Anmeldelse: Operation Fortune: Ruse de Guerre

Guy Ritchie og Jason Statham rammer plet i nyt action-samarbejde.

"Operation Fortune: Ruse de Guerre" er historien om den trojanske hest om igen. Den snu manøvre fra den oldgræske digter Homers "Iliaden"  går ofte igen i historiebøgerne. Som symbol på krigsførsel, hvor man kan vinde slaget uden at løfte et sværd eller affyre et gevær. Guy Ritchie leger med den klassiske fortælling og leverer underholdende agent-action, dog med sin andel af krudt og kugler.

MI6-agenten Orson Fortunes (Jason Statham) nyeste mission er, at finde frem til en stjålen våbenteknologi, som kan bringe hele verdensfreden i fare. Med sit trofaste hold af med-agenter ved sin side, får de idéen om at indsætte Hollywood-skuespiller Danny Franscesco (Josh Hartnett) undercover hos forretningsmanden Greg Simmonds (Hugh Grant), som både er stor fan af Danny og som muligvis ved, hvor våbnet er. Tingene udvikler sig dog i en anden retning end hvad alle lige forventer.

Guy Ritchie og Jason Statham har begge haft en succesfuld karriere, siden de begge slog igennem med nyklassikeren "Rub, stub & to rygende geværer". Ritchie har siden været forbi blandt andet Sherlock Holmes og i Disneyland med "Aladdin", mens Stathem har befundet sig godt i en lang række actionfilm. Ærkebritten har dog vist flere gange, blandt andet i den vidunderlige "Spy", at han har et komisk greb om de satiriske replikker. De to englændere har nu, efter den mørke og yderst velfungerende "Wrath of Man", lavet en actionkomedie, der både kan slå på munden og lokke smilet frem.

Den trojanske hest som motiv er brugt mange gange før. Typisk i spionfilm og thrillers, når et individ plantes hos antagonisterne for at indsamle information. Heriblandt i rækken af James Bond-film. Ja, selv Akira Kurosawa har været der. Guy Ritchie opfinder med andre ord ikke den dybe tallerken. Selve undercover-missionen bliver en smule træg i længden. Persongalleriet underbygges ikke tilstrækkeligt og Josh Hartnetts karakter, Danny Franscesco, efterlades den sidste halve time. Det, som filmen til gengæld lever på er kvikke oneliners og medrivende actionsekvenser.

Guy Ritchie instruerer med hård, knyttet hånd. Næverne rammer kæber og mellemgulv, tævet over i ringhjørnet af hårdtslående lydeffekterne. En biljagt på en skråning kan få den selv mest inkarnerede action-junkie til at bide negle, mens klimakset eksploderer i minibiler og kæmpesatellitter. Det hele leveres med velplacerede one-liners og et kækt smil på læben. Alt oser af legesyg filmglæde. Det kan mærkes igennem biograflærredet. Orson Fortune slår en proper næve og går aldrig i panik. Han er fuld af gåpåmod og mangler bestemt ikke handlekraft. Al dét sammenfatter Jason Statham. Aubrey Plaza og Hugh Grant har hver deres måder at spille på og det klæder filmen. Med slikket hår og tyk britisk accent stjæler Cary Elwes hver eneste scene, han er med i, som agenternes mellemmand. Vi aner ikke, hvor vi har ham og det gør kun fornøjelsen større.

Guy Ritchie og Jason Statham rammer plet med "Operation Fortune: Ruse de Guerre". Actionfilmen er ikke nyskabende, mens hovedhistorien halter – men lever højt på komik og actionsekvenser. Der lægges op til flere eventyr med Orson Fortune og holdet af charmerende agenter. Det ser jeg frem til med glæde.

Operation Fortune: Ruse de Guerre