Glæder mig til at se den
Anmeldelse: Ghost in the Shell
Filmisk science fiction har kronede dage. Scenen er først og fremmest sat til superheltefilm og tegneseriefilmatiseringer samt franchises som Star Wars og Star Trek, men andre spændende subgenrer er i vælten. I den kontekst er det interessant, om cyberpunk-genren, som sidst havde sin storhedstid indenfor filmens verden med "The Matrix"-trilogien, får et comeback med to film, som mange fans nervøst har bidt negle til udsigten over. "Blade Runner 2049" til sommer som den afgjort største titel og ikke mindst nu med første bud på en live action-filmatisering af den japanske kult manga-tegneserie og anime-filmserie "Ghost in the Shell". Sidstnævnte kan vi heldigvis godt ånde lettet op over.
I fremtidens futuristiske Japan i den fiktive metropol Niihama er en ung kvinde (Scarlett Johansson) blevet reddet efter en fatal ulykke – hvor hjernen er blevet overført til en højteknologisk cyborg-krop. Major, som hun kommer til at hedde, bliver forbedret til at være del af en eliteenhed, som skal nedkæmpe byens farligste kriminelle. Sammen med sin enhed, med den hårdkogte Batou (Pilou Asbæk) ved sin side, kommer hun på sporet af mystiske Kuze (Michael Pitt), der truer sikkerheden i den magtfulde mega-virksomhed Hanka Corporation. Kuze har en sær interesse i Major, og det viser sig, at de to har mere tilfælles, end hun først vil erkende.
Lad os få det på det rene med det samme: "Ghost in the Shell" anno 2017 er ikke en direkte filmatisering af Mamoru Oshiis anime-film fra 1995. Det er i højere grad en heksegryde af et par af filmene samt forfatter Masamune Shirows tegneserier, der startede tilbage i 1989, hvilket kan virke en smule forvirrende fra start oven i de sædvanlige dystopiske cyberpunk-temaer. Når den første forvirring først har lagt sig, overrasker instruktør Rupert Sanders filmatisering som en vellykket og underholdende cyberpunk-basker, der er tro mod sit ophav.
Cyberpunken i "Ghost in the Shell" er nærværende, opslugende og skræmmende kaotisk, som var den skrevet af pioner-forfatteren bag genren, William Gibson. Storbyen er optegnet i kulørte neon-strøg og fascinerende fremtidsteknologi mod slummets og underverdens skygger. Det modernistiske menneskes kamp om ikke at ende som en møtrik i et uoverskueligt maskineri er for længst tabt, og skellet mellem det at være menneske og maskine er opløst i form af avanceret cybernetics. Både fysisk i storbyen og digitalt i cyberspace, hvor helte og skurke stiller de samme spørgsmål om, hvad det vil sige at være menneske, som stilles i bl.a. "Blade Runner" og senest i HBO's "Westworld". Dét gør "Ghost in the Shell" rigtigt godt, sideløbende med blændende og kreative actionsekvenser.
Scarlett Johansson har i de senere år fundet sig selv som actionheltinde ved at imponere med stærke fysiske præstationer i bl.a. den endeløse række af "Avengers"-film. I "Ghost in the Shell" er den 32-årige superstjerne dog ikke mere menneske end menneske og fremstår noget mekanisk af en cyborg med eksistentiel identitetskrise. Pilou Asbæk formår i stedet at skabe balance i kemien mellem Major og Batou med et nuanceret portræt af den empatiske supersoldat, der har både hånden på pistolen og noget på hjerte. Hvilket er et held, eftersom stjerner som franske Juliette Binoche og selveste Takeshi "Beat" Kitano fremstår som komplet lost in translation.
Går alt vel, åbner "Ghost in the Shell" i live action-form op for en række efterfølgende film i samme univers – hvilket bestemt ikke ville gøre noget. Rupert Sanders filmatisering bærer nemlig præg af at være den svære etter i introduktionen af et komplekst og sikkert relativt utilgængeligt univers for de fleste – også selvom mange sikkert vil genkende flere af temaerne og virkemidlerne fra "The Matrix", der lånte af netop "Ghost in the Shell". Som cyberpunk-fan er jeg svært tilfreds, selvom der ér et stykke til den mere poetiske, eftertænksomme og blodige anime fra 1995.
Se også: Moovy TV: "Ghost in the Shell"-interview med Pilou Asbæk!
Se også: Pilou, puns, Stegelmann og spøgelser - Moovy TV til galla på "Ghost in the Shell"!