Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★1

    wow! 
    Jeg har faktisk kun set tre film fra top 10. Så jeg har lidt at gå igang med, her den kommende tid :)

    Jeg fortrækker dog helt klart hans nyere film. En hurtig top 5 fra mig, ser nogenlunde sådan her ud:

    1. Vicky Christina Barcelona

    2. A Rainy Day in New York

    3. Match Point

    4. Annie Hall

    5. Midnight in Paris

    Hvordan med hans bøger. Jeg Hart hørt fra andre at de, modsat hans film, er ret tørre og kedelige?

    Jeg synes Woody Allens tre første bøger "Getting Even", "Without Feathers" og "Side Effects", der samlet opsummerer materiale fra 1966-1981 (og er en herlig og klukkende morsom blanding af short stories, essays og teaterstykker) er fremragende læsning, hvor man får et virkelig godt indblik i Allens humor og måde at anskue verden på. De tre bøger er også udgivet i en samlet bog "The Complete Prose of Woody Allen" (så kan du spare lidt penge) og er et must own, hvis man vil blive klogere på Woody Alllen som komiker og satiriker.

    "Mere Anarchy" fra 2007 er også en samling af essays, short stories og teaterstykker, men er modsat de tre andre bøger svingende i kvalitet. Nogle af historierne og deres jokes er sjove og velskrevet mens andre er til den tørre og overdetaljerede side. Den bog kan du sagtens springe over.

    "Apropos of Nothing" fra 2020 som er Woody Allens selvbiografi er også et must own. Her fortæller han bl.a. om opvæksten i Brooklyn, om filmbranchen og de mennesker han har arbejdet sammen med, samt sin version af konflikten med Mia Farrow. Det er en super velskrevet bog med et meget levende sprog og den er både meget morsom og rørende. Woody Allen kan dog godt blive lidt harsk i spyttet, når han omtaler Mia Farrow konflikten, men det synes jeg nu er fuldt forståeligt, når man tænker på hvor meget han har skulle finde sig i de sidste par års tid. 

    Så "The Complete Prose" og "Apropos of Nothing" kan jeg varmt anbefale at gå i gang med. :)

    NightHawk28-01-22 18:14

  • ★★★★0

    Gensyn med "Falling Down". Der er nogen rigtig gode scener, hvor Douglas' karakter flejner ud, men som jeg læste i en anmeldelse, da filmen først kom ud, er det lidt ærgerligt, at det viser sig, at han hele tiden har været et nutjob og altså ikke bare en ganske almindelig fyr, der pludselig får nok.

    7/10.

    chandler7531-01-22 17:53

  • ★★★★★★0

    at han hele tiden har været et nutjob og altså ikke bare én ganske almindelig fyr, der pludselig får nok.

    What? Har ikke set den i mange, mange år, men husker den kun som om, han er en person, der får nok...

    Guldager31-01-22 17:17

  • ★★★★0

    What? Har ikke set den i mange, mange år, men husker den kun som om, han er en person, der får nok...

    Den har jo også snart 30 år på bagen :)

    Det viser sig jo, at han

    har en restraining order overfor ekskonen, fordi han har opført sig utilregneligt og muligvis voldeligt, og vist heller ikke må se datteren. Hvilket han ignorerer fuldstændig, fordi han mener, at de stadig er en familie

    chandler7531-01-22 17:52

  • ★★★★★★0

    Leviathan (1989)

     

    Der kom indtil flere undervands sci-fic film i samme periode i 80’erne, hvoraf James Cameron’s stort anlagte ”The Abyss” er den mest kendte og også den mest kvalitative.

    Men er man til de mere rå kvaliteter, der er at finde i en mere B-filmagtig gang horror som denne, så er der habil underholdning at hente, i denne ”Alien” tilsat lidt ”The Thing” variant her.

    Peter Weller har hovedrollen i et cast af kendte ansigter, af dem man oftest ser i biroller eller mere jævne film, i en produktion der som man ofte ser i sådanne film her, er en gang stereotyper a la netop ”Alien”.

    Men de fungerer ret fint i en overraskende vellavet film, med ganske solide effekter til prisen. Jeg kan i øvrigt langt bedre lide den i dag, end dengang den kom frem, hvor mit fokus mere var på filmens mangler og svagheder, end på dens kvaliteter som god B-film af den slags som jeg i dag værdsætter højere og højere.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen31-01-22 21:19

  • ★★★★★★0

    The Tomorrow War (2021)

     

    Der er dømt action på overdrive, i dette larmende og vildt underholdende sci-fic spektakel, hvor en livligt spillende Chris Pratt spiller en videnskabsmand og tidligere soldat, der sammen med millioner af andre mennesker må rejse frem i tiden, for at bekæmpe de rumvæsener der er tæt på at udslette menneskeheden til den tid.

    Ja, det er lige så forvrøvlet som det måske lyder og sikkert lidt til og selv om det har en kerne af at vi som mennesker indimellem handler som vi gør på grund af kærlighed til vores nærmeste, så er ramasjang speederen trykket helt i bund og heldigvis for det. Der er ingen grund til at spilde plottet for mange tanker. Man kunne risikere at opdage, at man ikke kunne lide det.

    Teknisk er det godt lavet, selv om vi i dag helst vil have effekter der overbeviser os 99-100% og ikke kun 90-95 for ikke at kritisere dem og der er steder her, hvor det skinner lidt (for meget?) af cgi måske.

    Filmens ofte rodet balance mellem det alvorsfulde og det mere humoristiske og dens overlæssede billedside vil sikkert heller ikke flade i alles smag.

    Men er man til en film med et actionoverload, der nærmest hæmningsløst smider alt den kan i hovedet på dig i underholdningens navn, så skal man unde sig selv at tjekke denne ud. Jeg var i hvert fald positivt overrasket. Selv dens lidt for lange spilletid, fik aldrig fat i mig.

     

    Bedømmelse: 7/10

    T. Nielsen31-01-22 21:16

  • ★★★★★0

    The Tomorrow War (2021)

     

    Der er dømt action på overdrive, i dette larmende og vildt underholdende sci-fic spektakel, hvor en livligt spillende Chris Pratt spiller en videnskabsmand og tidligere soldat, der sammen med millioner af andre mennesker må rejse frem i tiden, for at bekæmpe de rumvæsener der er tæt på at udslette menneskeheden til den tid.

    Ja, det er lige så forvrøvlet som det måske lyder og sikkert lidt til og selv om det har en kerne af at vi som mennesker indimellem handler som vi gør på grund af kærlighed til vores nærmeste, så er ramasjang speederen trykket helt i bund og heldigvis for det. Der er ingen grund til at spilde plottet for mange tanker. Man kunne risikere at opdage, at man ikke kunne lide det.

    Teknisk er det godt lavet, selv om vi i dag helst vil have effekter der overbeviser os 99-100% og ikke kun 90-95 for ikke at kritisere dem og der er steder her, hvor det skinner lidt (for meget?) af cgi måske.

    Filmens ofte rodet balance mellem det alvorsfulde og det mere humoristiske og dens overlæssede billedside vil sikkert heller ikke flade i alles smag.

    Men er man til en film med et actionoverload, der nærmest hæmningsløst smider alt den kan i hovedet på dig i underholdningens navn, så skal man unde sig selv at tjekke denne ud. Jeg var i hvert fald positivt overrasket. Selv dens lidt for lange spilletid, fik aldrig fat i mig.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Er dybt overrasket jeg kede mig bravt med den film.

    Her er mit eget skriv 

    En ting jeg derimod ikke vil anbefale er The Tomorrow War, jebus den film er dum, jeg sad og grinte højlydt af den flere steder, det er som om der har været to manus forfatter der har ville hver deres ting.

    Og hele setuppet, jeg ku ikke stoppede med at grine under hele revealet :)

    Eneste grund til jeg reelt blev lidt nysgerrig, var Corridor Digital kiggede lidt på alien'ne i den, og de er da nok også det mest intressant men resten, haha yasus.

    Der nogen der har siddet med en checkliste.

    Rando's vi har set lidt til som sacrificer sig selv, fordui de så kan vise de kan noget.

    Token black guy

    Helten med anstrengt forhold tl sin far, mon det blir forløst... I don't know...

    The "Touching" moment, hvor Helten connecter med en person.

    Det sjoveste var dog slutningen, det virker som noget der er smidt på efterfølgende måske er det ikke, men det er der hvor, hvor man tænker er filmen ikke slut endnu? men nope, der er lige omkring en halv time tilbage, hvor man så lige kan få den der happy ending.

