Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★★★0

    Men vi fik denne fine scene ud af det: www.youtube.com/watch :)

    :-)

    T. Nielsen 7-02-22 12:23

  • ★★★★★★1

    Champion (1949)

     

    Dette boksedrama og film-noir åbner med et af de bedste og mest mindeværdige skud set på film og filmen lukker og slukker lige så hjemsøgende og mørkt.

    Mellem dem giver Kirk Douglas som så ofte før, en helt fantastisk præstation som et menneske, der via boksningen kæmper sin vej mod toppen, mens han menneskeligt falder længere og længere mod bunden, i et stærk fortælling om menneskers behov for anerkendelse, men også til at destruere og ødelægge alt det, der egentlig betyder noget for en.

    Der er lidt med tonen undervejs i filmen, hvor jeg synes den svinger lidt meget og bliver for munter, til resten af filmens forsøg på traume og historien overrasker ikke det store.

    Men turen med Douglas ofte egoistiske karakter, bliver alligevel mere og mere intimiderende og menneskeligt vedkommende.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 7-02-22 12:24

  • ★★★★★★1

    Home Alone (1990)

     

    Da jeg så ”Alene Hjemme”, dengang den kom ud, var det en af de film jeg har grint med over. For nylig tænkte jeg, at det kunne være sjovt med et gensyn sammen med mine to piger.

    Her kunne jeg konstatere, at filmen holder sig pænt endnu, i hvert fald for mig. Min den mindste på 6 år, grinte ikke meget, men bekymrede sig om, mon de to tyve kom til skade i virkeligheden. Jeg måtte forsikre hende om, at det var tricks og der ikke skete dem noget alvorligt.

    Den store på 8 år grinte en del, men mindre end forventet og skulle vist lige afkode, den tegneserievold der bydes på. Selvsagt grinte hun mest af flere ting i det klimaks der i sin tid gjorde filmen kendt. Et klimaks der for mig var overraskende kort, modsat af hvad jeg husker det.

    Men inden der, synes jeg alligevel filmen rammer en sådan god stemning af klassiske dyder, der gør den til en god traditionsrig julefilm (jo jo, komplet med glasskår i fødderne. Mere julet bliver det sgu ikke!) og så er Macaulay Culkin bare perfekt i hovedrollen. Jeg overvejer at se efterfølgeren, selv om jeg mindes den som en film jeg ikke var så vild med i sin tid.

     

    Bedømmelse: 7/10

    Når en +32 år gammel film stadig får mig til at klukke af grin - selvom jeg måske har set den 15 gange, og ved præcist hvad der sker om et øjeblik og bare venter på det. Så fortjener den 9/10

    Jeg sammenligner den med Tom & Jerry - de to skurke ville jo være døde og begravet mange gange hvis man skulle tage det alvorligt. Børn skal have en vis alder for at kunne kapere det - så jeg forstår din datter fuldt ud.

    Det er en ren klassiker, hvis nogen skal være det. 

    2'eren har lidt af det samme, men mister lidt originalitet på gentagelserne. Den er en 8/10 i min bog.

    Men de skal ses til jul, hvor man er i den rigtige stemning :-)

    Wayne 7-02-22 12:29

  • ★★★★★★0

    Når en +32 år gammel film stadig får mig til at klukke af grin - selvom jeg måske har set den 15 gange, og ved præcist hvad der sker om et øjeblik og bare venter på det. Så fortjener den 9/10

    Jojo, men det du der beskriver er jo tydeligvis klimaks og hvad er det, 10 minutter ud af den samlede spilletid? Skulle jeg vurdere dette alene, ville jeg da bestemt rate den højere:-)

    P.S. Mine børn kan godt lide Tom & Jerry;-) Jeg fik også kaldt det tegneserievold, men burde have skrevet tegnefilmsvold.

    T. Nielsen 7-02-22 12:33

  • ★★★★★★0

    Jojo, men det du der beskriver er jo tydeligvis klimaks og hvad er det, 10 minutter ud af den samlede spilletid? Skulle jeg vurdere dette alene, ville jeg da bestemt rate den højere:-)

    P.S. Mine børn kan godt lide Tom & Jerry;-)

    Jeg synes at filmen bygges pænt op - det er på en måde troværdigt at Kevin bliver "glemt" hjemme - og at den ikke skulle være "julet" synes jeg er forkert jvf. historien om den ensomme mand og barnebarnet. Så der er klart et budskab, pakket ind i alle løjerne.

    For mig er det også den helt perfekte Kevin, som er Palle alene i verden - og synes det er det fedeste, til en start.

    Wayne 7-02-22 12:38

  • ★★★★★★0

    House of Usher (1960)

     

    ”Ondskabens Slot” er en forstyrrende og stemningsfuld gotisk horrorfilm af instruktør Roger Corman, bygget på en novelle af Edgar Allen Poe, der med sit enkle og visuelt udtryksfulde setup, skaber en trykkende atmosfære af noget uforklarligt.

    Historien om den unge mand, der ankommer til et ensomt og dystert beliggende palæ, for at besøge sin forlovede og mødes af en gådefuld hushovmester og hendes excentriske bror (i skikkelse af altid karismatiske Vincent Price), står fri til fortolkning og der er nok at tage fat på i dens fortælling om familie, pyskisk sygdom og et sært skælvende hus.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 7-02-22 12:50

  • ★★★★★★1

    Jeg synes at filmen bygges pænt op - det er på en måde troværdigt at Kevin bliver "glemt" hjemme -

    Bestemt!

    at den ikke skulle være "julet" synes jeg er forkert jvf. historien om den ensomme mand og barnebarnet. Så der er klart et budskab, pakket ind i alle løjerne.

    Var den henvendt til mig, for jeg kaldte det da netop en julefilm?

    T. Nielsen 7-02-22 12:51

  • ★★★★★★1

    Var den henvendt til mig, for jeg kaldte det da netop en julefilm?

    Fik i skyndingen læst din kommentar - Mere julet bliver det sgu ikke! - som Men julet bliver det sgu ikke!

    My bad. Undskyld ;-)

    Gætter på at mine børnebørn - to piger på 6 og 4 år ville have det præcist som din yngste.

    Wayne 7-02-22 12:58

  • ★★★★★0

    Jeg kan ikke grejer hvorfor, men det irriterer mig lidt, at du kun giver Home Alone 7/10, T. Nielsen! Jeg giver den selv 8/10, så vi kan jo nærmest ikke ligge tættere. Nogle gange er der åbenbart bare en verden til forskel fra 7/10 til 8/10 =)

    David Lund 7-02-22 15:41

  • ★★★★★★0

    Jeg kan ikke grejer hvorfor, men det irriterer mig lidt, at du kun giver Home Alone 7/10, T. Nielsen! Jeg giver den selv 8/10, så vi kan jo nærmest ikke ligge tættere. Nogle gange er der åbenbart bare en verden til forskel fra 7/10 til 8/10 =)

    I don’t aim to please:-)

    Måske fordi 8/10 føles som film der er med fløde og dem med 7/10 som er de blot en af mange?

    T. Nielsen 7-02-22 15:56

  • ★★★★0

    Jeg er enig med Thomas. 8/10 lyder alligevel for meget til den film siger min fornemmelse. 

    Babo 7-02-22 16:03

  • ★★★★★★0

    Jeg er enig med Thomas. 8/10 lyder alligevel for meget til den film siger min fornemmelse. 

    Fordi det er for meget for en julekomedie?

    Wayne 7-02-22 16:43

  • ★★★★0

    Fordi det er for meget for en julekomedie?

    :D

    Babo 7-02-22 16:58

  • ★★★★★★0

    Fordi det er for meget for en julekomedie?

    Der er for lidt glasskår i fødderne;)

    T. Nielsen 7-02-22 17:25

  • ★★★★★★0

    Der er for lidt glasskår i fødderne;)

    Til gengæld bliver der ristet en isse, og varmet nogle fingre - og mange flere fine ting :-D

    Wayne 7-02-22 17:28

  • ★★★★★★0

    Til gengæld bliver der ristet en isse, og varmet nogle fingre - og mange flere fine ting :-D

    Ja det er korrekt. Meget julet faktisk! 

    T. Nielsen 7-02-22 18:05

  • ★★★★★★0

    Ja det er korrekt. Meget julet faktisk! 

    Hey - og kælket ned ad trappen - se selv, nu er du nødt til at hæve den til mindst 8/10

    Wayne 7-02-22 18:14

  • ★★★★★★0

    Hey - og kælket ned ad trappen - se selv, nu er du nødt til at hæve den til mindst 8/10

    7/10 er fint. Det er jo bare en julefilm;-P

    T. Nielsen 7-02-22 18:26

  • ★★★★★0

    Er der slet ikke glasskår i fødderne i den film? Det er egentlig ret ærgerligt. Og underligt nu når det er en julefilm. Jeg må til at revurdere hvad julefilm egentlig betyder. Igen.

    David Lund 7-02-22 18:30

  • ★★★★★★0

    Er der slet ikke glasskår i fødderne i den film? Det er egentlig ret ærgerligt. Og underligt nu når det er en julefilm. Jeg må til at revurdere hvad julefilm egentlig betyder. Igen.

    David for satan - læs hvad Thomas skriver; 

    "Men inden der, synes jeg alligevel filmen rammer en sådan god stemning af klassiske dyder, der gør den til en god traditionsrig julefilm (jo jo, komplet med glasskår i fødderne. Mere julet bliver det sgu ikke!)"

    Wayne 7-02-22 18:54

  • ★★★★★0

    David for satan - læs hvad Thomas skriver; 

    "Men inden der, synes jeg alligevel filmen rammer en sådan god stemning af klassiske dyder, der gør den til en god traditionsrig julefilm (jo jo, komplet med glasskår i fødderne. Mere julet bliver det sgu ikke!)"

    Okay okay - synes også det var liiidt underligt, nu når det er en julefilm.

    David Lund 7-02-22 19:19

  • ★★★★★★0

    Okay okay - synes også det var liiidt underligt, nu når det er en julefilm.

    Præcist ;-)

    Wayne 7-02-22 19:24

  • ★★★★★★1

    Reacher (Sæson 1)

     

    Alan Ritchson er bøffet godt op og virker stor som en bjørn, i rollen som den mystiske Reacher, der rodes ind i en mordsag, da han ankommer til en lille flække et sted i USA. Selvsagt er det ikke helt tilfældigt han er der og selvsagt er det ikke bare en helt almindelig mordsag.

    Er man til en lidt frisk tone og til tider spændende omgang knofedt og en historie, der foldes fint ud i løbet af sæsonen, så kan man roligt springe på.

    Stilen kan sine steder blive lidt monoton og helt så overraskende og medrivende, som sådanne action- og spændingsserien kan blive, bliver det måske aldrig helt. Måske fordi det på karaktersiden føles en anelse mindre vedkommende.

    På den måde er min rating også til den lidt friske side. Men der var noget i serien, der trak gevaldigt i mig for at se videre og der var alligevel et eller andet jeg godt kunne lide, i Reacher’s lidt naive og blødt charmerende væsen, tilsat intelligens og vid.

     

    Bedømmelse: 8/10

    T. Nielsen 9-02-22 12:46

  • ★★★★★★0

    Reacher (Sæson 1)

     

    Alan Ritchson er bøffet godt op og virker stor som en bjørn, i rollen som den mystiske Reacher, der rodes ind i en mordsag, da han ankommer til en lille flække et sted i USA. Selvsagt er det ikke helt tilfældigt han er der og selvsagt er det ikke bare en helt almindelig mordsag.

    Er man til en lidt frisk tone og til tider spændende omgang knofedt og en historie, der foldes fint ud i løbet af sæsonen, så kan man roligt springe på.

    Stilen kan sine steder blive lidt monoton og helt så overraskende og medrivende, som sådanne action- og spændingsserien kan blive, bliver det måske aldrig helt. Måske fordi det på karaktersiden føles en anelse mindre vedkommende.

    På den måde er min rating også til den lidt friske side. Men der var noget i serien, der trak gevaldigt i mig for at se videre og der var alligevel et eller andet jeg godt kunne lide, i Reacher’s lidt naive og blødt charmerende væsen, tilsat intelligens og vid.

     

    Bedømmelse: 8/10

    8/10 er en pæn karakter for en serie - og man går jo aldrig helt galt af en rask gang kno til hage/mellemgulv action :-D

    Jeg er så meget på at komme igang med den.

    Wayne 9-02-22 12:55

  • ★★★★0

    Hvordan er Reacher serien i forhold til Jack Ryan serien med John Krasinsky?

    S. Rico 9-02-22 13:16

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen