Anmeldelse: The Underground Railroad – Sæson 1 (Amazon Prime)

Barry Jenkins' nye miniserie er en oplevelse, du sent glemmer.

41-årige amerikanske Barry Jenkins har de seneste år haft filmverdenen i sin hule hånd. Jenkins brød igennem i 2016 med den fantastisk anmeldte "Moonlight", der sensationelt vandt Oscaren for bedste film foran "La La Land". Jenkins næste projekt, "If Beale Street Could Talk", bejlede også til de gyldne statuetter, selvom det ikke gav samme succes. Men derfor er der selvfølgelig grund til at spidse ører, når Barry Jenkins udgiver nye projekter. Og med "The Underground Railroad" skifter han filmen ud for en stund og går til serieform. Og til trods for et par bemærkninger er hans nye miniserie endnu en triumf for instruktøren.

Cora (Thuso Mbedu) er slave på en plantage i Georgia i 1800-tallet. Her fortæller Caesar hende om en mulig vej ud af slaveriet i form af en række undergrundstogkanaler, som andre slaver har brugt til at flygte til Canada. Kvinden er dog dybt traumatiseret. Både grundet livet som slave, men også fordi hendes mor flygtede uden den forpinte kvinde i en ung alder. Dertil er der slavefangeren Ridgeway (Joel Edgerton) og hans følgesvend, den sorte knægt Homer, der altid jagter Cora.

Selvom historien er fiktiv, udforsker serien slaveriet og den gennemgående racisme på en ærlig og brutal måde. Fra hvordan sorte slaver blev behandlet som undermennesker til anskuelsen af deres racistiske herrer, der ikke var bange for at udøve magt og misbrug. Og alligevel er der plads til kompleksitet, når der filosoferes over alles rolle i et racistisk struktureret samfund. Fra menneskets natur, race, segregering, had og racisme. Konklusionen er ofte dyster, og Barry Jenkins tvinger seeren til at imødekomme de grusomme emner og handlinger uden at gå på kompromis. Det er ganske enkelt en hård og dyster miniserie uden nogen nem vej uden om de fysiske og psykiske grusomheder.

Det er hårdt at være vidne til Coras PTSD, hendes mistro til alt og de talrige desperate forsøg på at overleve, mens den grumme Ridgeway er en kompleks skurk plaget af mørke tanker. Thuso Mbedu og Joel Edgerton er fantastiske i deres roller, som de forhåbentligt modtager noget hæder for. Og de bliver flot bakket op af dygtige skuespillere hele vejen rundt og et vidunderligt produktionsniveau. Der findes ikke nok ord i den danske ordbog, der kan bruges til at rose billedsiden. James Laxtons fotografering er noget, der skal opleves, i samspil med Nicholas Britells fremragende musik. Tilsat Barry Jenkins flotte instruering, der endegyldigt beviser, at han er en visionær uden lige. Her er talrige scener og billeder, der sent glemmes.

Hvilket kun gør det endnu mere ærgerligt, at "The Underground Railroad" støder ind i problemer, omend de er få. Jenkins og kompagni er ikke bange for at hvile i øjeblikke, hvor størstedelen af de 10 afsnit varer en time. Men til tider er de for lange. Tålmodigheden bliver sat på prøve, hvilket ikke altid kan forsvares. Det langsomme tempo byder på fantastiske øjeblikke, men også udmattelse, når indholdet i forvejen er hårdt.

Men tag ikke fejl: Barry Jenkins' "The Underground Railroad" er en hård, dyster og gennemgående flot kunstnerisk oplevelse. Til tider er den langsom for blot at være det, og enkelte elementer forbliver uforløste. Men dens skildring af det amerikanske slaveri og viljen til at tackle emnet på en ærlig og filosofisk måde er prisværdigt i sig selv. Sammen med et fremragende soundtrack, flotte billeder og Jenkins' beundringsværdige vision er der næsten til fuldt hus. Miniserien har sine problemer – de kan langt hen ad vejen tilgives. For hver gang undergrundstogturen bliver ujævn, følges der som regel op på det med en flot og gnidningsfri tur gennem de racistiske og grusomme amerikanske sydstater.

Alle ti afsnit kan ses på Amazon Prime.

The Underground Railroad – Sæson 1 (Amazon Prime)