Moovy Exclusive: Interview med "Loki"-produceren Kevin Wright

Vi har talt med en af hovedarkitekterne bag den enormt populære MCU-serie, som netop har kickstartet sin 2. sæson.

Som den første af Marvels mange succesfulde serier (herunder "WandaVision", "Moon Knight", "Hawkeye", "Ms. Marvel" og "She-Hulk: Attorney at Law") har "Loki" fået en 2. sæson, som blev skudt i gang i sidste uge på Disney+. Men det kommer ikke som nogen overraskelse, at "Loki" får endnu en sæson à seks afsnit, for seriens første årgang blev et megahit blandt både anmeldere og fans, og den sikrede sig tilmed hele seks prestigefyldte Emmy-nomineringer.

Efterspørgslen på mere Marvel-spas om Thors drilske halvbror har været enorm, og her godt to år efter den første sæsons gribende cliffhanger vender Tom Hiddleston omsider tilbage som Loki. Og nok en gang besøger Loki en række parallelle verdener i det uendelige, uoverskuelige multiverse, og han rejser ikke blot gennem rummet, men også frem og tilbage i tiden i en sådan grad, at man virkelig skal holde tungen lige i munden for ikke at ryge af sporet. Og hvis Loki slynges af sporet i serien, så ryger universet ned i afgrunden med ham…

Hiddleston hiver os igen med om bord med sin uimodståelige charme, og hans herlige kemi med Owen Wilson, der vender tilbage som tidsagenten Mobius M. Mobius, er på ingen måde dulmet. Flere nye ansigter dukker også op – herunder Ke Huq Quan, som oven på sin Oscar-belønnede præstation i "Everything Everywhere All at Once" igen forsøger at finde hoved og hale i kolliderende tidslinjer i rollen som den evigt joviale tidsagent OB.

Flere 2. sæsoner på vej?

Og den person i verden, der nok har bedst styr på de mange universer og sideløbende handlingstråde i "Loki", er produceren Kevin Wright, som er med hele vejen fra manuskriptets første udkast til afsnittets endelige udgivelse på Disney+. Siden 2015 har Wright været en del af Marvel Studios' manuskriptteam, og han er således med til at diktere, hvordan den storstilede MCU-franchise udfolder sig på tværs af både film og serier.

Sammen med en håndfuld andre journalister talte Moovy forleden med Wright over Zoom for at høre mere om super(anti)heltens nye eventyr. Og det var oplagt at spørge Wright, hvorfor netop "Loki" er den første af Marvels serier, som får en 2. sæson:

"Det er virkelig cool, at vi får lov til at lave en 2. sæson. Men jeg tror ikke, der er nogen dybere årsag. Vi vil også gerne lave flere sæsoner af vores andre serier. Og det er faktisk udgangspunktet på de nye serier, vi laver: at de skal kunne fortsætte.

"'Loki', 'WandaVision' og 'The Falcon and the Winter Soldier' var Marvel Studios' første forsøg på at lave længerevarende fortællinger, og vi skulle bruge noget tid på at finde ud af, hvordan vi gerne ville have vores serier til at fungere, og hvordan de ville passe ind i det større billede, og hvilke serier, karakterer og verdener som passer til netop serieformatet. Så andet er der ikke i det, ud over at den første sæson sluttede med et brag af en cliffhanger, og det havde været ret ondskabsfuldt af os ikke at vende tilbage og afrunde historien."

Læs også: "Ms. Marvel" og "Moon Knight" får måske flere sæsoner

Læs også: Marvel pønser på en ny sæson af "She-Hulk"

Og kan Wright selv sagtens holde styr på de plottets mange spring i tid og rum – og på, hvordan det hele passer ind i MCU's overordnede saga?

"Det er vores ansvar at bygge videre på fundamentet og skabe en forståelse for, hvordan alt fungerer. Men i sæsonen hér siger vi vistnok kun ordet 'multiverse' to gange i alt, og det er for at gøre det hele jordnært. Vi springer mellem forskellige tidslinjer, og vi rejser frem og tilbage i tiden, men det handler om at skabe et ordforråd og et billedsprog, som både er sjovt og letforståeligt.

"Det må gerne være en anelse uigennemskueligt, men ikke forvirrende. Og vi forsikrer løbende publikum om, at det hele nok skal give mening, og at regnestykket nok skal gå op. Og det gør vi, fordi det ved vi, at det gør. Og forhåbentlig skaber vi undervejs nogle værktøjer, som andre filmmagere kan bruge til også at fortælle historier i netop dette univers, hvis de har lyst til det."

Wright pointerer dog, at det selvfølgelig er en fordel at være godt opdateret på, hvad der er sket i de forgangne MCU-film og -serier, fordi: "Det ville også være lidt vanvittigt at starte med den 7. sæson af 'The X-Files'! Man vil gerne leve lidt sammen med de karakterer og sætte sig ordentligt ind i deres rejse og verden. Men man behøver ikke vide alt på forhånd – for en stor del af historien om superskurken Kang etableres tidligere i netop vores serie."

