Anmeldelse: Past Lives
Celine Song har lavet en yderst flot og velspillet debutfilm om kærlighedens platoniske væsen.
Koreansk-canadiske Celine Song vandt ingen gyldne statuetter ved årets Oscar-uddeling for sin biografaktuelle film "Past Lives". Men talentet kunne nok gå glad hjem i seng alligevel. Filmen er nemlig hendes debutfilm som instruktør og manuskriptforfatter. En debut, der både gjorde Song nomineret til 'Bedste originale manuskript' og dystede med i det stærke felt for 'Bedste film'. Godt nok vandt filmen intet, men udover de flotte nomineringer, kunne Celine Song også pryde sig af flere rekorder som nomineret debutant og asiat. Nu er spørgsmålet så om den kærlighedsfyldte "Past Lives", her lidt tid efter award-bølgens succes, kan stå sin gang som værket, der skal leve op til de flotte nomineringer?
En kvinde, og to mænd, sidder på en bar sent om natten. Et andet par snakker livligt om, hvad deres relation mon er. Kvinden, og den ene mand, er koreanere, mens den anden mand er hvid amerikaner. Er de to asiater turister? Er de gifte og har en amerikansk ven? Eller er den hvide mand gift med kvinden, og den anden mand kvindens søster? Skift til flashback 24 år før, hvor historien om 12-årige Nora og Hae Sung starter i Seoul som klassekammerater. 12 år senere er Nora flyttet til New York og har nu Hae Sung som penneven i Korea. Her fortsætter historien endnu 12 år frem, hvor Hae Sung endeligt rejser til New York for at møde den nu gifte Nora. For hvad kunne deres forhold egentlig være blevet til, hvis livet ikke var kommet i vejen?
Lyder ovenstående bekendt, så er det fordi du før har set andre gode romantiske film. Det har Celine Song også. Godt nok har hun selv skrevet manuskriptet, som er delvist baseret på hendes eget liv. Song immigrerede selv til Nordamerika fra Korea, fandt kærligheden og blev inspireret af en tidligere flirt fra hjemlandet til at skrive historien om livet som immigrant, og kærlighed på afstand. Filmmageren har dog uden tvivl skelet til alternative romantiske film som Wong Kar-Wais legendariske "In the Mood for Love", og Richard Linklaters "Before"-trilogi. "Past Lives" behøves dog ikke optages hvert syvende år, for at sælge sin illusion om Nora og Hae Sung, der mødes tre gange gennem et kvart århundrede.
I sit sensitive sprog og tempo sender Celine Song tydelige hilsner til værkerne før hende, der har skildret kærlighedens mange forskellige sprog. Filmen giver sig god tid at opbygge de nødvendige spændinger af følelser og savn, der opstår mellem Nora og Hae Sung, som livet flyder forbi og deres relation langsomt løber ud i glemslen. Er det overhovedet værd at afsøge et muligt forhold med et menneske, der sidder i den anden ende af verden, og har omfavnet en helt anden kultur og liv? Eller er der en chance for, at vennerne faktisk er meant to be, nu de efter så mange år har fundet hinanden?
"Past Lives" er på mange måder en fortælling om det platoniske forhold, der her forstærkes af det koreanske begreb inyeon, som italesættes flere gange. Ud fra buddhistisk læring siges det, at hvis to fremmede bare snitter hinanden på gaden, så betyder det de har en forbindelse som går flere år og livscyklusser tilbage. Mange tidligere liv, der lagres oven på hinanden, som måske fører til uendelig kærlighed.
Greta Lee imponerer i hovedrollen som Nora. En præstation, der yderligere tænder ilden under hvad der ligner en kommende kometkarriere. Generelt trives alle i filmens rolige tempo og underspillede følelsesregister, fordi den konstante skiften mellem koreansk sprog og engelsk giver en særegen autentisk, afmålt stil. Hvad end det gælder at vise vidt forskellige kulturer, når det gælder venskaber og kærlighed, og livet som immigrant italesættes. "Past Lives" har tydeligvis været vigtig for Celine Song at dele med verden og hun han være stolt af en yderst flot og velspillet film om kærlighedens platoniske væsen.
"Past Lives" har biografpremiere 21. marts. Heriblandt i FORMAT Bio. Læs mere her.