Moovy Exclusive: CAFF 2020: De fem bedste film, vi så på Copenhagen Asian Film Festival

Kinesisk kung fu, excentriske japanere og storfilm af manden bag Oscar-vinderen "Parasite" var blandt nogle af de film, Moovy så på Københavns nye asiatiske filmfestival.

Sidste år blev det annonceret, at ikke bare Danmark, men Skandinavien ville få sin første asiatiske filmfestival nogensinde. En festival dedikeret til udelukkende at vise film fra Østen – fra Kina til Filippinerne, fra Sydkorea til Malaysia. Fra 9. til 16. februar kunne Copenhagen Asian Film Festival således slå dørene op til otte dage spækket med filmvisninger og et program, der bød på 28 forskellige film fordelt mellem fire biografer. Blandt højdepunkterne var en del af programmet tilegnet den nylige Oscar-vinder bag "Parasite", sydkoreanske Bong Joon-ho, mens kung fu-legenden Gordon Liu modtog festivalens ærespris – som blev fejret med fem film fra ikonets samarbejde med Shaw Brothers Studios.

Moovy var til stede på festivalen og kårer herunder de fem bedste, film vi så.

5. One Cut of the Dead (2018)

Japanske "One Cut of the Dead" gik hen og blev en global sensation, da den med sit ultra lave budget formåede at tjene sig selv ind tusinde gange på verdensplan. Med et humoristisk meta-take på zombiefilmen, der er blevet sammenlignet med Edgar Wrights "Shaun of the Dead", giver filmen en tiltrængt saltvandsindsprøjtning til en genre, der syntes lige så sulten efter ny energi, som zombierne efter hjerne. "One Cut of the Dead" starter ud med et imponerende 37 minutters one-take, hvor en filminstruktør forsøger at lave verdens bedste zombiefilm ved at skubbe sine skuespillere til grænsen. Det er svært at vurdere, om de levende døde reelt er farlige eller ej, men bedst som filmens gimmick synes overstået, vendes hele konceptet på hovedet, og det giver en af årets mest uforudsigelige oplevelser.

4. First Love (2019)

Selvom vanvittige Sion Sono også var aktuel med en film på festivalen, er det vist ingen underdrivelse at døbe excentriske Takashi Miike som Japans enfant terrible nummer ét. Miike slog igennem tilbage i 1999 med uhyggelige "Audition", mens groteske "Ichi the Killer" forevigede instruktørens status som chokmester. Instruktørens seneste film, "First Love", er klassisk Takashi Miike, men også en af mandens mest tilgængelige film til dato. En skør krimikomedie i kærlighedens navn, hvor en kræftramt bokser og en misbruger på flugt bliver rodet ind i yakuza-krig. Grotesk underholdende, sindssygt voldeligt og skide sjovt!

3. The 36th Chamber of Shaolin (1978)

Shaw Brothers Studio var blandt Kinas største eksportvarer op igennem især 1960'erne og 1970'erne, hvor produktionsselskabet spyttede den ene kung fu-film ud efter den anden. Deres største filmarv er uden tvivl samarbejdet med legendariske Gordon Liu og makkeren Lau Kar-leung, der sammen lavede klassikere som "Heroes of the East", "Dirty Ho" og "The 8 Diagram Pole Fighter". Kronen på værket er dog fantastiske "The 36th Chamber of Shaolin", hvor en hævntørstig Gordon Liu må gennemgå et munkeklosters benhårde prøver for at blive en bedre kæmper – og ikke mindst lære, at vold aldrig er løsningen.

2. The Wild Goose Lake (2019)

"The Wild Goose Lake" er et neonoplyst dyk ned i den kinesiske underverden, hvor skumle motelværelser er lyst op af lyserøde pastelfarver, og et sløvt tempo lejlighedsvist brydes med æstetisk smuk, blodsprøjtende hypervold. Det ville ikke være urimeligt at sammenligne instruktøren Diao Yi'nan, der vandt hovedprisen på Berlinalen tilbage i 2014 med "Black Coal, Thin Ice", med vor egen Nicolas Winding Refn. "The Wild Goose Lake" er en fornem tilføjelse til en stribe af samtidsfilm fra Kina, der leger med genrekoder og krydrer kunstfilmens fåmælthed med blockbusterens adrenalinsus.

1. Memories of Murder (2003)

Nok skrev sydkoreanske Bong Joon-ho filmhistorie, da "Parasite" hev de store Oscar-priser hjem, men klassekampsfilmen må fortsat vige pladsen for gennembrudsfilmen "Memories of Murder", når mesterens bedste film skal kåres. Seriemorderfilmen, der senere blev stor inspiration for David Finchers "Zodiac", er en unik genresammensmeltning af den karat, sydkoreanerne mestrer bedre end alle andre. Her blander Bong slapstick-flyvespark med isnende morderjagt i en labyrint af manglende spor og inkompetent politiarbejde. Subtilt skildres klasseskel og koreansk historie – bundet op på århundredets mest spændende mordgåde.

Kommentarer

CAFF 2020: De fem bedste film, vi så på Copenhagen Asian Film Festival

    Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen