Anmeldelse: Point Break

Der er for så vidt ingen grund til at indlede en anmeldelse af et remake med den sædvanlige bitre tone over Hollywoods mangel på originalitet. Særligt ikke, når der er tale om en actionfilm som "Point Break" fra 1991, Kathryn Bigelows ("The Hurt Locker") store kommercielle gennembrud. Originalen var underholdende håndværk, proppet til bristepunktet med klichéer og en backpacker-filosofi, der gik lige i hjerteblodet på "sabbatår-generationen". Måske derfor er det svært andet end ikke bare at acceptere "Point Break" anno 2015 ud fra de samme præmisser, som gjorde den første film så fornøjelig.

Historien har nu heller ikke ændret sig synderligt her små 25 år senere. En serie spektakulære røverier spredt udover Moder Jords afkroge viser sig at have en sær kosmisk sammenhæng. Røverierne er en del af en materiel frigørelsesproces, som opnås gennem noget nær umulige fysiske prøvelser, omsat i ekstremsport. Det mener i hvert fald den forhenværende extremsport-stjerne Johnny "Utah" (Luke Bracey), der som FBI-aspirant bliver sat til at understøtte sin teori ved infiltrere en frygtløs bande, ledet af den karismatiske Bodhi (Edgar Ramirez).

I "Point Break" er der mange grunde til at trække overbærende på smilebåndet. At omsætte antikapitalistisk klimakamp til højtflyvende ekstremsport udført af frelste hippie-muskelmænd med hipster-tatoveringerne vil forblive et småfjollet paradoks, så længe Hollywood eksisterer. Men hvem ser actionfilm for at blive åndeligt oplyst?

Måske er det med "Point Break" en krævende disciplin at skulle læne sig tilbage og se udover klichéerne - for dem er der rigeligt af. Når det er sagt, rammer snerten af ubekymret 80'er-action plet i foreningen af et stramt fortalt plot og medrivende organisk underholdning. Maskeret CGI, velplacerede punchlines og hårdkogt thriller-action er ingredienser i en sprudlende cocktail, der udmærker sig og overrasker som en af årets bedre i genren.

"Point Break" er letbenet stunt-action, som Christopher Nolan ville lave det i en forlænget weekend, efter han henrykt havde set "Fast & Furious". Imponerende sekvenser til lands, til vands og i luften indoptages i blodsukkeret, hurtigere end det er muligt at gnaske den ene bøtte popcorn i bunds efter den anden. Den økopolitiske tematik reduceres til tomme kalorier, hvilket er til at tilgive med 200 km i timen ned ad en bjergside. Hvor Luke Bracey og Edgar Ramirez uundgåeligt står i skyggen af 90-er-stjernerne Keanu Reeves og Patrick Swayze, løftes opgaven uimponeret som Utah og Bodhi. Bracey og Ramirez ér bedre skuespillere. Selvom karaktererne ikke ligefrem er skrevet til at blive belønnet til næste Oscar-show, formår de to skuespillere at tilføre essentiel troværdighed og kemi.

Se bort fra de økopolitiske og antikapitalistiske rammer, for ja - her er der intet at byde på i den henseende. Betragt "Point Break" som velskåret og befriende underholdning, der udelukkende henrykker som actionthriller. Præcis som originalen fra 1991. Det er kitschet over-the-top ekstremsport, det er smådumt. Og nøj, hvor er det underholdende.

Point Break