Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★0

    I min verden er Rage ellers max til 2/10. The Party brød jeg mig heller ikke synderligt om. Tror bare ikke Sally Potter er min kop te.

    David Lund 3-04-18 21:19

  • ★★★★★★0
    • The Gold Diggers, 4/10
    • Rage, 7/10
    • Ginger & Rosa, 8/10
    • The Tango Lessons, 8/10
    • Yes, 8/10
    • The Party, 8/10
    • The Man Who Cried, 9/10
    • Orlando, 9/10

    Jeg kan godt lide hende :) - du skal dog ikke snyde dig selv for Orlando, den er helt suveræn. Det kan jeg se, at The Man Who Cried også er, men den kan jeg faktisk ikke huske...

    Guldager 3-04-18 21:27

  • ★★★★★0

    Orlando har flere snakket godt om, så den giver jeg klart en chance en dag!

    David Lund 3-04-18 22:00

  • ★★★★★★0

    Jeg har kun set The Man Who Cried og udover at jeg INTET husker af den, ikke engang at jeg havde set den, så har jeg "kun" rated den 6/10. Okay, det er over gennemsnittet, men mere fik jeg åbenbart ikke ud af den. Det er så måske også 15-18 år siden jeg har set den. I dag kunne det jo godt være, at jeg ville finde den bedre (eller værre?)

    T. Nielsen 3-04-18 22:07

  • ★★★★★★0

    The Greatest Story Ever Told (1965)

     

    Instruktør George Stevens’ forsøg på at omsætte Jesus’ liv og levned til en episk storfilm er prisværdigt og visuelt er det også en produktion, der er fantastisk at se på.

    Man skal selvfølgelig leve med en meget hvid og blåøjet Jesus i skikkelse af Max von Sydow, en Charles Heston som Johannes Døberen og andre kendte stjerner i større eller mindre roller, som man set med dagens øjne nok vil synes passer ret dårligt ind. Men der spilles dog generelt overbevisende.

    Man skal dog nok også indfanges af stemningen, filmen forsøger at skabe en ofte afdramatiserende følelse i en del scener, for ikke at falde helt af undervejs, i en historie der mangler dramatisk fremdrift. Noget der i starten ikke betyder så meget, næsten tværtimod. Men med en lang spilletid bliver det mere og mere generende som filmen skrider frem.

    Man kan måske også nemt kritisere den for at være ret sort og hvid, i dens fremstilling af mennesker, men det er nok bare en del af præmissen. I bund og grund er det egentlig en historie om et menneske der sælger en ide, en livsfilosofi og som via martyrdøden bliver større end sit eget liv. Som med flere andre filmatiseringer om Jesus’ liv, så understøttes dette dog ofte ikke ret meget, filosofien er enten købt på forhånd eller også er man imod den og ham. Men uanset, så er det stadig og vil forsat være en både fascinerende og kulturelt vigtig fortælling.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 4-04-18 08:34

  • ★★★★★★0

    Så længe jeg lever (2018)

     

    Rasmus Bjerg er den helt store oplevelse, som dansktopsangeren og rebellen John Mogensen. Jeg skal gerne erkende, at jeg egentlig ikke kender ret meget til John Mogensen, ser man bort fra musikken. Så om Bjerg rammer ham tæt tør jeg ikke sige. Men den rolle han spiller, den rammer han så helt igennem fantastisk, indlevende og menneskeligt ægte at hvis der ikke regner priser ned over ham, er der ingen retfærdighed til.

    Jeg synes så det trækker ned at instruktør Ole Bornedal har en tendens til at sætte næsten hver en scene på en dramatisk spids, så tragedien udpensles lidt rigeligt til min smag. Samtidig er der tiltag, som måske nok skaber en følelsesmæssig pondus, skænker man dem ikke for mange tanker, men som jeg synes understøttes svagt.

    Når den voksne John Mogensen snakker med sit eget jeg fra barndommen er det nemt at se ideen med dette. Jeg ser bare ikke en nødvendighed i at dette skulle være et fikspunkt, som Mogensen absolut søger tilbage til og på den måde, kan det godt virke som et billigt tricks i mine øjne. Historien er ellers i sig selv interessant nok, også selv om Bornedal er beskyldt for at digte lige vel rigeligt.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 4-04-18 09:05

  • ★★★★★★1

    Elle (2016)

     

    Instruktør Paul Verhoeven serverer en særegen thriller, der ikke er bange for at blive kontroversiel og provokerende. Filmisk er det, hvis ikke stor kunst, så rigtigt godt håndværk og med en fortælling der dykker snedigt ned i mennesket og de ofte forunderlige skikkelser vi præsenteres for.

    Det er ikke en sympatisk og varm film og den er ofte nok også mere interessant end egentlig god. Jeg kom i øvrigt flere gange ofte til at tænke på, at dette kunne godt have været en film af Michael Haneke eller for ham. Verhoeven’s stil er dog langt mere svulstig og ”in-your-face”.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 4-04-18 10:28

  • ★★★★★★0

    Lion (2016)

     

    Der er gode pointer, en meningsfyldt historie og det er såmænd også både rørende, vedkommende og gør os samtidig opmærksom på børns vilkår i fattige lande. Men stor kunst er det ikke og det er en film, hvor jeg ofte tænkte om en dokumentar om den sande fortælling bag ikke havde været bedre?

    Det er naturligvis svært ikke at blive rørt af en beretning om en om den lille indiske dreng, der bliver væk fra sin fattige familie, siden adopteres af en australsk familie, for som voksen at forsøge at genfinde sin egen familie igen.

    Man skal i hvert fald være en ualmindelig kold skid, hvis den efterlader en helt uden at blive lidt ramt. Men den del gør den så også ret forudsigeligt og nemt, da det er indbygget i fortællingen, næsten uanset filmisk niveau. Et niveau som er solidt, men heller ikke mere.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 4-04-18 10:52

  • ★★★★★★0

    It (2017)

     

    Jeg husker jeg så Tv-udgaven af denne Stephen King filmatisering, da den kom frem og fandt den god, lige indtil slutningen som forekom mig ret plat. Jeg har ikke set den siden, så hvordan den ville virke i sin helhed dag aner jeg ikke.

    Denne nye spillefilmsudgave er så ”kun” en filmatisering af den første halvdel. Derfor præsenteres vi ikke for endnu en plat slutning, hvis de altså ikke lykkes med noget bedre, når del to kommer.

    Men altså, denne nye udgave af ”It” er teknisk ret flot og som sådan vellykket i sine forsøg på at virke skræmmende. Selv chokeffekterne forekommer mig egentlig ret fine, selv om det er et billigt tricks til at få publikum til at hoppe i sædet med.

    Men trods den ros jeg eventuelt kan smide efter filmen som horror, så er gyset dog indrømmet for overdreven og overnaturlig til at forekomme mig ægte uhyggeligt, i en stor del af sine scener.

    Historien lever så også ofte mere i kraft af sit unge cast og deres sammenhold. Selv om det er en form for ”coming-of-age” vi ofte har set, senest i serien ”Stranger Things”, så fungerer det stadig fortrinligt, som beretning om tiden mellem barndom og voksen, tabet af uskyld og drømmene om det liv man ønsker.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 4-04-18 11:15

  • ★★★★★★0

    Shanghai Joe (1973)

    En spøjs omgang spaghettiwestern med kung-fu og mærkelig dubbing, som overraskende nok, taler en del om racisme, da vores helt ankommer fra Kina og bliver mødt med modstand fra alle de fæle hvide mennesker, men finder kærligheden i form af en mexicansk pige, som selvfølgelig ikke er racist.

    Filmen har nogle ret sjove actionscener og vores helt kan selvfølgelig det hele på den halve tid, fordi han har studeret den hemmelig kunst, yoga(?), hvilket har forvandlet ham til en superhelt. Dog er den en anelse for lang og er ikke specielt godt sammensat - der manglede muligvis en scene i den udgave vi så, men overall var jeg underholdt.

    Nå ja, så var der en virkelig sær throwaway-dialog af nogle damer, som taler om at de også har ret til at blive tilfredsstillet, som slet ikke har noget som helst med resten af filmen at gøre.

    Zero Cool 4-04-18 11:17

  • ★★★★★★0

    Airport '77 (1977)

     

    Højt at flyve og dybt at falde, så denne gang ender vi naturligvis under vandet. I denne tredje ombæring af flykatastrofefilm, ender det supermoderne luksusfly vi er med i nemlig på bunden af havet efter et mislykket kupforsøg.

    Den ide er i og for sig sjov nok, til at skabe både spænding og intensitet. Men det kræver altså både at den fortælles bedre, mere originalt og at filmens persongalleri er langt mere spændende, end blot de skabeloner vi præsenteres for.

    Det sagt, så er filmen overraskende fin rent teknisk og den har en ret utroligt cast af store stjerner og kendte ansigter. De kan så ikke ændre på at det hele forekommer meget samlebåndsagtigt og forudsigeligt.

     

    Bedømmelse: 5/10

    T. Nielsen 4-04-18 11:23

  • ★★★★★★1

    Shanghai Joe (1973)

    En spøjs omgang spaghettiwestern med kung-fu og mærkelig dubbing, som overraskende nok, taler en del om racisme, da vores helt ankommer fra Kina og bliver mødt med modstand fra alle de fæle hvide mennesker, men finder kærligheden i form af en mexicansk pige, som selvfølgelig ikke er racist.

    Filmen har nogle ret sjove actionscener og vores helt kan selvfølgelig det hele på den halve tid, fordi han har studeret den hemmelig kunst, yoga(?), hvilket har forvandlet ham til en superhelt. Dog er den en anelse for lang og er ikke specielt godt sammensat - der manglede muligvis en scene i den udgave vi så, men overall var jeg underholdt.

    Nå ja, så var der en virkelig sær throwaway-dialog af nogle damer, som taler om at de også har ret til at blive tilfredsstillet, som slet ikke har noget som helst med resten af filmen at gøre.

    Den lyder i hvert fald som god spas! Jeg fik helt lyst til at se den, efter din beskrivelse.

    T. Nielsen 4-04-18 11:25

  • ★★★★★★1

    Loving (2016)

     

    Instruktør Jeff Nichols’ fortæller en historie med en tematik af en slags vi har set mange gange før, i historien om et ægteskab mellem en hvid mand og en sort kvinde i et racistisk undertrykkende system i de amerikanske sydstater i 60’erne.

    At det er set før, bliver det naturligvis ikke mindre relevant af og det er også svært ikke at blive grebet af den der uretfærdige og samtidig magtesløse følelse som vores to hovedpersoner står med og i.

    Nichols fremstiller det hele afdæmpet, lader historien tale for sig selv uden overdreven brug af dramatiske virkemidler og det skal han have ros for. Til tider skal jeg så erkende at fortællingen forekom mig lidt lang, men det skyldes måske at jeg ikke følte der blev lagt noget til jeg ikke havde set før. Stadig en rigtig god film dog.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen 4-04-18 11:34

  • ★★★★★★0

    Detroit
    Der er både drama, intens action, uretfærdige handlinger, godt skuespil og en vildt god historie, der er lidt til den lange side.

    Den første del af filmen viser tydeligt, hvor god Kathryn Bigelow er til at lave intense actionscener. Hun er en fantastisk dygtig instruktør.

    Det er selvfølgelig ikke tilfældigt, at filmen kommer nu, og den formår både at være et historisk blik og en nutidskritik - præcis som en film skal være. Den er ikke prædikende, men gennem en meget realistisk historie får vi et indlik i (endnu) en episode i USA med raceuroligheder. Der er lavet mange film med samme tema, og lidt ligesom film om nazisternes forbrydelser (uden øvrig sammenligning), så har temaet en indbygget sympati med hhv. de sorte og nazisternes ofre. Det kan blive får meget, hvis strygermusikken går amok, og det gør den absolut ikke her. Den er holdt i den realistiske stil uden nævneværdig soundtrack.

    Jeg er ikke helt enig i længden og forholdet mellem de forskellige afsnit dog. Den er tæt på en 9'er, men ender på en:

    8/10

    Guldager 4-04-18 19:52

  • ★★★★★★0

    A Hard Day's Night
    En let komedie med The Beatles...og en virkelig dårlig film! Det tog mig ca 10 minutter at hade den, og så er det svært at komme tilbage igen.

    Humoren er virkelig ringe, skuespillet er ikke godt og det er en meget selvforherligende film. Selvfølgelg hjælper det heller ikke, at jeg ikke kan fordrage The Beatles' tidlige musik.

    2/10...den havde fået 4/10, hvis ikke der var så meget Beatles-musik i, som oven i købet kommer i nogle megatrælse scener.

    Guldager 4-04-18 20:50

  • ★★★★★1

    Elle (2016)

     

    Instruktør Paul Verhoeven serverer en særegen thriller, der ikke er bange for at blive kontroversiel og provokerende. Filmisk er det, hvis ikke stor kunst, så rigtigt godt håndværk og med en fortælling der dykker snedigt ned i mennesket og de ofte forunderlige skikkelser vi præsenteres for.

    Det er ikke en sympatisk og varm film og den er ofte nok også mere interessant end egentlig god. Jeg kom i øvrigt flere gange ofte til at tænke på, at dette kunne godt have været en film af Michael Haneke eller for ham. Verhoeven’s stil er dog langt mere svulstig og ”in-your-face”.

     

    Bedømmelse: 8/10

    Jeg er enig i din karakter og det meste af din anmeldelse. :)

    Du skriver dog, at "Elle" ofte er mere interessant end god. Hvad mener du helt præcist her?

    Jeg er helt enig i din sammenligning med Michael Haneke og ser selv "Elle" som værende en film, der temamæssigt (mht.det sadomasochistiske) lægger sig tæt op ad Hanekes "The Piano Teacher", som også har Isabelle Huppert i en meget sammenlignelig hovedrolle.

    Jeg synes dog ikke, at Paul Verhoeven lige i tilfældet med "Elle" er mere svulstig i sin eksekvering end Haneke er i "The Piano Teacher", eller svulstig i det hele taget hvis man sammenligner med Verhoevens generelle måde at lave film på. :) 

    NightHawk 4-04-18 21:11

  • ★★0

    Dan-Dream (2017)

    Jeg forsøgte virkelig at være optimistisk, men de gjorde det urimelig svært. Man ved humoren er sløj når halvdelen er "negerjokes" og det åbenbart er punchlinen på en joke, at en person er homoseksuel. Humoren i filmen er tåkrummende dovent fundet på - Frank og Casper genbruger endda jokes fra Klovn - og de to herrer kan bare ikke spille andet end karikeret udgaver af sig selv. Det virker ikke så godt når de skal prøve at veksle komedien med det alvorlige. Derudover er resten af karaktergalleriet dybt endimensionelle og komplet overdrevent karikeret - eksempelvis sniffer Peter Gantzler coke i alle scener han er med i og det er vitterligt hans eneste karaktertræk udover at være advokat. Det, at han sniffer coke, er simpelthen joken.

    Den anden dag så jeg "Undercover" (1/10) fordi jeg åbenbart er masochist. Den har C. Christensen også co-skrevet. Det er fandeme vildt, at den mand har udtænkt Tæskeholdet, Lang Fra Las Vegas, Klovn og Mandrilaftalen når han samtidig har lagt pen til seneste års flop Player, Undercover og Dan-Dream (Klovn Forever viste også en nedadgående takter).


    Kan snige mig op på 3/10 til Dan-Dream, men så er jeg også sød.

    Mikkel Abel 4-04-18 21:24

  • ★★★★★★1

    Du skriver dog, at "Elle" ofte er mere interessant end god. Hvad mener du helt præcist her?

    Den var en af de mere svære at forklare med andre ord må jeg sige:-) Lad mig starte med at slå fast, at jeg synes Elle er en GOD film!!! Blot fordi det hurtigt kan lyde som jeg argumenter imod dette måske, når jeg forsøger at sætte andre ord på. Jeg kunne måske sige, at den har nogle ideer og tematikker som jeg finder mere spændende end filmen i sig selv er. Måske kunne jeg også sige, at den ramte mig mere intellektuelt, end den ramte mine følelser. Eller at jeg fandt den bedre grundet dens karakter, ideer, tematikker eller hvad vi skal kalde dem end egentlig underholdende. Alle påstande er dog lidt firkantet. Men giver det dig eventuelt en ide om hvor jeg vil hen og hvad jeg mener? Ellers må du rive fat i mig igen:)

    Jeg er helt enig i din sammenligning med Michael Haneke og ser selv "Elle" som værende en film, der temamæssigt (mht.det sadomasochistiske) lægger sig tæt op ad Hanekes "The Piano Teacher", som også har Isabelle Huppert i en meget sammenlignelig hovedrolle.

    Jeg synes dog ikke, at Paul Verhoeven lige i tilfældet med "Elle" er mere svulstig i sin eksekvering end Haneke er i "The Piano Teacher", eller svulstig i det hele taget hvis man sammenligner med Verhoevens generelle måde at lave film på. :) 

    Først, jeg er meget enig i at Verhoeven er mere afdæmpet her, end i de øvrige af de film jeg har set af ham (jeg har set 9, så det er bedømt ud fra dette). Min sammenligning i forhold til Haneke har møntet på selve filmen her, havde Haneke stået bag. Jeg siger ikke at det ville være korrekt, det blot min tese. Naturligvis vurderede jeg ud fra de film af Haneke jeg har set (blot 5 kun), som virker mig lidt mere "sofistikeret" og "subtile" i deres virkemidler.

    Stemningsmæssigt fik jeg i øvrigt lidt samme følelse under Elle som jeg f.eks. gjorde med Hanekes Caché, uden at sammenligne de to ellers. 

    T. Nielsen 5-04-18 19:15

  • ★★★★★1

    Den var en af de mere svære at forklare med andre ord må jeg sige:-) Lad mig starte med at slå fast, at jeg synes Elle er en GOD film!!! Blot fordi det hurtigt kan lyde som jeg argumenter imod dette måske, når jeg forsøger at sætte andre ord på. Jeg kunne måske sige, at den har nogle ideer og tematikker som jeg finder mere spændende end filmen i sig selv er. Måske kunne jeg også sige, at den ramte mig mere intellektuelt, end den ramte mine følelser. Eller at jeg fandt den bedre grundet dens karakter, ideer, tematikker eller hvad vi skal kalde dem end egentlig underholdende. Alle påstande er dog lidt firkantet. Men giver det dig eventuelt en ide om hvor jeg vil hen og hvad jeg mener? Ellers må du rive fat i mig igen:)

    Jeg var heller ikke i tvivl om, at du synes det var en god film, men undrede mig blot lidt over måden, som du skrev det på i anmeldelsen. :) Men det giver rigtig god mening, det som du har skrevet her og jeg kan sagtens følge dig i, at det er en film og en karakter, som kan være svær følelsesmæssig at tage til sig og få helt ind under huden grundet hendes væremåde og lettere frastødende forhold til sex.

    "Elle" er muligvis også en film som for nogle måske vil være for konstrueret, og derved bliver distancen mellem tilskueren og filmen for stor til, at man bliver påvirket følelsesmæssigt stærkt nok. Men derfor kan man dog sagtens få en masse interessant ud af filmen alligevel. 

    Først, jeg er meget enig i at Verhoeven er mere afdæmpet her, end i de øvrige af de film jeg har set af ham (jeg har set 9, så det er bedømt ud fra dette). Min sammenligning i forhold til Haneke har møntet på selve filmen her, havde Haneke stået bag. Jeg siger ikke at det ville være korrekt, det blot min tese. Naturligvis vurderede jeg ud fra de film af Haneke jeg har set (blot 5 kun), som virker mig lidt mere "sofistikeret" og "subtile" i deres virkemidler.

    Stemningsmæssigt fik jeg i øvrigt lidt samme følelse under Elle som jeg f.eks. gjorde med Hanekes Caché, uden at sammenligne de to ellers. 

    Jeg er enig angående "Cache". Det er nogenlunde den samme stemning af ubehag, der ligger og ulmer i baggrunden hos "Elle". Men jeg vil anbefale at prøve at se Michael Hanekes "The Piano Teacher", for de to film minder endnu mere om hinanden og så vidt jeg husker, så kommer Paul Verhoeven meget tæt på Hanekes måde at instruere på. Criterion har for nyligt udgivet "The Piano Teacher" på BD og den kan varmt anbefales. :) 

    www.blu-ray.com/movies/The-Piano-Teacher-Blu-ray/181743/

    NightHawk 5-04-18 23:36

  • ★★★★★★1

    Det vil jeg gøre og tak for respons. Altid dejligt med indimellem at få lidt feedback på de grublerier til en film man kort har forsøgt at sætte ord på:-)

    T. Nielsen 6-04-18 08:04

  • ★★★★★★0

    Så It comes at Night i aftes. Det var da godt nok en skuffelse. Som at stå af i Roskilde. Hvis musikken blev skiftet ud, ville den ikke engang føles som om den skulle være bare lidt uhyggelig... Er der andre der har set den??

    davenport 6-04-18 10:49

  • ★★★★0

    Ja, virkelig glimrende film, som oveni blev bedre anden gang. Creepy film og de første 10 min er godt nok sublime. 

    Babo 6-04-18 11:23

  • ★★★★★0

    Enig med Babo. 8/10 til It Comes At Night herfra.

    David Lund 6-04-18 12:16

  • ★★★★★0

    Jeg er på 7/10 til "It Comes at Night". Lidt skuffende efter instruktørens fantastiske forrige film "Krisha".

    Kruse 6-04-18 12:27

  • ★★★★★★0

    men.... Der sker jo ikke noget... ???

    davenport 6-04-18 12:59

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen