Moovy Exclusive: Interview med Alba August og Marco Ilsø fra rockerserien "Bullshit": Fællesskabet var det vigtigste

Moovy har mødt de "Bullshit"-aktuelle skuespillere til en snak om kærlighed, fællesskab, vold og klamme cocktailpølser(!).

Husker du Makrellen? Den unge rocker – og leder af banden Bullshit – der i 1980'ernes rockerkrig blev dræbt af den rivaliserende bande Hell's Angels, blot 24 år gammel. Den eskalerende rockerkrig har fyldt meget siden da, men i slutningen af 1970'erne og starten af 1980'erne begyndte rockerbandernes tilstedeværelse for alvor at fylde i medierne.

Med base i København skabte bander som Bullshit og Hell's Angels utryghed og forøget kriminalitet i bylivet. Og midt i det hele stod rockerpræsidenten Makrellen – med det borgerlige navn Henning Norbert Knudsen – der som blot 24-årig blev dræbt af den rivaliserende rocker Jønke. Ved sin side havde Makrellen sin kæreste, Pia, og midt under den stormende forelskelse skabte den unge mand sin egen rockerbande, som fik navnet Bullshit. Banden holdt til på og omkring Christiania, hvor de bl.a. solgte hash og indgik i andre former for kriminalitet.

Historien om Bullshit har nu fået sin egen tv-serie, der meget passende hedder "Bullshit". En serie, der hen over seks afsnit giver indblik i rockerkrigen og skabelsen af Bullshit, mens forholdet mellem Makrellen og Pia er det centrale fokus.

Miniserien, der fik premiere på Prime Video den 19. april, er instrueret af svenske Milad Alami, der bl.a. har stået bag immigrations-dramaerne "Charmøren" og senest "Modstanderen". Instruktøren har flere gange udtalt, at "Bullshit" er tiltænkt som en forlænget spillefilm, og det er også til at tage og føle på under fortællingens hæsblæsende tempo.

De unge talenter Marco Ilsø og Alba August fører an i hovedrollerne som henholdsvis Makrellen og Pia. De to skuespillere har begge allerede haft succes internationalt og herhjemme i Danmark. Mange vil genkende Marco Ilsø som vikingen Hvitserk Ragnarsson i hitserien "Vikings", mens Alba August førte an i Netflix’ postapokalyptiske "The Rain" igennem tre sæsoner. Sidenhen har de to skuespillere hver især pyntet på deres respektive CV'er med titler som "Unge Astrid", "Kriger", "Stockholm Bloodbath" og "Vildmænd". De to skuespillere har også før spillet sammen i kortfilmen "Uro", hvilket viste sig som en stor fordel under optagelserne til "Bullshit".

Moovy har mødt de to skuespillere til en snak om arbejdet med netop "Bullshit". Her kommer samtalen ind på udfordringerne ved at skulle spille virkelige mennesker og at portrættere følelser, man ikke nødvendigvis selv kender. For hvordan kommer man overhovedet ind i hovedet på et menneske som Makrellen? Der skulle også dans og mere til, før Alba August og Marco Ilsø for alvor fandt deres rytme. Noget, som især instruktør Milad Alami var god til at styre. Og kan man så slippe afsted med at få sine skuespillere til at spise ulækre cocktailpølser? Dét, og meget mere, kan du blive klogere på i interviewet herunder.

I spiller begge to rockere i "Bullshit", der er baseret på skabelsen af den virkelige bande, der var en del af rockerkrigen i starten af 1980'erne. Hvad var jeres eget kendskab til rockerkrigen inden serien?

Alba August: Jeg er jo opvokset i Sverige, så jeg kendte faktisk ikke så meget til det – men det tror jeg var en fordel!

Hvad tiltrak dig så ved projektet?

Alba August: Jeg syntes, Pia var en spændende karakter. Første gang jeg læste manuskriptet, havde jeg svært ved at forstå mange af Pias følelser. Jeg var nødt til at spille scenerne for at forstå hende. Men det var spændende at spille en karakter, der er så introvert, men samtidig har masser af temperament. Det er altid en drøm at spille mennesker med masser af udvikling – her fra utryg pige til grænseløs kvinde.

Hvorfor tror du, Pia er så tiltrukket af bandemiljøet, selvom hun flere gange giver udtryk for at ville ud af det?

Alba August: Jeg tror ikke, hun er tiltrukket af bandemiljøet, men nærmere tiltrukket af fællesskabet. 

Marco Ilsø: Den frihed som bikermiljøet, og Makrellen, repræsenterer, har helt sikkert også spillet en rolle for Pia. Det var også noget, jeg selv blev tiltrukket af ved historien.

Alba August: Uden tvivl. Helt simpelt er det jo også bare, fordi hun bliver forelsket i Henning (Makrellen, red.). Det er ham, hun er tiltrukket af.

Som skuespiller må det være en kæmpe opgave, når man skal basere sin karakter og præstation på virkelighedens mennesker. I har haft diverse arkivmaterialer tilgængelige, og nogle af karaktererne er stadigvæk i live. Hvordan var jeres research til rollerne?

Marco Ilsø: Det første, jeg så, var Makrellens legendariske interview (DR-interview fra 1984, red.), som også blev hans død. Der er ikke så meget materiale om ham i de unge år, så den research jeg gerne ville lave – snakke med pårørende og lignende – var ikke mulig. Så min hovedkilde var bogen om Bullshit ('Bullshit - fortælling om en familie' af Camilla Stockmann og Janus Køster-Rasmussen, red.) som en genvej til at komme ind i hovedet på Makrellen. 

Men det er kun optagelsen af hans sidste interview, hvor jeg direkte kunne bruge, hvad slutproduktet af dette menneske er blevet til. Jeg måtte selv finde ud af, hvordan jeg fik min karakter til at passe ind i rockermiljøet.

Makrellen er meget styret af følelser og impulser. Især en kampgejst og egen retfærdighedssans driver ham. Hvordan er det at spille i de følelser hele tiden?

Marco Ilsø: Det er bare at være som mig selv. Ej, ha ha! Det syntes jeg var fedt. Det er blevet normalt at gemme sine følelser og holde tingene inde, så det var befriende at spille en, der sagde lige nøjagtig, hvad han følte og tænkte.

Jeg var ret overrasket over, hvor unge de her mennesker i miljøet er. Flere af dem er kun i starten af tyverne, og nogle yngre. Hvordan var det for jer at skulle skabe autenticitet omkring de her unge mennesker, der sætter sig i respekt og skaber deres egen levevej?

Marco Ilsø: Det var klart en fordel, at jeg selv er lidt ældre. Men som 29-årig er det jo ikke ligefrem, fordi jeg føler mig langt fra en 23-årig, som Makrellen var. Der er en masse teknik i at tage rummet i scenerne sammen med resten af Bullshit-banden.

Alba August: Ofte er det jo heller ikke noget, man selv skal spille. Det er noget, de andre i rummet skal spille, og så kan man selv være i det.

Marco Ilsø: Som jeg huskede Makrellen i min research, var det heller ikke ham, der råbte højest. Han var altid meget fattet. Og det er jo et problem, når man er i en rockerklub, hvor alle råber højt. Så der var en balance i at finde ham, der som lederen kan råbe højest, men også lytte og få andre til at dæmpe sig, når det gælder. Ikke nemt, men resten af det virkelig gode hold gjorde klart min opgave lettere.

Hvad med dig, Alba? Pia lever jo rent faktisk i dag. Brugte du hende som kilde?

Alba August: Jeg har faktisk ikke mødt hende endnu. Men der var nogle interviews, jeg brugte. Jeg ville ikke imitere mennesket, men nærmere spejle mig i nogle karaktertræk. Men apropos det med at være højlydt og voldsom, så var det noget, jeg kæmpede med. Det er ikke noget, jeg selv har erfaringer med, så der var en udfordring i at gøre det troværdigt. Men det var virkelig fedt at få lov til at...

Marco Ilsø: At slå?! Ha ha.

Alba August: Ha ha! At få lov til at give slip. Råbe og skrige, give en lussing og sådan.

I kender hinanden fra tidligere projekter og har en masse dramatiske scener sammen i "Bullshit". Hvordan var det for jer at arbejde sammen?  Var der nogle særlige tiltag for at skabe kemi mellem Makrellen og Pia?

Alba August: Vi havde intimitetsprøver og øvelser inden, men det var ikke så meget en følelse af, vi skulle spille. Det var nemt bare at være sammen.

Hvad gik de øvelser ud på?

Marco Ilsø: Nå ja! Det havde jeg lykkeligt glemt. Men vi skulle eksempelvis danse.

Alba August: Ja, det var vist en hel uge, vi dansede sammen.

Marco Ilsø: Alba og jeg kender hinanden fra 'Uro' (kortfilm fra 2018, red.), så vi kendte hinanden godt i forvejen. Vi havde god forberedelsestid, hvor vi skulle kigge hinanden dybt i øjnene og lignende. Alba er så god at arbejde sammen med, for hun er så nem at arbejde sammen med, og flowet kører bare. Vi kan teste idéer og grænser af sammen på settet. 

Alba August: Jeg tror også bare, kemien er der, eller så er den ikke. Det er svært at fake. Når den så er der, bliver alt meget lettere. Øvelserne gav os adgang til hinanden på en rar måde.

Lad os snakke lidt om miljøet og tidsbilledet i 1980'erne. Der er skovsnegle på overlæben, svenskergarn og højt hår. Hvordan var det at træde ind i en ældre tid?

Marco Ilsø: Fantastisk! Det var så fedt! Alle dem, der har arbejdet på set med at skabe dekorationer, kostumer osv., gjorde det fuldstændig fantastisk. Når man kommer ind på sådan et set iført kostume og hår, og alt spiller, så er man bare i dét. Man skal ikke gøre noget for at leve sig ind i tidsånden, for den eksisterer på forhånd. 

Marco, der er en scene hvor du skal spise nogle ulækre cocktailpølser fra dåse. Var det ægte?

Marco Ilsø: Det var ægte, og det er det mest ulækre, jeg nogensinde har gjort. Det var ikke rigtige cocktailpølser, som vi kender dem, men det er noget, der ligner, fra Estland. Under scenen guider han (instruktøren Milad Alami, red.) mig, og han får mig til at spise flere og flere og endda drikke vandet! Det var sgu nærmest den sværeste scene at lave! Ha ha.

Milad Alami har sagt, det er en miniserie udtænkt som en forlænget spillefilm. Hvordan var det at arbejde på set med Milad Alami som instruktør?

Alba August: Virkelig let. Han gjorde det så nemt for os skuespillere og mærkede vores impulser, som vi kunne være i. Han er ikke bange for at prøve forskellige muligheder.

Marco Ilsø: Hvis ikke dén bedste, så er han i hvert fald en af de bedste, jeg nogensinde har arbejdet sammen med.

Alba August: Samme her! 

Marco Ilsø: Den frihed, Milad har givet os, og den tryghed, han har skabt, var helt vild. Vi tre havde en samlet følelse af, hvornår noget ikke føltes rigtigt, og det var Milad virkelig god til at reagere på. Der er mange gange som skuespiller, man ikke er tilfreds med sin repliklevering, selvom den er i kassen, men Milad lod sig ikke bare nøjes, hvis der var en følelse af, at scenen kunne blive endnu bedre. Milads måde at arbejde på er en, jeg vil bestræbe mig på at opnå igen.

Alba August: Det er Milads styrke. Han skaber tillid og giver frihed til os som skuespillere. Man får lov til at eje karaktererne.

Der er nogle stereotypiske kønsroller i form af aggressive mænd, som forsørgere, og kvinderne i hjemmet, som er mere passive. Var portrættering af dynamikken mellem køn noget, I snakkede om?

Marco Ilsø: Vi prøvede at være så tidstro som overhovedet muligt. Vi gik ikke op i det som sådan, fordi vi ville skabe et autentisk billede af tiden, historien foregår i. Så de kønsroller, som var dengang, holdt vi os til. For det er også vigtigt at vise, hvordan det var engang.

Alba August: Ja, det er super vigtigt ikke at romantisere. Vi afbildede det troværdigt, som også giver plads til at lytte og lære. Det vigtige er at finde kompleksiteten i karaktererne. 

Der er både elementer af coming-of-age, historisk krimifortælling, romantik og mere i "Bullshit". Hvad er de tematiske overskrifter, som I håber seerne tager til sig?

Alba August: For mig er det idéen om at finde sin egen identitet og et fællesskab. Og så er det jo virkelig bare en god romantisk kærlighedshistorie – ligesom 'Titanic'! Ha ha.

Marco Ilsø: Fællesskabet er det vigtigste. Hvor fedt det kan være, men også de konsekvenser det har for disse unge mennesker. Det har skabt en masse godt for dem som samfundets udskud, men kommer også med dødelige konsekvenser. Mest af alt håber jeg bare, at seerne bliver opslugt af serien og fordyber sig i universet.

"Bullshit" kan ses nu på Prime Video.

Kommentarer

Interview med Alba August og Marco Ilsø fra rockerserien "Bullshit": Fællesskabet var det vigtigste

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen