Anmeldelse: Hubie Halloween (Netflix)

Modsat de andre komedier, som Netflix har tilbudt os i år, befinder Adam Sandlers "Hubie Halloween" sig ikke helt på bunden – kun tæt på.

Tilbage i 2014 underskrev Adam Sandler i samarbejde med sit produktionsselskab, Happy Madison Productions, en aftale med Netflix, som inkluderede, at de skulle lave seks film sammen. En aftale, der sidenhen har givet os kosmiske makværker som "The Ridiculous 6", "Sandy Wexler" og senest "The Wrong Missy". Nu er kontrakten nået til, hvad der skulle være den sjette og endelige film, men aftalen er allerede forlænget med yderligere fire film. Og det er svært at forstå taget "Hubie Halloween" i betragtning – en klassisk doven Happy Madison-produktion, der dog imponerer ved ikke at være helt håbløs.

Hubie Dubois (Adam Sandler) er Salems landsbyidiot, der er håbløst forelsket i barndomsveninden Violet (Julie Bowen). Til trods for, at manden ofte bliver mobbet, patruljerer han alligevel troligt gaderne hver allehelgensaften for at sikre, at byens borgere kommer sikkert igennem den uhyggelige mærkedag. Men da en forbryder slipper ud af fængslet, og Hubie møder sin nye, mystiske nabo, Walter (Steve Buscemi), bliver årets uhyggeligste dag en særlig udfordring.

Herfra bliver der budt op til 102 minutters pjat, der indeholder alle de velkendte Happy Madison-problemer, som har været kendetegnet for Adam Sandlers karriere igennem de sidste 20 år. Fraværet af gennemførte jokes, hvor der i stedet satses på dårlige one-liners, perverse indslag og falden på halen komik. Filmen løber hurtigt tør for tricks, hvor løjerne hurtigt bliver ensformige, forudsigelige og værst af alt kedelige. Det samme gælder for det lamme forsøg på at være en parodi på John Carpenters klassiker, "Halloween". Et forsøg, som filmen glemmer, lige så hurtigt som elementet bliver introduceret, og derfor fremstår uden nogen potens.

Adam Sandler kan heller ikke løbe fra endnu engang at spille en forvokset baby. En anden halloween-udklædning havde klædt skuespilleren, der igen tror, at charmen kan køres hjem på en nasal, pinlig stemme. Et trick, der trods alt virkede bedre i "The Waterboy" fra Sandlers storhedstid. Igen-igen afslører Sandler også, hvad der i sandhed må være meningen med disse Happy Madison-film. Vennerne skal have en betalt ferie, og således dukker velkendte ansigter som Rob Schneider, Steve Buscemi (der ellers kan spille fremragende skuespil) og Kevin James igen op uden at komme med noget.

"Hubie Halloween" er dog ikke helt håbløs. Til trods for ensformigheden er der små doser morskab gemt i denne trick n' treat. De forskellige øjeblikke, hvor bangebuksen Hubie bliver skræmt over diverse ting, er faktisk kompetente forsøg på traditionel komedie, hvor Sandler skal skabe sig åndssvagt. Og at se ham få smidt alle mulige ting efter sig, når han cykler gennem Salems gader, har en underlig, irriterende charme.

Især da der er tale om en for det meste håbløs komedie, der er lavet med gode intentioner. Hvordan det er at være den mobbede, og hvorfor mobbere mobber andre. En værdig pointe, der bliver skåret ud i pap på tåkrummende manér. Dertil bliver humoren aldrig fornærmende dårlig som i "The Wrong Missy", og med reference til "Golfbanens skræk" er der håb om, at Adam Sandler stadigvæk har det i sig. Modsat de andre komedier, Netflix har tilbudt os i år – som "The Wrong Missy" og "Coffee & Kareem" – befinder "Hubie Halloween" sig ikke helt på bunden. Kun tæt på. Se hellere "Uncut Gems", hvor Adam Sandler viser, at han faktisk besidder massivt talent, når han bruges rigtigt.

Hubie Halloween (Netflix)