Disney+ fjerner "Willow" og mange af selskabets andre serier og film permanent for at spare penge

Hvis du vil nå at se den storstilede fantasy-serie, så skal du gøre det inden den 26. maj!

Først gjorde HBO det, så gjorde SkyShowtime det, så fulgte Netflix trop, og nu er Disney+ også hoppet med på bølgen.

Alle de nævnte streamingtjenetser har siden sidste år valgt at fjerne flere af deres egne originalproduktioner fra deres respektive platforme – både serier og film – som således er blevet gjort totalt utilgængelige. Jovist, enkelte af de fjernede værker kan stadig købes på disk i netbutikker mm., men flere af dem er nu altså decideret umulige at opdrive – i hvert fald lovligt.

Variety har bekræftet, at mere end 50 originale Disney-titler forsvinder permanent på Disney+ fredag den 26. maj, altså blot om en lille uge.

Du kan se en komplet oversigt over titlerne her, men blandt dem finder vi relativt store familiefilm som "Artemis Fowl" og "Black Beauty" , underholdningsshowet "The World According to Jeff Goldblum" og serier som "Y: The Last Man", "Dollface" og ikke mindst den kæmpestore fantasy-satsning "Willow".

Se også: Moovy TV: Bag om "Willow" med Warwick Davis og Co.

Det er ellers blot få måneder siden, at den første sæson af "Willow" rundede af på Disney+, og den velanmeldte fantasy-føljeton stilede efter at levere yderligere to sæsoner.

Disney er endnu ikke kommet med en klokkeklar udmelding om, hvorfor indholdet snart forsvinder for altid, men Disney-chefen Bob Iger fortæller, at selskabet skal spare 3 mia. dollars (næsten 21 mia. kroner) i år.

Og ved at fjerne serier som "Willow" sparer Disney udgifter på serverplads og rettighedspenge (til bl.a. produktionens forfattere og skuespillere), og samtidigt daler Disney+ i værdi, idet platformen har mindre indhold at byde på, hvilket (jvf. Variety) betyder, at Disney således skal betale mindre i skat.

Nyheden har allerede udløst adskillige ramaskrig på nettet – bl.a. det kom frem, at den rørende og kritikerroste dokumentar "Howard" – om den gudsbenådede og Oscar-belønnede sangskriver Howard Ashman, der døde af AIDS i 1991, og som bl.a. skrev de sange, der genbruges i Disneys kommende "Den lille havfrue"-remake – også ville blive fjernet. Kritikken var så voldsom på særligt Twitter, at netop "Howard" derfor ikke fjernes i denne ombæring.

Og der er ikke utænkeligt, at Disney+ relancerer flere af titlerne engang i fremtiden eller udlejer dem til andre tjenester, men for nu (eller rettere sagt: fra og med den 26. maj) er de simpelthen væk.

Disney har også annonceret, at prisen på et Disney+-abonnement formentlig stiger i år.

Hvorom alting er, så har økonomiske udfordringer tvunget streamingplatformene til at revidere deres forretningsmodeller på en måde, der gør det usikkert, at indhold forbliver tilgængeligt. Det er en nyhed, som sikkert vil få de filmentusiaster, der stadig køber fysiske udgivelser, til at give deres samlinger et ekstra klem...

Kommentarer

Disney+ fjerner "Willow" og mange af selskabets andre serier og film permanent for at spare penge

  • ★★★★★★0

    Man kan godt fornemme, at det er en forholdsvis ny branche, der stadig skal finde sine ben at stå på. 

    davenport20-05-23 10:59

  • ★★★★1

    Interessant, om det på sigt kan give skiverne et comeback.

    Jeg udlejer min lejlighed via Airbnb om sommeren og har jo som en del af os herinde en ikke helt lille samling dvd'er og BD'er. Og det er sjovt at se, at mange af gæsterne, når de skriver i min gæstebog, fremhæver netop min filmsamling - og jeg kan se, at filmene bliver set, da de ikke altid bliver stillet rigtigt på plads.

    Og det på trods af, at jeg tilbyde gratis streaming af både Disney+, HBO og Netflix...

    chandler7520-05-23 11:08

  • ★★★★0

    Jeg stiller i øvrigt også både en udvalgt vinyl- og cd-samling til rådighed, og disse bliver også kommenteret på og brugt.

    chandler7520-05-23 11:10

  • 0

    Mindre indhold og stigende priser, og snart med reklamer hvis man vil bevare prisen, ellers bliver det endnu dyrere. Det begynder mere og mere at ligne traditionel kabel-TV.

    Når hele mando-verse er færdig skal jeg have det hele på blu-ray og for nuværende nøjes jeg med højest 1-2 måneders Disney+.

    Johnny4220-05-23 11:54

  • 0

    Det virker ikke som en holdbar betalingsmodel de arbejder udfra - og her mener jeg rettighedsmæssigt. I den her løsning er både Disney, forbrugeren og de kreative kræfter tabere. 

    Sichlau20-05-23 11:55

  • ★★★★1

    Interessant, om det på sigt kan give skiverne et comeback.

    Jeg udlejer min lejlighed via Airbnb om sommeren og har jo som en del af os herinde en ikke helt lille samling dvd'er og BD'er. Og det er sjovt at se, at mange af gæsterne, når de skriver i min gæstebog, fremhæver netop min filmsamling - og jeg kan se, at filmene bliver set, da de ikke altid bliver stillet rigtigt på plads.

    Og det på trods af, at jeg tilbyde gratis streaming af både Disney+, HBO og Netflix...

    Det er ret interessant. Det er ikke så længe siden, at jeg læste en amerikansk artikel om, at vi er i en ny guldalder for de fysiske udgivelser. Måske ikke så meget i forhold til hverken mainstream-filmen eller -publikummet - her er det stadigvæk streaming, der er konge, og dvd'en, der sælger bedst by far. Men for alle os andre - nørderne, samlerne, dem med en lidt mere skæv smag, dem, der kan lide de mere kunstneriske film, eller blot dem, der gerne vil se film fra før 1990 - der er der virkeligt gang i den. 

    Hvor man for få år siden kunne læse, at nu var det nok snart ved at være slut med de fysiske medier, så lader det til at boome med nye labels, der alle fokuserer på hver deres specifikke, lille niche. 

    Vi er rykket ind i et marked, der mere minder om de gamle dage med laserdiscs. De store mediekonglomerater holder stædigt fast i at udgive deres blockbuster- og tentpole-franchises, men flere og flere af dem, der hidtil har været lukket land, er begyndt at åbne op for, at mindre labels må udgive deres ting på licens. Og de mindre labels har i høj grad formået at læse deres marked ved at appellere til samlerne og entusiasterne med nye transfers og limited editions.

    Det, der for alvor er interessant for mig, er, om vi kommer til at se en renæssance for fysiske filmmedier på samme måde, som vi har set med vinylpladen (og som mine venner, der arbejder med den slags også siger er langsomt ved at begynde at ske for cd'erne)? Jeg har ikke rigtigt noget indtryk af, om det kun er halvgamle røvhuller som mig selv, der har været med hele vejen, som stædigt holder fast i de fysiske udgivelser, eller om der faktisk også kommer nye og unge kunder til.

    Jeg var dog glad for at se, at da jeg stod og ventede på at komme ind i Faraos Cigarer, da de havde udsalg under sidste Black Friday, så stod der også helt unge i kø for at komme ind og købe film. 

    thomsen20-05-23 13:03

  • 0

    At vinylen har fået et comeback forstår jeg til fulde af flere forskellige grunde, men cd'en havde jeg ikke troet ville kunne vinde indpas igen. Selv bånd, som også oplever en mere moderat genkomst, giver mere mening grundets dets meget analoge medie og "cute" størrelse. Dét sagt, så har jeg ladet mig fortælle, at cd'en stadig er konge i Japan, hvor streaming slet ikke har taget over på samme måde, som i de fleste andre lande. 

    Hvad angår streamingtjenesterne, så håber jeg, at det giver grobund for at omtænke den hidtidige model med bare at spytte produktioner ud på samlebånd og fremadrettet være lidt mere selektive med, hvad der får grønt lys. Personligt er jeg allerede der, hvor jeg mere frygter at spilde min tid ved at trykke play på noget nyt end jeg håber på at blive beriget eller bare nogenlunde underholdt. En gang i mellem kommer der noget fantastisk, men nøj hvor er der meget crap. Både objektivt og subjektivt set ;)

    Edit: Som en anden nævner, så er tjensterne over en bred kam bare blevet fjernsyn om igen, hvor de i starten var mere frække og udfordrende. Nu adyder de bare den almægtige algoritme og giver folk hvad de vil have.

    ZimaBlue20-05-23 15:15

  • 0

    At vinylen har fået et comeback forstår jeg til fulde af flere forskellige grunde, men cd'en havde jeg ikke troet ville kunne vinde indpas igen. Selv bånd, som også oplever en mere moderat genkomst, giver mere mening grundets dets meget analoge medie og "cute" størrelse. Dét sagt, så har jeg ladet mig fortælle, at cd'en stadig er konge i Japan, hvor streaming slet ikke har taget over på samme måde, som i de fleste andre lande.

    Det er det samme inden for kameraverdenen. Der har været en lang periode hvor filmkameraer blev mere og mere populære, men nu efter Kodak har hævet priserne på film (fordi de ikke vil omlægge produktionen) og brugtmarkedet har nået uanede højder, og en ny generation er blevet ældre, er de tidlige digitalkameraer fra start 00'erne begyndt at vinde indpas - sikkert også pga. retroaspektet af det. 

    Sichlau20-05-23 15:32

  • ★★★★0

    Det er den præcis samme grund, jeg hører, der er årsag til, at cd'erne er begyndt at sælge igen (i hvert fald på brugtmarkedet).

    Før det blev mainstream igen, var vinylmarkedet jo i høj grad båret frem af unge, der så det som en billig mulighed for at købe musik, dengang tilbage i midt-00'erne og nogle år frem, hvor bunden var røget fuldstændigt ud af markedet og ingen andre end en lille gruppe entusiaster holdt liv i formatet. 

    Nu er der en ny generation af unge, der er vokset op med deres forældres cd-samling i 1990'erne, og som på samme måde både søger noget, der føles mere "autentisk" i forhold til den immaterielle streaming, men også i høj grad noget der er billigt. Og cd'erne er netop billige nu, efter et årti hvor mange blot har dumpet hele samlingen, og hvor det kan være svært overhovedet at få penge for sine skiver, medmindre de er i fuldstændig fejlfri tilstand eller noget sjældent.

    thomsen20-05-23 18:56

  • 1

    Du kan også nævne bøger i denne ombæring. Det har også fået et boom blandt yngre læsere, sjovt nok pga. Tiktok. Her tænker jeg specifikt på fysiske bøger, som både bliver lånt og købt. 

    Og der kan du, på grund af deres meget længere historie, tale om gamle bøger. 

    Kiyonji20-05-23 19:30

  • ★★★0

    Hvis ikke I har set den, så skynd jer at se Turner og Hund (hootch). Særligt med lidt større børn….. skøn 80’er film :)

    Gormanden21-05-23 01:17

  • ★★★★★★0

    Jeg blev pludselig lidt mere glad for min filmsamling :-)

    Wayne21-05-23 11:36

  • 0

    Jeg fornemmer en grad af opmærksomhedssøgende adfærd, som er så moderne i reklamebranchen:

    Gør noget afsindigt, afvent shitstorm, lukrér på opmærksomheden.

    Ingen gad jo alligevel at se Willow.

    Jeg køber heller ikke "for altid".

    Og så kan jeg erkende, at jeg ikke forstår forretningsmodellen i streaming. Jeg havde nok forventet en slags klik-afgift, at dem som skal have royalties, får for hver gang en film vises, og ikke for, at den er tilgængelig (men ikke vises). 

    nwinther22-05-23 07:39

  • ★★★1

    Man kunne frygte at Disney, laver samme strategi som de gjorde med deres fysiske udgivelser, at have dem udgivet i lidt tid, også gemme dem til at hive frem igen, for at lokke brugere til på sigt. 

    Dog håber jeg at de vil gå tilbage til at udgive deres Disney+ produktioner fysisk, virkelig træls at man som samler ikke kan få de manglende serier ind i sin Star Wars eller Marvel samling. 

    Det samme gælder for Netflix. Jeg håber virkelig at de har succes med at sælge "All quiet on the western front" i 4K. Købte selv en, for at støtte og fordi det er ikke bare en fed film at have i 4K og kørende i soround, men også en fed udgivelse med en lille bog og godt med ekstra materiale.  

    MOVIE100022-05-23 08:23

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen