Anmeldelse: Håndtering af udøde

Utraditionel norsk zombiefilm går tilbage til genrens rødder og imponerer i moderne fortolkning.

Hvor mange skandinaviske zombiefilm kan du nævne? Det kan næppe kræve mere end ti fingre at tælle. Lad mig gøre det endnu sværere: Hvor mange norske zombiefilm kan du nævne? Nu det jo heller ikke fordi vi ligefrem selv har dyrket gyser-subgenren herhjemme, da der jo generelt ikke er meget bid i gysergenren i Danmark. Norge begik ellers lidt af en sensation tilbage i 2009 med den sorthumoristiske nazi-zombiefilm, "Død sne", der også fik en efterfølger. Siden har der dog været mangel på hjerne til at fodre den næste store norske zombiefilm. Indtil nu. Med "Håndtering af udøde" genoplives genren på ny. I utraditionelle, og alligevel klassiske, former.

"Håndtering af udøde" udspiller sig på en varm sommerdag i Oslo, hvor de døde pludselig vågner. Her følger vi flere forskellige mennesker og det møde, de står overfor, når folk de har mistet, pludselig vender tilbage til deres liv – som hjerneædende og ikke-tænkende individer. Tabet af sin 7-årige søn har fjernet meningen i Annas (Renate Reinsve fra "Verdens værste menneske") liv, der nu bor med sin egen sørgende far. Den aldrende Tora har lige begravet sin livslange ledsager Elisabet – pludseligt står Elisabet hjemme i dørkarmen. Og David (Anders Danielsen Lei) ser sin kernefamilie blive revet fra hinanden, da moren til hans teenagebørn omkommer i en bilulykke, men alligevel genoplives på hospitalet. Hvad er det overhovedet, der foregår, når de døde pludselig bliver levende?

Filmen er en bearbejdning af John Ajvide Lindqvists roman "Håndteringen af udøde" fra 2005. Forfatteren har ikke spillet en ubetydelig rolle for skandinavisk gys. Svenskeren debuterede med vampyrfortællingen "Lad den rette komme ind" fra 2004, der især som film tog verden med storm i 2008 og som amerikansk remake i 2010, mens han også skrev forlægget til Ali Abassis grænsesøgende troldefilm, "Grænse" (2018). Lindqvist har om noget gjort det til sit speciale at forene det realistiske grusomme med højnede virkeligheder, der gerne byder på overnaturligt gys og magisk realisme. Dét er også de kvaliteter som går igen i Tea Hvistendahls hjemsøgende zombie-filmatisering.

Enhver zombiefilm skal først og fremmest vælge hvilken udgave af zombier den vil være. Er de vilde og voldsomme og kan løbe, som vi har set dem i moderne kontekst? Eller er det George A. Romeros langsommelige, hjernedøde skabninger vi er ude i? Og ellers er der jo også altid meta-tilgangen, hvor de overlevende er fuldt bevidste om, at de nu befinder sig i noget a la "Shaun of the Dead". I denne norske fortolkning af genren er der ingen tvivl om, at vi skal tilbage til rødderne. Zombierne er langsomme og sparsomme. Og på en helt unik facon rammer Thea Hvistendahl følelsen af, at dette kunne være den første zombie-invasion nogensinde – både på film og i virkeligheden!

"Håndtering af udøde" er nemlig ganske særlig i sit portræt af en verden med zombier. Her er der ingen vild action, mennesker der vender sig mod hinanden eller zombier i hobetal. Fortællingen er langt mere interesseret i et moderne take på hvordan en zombieapokalypse ville se ud i den virkelige verden. Her skal zombierne fx undersøges minutiøst på hospitalet, for de er vel ikke virkelig vendt tilbage fra døden? Der må selvfølgelig være en forklaring. Uden humor spiddes bureaukratiets trivialisering af hvad som helst næsten satirisk, mens der subtilt filosoferes over menneskelig tragedie, sorgbearbejdelse og kernefamilien i opløsning.

Det er uhyre spændende at se en zombiefilm i 2024, der minder mere om Romeros originale "Night of the Living Dead", frem for alt det zombiegenren har været siden "The Walking Dead" gjorde det gående lig til allemandseje. Her er et langsomt tempo, som vil pisse de fleste af, med sparsom skandinavisk dialog, der giver plads til rig fortolkning. Og værst af alt, næsten komplet mangel på blod og hjerne. Men det gør ikke noget, for det er lige nøjagtig hensigten i den eksistentielle gyser. Når gyset er så sparsomt i Skandinavien, gør det ekstra ondt, når det ligner og føles som "Håndtering af udøde", som byder på et helt særligt kødædende gys.

"Håndtering af udøde" har dansk biografpremiere 15. februar.

Håndtering af udøde