Moovy Exclusive: Cannes dag 1 og 2: "Rocketman" er en fest på lærredet!

Hvis du syntes, der var lidt for lidt homosex, drugs og rock'n'roll i "Bohemian Rhapsody", kan du godt begynde at glæde dig til "Rocketman".

Det er slet ikke så varmt på den franske sydkyst i disse dage, som jeg havde forventet. I omegnen af 15 grader og overskyet. Heldigvis er den sidste halvdel af maj højsæson for indendørsaktiviteter på Rivieraen, og det er perfekt biografvejr i Cannes, hvor årets udgave af verdens største filmfestival blev skudt i gang tirsdag aften med Jim Jarmusch-zombiekomedien "The Dead Don't Die".

Leo, Brad og Margot indtager snart Cannes

Der hænger som sædvanlig et gigantisk banner over indgangen til det enorme Palais de Film og den ikoniske røde løber. Banneret, der vejer 145 kilo, forestiller nyligt afdøde Agnes Varda, der under indspilningen af sin første film fra 1955 står oven på en af sine assistenter for at få den helt rigtige vinkel i kassen. Alt er bare lige en tand større i Cannes. Det gælder også stjernerne, hypen og – forhåbentlig – filmene.

Uanset temperaturen bliver Cannes rødglødende i starten af næste uge, hvor alle forventer, at i hvert fald stjernerne og hypen kulminerer, når Quentin Tarantino indtager festivalen sammen med Leo, Brad, Margot og "Once Upon a Time In Hollywood". Den film er ventet med så stor spænding, at den næsten kun kan skuffe. Men vi krydser naturligvis fingre for det modsatte. I mellemtiden er der masser af andre film på programmet, der indtil videre har taget mig til Senegal, Island og stjernerne.

opfølgeren til "Vinterbrødre" er tør, islansk humor

I hovedkonkurrencen deltager "Atlantics" af Mati Diop. I sin første spillefilm som instruktør blander hun magisk realisme med en meget aktuel historie om at være pårørende til de tusindvis af afrikanske flygtninge, der er druknet på vej over havet til Europa. Filmen udmærker sig især ved at portrættere de døde sjæle på enkel, men effektiv manér.

Festivalens nordiske vinkel er Hlynur Palmasons opfølger til "Vinterbrødre", som har den engelske titel "A White, White Day". Den er med i sidekonkurrencen Critic's Week, og dette andet skud på stammen fra Palmason er langt mere plotdrevet end det første. Denne gang om en enkemand, der skal lære at tøjle sin vrede over konens meningsløse død i en trafikulykke. Det lyder trist, men der er også plads til tør, islandsk humor.

Uden for konkurrence fik vi mulighed for at se Elton John-biografien "Rocketman", et par uger inden den lander i de danske biografer. Hvis du syntes, der var lidt for lidt homosex, drugs og rock'n'roll i "Bohemian Rhapsody", kan du godt begynde at glæde dig. Jeg synes endda, jeg så en dværg! Der bliver taget chancer og sunget, danset og leget på en måde, der minder om Baz Luhrmanns "Moulin Rouge". Det er en fest på lærredet, der smitter langt ud i biografsalen.

Så er vi ligesom i gang. I næste rapport fra Cannes: Hvordan er det at være i "festival-boblen"? Og er det uoverskuelige, urimelige adgangssystem måske alligevel meget fair?

Kommentarer

Cannes dag 1 og 2: "Rocketman" er en fest på lærredet!

  • ★★★★★1

    Lyder godt med Rocketman, har også indtryk af Sir Elton John ikke har ville kontroller og glanspoler tingene som det var tilfældet med de resterende medlemmer af Queen gjorde med “deres” film.

    Også blot det at Taron selv synger gir sikkert også en hel anden styrke til filmen.

    Elwood18-05-19 21:36

  • ★★★★★0

    Baz Lurhman sammenligningen virker også meget som noget der er naturlig for en så farverig person som Sir Elton John.

    Elwood18-05-19 21:40

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen