikke set en eneste Saw film - og kommer ikke til at gøre det, så ingen smæk herfra.
Du er ikke gået glip af noget. :)
Da jeg så Redux i biografen, faldt jeg i søvn under scenen med de franske kolonister. Den ene af to gange, jeg har sovet i biografen.
Har ikke set en eneste Saw film - og kommer ikke til at gøre det, så ingen smæk herfra.
Du er ikke gået glip af noget. :)
Jeg synes den første er rigtig god.
Den ene af to gange, jeg har sovet i biografen.
Til hvilken film var den anden (eller første) gang?
Til hvilken film var den anden (eller første) gang?
Jeg blundede lidt til The Empire Strikes Back: Special Edition, da jeg så den i biografen. Jeg kan ikke huske om jeg gik i skole eller på arbejde dengang, men jeg havde åbenbart haft en ret hård dag og fasede ud et par gange undervejs.
Jeg blundede lidt til The Empire Strikes Back: Special Edition, da jeg så den i biografen. Jeg kan ikke huske om jeg gik i skole eller på arbejde dengang, men jeg havde åbenbart haft en ret hård dag og fasede ud et par gange undervejs.
Jeg faldt i søvn i biografen, flere gange, til A Good Day to Die Hard - og ærgrede mig bagefter, for måske havde der været der hvor den havde været god.
Der var så ingen gode scener, fandt jeg ud af senere da jeg genså den hjemme. :-)
Den bedste scene i præcis dén Die Hard, er ikke med i filmen, men kun i traileren.
Mand, det er en lortefilm og jeg forstår stadig ikke at Hollywood bliver ved med at få Jai Courtney til at blive en stjerne. Manden har jo karisma som et stykke blankt papir.
Den bedste scene i præcis dén Die Hard, er ikke med i filmen, men kun i traileren.
Mand, det er en lortefilm og jeg forstår stadig ikke at Hollywood bliver ved med at få Jai Courtney til at blive en stjerne. Manden har jo karisma som et stykke blankt papir.
Ja, kan huske at den lignede en god film - i traileren. Og så var det bare det ultimative bras.
Der er en ny Die Hard på vej; www.imdb.com/title/tt5117432/
Mon ikke de lader som om at den forrige ikke eksisterer - det er jo blevet så moderne (Host -Terminator)
Jeg blundede lidt til The Empire Strikes Back: Special Edition, da jeg så den i biografen.
Ha, jeg gjorde det samme til "Return of the Jedi: Special Edition" :)
Den bedste scene i præcis dén Die Hard, er ikke med i filmen, men kun i traileren.
Mand, det er en lortefilm og jeg forstår stadig ikke at Hollywood bliver ved med at få Jai Courtney til at blive en stjerne. Manden har jo karisma som et stykke blankt papir.
Hørt! Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv.
Der er noget helt vidunderligt absurd ved, at ingen ringere end Jai Courtney og A Good Day To Die Hard kan tage opmærksomheden fra Apocalypse Now! :)
Mikkel Abel28-11-19 14:13
Der er noget helt vidunderligt absurd ved, at ingen ringere end Jai Courtney og A Good Day To Die Hard kan tage opmærksomheden fra Apocalypse Now! :)
Det er vel efterhånden begrænset hvad man kan sige om Apocalypse Now, uanset version, som ikke er blevet sagt allerede.
Men der er stadig ikke blevet sagt nok skidte ting om den seneste Die Hard-film. :)
Det er vel efterhånden begrænset hvad man kan sige om Apocalypse Now, uanset version, som ikke er blevet sagt allerede.
Men der er stadig ikke blevet sagt nok skidte ting om den seneste Die Hard-film. :)
Jeg havde nok forventet samtalen ville spores hen på, lad os sige Twixt, Jack eller The Godfather III før Jai Courtney. :D
Men du har selvfølgelig helt ret i sidstnævnte!
Mikkel Abel28-11-19 15:47
Hahaha, Twixt! Hold kæft en lortefilm! Helt på samme niveau som den seneste Die Hard film egentlig =)
David Lund28-11-19 15:54