    Og der er en sacrifice scene mod slutningen, som er så random, især fordi man udemærket ved hvad slut scenen skal vise, så man venter blot på det her fakeout blir afbrudt 3...2...1...

    JK Simmons og Mario, har da sikkert fået en stor pose penge af Amazon, men yasus det er en dårlig film.

    Så sku jeg aligevel ha set Clear And Present Danger, men havde blot lige lyust til noget dumt... og på den plan så skuffer TMW, hvertfald ikke!

    Elwood31-01-22 21:57

  • ★★★★★★0

    Jeg har corona, så jeg har lov til at kunne lide alt.

    T. Nielsen31-01-22 22:27

  • ★★★★★★2

    Jeg har corona, så jeg har lov til at kunne lide alt.

    Det siges at gå ud over smagssansen 

    Wayne 1-02-22 08:49

  • ★★★★★★0

    The Tomorrow War (2021)

     

    Der er dømt action på overdrive, i dette larmende og vildt underholdende sci-fic spektakel, hvor en livligt spillende Chris Pratt spiller en videnskabsmand og tidligere soldat, der sammen med millioner af andre mennesker må rejse frem i tiden, for at bekæmpe de rumvæsener der er tæt på at udslette menneskeheden til den tid.

    Ja, det er lige så forvrøvlet som det måske lyder og sikkert lidt til og selv om det har en kerne af at vi som mennesker indimellem handler som vi gør på grund af kærlighed til vores nærmeste, så er ramasjang speederen trykket helt i bund og heldigvis for det. Der er ingen grund til at spilde plottet for mange tanker. Man kunne risikere at opdage, at man ikke kunne lide det.

    Teknisk er det godt lavet, selv om vi i dag helst vil have effekter der overbeviser os 99-100% og ikke kun 90-95 for ikke at kritisere dem og der er steder her, hvor det skinner lidt (for meget?) af cgi måske.

    Filmens ofte rodet balance mellem det alvorsfulde og det mere humoristiske og dens overlæssede billedside vil sikkert heller ikke flade i alles smag.

    Men er man til en film med et actionoverload, der nærmest hæmningsløst smider alt den kan i hovedet på dig i underholdningens navn, så skal man unde sig selv at tjekke denne ud. Jeg var i hvert fald positivt overrasket. Selv dens lidt for lange spilletid, fik aldrig fat i mig.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Spøg til side - jeg har heller ikke gigantiske forventninger, men satser på at jeg er enig i konklusionen; En god gang ramasjang

    Wayne 1-02-22 08:51

  • ★★★★★★0

    Det siges at gå ud over smagssansen 

    Haha præcis:)

    T. Nielsen 1-02-22 09:15

  • ★★★★★★1

    Spøg til side - jeg har heller ikke gigantiske forventninger, men satser på at jeg er enig i konklusionen; En god gang ramasjang

    Det også en god tilgang og den kommer jo også med en advarsel fra mig af. Der er personer jeg på forhånd tør påstå ikke kan lide den og det forståeligt nok. Min kammerat, lad os kalde ham don;) han vil helt sikkert finde den dårlig. 

    Egentlig er bluesbrother Elwood og jeg vel heller ikke så uenig endda. Den største forskel er vel, at jeg morede mig og han gjorde ikke. En del af hans kritik kunne vel passe på min. Jeg hugger blot ikke min kritik ud i så små fine detaljer. 

    T. Nielsen 1-02-22 09:25

  • ★★★★★0

    Tomorrow War er en film, der sikkert kunne være løftet lidt ved at blive set i biografen. Fine effekter, kedelige monsterdesigns og masser af gentagende action. Jeg er på 4-5/10.

    David Lund 1-02-22 10:22

  • ★★★★★★0

    Det også en god tilgang og den kommer jo også med en advarsel fra mig af. Der er personer jeg på forhånd tør påstå ikke kan lide den og det forståeligt nok. Min kammerat, lad os kalde ham don;) han vil helt sikkert finde den dårlig. 

    Egentlig er bluesbrother Elwood og jeg vel heller ikke så uenig endda. Den største forskel er vel, at jeg morede mig og han gjorde ikke. En del af hans kritik kunne vel passe på min. Jeg hugger blot ikke min kritik ud i så små fine detaljer. 

    Det var også sådan jeg forstod det - så den er skrevet på min liste over film der skal ses :-)

    Går det ellers godt med din corona?

    Wayne 1-02-22 11:48

  • ★★★★★★1

    Går det ellers godt med din corona?

    Jeg hører den lige ad:) Jo tak, det går en del bedre. Absolut ikke frisk, men langt friskere end hen over weekenden! 

    T. Nielsen 1-02-22 11:51

  • ★★★★★★0

    Jeg hører den lige ad:) Jo tak, det går en del bedre. Absolut ikke frisk, men langt friskere end hen over weekenden! 

    Godt at høre - du er heldigvis frisk nok til at være med her - og til at se og anmelde film ;-)

    Wayne 1-02-22 11:55

  • ★★★★★★0

    Only Angels Have Wings (1939)

     

    Instruktør Howard Hawks sætter med det samme en fortættet og fortærende stemning op, mens han som det ofte ses i hans film, lader replikkerne flyde frydefuldt.

    Historien omhandler en ung kvinde, spillet mageløst af Jean Arthur med en god blanding af eventyrlyst, sårbarhed og viljestyrke, der ankommer til en lille havneby et sted i Sydamerika. Her falder hun i selskab med et lokalt flyselskab.

    Cary Grant har i den anden hovedrolle for en tid lagt komikken på hylden og spiller stedets lidt arrogante og kyniske leder, som hun forsøger at tø lidt op.

    Der fortælles løst og løssluppen, uden at være komisk, med periodevise momenter af høj dramatik. Som så ofte før i nogle af Hawks’ store værker, beskriver han også her så smukt og enkelt, dynamikken og sammenholdet i grupper af mennesker (ofte mænd) og de komplicerede tematikker og processer, der må gemme sig bag disse.

    Det er så dejligt humant og varmt, uden at forfalde til sødsuppe, at man får lyst til at være der. Slutningen er virkelig dejlig.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 1-02-22 12:30

  • ★★★★★★1

    Blue Velvet (1986)

     

    Der er noget forstyrrende og perverteret bizart over instruktør David Lynch’s mystiske thriller, der minder om en mareridtsudgave af en Hitchcock film.

    Kyle MacLachlan spiller en ung mand, der finder et afskåret øre, hvilket ender med at bringe ham på sporet af en natklubsangerinde og får ham indblandet i en verden af rå sex, mord og vold.

    Hvad enten Lynch er ude i en udforskning af uskylden, som symboliseres i filmens uskyldige romance mellem MacLachlan og Laura Dern i rollen som politidatter, kontra menneskers mere mørke sider, en ubehagelig feberdrøm eller noget helt tredje, så males der scenegrafisk dunkelt med stærke farver og det tilsat blød romantiserende popmusik, som kun Roy Orbison kan levere den.

    Det er besynderligt og både dragende og frastødende, som kun Lynch kan gøre det.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 1-02-22 12:45

  • ★★★★★★0

    Blue Velvet (1986)

     

    Der er noget forstyrrende og perverteret bizart over instruktør David Lynch’s mystiske thriller, der minder om en mareridtsudgave af en Hitchcock film.

    Kyle MacLachlan spiller en ung mand, der finder et afskåret øre, hvilket ender med at bringe ham på sporet af en natklubsangerinde og får ham indblandet i en verden af rå sex, mord og vold.

    Hvad enten Lynch er ude i en udforskning af uskylden, som symboliseres i filmens uskyldige romance mellem MacLachlan og Laura Dern i rollen som politidatter, kontra menneskers mere mørke sider, en ubehagelig feberdrøm eller noget helt tredje, så males der scenegrafisk dunkelt med stærke farver og det tilsat blød romantiserende popmusik, som kun Roy Orbison kan levere den.

    Det er besynderligt og både dragende og frastødende, som kun Lynch kan gøre det.

     

    Bedømmelse: 8/10

    Godt skriv, Thomas - helt enig. Jeg tror også snart jeg skal se den igen.

    Så du de seneste Twin Peaks, fra 2017 - ?

    Jeg håber han kan blive ved - jeg elskede de gamle afsnit - men den seneste udgave (på trods af at den syrer totalt af flere steder) - viser at David Lynch i den grad kan endnu.

    Wayne 1-02-22 12:51

  • ★★★★★★0

    Love and Bullets (1979)

     

    Charles Bronson spiller her en strømper, i denne tidstypiske 70’erne thriller, der skal hente et kvindeligt vidne i Schweiz. Hun skal vidne mod en gangsterboss, spillet karismatisk og uforudsigeligt af Rod Steiger, der naturligvis sender en del banditter efter hende.

    Som actionthriller er det ret jævnt, men dog med et par solide og underholdende optrin, i en film der dog alligevel aldrig helt formår at levere den spænding man kunne ønske sig af plottet.

     

    Bedømmelse: 6/10

    T. Nielsen 1-02-22 13:03

  • ★★★★★★0

    Godt skriv, Thomas - helt enig. Jeg tror også snart jeg skal se den igen.

    Så du de seneste Twin Peaks, fra 2017 - ?

    Jeg håber han kan blive ved - jeg elskede de gamle afsnit - men den seneste udgave (på trods af at den syrer totalt af flere steder) - viser at David Lynch i den grad kan endnu.

    Tak Wayne.

    Jeg har ikke set de seneste Twin Peaks. Jeg har ikke helt "gidet", da jeg ikke har set den oprindelige serie siden den kørte i Tv i...Ja, hvornår var det nu det var....1990? Så den ville jeg skulle genopfiske først føler jeg og det har jeg ikke helt fundet tid eller indrømmet, lysten til (selv om jeg ret godt kunne lide den i sin tid). 

    T. Nielsen 1-02-22 13:08

  • ★★★★★★0

    Tak Wayne.

    Jeg har ikke set de seneste Twin Peaks. Jeg har ikke helt "gidet", da jeg ikke har set den oprindelige serie siden den kørte i Tv i...Ja, hvornår var det nu det var....1990? Så den ville jeg skulle genopfiske først føler jeg og det har jeg ikke helt fundet tid eller indrømmet, lysten til (selv om jeg ret godt kunne lide den i sin tid). 

    Var så lidt.

    Jeg synes ikke det er nødvendigt at se de gamle afsnit først - for Lynch tager det et helt andet sted hen. Det er mindst lige så psykadelisk som da det sluttede, men det er også mere en slags kunst-installation, med enormt flotte billeder.

    Så hvis du forventer at opleve Dale Cooper - sig Damn good coffee - så sker det ikke.

    Det er totalt syret og komplet vanvittigt, men også en størrelse der er svær at undslippe fra hvis man bliver hooked - det gjorde jeg.

    Wayne 1-02-22 13:12

  • ★★★★★★0

    Noteret

    T. Nielsen 1-02-22 14:17

  • ★★★★1

    Det siges at gå ud over smagssansen 

    Konge kommentar :-D

    S. Rico 1-02-22 16:10

  • ★★★★0

    The Tomorrow War (2021)

     

    Der er dømt action på overdrive, i dette larmende og vildt underholdende sci-fic spektakel, hvor en livligt spillende Chris Pratt spiller en videnskabsmand og tidligere soldat, der sammen med millioner af andre mennesker må rejse frem i tiden, for at bekæmpe de rumvæsener der er tæt på at udslette menneskeheden til den tid.

    Ja, det er lige så forvrøvlet som det måske lyder og sikkert lidt til og selv om det har en kerne af at vi som mennesker indimellem handler som vi gør på grund af kærlighed til vores nærmeste, så er ramasjang speederen trykket helt i bund og heldigvis for det. Der er ingen grund til at spilde plottet for mange tanker. Man kunne risikere at opdage, at man ikke kunne lide det.

    Teknisk er det godt lavet, selv om vi i dag helst vil have effekter der overbeviser os 99-100% og ikke kun 90-95 for ikke at kritisere dem og der er steder her, hvor det skinner lidt (for meget?) af cgi måske.

    Filmens ofte rodet balance mellem det alvorsfulde og det mere humoristiske og dens overlæssede billedside vil sikkert heller ikke flade i alles smag.

    Men er man til en film med et actionoverload, der nærmest hæmningsløst smider alt den kan i hovedet på dig i underholdningens navn, så skal man unde sig selv at tjekke denne ud. Jeg var i hvert fald positivt overrasket. Selv dens lidt for lange spilletid, fik aldrig fat i mig.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Havde egentlig afskrevet den på grund af mange dårlige anmeldelser. Men når du nu er så positiv, så tænker jeg at give den en chance.

    S. Rico 1-02-22 16:11

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen