Anmeldelse: Immaculate

Jævn nonnegyser kvitterer med grufuld sadisme og hårrejsende klimaks.

Tidligere på måneden anmeldte vi nonnegyseren, "The First Omen", som levede op til den originale "Tegnet" fra 1976. Endnu en gyser ser nu dagens lys med "Immaculate", som instruktør Michael Mohan ("The Voyeurs") og manuskriptforfatter Andrew Lobel er gået sammen om. Den minder på mange måder om noget, vi så for et par uger siden.

I filmen følger vi unge Cecilia (Sydney Sweeney, "Anyone But You", "Reality"), der er taget langt ud på landet til et nonnekloster. Cecilia tilpasser sig hurtigt stedets nøjeregnende rammer. Men ikke for hvilken som helst grund: Cecilla skal nemlig aflægge sin ed som nonne. Men noget er i vejen. Cecilia vågner om natten med skrækindjagende feberdrømme. Og hurtigt kan den forsvarsløse nonne fornemme noget ildevarslende lurer i mørket. En opdager Cecilia, at hun er blevet gravid. Af helt uforklarlige årsager. Og det bringer Cecilia i hendes livs fare.

Der er gået inflation i uhyggelige nonner over de sidste otte år. Med titler som "The Conjuring: The Devil Made Me Do It" og "The Nun" fortsætter de hårdtarbejdende nonner med at malke genren på livet løs. Men ligesom "The First Omen", er "Immaculate" emballeret i en mere psykologisk thriller-version. Der er ingen tvivl om, at filmskaberne bag "Immaculate" vil tiltrække det mere modne publikum til biografsæderne.

Desværre lever filmen ikke op til netop dét. "Immaculate" er langt hen ad vejen en forhastet omgang teen horror med punkterede jumpscares og mærkelige sceneskift. Ligevægten mellem supense og opbygning til selve chokket eksisterer ikke. Enkelte sekvenser er uhyggelige, men oftest er de forcerede og overflødige.

"Immaculate" er produceret af den Golden Globe og Emmy Award-vindende producer David Bernad. Heriblandt for HBO hit-serien, "The White Lotus". Derudover er Sydney Sweeney ikke kun sat på rollelisten, men er også co-producer på "Immaculate". Og umiddelbart virker besætningen også som et sammentømret hold. Og ikke mindst, da Sweeney har arbejdet med filmens instruktør Mohan førhen i thrilleren "The Voyeurs". Skuespillerne er glimrende. Og alle spiller faktisk godt. Der, hvor filmen knækker, er ganske enkelt filmens instruktion og timing. Det virker bare off. Det er ingen hemmelighed, at Sydney Sweeney er filmens højdepunkt. Selv de få steder, hvor præstationen kikser. Det har dog intet at gøre med Sweeneys formåen som skuespillerinde, men snarere et spørgsmål om mangel på ordentlig instruktion. Cecilias karakter kan fremstå apatisk og naiv til tider. Men det er også med til, at definere hendes situation.

Det er først senere i filmen, at man som publikum vil bevidne en ændring i Cecilia. Hvor vores hovedperson virkeligt udfolder sig. Og det er hér, at filmen fungerer allerbedst. Og den cadeau skal "Immaculate" trods alt have! Især hvis man er til blodige body horror. Det er glædeligt og inspirerende at se filmskabere eksperimentere med gysergenren. Selv om "Immaculate" glipper en del steder.

"Immaculate" har dansk biografpremiere 25 april. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.

Immaculate