Men så er den netop ikke objektiv, så er det Guds subjektive ide om, hvad moral er.
Jeg tror den usagte forudantagelse her lader til at være, at Gud er en ting blandt andre i universet. Men det er han jo netop ikke. Han er skaber af det.
Hvorfor kan det grundlag ikke være opstået gennem menneskets historie og evolution?
Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg ikke plædere for en moralsk relativisme, jeg siger blot, at moral godt kan fremkomme uden en guddom.
Glad you asked. :)
Det er for det første positivt, at du ikke går ind for moralsk relativisme, det kan jeg kun bifalde. Problemet er, at indenfor det ateistisk/materialistiske verdenssyn, så er det uundgåeligt der, man havner.
Det er igen vigtig at skelne mellem deskriptive og normative moral. Vi kan deskriptivt sige, at majoriteten har en opfattelse af, at det er forkert at voldtage og myrde. Det lader sig rimeligt let efterprøve.
Normativt kan man sige at: "Det er forkert at voldtage og myrde". Det er derimod noget ganske andet. Og det kan kun lade sig gøre, hvis det er et element i gerningen som i-sig-selv er forkert.
Hvorfor kan det så ikke lade sig gøre at slutte det udefra evolutionsmæssige, biologiske eller psykologiske årsager? Det kan det ikke, fordi man i så fald foretager en fejlslutning, og fordi der ikke er nogen nødvendighed i årsager, der er rent deskriptive.
Eksempelvis:
Peter har nogle psykologiske/evolutionsmæssige dispositioner.
Ifølge disse må man ikke myrde.
Derfor er det forkert at myrde.
Det virker ved første øjekast overbevisende, men hvis vi tænker det igennem, er det en fejlslutning. Og den er identisk med:
Peter har nogle psykologiske/evolutionsmæssige dispositioner.
Ifølge disse må man godt voldtage.
Derfor er det i orden at voldtage.
Hvis det første argument er en rimelig slutning, er det anden det også.
Og sådan vil det være medmindre, at vi siger, at noget i-sig-selv er forkert. Og det kræver en eller anden transcendens. Bemærk i forhold til dit indlæg, at jeg ikke har sagt noget som helst om, at det behøver at være en kristen transcendens, eller at det behøver at være en personlig Gud. Men uden et eller andet fundament er moralsk relativisme den uundgåelig konsekvens.
Bemærk i øvrigt også, at problemet er indenfor det ateistisk/materialistiske verdenssyn. Jeg siger ikke, at det er indenfor det videnskabelige, da disse to ikke er identiske.
(Jeg beklager, at noget af det her, ligner noget jeg har skrevet tidligere, men problemstilling er jo den samme).