Anmeldelse: Jagtsæson

Kan ny dansk folkekomedie endelig løfte det lave niveau?

Tilde Harkamp giver sit bud på en morsom oplevelse med manuskriptforfatterne bag "Klassefesten"-trilogien i ryggen, men desværre er netop dét for tydeligt gennem hele filmen. Denne gang består trioen af kvinder i stedet. Dermed er kondomerne skiftet ud med tamponer, og de fleste mænd er idioter. Et interessant forsøg på at brænde sig fast som en uforglemmelig komedie, men kan "Jagtsæson" noget, vi ikke har set før?

Eva (Mille Dinesen) er blevet forladt af sin eksmand til fordel for unge og smukke Isabella (Stephania Potalivo) og frygter at miste sin søns opmærksomhed. Evas barndomsveninde Marlene (Lærke Winther) befinder sig i en midtvejskrise og beslutter sig for at prøve en affære uden for sit ægteskab. For at realisere Marlenes drøm bestiller Isabella et wellness-ophold, hvor Marlene kan afprøve sine lyster. Af frygt for at miste sin bedste veninde tager Eva med på en tur, der vil vise sig at byde på mange skøre episoder i kampen for ikke at blive skiftet ud. Vil det lykkes Eva at vedligeholde sit forhold til sin søn og veninde, eller vil Isabella tage hele spotlyset?

Mille Dinesen er tilbage i sin vante karaktertype som en selvdestruktiv kvinde i krise. Rollen er næsten skræddersyet til hende, og parallellerne til "Nynne" og "Rita" kan hurtigt drages. Samarbejdet i den nye trio fungerer fint mellem uheldige Eva, naive Marlene og uskyldige Isabella, eftersom de alle repræsenterer hver deres stereotyper. Deres sammenspil er desværre blandt de få positive oplevelser.

Hverdagslige problemer, mange danskere møder i deres eget liv – såsom frygten for at blive udskiftet og miste sine kære til andre – tager Tilde Harkamp under kærlig behandling. Evas opførsel er dog for ekstrem til at føle sympati for, og Dinesens karakter fremstår mest af alt usympatisk og egoistisk. "Jagtsæson" føles som et remake af tandløse "Klassefesten 3: Dåben" og fortsætter uheldigvis på samme niveau. Både handlingen og konflikten har mange ligheder i de to film, hvilket får "Jagtsæson" til at fremstå uoriginal og som et desperat forsøg på at pumpe flere penge ud af et overstået kapitel. "Klassefesten 3" havde underholdende forgængere. Harkamps film har ingen, og fornøjelsen er derfor endnu mere tam.

Instruktør Harkamp prøver at hæve niveauet for den moderne danske folkekomedie, men mislykkes i høj grad og ender med at bidrage til rækken af platte, idéløse komedier. De åndssvage episoder undervejs i filmen er sjove i sig selv, men de resterende 90 minutter er kedelige og ustrukturerede som Mille Dinesens rolle selv. En skam, eftersom de tre kvinders strabadser byder på mange pinlige scener, der er lige så grænseoverskridende som i Casper og Franks eventyr i "Klovn".

"Jagtsæson" er kun interessant på få parametre, og instruktør Tilde Harkamp bidrager ikke med noget nyt til genren. Klassisk dansk pruttehumor, der uden tvivl vil frembringe latter foran biograflærredet – i momenter. Desværre er filmen endnu en lunken fornøjelse fra det danske komedie-univers. Også selvom Dinesen, Winther og Potalivo gør, hvad de kan.

Jagtsæson