Anmeldelse: First Man

At instruktør Damien Chazelle og slæng er noget af det bedste, der er sket for Hollywood det seneste årti, understreges med "First Man".

Da den første mand på månen tog et ikonisk stort skridt for menneskeheden i 1969, blev de skelsættende fodaftryk sat i næsegrus beundring. Begivenheden – der placerede USA over Sovjet i det teknologiske koldkrigs-kapløb – blev transmitteret live over hele kloden. Baggrunden og især de menneskelige omkostninger for, hvordan Neil Armstrong endte på overfladen af månen, er imidlertid sjældent belyst. Når instruktør Damien Chazelle kaster sig over portrættet af et sådan menneske, er der langt fra tale om klassisk heltefortælling frem for et knugende indblik i overmenneskelig vilje og hjerteskærende sårbarhed. 

Testpilot og ingeniør Neil Armstrong (Ryan Gosling) har netop været udsat for en tragedie ved at miste sin lille datter til kræft, da NASA tilbyder ham at medvirke i et nyt, storstilet rumprogram. Missionen er at få en bemandet raket til månen inden årtiet er omme, inden russerne slår endnu en sensationel rumrekord. Armstrong, de andre astronauter og ikke mindst konen, Janet Shearon (Claire Foy), kastes nu ud i en intens proces. Rumrejser – især med målsætningen om at få personel ombord – er på pionerstadiet i 60'erne, hvilket betyder intens forskning, teknologiske nybrud og ikke mindst overhængende fare for dødsfald.

"First Man" er sanselighed overført til levende billeder. Verden mærkes gennem øjnene på Armstrong – fra da datterens alt for tidlige død knækker ham i tyngende gråd, vanvittige livsafgørende beslutninger tages på et splitsekund, eller i den meditative ro når Jordens krumning spejles i stålfaste pupiller.

Selvom den første mand på månen holder hovedet iskoldt, hvilket vores hovedperson var notorisk berygtet for, mærkes dyb sorg og distancering som følge af tab som pilot under Koreakrigen, astronaut og far. Goslings mageløse præstation er et vidtfavnende karakterstudie af kompleksitet uden at forfalde til billig heltedyrkelse. Mens introverte Armstrong forsvinder mere og mere i sin på flere niveauer formørkende rejse mod månen, står ekstroverte Janet i lysende reality check-kontrast, der gang på gang trækker manden ned på Jorden. Måden, hvorpå der skabes kosmos i kaos mellem stor og lille fortælling, mellem månelanding i bredformat og menneskeligt kammerspil, grænseoverskrider genrekonventioner og velsagtens også genreforventninger.

Med risiko for at kalde markedsføringen for falsk varebetegnelse er "First Man" på godt og ondt både overrumplende og undervældende. De få IMAX-sekvenser er intimiderende medrivende eksekveret, men står i påfaldende kontrast til det overvejende underspillede intimdrama. Selvom vi indirekte står et sted mellem film som "Mænd af den rette støbning" og "Apollo 13", bryder wonderkid Damien Chazelle ud af dén genre-rotation. Linus Sandgrens eminente billeder og Justin Hurwitz' fortryllende score sætter – som i "La La Land" – scenen på majestætisk vis. Dog i hovedsagelig lavmælt følelsesmæssig fascination, der ganske givet ved et gensyn eller to vil nå klassikerstatus.

At Damien Chazelle og slæng er noget af det bedste, der er sket for Hollywood den seneste årti, understreges med "First Man". Tematisk sammenfattes viljen og drømmen til at gennemhulle det middelmådige fra "Whiplash" og "La La Land" i en ny samlet pakke, men det gøres nådesløst modigt og ukonventionelt i forhold til både Chazelles bagkatalog og den smalle rumrejse-biopic-genre i det hele taget. Intimportrættet af den første mand på månen vil mere end at genfortælle historiens gang. Fordi filmen ér fortalt så underspillet subjektivt og introvert, trods medrivende dramatik, vil den skuffe et publikum, der forventer dynamisk rumeventyr. 

First Man

Kommentarer

First Man

  • ★★★★1

    Har i denne uge fået set filmen, 2 gange.

    Glimrende film efter første syn. Et mindre mesterværk efter andet.

    Det havde ikke mindst med filmoplevelsen at gøre.

    Imperial, sin historie til trods, som hovedstadens store biograf, er i dag langtfra den bedste.

    Det sørgede man for, da man investerede i 3D's succes og et sølvlærred, som er elendigt til at reflektere lys ligeligt. 3D tabte og alle 2D film lider under sølvlærredets egenskaber.

    Cinemaxx er ikke altid et hyggeligt sted at frekventere, men man undgår stedets værste ikke integrerede klientel ved morgen- og formiddagsvisningerne.

    Lyden er langt bedre i IMAX biografen, billedet ligeså og kombineret med en tæt siddeafstand, er det nærmest som at være med i rumraketterne.

    Eneste bedre alternativ er Fields 1'eren med laserprojektor.

    Damien Chazelle, instruktøren, har allerede to glimrende film på sit CV. Whiplash og La La Land. Med First Man, tre særdeles forskellige film instrueret med sikker hånd.

    Hvad der imponerer med First Man, er den meget anderledes optagestil. Mange ekstreme close-ups og en brug af shaky cam stilen fra Bourne filmene, blot mindre ekstremt, så man virkelig føler sig hensat til at være blind passager. Det hele er overmåde effektivt og til tider dokumentarisk.

    Og så er der effekterne. Der var en trailer til endnu en fortælling af J.K. Rowling med en milliard overfantastiske effektskud, som alle efterhånden burde være immune imod. Røvhamrende kedeligt.

    Det blegner fuldkommen ifht. den intensitet og medrivende "tilstedefornemmelse", der er i First Man, kulminerende med en nervepirrende månelanding tilsat et aldeles fremragende musikscore, som fremhævede denne - menneskehedens uomtvisteligt største teknologiske bedrift.

    I centrum for fortællingen stod dog intimdramaet om Neil Armstrong og konen Joys familieliv i kølvandet på deres lille datter Karens død og den næsten tragikomiske balance mellem prisen og værdien af at være frontrunner i et astronautprogram og holde en husholdning kørende.

    9/10.

    Bruce28-10-18 00:17

  • ★★★1

    Mesterværk! Nåede lige sidste forstilling 23:55 i lørdags og Min Første i IMAX BFI i London :) Damm det kan Liemax i Danmark ikke hamle op med, Damm det var en oplevelse på det gigant lærred :)

    Elwood28-10-18 03:42

  • ★★★0

    Og så er der effekterne. Der var en trailer til endnu en fortælling af J.K. Rowling med en milliard overfantastiske effektskud, som alle efterhånden burde være immune imod. Røvhamrende kedeligt.

    Hvad er det for en film? ;) 

    Årets blockbuster, First Man. Tredje akt tror jeg er noget af det bedste skudt på film. Og så et killer soundtrack.  

    www.youtube.com/watch

    Babo28-10-18 10:51

  • ★★★★0

    Hvad er det for en film? ;) 

    Årets blockbuster, First Man. Tredje akt tror jeg er noget af det bedste skudt på film. Og så et killer soundtrack.  

    www.youtube.com/watch

    Ja, jeg er enig. Jeg var sgu også lidt rørt af den datter historie, uden det blev rørstrømsk.

    Jeg glæder mig til af følge Chazelle. Alle porte må stå åbne for ham nu.

    Bruce28-10-18 15:40

  • ★★★0

    Åbningen er også ret overrumplende især på godt lyd system :)

    Elwood28-10-18 17:57

  • ★★★0

    Og med hensyn til scoret lang tid siden jeg har hørt en Theremin blive brugt så aktiv, det var ikke nogen dårlig id’e af Ryan Gosling at introducer den for Damien og sjustin, da han fandt ud af dens betydning i hans research af Neil, gav hele filmen en meget hauting loneliness stemning i filmen :) når jeg prøver huske tilbage er det faktisk kun i Forb. Med Star Trek jeg rigtig kan huske noget hvor den blir brugt også.

    Elwood28-10-18 23:26

  • ★★★0

    Og med hensyn til scoret lang tid siden jeg har hørt en Theremin blive brugt så aktiv, det var ikke nogen dårlig id’e af Ryan Gosling at introducer den for Damien og sjustin, da han fandt ud af dens betydning i hans research af Neil, gav hele filmen en meget hauting loneliness stemning i filmen :) når jeg prøver huske tilbage er det faktisk kun i Forb. Med Star Trek jeg rigtig kan huske noget hvor den blir brugt så aktiv og genkendelig.

    Elwood28-10-18 23:59

  • ★★★0

    Samt Doctor Who.

    Elwood29-10-18 00:05

  • 1

    Du husker måske også at den blev brugt i “Mars Attacks”, og hende damen der spillede på den til Elfman-koncerten? :)

    Michael Andersen29-10-18 00:58

  • ★★★0

    Du husker måske også at den blev brugt i “Mars Attacks”, og hende damen der spillede på den til Elfman-koncerten? :)

    Ah ja self. Det da rigtig blev jo tit brugt i early Sci-fi men tit som En mere humoristisk gemick hence Mars-Attacks, tror blot det længe siden jeg har hørt den brugt med sådan alvor? Som i First Man og især i Crater hen mod slutningen, hvor det jo reelt blir en solo vocalist, men ja det altid fedt når det finurlige instrument tages i brug :) 

    Elwood29-10-18 01:49

  • 0

    Mesterværk! Nåede lige sidste forstilling 23:55 i lørdags og Min Første i IMAX BFI i London :) Damm det kan Liemax i Danmark ikke hamle op med, Damm det var en oplevelse på det gigant lærred :)

    Kan kun give dig ret, IMAX BFI London har den helt rigtige størrelse, var en super fed oplevelse. Og filmen First Man er en super god film.

    Jimbo29-10-18 13:36

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen