Anmeldelse: The Last Days of American Crime (Netflix)

Den overlange "The Last Days of American Crime" udfordrer ikke kun publikums tålmodighed, men faktisk lysten til fortsat at abonnere på Netflix.

Mens gaderne i det frie land over Atlanten i disse dage fyldes med vrede demonstranter, er Netflix åbenbart ikke ræd for at udgive "The Last Days of American Crime". Instruktøren Olivier Megaton har før beriget filmverden med tarvelige klassikere som "Taken 3" og "Transporter 3". Nu har instruktøren så skabt en oppustet, tonedøv klichébombe af en film, som ikke blot er fornærmende i dens håndtering af politiinstitutionen, men faktisk direkte forkastelig i dens håndtering af selve filmmediet.

I en nær fremtid i USA er der en håndfuld dage til, at der implementeres et landsomspændende signal, som gør alle mennesker ude af stand til at begå kriminalitet. Den kriminelle specialist Graham Bricke (Édgar Ramírez) bliver overtalt til at begå et udspekuleret kup lige op til indførelsen af frekvensen. Den excentriske Kevin Cash (Michael Pitt) og hans kæreste Shelby Dupree (Anna Brewster) vil stjæle en masse penge og flygte til Canada, og delvist fordi Bricke har forhistorie med Cash-familien, ser han sig nødsaget til at tilslutte sig slænget.

Filmens titel gør det klart, at den er optaget af optakten til den nationale bandlysning af kriminalitet mere end en egentlig udredelse af, hvordan pokker det logisk skulle fungere i praksis. Derfor slæbes publikum gennem 150 minutters såkaldt skuespil ledt af Edgar Ramírez, der som et anker af ligegyldighed trækker den forstummede actionhelt ned på et nyt bundniveau. Der er intet menneskeligt at finde i ham – intet, der viser en snert af personlighed. Måske er det derfor, den mystiske femme fatale falder pladask for ham? Han kunne være hvem som helst med store bøffer og et næsten skulpturelt kæbeparti. Hvordan kan kvinden med snot og tårer tudbrølende erklære "jeg elsker dig" til en mand, hvis eneste karaktertræk er, at hans bror er død?

"Extraction", der for nyligt også fik premiere på Netflix, var ligeledes baseret på en graphic novel, som tilfældet er med "The Last Days of American Crime". Som actionfilm var den langt fra enestående, men i dens filmiske transformation var der i det mindste en dristig, til tider legesyg tilgang. "The Last Days of American Crime" går desværre mere reduktivt til værks med dens besynderlige klippestil og kedeligt filmede skududvekslinger, som var det et levn fra actionfilmens fortid. Om filmen skulle have fulgt forlaget noget mere er ikke til at sige. Om den skulle have været skrottet i præproduktionen er noget nemmere.

Med to timer og 30 minutters spilletid udfordrer den påståede actionthriller både tilskuernes tålmodighed såvel som deres lyst til fortsat at abonnere på Netflix. For publikum er det altså ikke "kriminalitetens sidste dage", da Olivier Megatons seneste film egentlig føles som, hvad der burde være en ulovlig uendelighed at sidde igennem. Filmen har så mange plotmæssige afstikkere og enkeltstående scener, der bliver forlænget i tåkrummende lang tid. Mindst en time kunne glædeligt være skåret fra, og alligevel ville spilletiden fortsat være en halv time for lang. Tør jeg overhovedet nævne de ulidelige sexscener?

Udadtil er det let at tro, at den værste slags film blot er en elendig film. Det er ikke korrekt. Den værste slags film er en elendig film, der er alt, alt, alt for lang. "The Last Days of American Crime" viser sig på enerverende vis at være en af de hidtil værste produktioner, Netflix har haft mod til at udsende. Forhåbentlig er filmen deres sidste forbrydelse!

The Last Days of American Crime (Netflix)