Anmeldelse: Barry - sæson 4 (HBO Max)

Sidste sæson af "Barry" er et flot farvel til den forstyrrede lejemorder, der ville være skuespiller – en kort, men yderst mindeværdig karriere.

Det har været en særlig fornøjelse at følge Barry. Lejemorderen, der ville være skuespiller. Henover tre sæsoner har Alec Berg og Bill Haders sorte komedieserie været morsom, mørk og absurd. Alt i alt en af de mere unikke serier i HBO's ellers rige katalog. Nu er tiden kommet til at sige farvel til absurditeterne med denne fjerde og sidste sæson af "Barry". Og baseret på de første fem afsnit har sæsonen det samme høje kvalitetsniveau som sine forgængere.

Ved start er Barrys (Bill Hader) verden i forfald. Han sidder fængslet med sin tidligere kontaktperson, Fuches, og hans tid som lejemorder er nu til offentligt skue. Barrys ekskæreste, Sally, kæmper med konsekvenserne af sit vredesudbrud, der er gået viralt, mens Gene Couisneau langsomt gør livet værre for sig selv. Alt imens prøver NoHo Hank at starte en legitim forretning sammen med sin kæreste.

På papiret lægger sidste sæson op til en stor mundfuld. Især når de enkelte afsnit skifter mellem små 21-32 minutter i længde, hvor meget skal nås inden slutningen. Men "Barry" ved, hvordan minutterne skal udnyttes, så der er plads til både plotudvikling, humor og dvælende øjeblikke. Det ene øjeblik bliver Hollywood kritiseret. I det næste afsløres karaktererne som dysfunktionelle. Og enkelte gange får vi dernæst lidt opfindsom slapstick-humor. Såsom når en politibil, uventet, kører op i røven på en kollega. En anden gang præsenteres vi for et hjerteskærende break up, der får store konsekvenser. Berg og Hader mestrer balancen mellem komedie, samfundssatire og dystre øjeblikke. Prikken over i'et er karaktererne, hvor der altid kæles for deres relationer og udviklingen af deres dynamikker.

"Barry" er også en flot, teknisk bedrift – med udfordrende long takes, der danner rammen om karakterudvikling og visuelle jokes, og noget af det bedste lydproduktion, som nogensinde er hørt i serieland. Alle afsnit er en fryd for sanserne. Generelt føles alt gennemtænkt, hvor serien nærmer sig niveauet fra nogen af tidens allerbedste serier – bl.a. "Better Call Saul", som altid kræsede for detaljerne.

Dertil er der skuespillet. Bill Hader er født til rollen som den akavede, emotionelle og dysfunktionelle lejemorder. Enhver scene med ham er medrivende. Alletiders cast med Stephen Root, Sarah Goldberg, Henry Winkler og fanfavoritten Anthony Carrigan giver ham dog flot kamp til stregen. Generelt er det imponerende, hvordan skuespillerne kan skifte mellem komik, seriøsitet og tragedie, hvilket også siger en del om instrueringen. I en retfærdig verden ville de alle vinde Emmy-priser for deres præstationer.

Med sin sidste sæson får "Barry" en flot og værdig afslutning. Humoren er sjov og uventet, mens der også gøres plads til at dvæle ved de mørke, dysfunktionelle øjeblikke, som til tider når nye tankevækkende og forstyrrende højder. Og det hele krydres med absurditeter og tekniske imponerende øjeblikke. "Barry" er i sandhed en ener – og en af de bedste serier nogensinde.

Anmeldelsen er baseret på 5 ud af 8 afsnit, som kan ses ugentligt på HBO Max.

Barry - sæson 4 (HBO Max)