Anmeldelse: Hunters – Sæson 1 (Amazon Prime)

"Hunters" starter lovende med sin sorthumoristiske nazijagt, men løber ind i problemer, når den skal balancere det dramatiske og samtidig holde spændingen oppe.

Efter succeserne med sine banebrydende, sociokulturelle gyserfilm "Get Out" og "Us" er Jordan Peele nu tilbage. Denne gang som producer på Amazon Prime-serien "Hunters", der lige er landet på tjenesten. Interessen fanges både af præmissen om en gruppe jøder, der dræber nazister, men især også grundet det faktum, at selveste Al Pacino har en stor rolle – i én af hans langvarige karrieres få optrædener i en tv-serie. Desværre er Amazon og Jordan Peeles seneste skabning en frustrerende oplevelse, som aldrig rigtig imponerer.

Året er 1977, og 19-årige Jonah (Logan Lerman) nyder at ryge sig skæv med sine venner, mens han er nervøs ved ideen om kontakt med kvinder. Men da hans bedstemor pludselig bliver dræbt, bliver teenageren opsøgt af Meyer (Al Pacino). En jøde, der ikke blot var tæt med bedstemoren, men desuden har dannet en gruppe af jægere, som jagter nazister, der lever i skjul i USA. Med målet om at skaffe retfærdighed for de seks millioner jøder, der omkom under anden verdenskrig.

I starten virker det som om, at serieskaber David Weil søger at genskabe balancen mellem det dramatiske, mørke og komiske som set i Quentin Tarantinos "Inglourious Basterds". Og det starter da også lovende med humoristiske indslag og brud af den fjerde væg. Castet er veloplagt, hvor alle som én er fremragende i deres roller. Især Pacino, Lerman, Dylan Baker og Jerrika Hinton gør skarp figur. Også selvom serien til tider minder lidt for meget om Amazons lignende tv-serie "The Boys", hvis grundpræmis bliver genbrugt her. Men efter de første to afsnit løber "Hunters" ind i store problemer.

Første problem er længden. "Hunters" føles som en serie på fem afsnit, der kunstigt forlænges til det dobbelte. Dette resulterer i en række scener, der ikke bidrager til historiens fremgang. De mange flashbacks er udmattende, hvor enkelte af dem blot gentager, hvad publikum allerede har fået at vide, imens hånden holdes under de talrige afsløringer. En skam, da fortællingen ellers indeholder sekvenser af spitzenklasse kvalitet, såsom med Jonahs moralske kvaler og udforskningen af Meyers etiske beslutninger som nazidræber.

Problem nummer zwei er tonen. "Hunters" vil gerne fortælle om, hvor forfærdelige koncentrationslejrene var, og det traume, det har påført det ældre ægtepar Murray (Saul Rubinek) og Mindy (Carol Kane). Samtidig bruges der tid på nazisten Biff, der er en højtstående politiker i Washington, hvis historie tangerer parodi af en nazi-infiltrator. Balancen er lige så rodet som en fuld onkel til en bar mitzvah, hvilket er synd for de oprigtigt morsomme, mørke og triste indslag. Generelt hersker der en underlig følelse af, at serien både er respektløs og respektfuld overfor sit emne og sin historiske skildring.

Oplevelsen bliver reddet hjem fra afsnit syv og fremad, så "Hunters" rammer stadig overvejende plet. Det er ærgerligt med længden og tonens mangel på balance, da castet leverer en fremragende indsats. Der er sjov, ballade og grusomt mørke i selskab med Al Pacino som charmerende nazijæger – samt et par solide overraskelser hen mod slutningen. Det kræves dog, at der ses bort fra de talrige problemer, som serien ellers har.

Anmeldelsen er baseret på hele første sæson, som kan ses på Amazon Prime.

Hunters – Sæson 1 (Amazon Prime)