Se tredje afsnit af Jonas Ussings spændende YouTube-serie om, hvordan vi taler (og ikke taler) om computeranimation
Tredje del af den internationalt roste og anerkendte YouTube-serie ser bl.a. nærmere på "Oppenheimer" og "Barbie" – og kommer med særligt én chokerende afsløring.
Tilbage i oktober kickstartede den danske VFX-artist Jonas Ussing en YouTube-kanal og -serie om CGI – computer-generated imagery. Det er et begreb, som Ussing i øvrigt ikke selv er fan af, hvilket han netop fastslår i 3. (og næstsidste) episode af serien, som nu kan ses herunder.
Og det skyldes, at CGI i virkeligheden er et alt for uspecifikt begreb, der ikke anerkender CGI's mange forskellige facetter – såsom compositing, rotoscoping og animation – og som computertroldmænd derfor nærmest udelukkende bruger i samtaler med folk, der ikke har forstand på deres felt.
Og netop den udbredte fejlopfattelse af CGI (beklager!) er en af årsagerne til, at den Emmy- og Robert-nominerede VFX-veteran (som i øvrigt har arbejdet på film som "RRR" og "The Marvels") har lavet en veldokumenteret dokumentarserie på YouTube, der går i clinch med omtalen (og særligt fortielsen) af computervirkemidler i Hollywood.
I seriens 3. afsnit kommer Ussing særligt med én vild afsløring, som har at gøre med 2023-megahittet "Barbie", og som i dén grad cementerer Ussings vedvarende pointe: Hollywood vil have os til at tro, at computere tages i brug langt sjældnere, end tilfældet rent faktisk er.
De imponerende effekter i Christopher Nolans "Oppenheimer" bliver også gennemgået. Nolan har selv insisteret på, at der er "ingen CGI" i hans storslåede Oscar-favorit, men passer det mon?
Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at Ussings videoer på rekordtid er blevet set over 1 mio. gange, og at mange af filmbranchens computerfolk udtrykker deres taknemmelighed for Ussings videoer i YouTubes kommentartråde.
Og så tager Ussing os også på en fascinerende rejse tilbage i tiden med et kig på den filmmagi, der blev brugt før computerens skabelse. Ja, filmmagere har i virkeligheden altid "snydt" os med fantastiske tricks, og CGI (beklager igen!) er blot et nyere værktøj med samme ultimative formål som eksempelvis de storslåede matte paintings, som ofte blev brugt i fordums tid til at supplere og udvide de levende billeder.
Vi glæder os naturligvis allerede til 4. og sidste del!