En multiverse-mester vender tilbage

En af sæsonens herlige, nye tilføjelser er Ke Huy Quan, som er fantastisk i serien. Jeg antager, at han blev hyret efter sine fantastisk, Oscar-belønnede multiverse-narrestreger i "Everything Everywhere All at Once", eller var det bare et utroligt heldigt tilfælde?

"Der var afgjort både held og tilfældigheder involveret. 'Everything Everywhere All at Once' var udkommet i et par byer – Los Angeles og New York – så den havde allerede skabt en masse fed omtale, men det var før, at filmen blev lanceret over hele USA og uden for Nordamerika. Så vi havde set den og hørt rosen, og vores casting-instruktør, Sarah Finn, hev fat i os og sagde: 'Jeg ved, at I ikke har hyret nogen til rollen som OB endnu, og jeg kan godt give jer en liste over nogle navne, men jeg synes, at I skal mødes med Ke og hyre ham, og I bør gøre det hurtigt!'

"Så jeg og instruktørerne, Justin Benson og Aaron Moorhead, arrangerede med det samme et Zoom-møde med ham, hvor vi pitchede serien og karakteren over for ham. Vi diskuterede den scene i det første afsnit af 2. sæson, hvor han introduceres, og så ringede Kevin Feige (Marvels chefansvarlige producer, red.) til Ke om mandagen og sagde: 'Vil du ikke nok komme med om bord? Vi vil have dig her i London.' Og blot et par uger senere ankom han og hjalp os med at udvikle karakteren.

"Mens vi optog serien, begyndte omtalen af 'Everything Everywhere All at Once' for alvor at tage fart, og mens vi klippede serien og færdiggjorde de visuelle effekter, vandt han sin Oscar. Så det hele skete, mens vi lavede serien. Det var cool! Det føltes, som om vi blev en del af eventyret bag kameraet."

Wright pointerer også, at "Everything Everywhere All at Once" – som i øvrigt vandt hele 7 Oscars, inklusive Bedste film – gav filmholdet ro i maven i forhold til at stable en så kompleks og hæsblæsende multiverse-rejse på benene:

"Ærlig talt... det at 'Everything Everywhere All at Once' vandt Oscars gjorde det tydeligt, at publikummet forstår det her. De kan lide det, og de er med om bord, selv når omdrejningspunktet er så heftige, underlige fortællinger, så længe de er forankrede i gode karakterer. Så vi følte virkelig, at den åbnede døren for, at vi kunne lave så meget science fiction, som vi havde lyst til, så længe karaktererne bare forblev i centrum. Og vi vidste altså, at publikum ville tage med på rejsen, fordi flere af de mest populære historier netop nu har disse idéer som fundament."

Fra skurk til antihelt til... helt?

Loki er uden tvivl en af de Marvel-figurer, som har gennemgået den mest markante og spændende rejse hidtil i MCU-franchisen, siden den blev kickstartet med Jon Favreaus "Iron Man" for 15 år siden. I den første "Thor" fra 2011 udviklede Loki sig fra en skiftevis heroisk og hadsk halvgud til en skurk, før "The Avengers" gjorde ham til en reel superskurk med planeten Jorden i sigtekornet.

Men via Taika Waititis "Thor: Ragnarok" og de efterfølgende "Avengers"-film blev Loki langsomt forvandlet til en drilsk antihelt, før den første sæson af "Loki" praktisk talt gjorde ham til en rendyrket helt.

Er det en svær balancegang som historiefortæller at bevare Lokis drilagtighed, som gjorde ham så mindeværdig som skurk, og så samtidigt holde fast i hans mere helteagtige kvaliteter, der gjorde ham så tiltalende i seriens første sæson?

"Det er ikke en balancegang, for det spændende ved Loki er, at han kan spille på alle klaverets tangenter. Og det er essentielt under vores historie, hvor han forsøger at blive mere heroisk. Jeg og Tom talte meget om, hvordan man bliver til den bedste version af en selv i livet. Og man kan ikke udvikle sig som person, før man accepterer, hvem man er. Og det kræver, at man omfavner ens fortid og ens fejl, og at man kender til dem og forstår dem, så man kan komme videre. Så det er essentielt for vores fortælling at anerkende dét, og at andre karakterer pointerer det over for Loki.

"Og det sjove ved netop vores udgave af Loki er også, at det kun er en uge siden, at han forsøgte at overtage verden i 'The Avengers', så ondskaben bobler ikke særlig langt under overfladen. Men det er bare spændende brændstof til vores historiefortælling."

Hvordan Lokis rejse udvikler sig kan du se på Disney+, hvor nye afsnit af "Loki" udkommer hver fredag.

Kommentarer

Interview med "Loki"-produceren Kevin Wright

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen