Anmeldelse: Extraction (Netflix)

Chris Hemsworth har skiftet Thors hammer ud med pistoler og knytnæveslag i den eksplosive "Extraction", som trods flot kameraarbejde ikke har meget andet at byde på.

For omtrent ét år siden skabte Russo-brødrene filmhistorie ved at afslutte "The Infinity Saga" med "Avengers: Endgame", der indtog tronen som verdens bedst sælgende film. Nu har de sat sig i producer-stolen, hvor deres graphic novel "Ciudad" er blevet filmatiseret af stuntkoordinatoren Sam Hargrave og med en hammerløs Chris "Thor" Hemsworth i hovedrollen. Fra bog til film er navnet blevet skiftet til "Extraction", egentlig på baggrund af militærbegrebet, men nok også fordi filmen byder på ekstra action.

I et fængsel i Mumbai sidder en international narkobaron indespærret. En dag tager hans søn, Ovi, til fest, hvilket resulterer i knægtens tilfangetagelse arrangeret af en konkurrerende narkobaron. Ikke overraskende er der kun én mand, som kan redde Ovi ud af den tætbefolkede by Dhaka, og det er selvfølgelig den australske lejesoldat Tyler Rake. Chris Hemsworth har skiftet Mjölnir ud med semiautomatiske våben og sine dødbringende knytnæver, for mens Tyler og Ovi flygter gennem byen, står den på morbide manddrab og stygge slåskampe.

Chris Hemsworths Tyler Rake begår mord en masse. Skuespilleren er mestendels også overbevisende i portrættet af et pillepoppende, whisky-drikkende og koldblodigt dræbergeni uden noget at miste. Den eneste snert af ægte menneskelighed og egentlig karakteropbygning kommer i en følelsesladet, ekspositionstung scene, hvor Ovi agerer publikums stand-in med bunkevis af betuttede spørgsmål. Filmen lader patosfyldt op til scenens klimaks, hvor Tylers få, om end tragiske, karaktertræk bliver fortalt, men alt, der er værd at udforske i ham som person, er allerede fortalt til perfektion i en anden film omhandlende soldater, nemlig "The Hurt Locker". Det er intet mindre end en sløj undskyldning for at skabe en fandens masse bragende action.

Og al respekt for det, hvis filmen ejede sin action. "Extraction" er så pokkers seriøs med undertoner af ufortjent sentimentalitet. Det eneste punkt, hvor filmens tone rent faktisk virker, er i de intense kampscener. Instruktørens tidligere stuntarbejde åbner op for adskillige velkoreograferede actionsekvenser, der får tæerne til at krumme sammen, når nakker knækkes, og halse skæres op, så de sprøjter som blodfontæner. Tylers efternavn, Rake, bliver endda også understreget i et grusomt mord med en rive. Heldigvis vækker håndgemæng mellem Tyler og håndlangere nr. 17-54 momentant den indre action man i publikum, inden filmen falder i den monotone fælde med for lange skuddueller. Her traver Hemsworth intenst rundt i foroverbøjet militærposition, mens han hoster blod og pløkker ansigtsløse undersåtter.

Dog er der at finde én scene, som er decideret besnærende i sin konstruktion, og som er i stil med biljagten fra "The Raid: Retaliation". Hvad der ligner et mindst ti minutters langt one take – kunstigt sammensat af skjulte klip – giver en oprigtig følelse af gåpåmod og vision. Faktisk er scenen så god, at den efterlader alle andre kampscener i "Extraction" halvtamme. For når filmen er i stand til at eksekvere en flugtaktion på tværs af lokationer, etager og køretøj på så højt niveau, føles det lidt som om, at den ellers springer over, hvor gærdet er lavest.

Med sit højdepunkt knap nok halvvejs i filmen kæmper "Extraction" for at fastholde tilskuerens opmærksomhed med dens simple historie, simple karakterer og simple actionrabalder. Chris Hemsworth er velegnet til at uddele knosandwicher, og det fremragende one take er turen værd, men til trods for, hvad filmens modsigende tone forsøger at angive, er der altså ikke meget substans at hente.

"Extraction" har premiere på Netflix 24. april.

Extraction (Netflix)