Anmeldelse: Rambo: Last Blood

Filmen indeholder scener, som bogstavelig talt går lige i hjertet.

Den gamle, PTSD-ramte cirkushest John Rambo er omsider klar til en (formentlig) sidste omgang i manegen, men selvom han for længst har ramt pensionsalderen (og sidste salgsdato, vil nogle måske indvende), så skal man stadig ikke pisse på hans sukkermad. I "Rambo: Last Blood" går han på hævntogt, så blodet sprøjter til den store guldmedalje. 'Cause this time it's personal!

Igennem filmserien har Rambo kæmpet mod først snæversynede politifolk og en vred folkestemning rettet mod de hjemkomne Vietnam-veteraner, sidenhen mod onde russere i Vietnam, flere onde russere i Afghanistan og endelig onde burmesere i Myanmar. Nu er han omsider vendt hjem til sin fædrene ranch i Arizona. Her lever han det stille ærkeamerikanske liv med at opdrætte heste, bygge Vietcong-lignende tunneller under jorden (mon ikke det viser sig at være en god idé?) og være en retskaffen faderfigur for sin mexicanske surrogat-datter, Gabrielle. Men da det her er en Rambo-film og ikke "Hestehviskeren", går det selvfølgelig grueligt galt. Gabrielle ender i kløerne på de grumme narkokarteller på den anden side af grænsen, og så må John rykke ud som den enmandshær, han er. Denne gang med et personligt regnskab at gøre op.

Rambo er en af actiongenrens allerstørste ikoner, helt deroppe ved siden af Schwarzeneggers Terminator. En 80'er-muskelmand, der aldrig har haft kvaler med at slå ihjel på blodigste vis, og hvis moralske kompas altid har været lige så sort/hvidt som filmenes eget. I "First Blood" gik man efter en anelse mere kompleks personskildring med fokus på den hjemvendte krigsveterans tilpasningsproblemer, men den del fortabte sig sidenhen mere eller mindre i blodrusens tåger. Filmene har dog altid været Reagan-æraens våde drøm, selv op gennem årtusindskiftet, og at klandre dem for at være forlibt i deres egen macho-sadistiske voldsæstetik er lidt ligesom at brokke sig over, at vand er vådt.

Sylvester Stallone, som har været medforfatter på alle fem film og selv har instrueret den fjerde i serien, har faktisk forsøgt at udvikle karakteren i denne formodede svanesang. Rambo er ikke bare blevet gammel – Sly er 73 – men har for første gang fundet et slags hjem og en familie. Hans udvikling minder lidt om Rockys, selvom Rambo er en mand med væsentlig flere ar på både krop og sjæl. Det er interessante nye toner i Rambo-seriens ellers enstemmige kanonkor, men det viser sig desværre også mest at blive brugt som rød klud foran mandens øjne, så han for alvor kan gå grassat, da han uvægerligt mister alt. Så får vi vist heller ikke mere kompleksitet for den 25-øre.

Efter en temmelig lang opbygning hjemme på ranchen skifter filmen til femte gear, så snart vi når Mexico og denne omgang af djævelske skurke. Nu står den på selvtægt for fuld skrue med et plot, der kunne være løftet fra Liam Neesons "Taken"-film. Bevares, Rambos personlige tilknytning gør, at der selvfølgelig er mere på spil denne gang, og uden at afsløre for meget, så indeholder filmen scener, som (bogstavelig talt) går lige i hjertet. Den synes også at være forhippet på at overgå fireren i blodsprøjt og lemlæstelse. Det endelige opgør på Rambos hjemmebane er en slags "Unabomberens ønskedrøm". Her bekender filmen splatter-kulør med en slutning, der nærmer sig "Saw"-filmene – komplet med et hav af morderisk sadistiske fælder.

Er man fan af Rambo og al hans strong-silent-type-with-a-bow-and-a-knife, får man fuld smæk for skillingen her (og lidt til). Voldens overdrev endte for mit vedkommende i vantro latter, da det blodige slutkatarsis simpelthen bliver for meget. Men hey, det er jo Rambo.

Rambo: Last Blood

Kommentarer

Rambo: Last Blood

  • 0

    Så du er heller ikke Paul Verhoeven fan?

    Gasivodo19-09-19 02:51

  • ★★★★★0

    Da jeg læste de første linier blev jeg sguda lige helt bekymret for, om den havde fået en god anmeldelse:)

    T. Nielsen19-09-19 06:52

  • ★★★0

    3 er blandt de bedre. Filmz giver 1 :)

    Babo19-09-19 07:11

  • ★★★★★0

    3 er blandt de bedre. Filmz giver 1 :)

    Så ee jeg mere rolig....Tak!

    T. Nielsen19-09-19 07:13

  • ★★4

    "Her bekender filmen splatter-kulør med en slutning, der nærmer sig "Saw"-filmene – komplet med et hav af morderisk sadistiske fælder."

    Så er der bestilt billet.

    MOVIE100019-09-19 07:47

  • ★★★★★0

    "Her bekender filmen splatter-kulør med en slutning, der nærmer sig "Saw"-filmene – komplet med et hav af morderisk sadistiske fælder."

    Så er der bestilt billet.

    Haha sådan!!!

    T. Nielsen19-09-19 07:53

  • ★★★★★0

    3 er blandt de bedre. Filmz giver 1 :)

    Blandt de bedre siger du. Er der egentlig andre værre eller er det kun Filmz du mente? De få steder jeg har set, anmeldes den næsten bedre end Ad Adstra. Det er stærkt bekymrende!

    T. Nielsen19-09-19 08:03

  • ★★★0

    Blandt de bedre siger du. Er der egentlig andre værre eller er det kun Filmz du mente? De få steder jeg har set, anmeldes den næsten bedre end Ad Adstra. Det er stærkt bekymrende!

    Ambitiøs sci fi er aldrig alles kop te. Interstellar fik også ret svingende anmeldelser. Men der er da både 3,4 og 5 til Astra’en. Alt er i skønneste orden :)

    Babo19-09-19 08:13

  • ★★★★★0

    Ambitiøs sci fi er aldrig alles kop te. Interstellar fik også ret svingende anmeldelser. Men der er da både 3,4 og 5 til Astra’en. Alt er i skønneste orden :)

    Det er rå voldsfilm heller ikke:D 

    T. Nielsen19-09-19 08:32

  • ★★★0

    Det er rå voldsfilm heller ikke:D 

    Nej, men af en helt anden årsag. 

    Babo19-09-19 08:37

  • ★★★★★0

    Nej, men af en helt anden årsag. 

    Nå, hvor ved du det fra og hvilken anden årsag;) 

    T. Nielsen19-09-19 08:46

  • 1

    Så du er heller ikke Paul Verhoeven fan?

    Jeg er bestemt glad for Verhoeven, især når han er i sit satiriske es, så som RoboCop og Starship Troopers. Vil dog mene at der er en verden til forskel mellem hans film og Rambo, som ikke har et glimt i øjet. Rambo er ren republikansk patriotisme (og i den forstand et enormt interessant billede på en del af den amerikanske selvforståelse), hvor Verhoeven i høj grad ligger i den modsatte ende af det politiske spektrum. Men i forhold til om volden fungerer, så er der også stor forskel på, om den er humoristisk tilsigtet eller ej, og her er der også en markant forskel på Rambo og Verhoeven. Well, just my two cents...

    Nikolai Schulz19-09-19 08:59

  • ★★★★0

    *billedlig talt

    Riqon19-09-19 09:00

  • ★★★★0

    Fed anmeldelse. Jeg får klart lyst til at se den, selv om det ikke ligner en anbefaling. :) 

    Riqon19-09-19 09:03

  • 0

    Blandt de bedre siger du. Er der egentlig andre værre eller er det kun Filmz du mente? De få steder jeg har set, anmeldes den næsten bedre end Ad Adstra. Det er stærkt bekymrende!

    Den fik 1 stjerne i både Ekstra Bladet og i BT metro.

    Jeg tror jeg vælger at lytte til Nikolais 3-stjernede anmeldelse her. Jeg tænker ikke umiddelbart at Henrik Queitsch er garant for en pålidelig Rambo-anmeldelse... 

    jarlen19-09-19 09:05

  • ★★★★★0

    Det sgu første gang jeg har set den fiktive karakter Rambo målt op imod en ægte levende instruktør:) Jeg er dog overvejende enig i analysen. Verhoeven’s vold i flere film har et ofte intelligent strejf af sarkasme og politiske undertoner. 

    T. Nielsen19-09-19 09:06

  • ★★★★★0

    Den fik 1 stjerne i både Ekstra Bladet og i BT metro.

    Jeg tror jeg vælger at lytte til Nikolais 3-stjernede anmeldelse her. Jeg tænker ikke umiddelbart at Henrik Queitsch er garant for en pålidelig Rambo-anmeldelse... 

    Igennem tiderne er jeg stødt på mange primitive voldsfilm af forskellig art, der er blevet sablet ned. Enkelte gange, så har disse faktisk fungeret godt for mig. Det tror jeg også denne vil, så jeg læner mig også mere op ad denne anmeldelse end mange andres. 

    T. Nielsen19-09-19 09:26

  • ★★★0

    Jeg er bestemt glad for Verhoeven, især når han er i sit satiriske es, så som RoboCop og Starship Troopers. Vil dog mene at der er en verden til forskel mellem hans film og Rambo, som ikke har et glimt i øjet. Rambo er ren republikansk patriotisme (og i den forstand et enormt interessant billede på en del af den amerikanske selvforståelse), hvor Verhoeven i høj grad ligger i den modsatte ende af det politiske spektrum. Men i forhold til om volden fungerer, så er der også stor forskel på, om den er humoristisk tilsigtet eller ej, og her er der også en markant forskel på Rambo og Verhoeven. Well, just my two cents...

    Meget enig! Jeg er sikkert mere tilgivende dog, da latter - tilsigtet eller ej - giver mig en god oplevelse med en film. Det er jo derfor, jeg elsker dårlige B-gysere så højt =)

    David Lund19-09-19 12:49

  • 3

    Jeg var super godt underholdt, han gav den gas!

    Weird_j20-09-19 17:58

  • ★★★4

    Jeg vil lige starte med at rose Nicolai Shultz og Moovy for at levere en rigtig god anmeldelse, som holder fokus på hvad der er vigtigt - i blandingen af ris og ros - nemlig om "Rambo : Last Blood" leverer hvad den skal indefor sin egen rammefortælling og sit eget univers af traditioner og virkemidler, som tidligere har været brugt i franchisen.

    Det er fedt at læse en anmeldelse, der udelukkende koncentrerer sig om dette ligesom, at jeg også havde samme oplevelse med både Brian Orndorf, Soundvenue og Informations anmeldelser, hvor der i sidstnævnte er en fremragende analyse af Rune Lykkeberg, der fornemt dissekere den matrede action-legende. 

    www.blu-ray.com/Rambo-Last-Blood/368653/

    soundvenue.com/film/2019/09/rambo-last-blood-sylvester-stallone-giver-blodige-boellebank-i-alene-hjemme-for-voksne-377973

    www.information.dk/kultur/anmeldelse/2019/09/rambo-last-blood-minder-hvordan-amerikanske-krige-oedelaegger-usa

    Desværre er der også et ret kedeligt og ret irriterende men, der melder sin ankomst, når man ser på flere af både de danske og udenlandske anmeldelser, hvor anmelderne meget tydeligt trækker venstrefløjs-retorik og storpolitik med ind i spillet, og hvor Rambo nu bliver brugt som en undskyldning for at tale om politisk korrekthed og en generel foragt for Donald Trumps præsident-embede.

    Her følger et par eksempler ud af mange udenlandske anmeldelser med en klar venstrefløjs-vinkel, og dernæst de hjemlige anmeldelser, hvor den heller ikke får for lidt med beskyldninger om racisme mm.

    ING :

    youtu.be/Ng-tIq2ssTg

    Beyond The Trailer :

    youtu.be/__sI77fl7ck

    Og i The Guardian lyder overskriften : "Rambo storms Mexico in a laughable TrumpIan fantasy"...

    Og sådan kunne man ellers blive ved.

    Herhjemme skrev bl.a. både Ekko, Filmz, Per Juul Carlsen og JyllandsPosten følgende om filmens racisme og gammeldags dyder.

    www.ekkofilm.dk/anmeldelser/rambo-last-blood/

    filmz.dk/film/rambo-5-last-blood

    www.dr.dk/nyheder/kultur/film/anmelder-sabler-ny-rambo-film-ned-det-er-noget-bae

    jyllands-posten.dk/premium/kultur/anmeldelser/film/ECE11620110/fremmedfrygt-og-selvtaegt-er-noegleordene-i-en-anakronistisk-actionfilm-i-pensionisttempo/

    Og i Filmselskabet hos Maria Månson - hvor hun havde Rune Lykkeberg på besøg som gæsteanmelder - sluttede hun sin anmeldelse af med følgende svada til sidst i programmet : 

    "Denne her film ligner én lang propaganda-video til Donald Trumps næste valgkamp. Men jeg nægter altså at tage kyskhedsringen på og hoppe med på den her omgang bibel-bælte bavl"...

    www.dr.dk/tv/se/filmselskabet/filmselskabet-8/filmselskabet-2019-09-19

    Sagt på godt gammeldags jysk så synes jeg,  at det er pisse træls, at Rambo karakteren/franchisen - som så meget andet nu til dags - skal bruges som boksebold og undskyldning for at lirre politisk korrekt vebstrefløjs-ævl af som i øvrigt slet ikke har noget på sig.

    Sylvester Stallone har hvad racisme kritikken angår nemlig på intet tidspunkt sagt, at han ville lave en nuanceret skildring af Mexico og dets befolkning og derfor er det heller ikke fair at kalde hans fokus på Mexicos åbenlyse problemer med narkokarteller, høj kriminalitet og korruption for racistisk. De nævnte ting eksisterer skam stadig i bedste velgående og naturligvis er dette fokuset, når det skal danne ramme om filmens modstanderre. 

    Derudover har Stallone jo to Mexicanske karakterer med i filmen - bedstemoderen og niecen Gabrielle - som repræsentanter for det modsatte. Ekkoes anmelder bemærker dog, at det for ham ikke ændrer på, at Stallone da alligevel har en racistisk vinkel og at bedstemoderen og Gabrielle blot er røgslør for denne racisme. Ak ja, det er ikke nemt at være til i disse tider, hvor der ses spøgelser over alt.

    Det korte af det lange er, at de anmeldere der bruger denne vinkel gerne vil have, at Rambo og franchisen i dag skal være noget helt andet, end det der er deres DNA. Havde man da forestillet sig, at Rambo skulle agere som en flower power hippie og løse konflikten med dialog og fællessang samtidig med, at han skulle bruge 30-40 min af spilletiden på at fremvise Mexicos turiststeder og mangfoldige befolknings diversitet, så ingen følte sig krænkende? 

    Nej, selvfølgelig skal Rambo ikke det, hvilket karakteren i øvrigt heller ikke har gjort i nogle af de andte film i serien hvad skurkene og opgørene imod dem angår . Ligesom at det naturligvis også er helt ok fra Stallones side at dyrke den stærke hvide heteroseksuelle maskuline helt som redder en kvinde i nød fra nogle slibrige sataner, som tilfældigvis tilhører et Mexicansk narkokartel.

    Hatten af for Stallone for at være ligeglad med politisk korrekthed og for at bevare John Rambos DNA som vi kender den, især i en tid hvor en type som ham og de gammeldags værdier han repræsenter åbenlyst er en rød klud i ansigtet på en række mainstream medier og populistiske meningsdannere, som synes at alt skal indordne sig under en bestemt dagsorden.

    NightHawk21-09-19 20:06

  • ★★★5

    Der er vel ikke en korrekt måde at lave anmeldelser på? Og mange gange bliver film tolket i et politisk perspektiv. Desuden er ingen film uafhængig af det miljø og den tid, de er lavet i, så at lægge noget samtidstolkning ind i film er slet ikke unormalt eller uden for en anmelders rolle.

    Guldager21-09-19 20:17

  • ★★★★2

    Men hvad nu hvis det er en "Trumpian fantasy"? Har man så ikke lov til at kritisere det som anmelder? Det kan jeg ikke lige følge. 

    Riqon21-09-19 21:05

  • ★★★1

    Der er vel ikke en korrekt måde at lave anmeldelser på? 

    Nej, og dette har jeg heller ikke skrevet nogen steder. 

    Min kritik går derimod meget klart og tydeligt på, at både flere udenlandske såvel som hjemlige anmeldere benytter muligheden for - igen igen - at proppe venstrefløjs-retorik og argumenter ned i halsen på os baseret på deres egen politiske overbevisning, frem for blot at anmelde filmen på sine egne præmisser.

    Men ak nej, nu kan man så ikke engang få lov at nyde en god gammeldags omgang action-ramasjang uden at skulle høre på beskyldninger om racisme, sexisme og at filmen er en hyldest til Donald Trump. Vorherre bevares for en omgang intetsigende bræk, der bliver lukket ud. For som jeg har forklaret, er der ikke noget racistisk i at skildre et specifikt kriminelt miljø eller at fremhæve at Mexico har nogle store problemer hvad kriminalitet angår. Dette er et faktum og længere er den ikke. 

    Og Rambo må nu heller ikke redde en kvinde i nød for så er han sexist og manchauvinist. Pis mig i øret! 

    Og mange gange bliver film tolket i et politisk perspektiv. 

    Ja, men denne gang slår man på tromme for, at Rambo skal tilpasse sig nogle værdier som slet ikke stemmer overens med karakterens DNA, og derudover læser man ting ind i filmen som slet ikke er tilstede udelukkende fordi, at man ikke kan acceptere Rambo-karakterens måde at forholde sig til verden på. Så lige pludselig får disse anmeldelser en helt anden og mere propaganda-agtig dagsorden og det er mildt sagt uheldigt.

    Desuden er ingen film uafhængig af det miljø og den tid, de er lavet i, så at lægge noget samtidstolkning ind i film er slet ikke unormalt eller uden for en anmelders rolle.

    Nej, det er da rigtig nok. Men her forsøger man altså at pådutte franchisen og dens leading man nogle værdier som den og han aldrig har repræsenteret. Man vil kort sagt have at filmen og karakteren skal være tidssvarende og efterleve bestemte politiske værdier og en levevis, som de mener er den rigtige måde at tænke på og være mand på; og dermed har de totalt misforstået hvem Rambo er og hvad Stallone vil fortælle med karakteren.

    Havde Stallone efterlevet disse krav, havde han totalt solgt ud til fordel for ideologisk leflen. Det har han heldigvis ikke gjort og dermed har både han og franchisen bevaret deres integritet.

    NightHawk21-09-19 21:31

  • ★★★0

    Men hvad nu hvis det er en "Trumpian fantasy"? Har man så ikke lov til at kritisere det som anmelder? Det kan jeg ikke lige følge. 

    Selvfølgelig har man da det, hvis det rent faktisk var tilfældet. Dette har jeg da heller ikke påstået.

    Der er bare det lille men, at når Peter Bradshaw kalder filmen for dette, ja så snakker vi altså om en grov og helt ude i hampen overfortolkning, der udelukkende baserer sig på en afsky for Donald Trump og ikke hvad filmen reelt har til hensigt at fortælle.

    NightHawk21-09-19 21:27

  • ★★★1

    Har du set filmen, NightHawk?

    Kruse21-09-19 22:11

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen